nrk.no

Podcast: Pokémon Go

Kategorier: Podcast & Spill

Vi tar for oss Pokémon Go i ukens podcast Foto: Anders Fehn / NRK

Sammen med NRK-journalist Lasse Lervik tar for oss sommerens store hit, teknologien bak og veien videre.

RSS

iTunes

Med oss i studio har vi en av NRKs mest spillkyndige journalister, Lasse Lervik. Han beskriver sommerens store snakkis som fullstendig galskap.

– En ting er populære videospill. Vi har sett fenomen som treffer bredt før, som Minecraft og World of Warcraft. At Pokémon Go er så fysisk synlig, gjør fenomenet til noe håndfast, sier han til NRKbeta.

Men hva er egentlig det endelige målet med spillet?

– En av de største kritikkene så langt har vært nettopp dette. Du kan ha en hyggelig sosial opplevelse og får et incentiv til å utforske den faktiske verden, hvis du ønsker det. Men i belønningssystemer og progresjon er det veldig lite å hente, sier Lervik.

NRK-journalist Lasse Lervik
NRK-journalist Lasse Lervik

Etter hvert som man spiller Pokémon Go blir man nærmest straffet, fordi spillet blir eksponentielt vanskeligere.

Å gå opp i nivå etter man har nådd nivå 30 krever nemlig flere poeng enn man trenger for å gå hele veien fra nivå 1 til 25. Enkelte mener at dette er en «soft cap» lagt inn av spillets utviklere for å kjøpe seg tid slik at de kan lage flere funksjoner.

Hvem er Niantic?

Selskapet som står bak spillet heter Niantic. Det ble grunnlagt av Google, men har i ettertid blitt et eget selskap.

Deres første spill var Ingress, som ligner svært mye på Pokémon Go. Ved hjelp av kartdata fra Google, kan spillerne navigere rundt i en virtuell kopi av verden.

I Ingress kjemper lagene «Resistance» og «Enlightened» om kontroll over stoffet Exotic matter (XM). Som et ledd i dette må spillerne kjempe om å kontrollere ulike portaler som er knyttet til virkelige kunstverk og andre landemerker.

Spillets mekanismer er med andre ord helt like de i Pokémon Go.

De nevnte portalene er sendt inn av brukere over hele verden, og brukes nå av både Ingress og Pokémon Go.

Kartet i Ingress og Pokémon er det samme.
Kartet i Ingress og Pokémon er det samme.

Nylig ble Niantics sjef John Hanke sier at han ser for seg at folk i framtiden kan spille Pokémon med smarte kontaktlinser. Denne tankegangen har vært sentral hos Niantic lenge. Hos Google jobbet de nemlig med hvordan mobilen, virtuell virkelighet og spill smeltet sammen – og kunne bidra til utvikling av produkter som Google Glass:

Niantic’s hidden worlds are paving the way for a new reality when situationally intelligent data (like Google Now) and wearable computing (like Google Glass) become the norm. Beyond this world of smartphones and physical senses lie vast swathes of new possibilities, hints of truly augmented realities. Niantic Labs wants to blaze the trail for these technologies.

Brad Chacos i Deep inside Ingress, the Google-made game that’s paving the way for Glass

Framtiden

Hvor lenge Pokémon Gos popularitet kommer til å vare er det umulig å spå, men det skal bli spennende å se om norsk høst og vinter kommer til å påvirke spillernes interesse til å bevege seg utendørs.

Spillet har uansett et skrikende behov for å utvikles, sier Lervik. I tillegg til at spillets funksjonalitet er ganske begrenset, er han overrasket over at Niantic satt stille i båten da de opplevde at spillets servere ikke taklet pågangen.

– I stedet fortsatte de å lansere i stadig flere land. Da 20 millioner brukere i Storbritannia også fikk være med på leken, ble det umulig å spille i ukene etter lansering, sier han.

Det gjenstår ennå å se om Niantic klarer å bygge videre på suksessen, eller om publikum blir lei før spillet utvikles videre.

Hør hele praten om Pokémon Go i vår podcast:

RSS

iTunes

7 kommentarer

  1. Har ikke spilt Pokemon GO selv, men jeg har bare alltid antatt at det handler om å samle inn Pokemon som man skal kunne bruke i spillene Pokemon Sun / Moon, som er spill som kommer på Nintendo 3DS.

    Svar på denne kommentaren

  2. Henning Fjøs

    For meg handler det streng tatt om at Pokemon GO har fått meg opp fra sofaen og opp fra CIV på en måte som ikke noe annet har klart. Da får det heller være greit at en mann på 51 år flyr rundt å jakter på Pokemon 🙂

    Svar på denne kommentaren

  3. Kent Sørensen

    Toppen av isfjellet!!
    «Selling and Sharing Your Data

    Like so many new technologies in our digital age, Pokémon Go is constantly gathering information on the user and then openly admitting that they will share this data with anyone who wants it.

    As James Corbett pointed out in his article titled: The CIA’s ‘Pokémon Go’ App is Doing What the Patriot Act Can’t, the privacy policy of the app states that Niantic will share all the information they gather (which is a lot) with the state and private organizations:

    “We cooperate with government and law enforcement officials or private parties to enforce and comply with the law. We may disclose any information about you (or your authorized child) that is in our possession or control to government or law enforcement officials or private parties as we, in our sole discretion, believe necessary or appropriate.”

    Corbett also details how the game requires the user to give excessive access to Niantic/CIA/NGA/DoD (including access to the users Google account and camera).»

    Mer her: http://www.globalresearch.ca/pokemon-go-the-cia-totalitarianism-and-the-future-of-surveillance/5538709

    Svar på denne kommentaren

  4. «Men hva er egentlig det endelige målet med spillet?»

    Det er åpenbart når vi ser det fra Niantics side: Å tjene penger.

    Å presentere noe som «gratis for den vanlige bruker» bør alltid tenne varselslampene. Når noen investerer titalls og hundretalls millioner (for alt jeg vet: kanskje milliarder) i utvikling og markedsføring, og prøver å framstille det som noe altruistisk, noe de gjør av omsorgsfølelse og snillhet, at det viktige for dem liksom er ditt beste… Da vet du, eller bør du vite, at du blir manipulert. Du bør være på vakt.

    Akkurat som «gratis» reklamefinanserte TV-kanaler. Liksom at du overhodet ikke bruker penger på å få kanalene inn i stua. Selvsagt betaler du for det! Du bare sender «lisensavgiften» via de som markedsfører produkter på kanalen. En brøkdel av pengene reklamen får deg til å bruke kommer tilbake til TV-kanalen og går til nye TV-produksjoner. Det er langt mer ærlig å betale penger direkte til TV-kanalen (les: som betalTV/lisensavgift), så alt går direkte dit.

    Jeg har aldri vurdert å henge meg på den «gratis» Pokemon Go -hysterien (liksom jeg ikke har noen Facebook-konto), uansett hvor idealistiske og omsorgsfulle overfor min fyssiske aktivitet profittsenteret presenterer seg selv som. Da går jeg heller en fjelltur. Den er gratis, den også, og jeg har selv full kontroll over den.

    Som data-mann kan jeg på rent teknologisk nivå fascineres av enkelte elementer – ‘lekfolk’ tar ofte som noe selvsagt det vi som jobber med beslektede teknologier vet hvor vanskelig er å gjøre såpsas godt. Men det er slett ikke nødvendig å la seg selv bruke som element i profittmaskinen for å kunne observere de teknisk imponerende elementene.

    I forrige uke kjørte jeg oppover Beiardalen. To ganger opplevde jeg virkelige, levende harer hoppende over veien, bare noen få meter foran bilen. Jeg gledet meg langt mer pris på dem enn jeg ville gjort over elektroniske tegeneseriefigurer i mobilkameraet. Og jeg er inderlig glad for at de smatt unna, uten å bli truffet av bilen, og fortsatt hopper rundt blant trærne i Beiardalen.

    Svar på denne kommentaren

  5. Kent Sørensen

    Nå, en del av valgkampen i USA.

    Clinton Campaigners Use Pokemon Go to Literally “Lure” Voters

    http://journal-neo.org/2016/08/05/clinton-campaigners-use-pokemon-go-to-literally-lure-voters/

    At a recent event in Ohio, the Democratic campaign encouraged players to come to its “lure module” — a feature that brings more Pokemon to a given location — to “get free Pokemon” and “learn more about Sec. Hillary Clinton!”

    Kent

    Svar på denne kommentaren

  6. Hva er egentlig målet i noe spill? Poker, vriåtter eller Yatzee, eller Tetris, for den saks skyld. Det seier hver gang. Forstår ikke at en spillekspert ikke forstår denne delen av spillpsykologi.Hver gang jeg fanger en Pokemon har jeg spilt et lite spill. Hver gang jeg tar en gym har jeg vunnet et spill. Og jeg gjør det gjerne selv om jeg vet at gymmen snart blir overtatt av en annen.

    Når det gjelder formålet med spillet er det sikkert mulig å bruke data til konspiratorisk overvåkning (men tviler på at dette spillet gir mer enn myndigheter allerede har). Da er det mer interessant å se på markeds(førings)mulighetene: Med mindre folkene i Niantic er komplette idioter, noe ingenting tyder på, er det bare et tidsspørsmpl før Rema1000 får et tilbud fra dem om å opprette Pokestops eller gymmer ved alle sine butikker (med garanti om ikke å gi samme tilbud til Kiwi). Gjett hvor Pokemonspillerne i familien vil handle, eller vil påvirke sine foreldre til å handle?

    Muligheten Niantic har til å drive fysisk trafikk (altså menneker som faktisk oppsøker en fysisk lokasjon) er helt hinsides. Om de vil kan de gjøre spillet til verdens mest underholdende spill uten å ta et rødt øre i brukerbetaling. Etter et par uker og nivå 16 har jeg oppsøkt flere kirker enn jeg har gjort samlet sett siden jeg konfirmerte meg…

    Svar på denne kommentaren

  7. Å miste en gym er jo best, for da kan jeg igjerobre den, og få mye mer ut av spillet. å trene er ikke spesielt gøy, selv om dersom mange trener samtidig så kan gymen raskt gå opp i nivå. Det som er morsomt er å få satt sin egen pokemon der.

    Storkoser meg med både pokemon Go og Ingress. Fint å se alt arbeidet lagt ned i ingress bli gjenbrukt.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Peter Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.