Datavisualisering & Idag prater vi om

Denne siden lar deg prøve å lese med dysleksi

Ny simulator viser hvordan dysleksi kan oppleves Illustrasjonsfoto Paul Keller

Svensk utvikler forsøker med nytt prosjekt å visualisere dysleksi.

Selv om det ikke fins eksakte tall, regner forskere med at over 200 000 nordmenn – om lag fem prosent – sliter med lese- og skrivevansker.

Nå har den svenske utvikleren Victor Widell gjort et forsøk på å visualisere hvordan det oppleves for de som sliter med dysleksi.

Til avisen Metro sier han at han selv ikke har erfaring med lese- og skrivevansker, utover samtaler med venner som sliter med det. Han oppfordrer derfor til å ikke drafor lange paralleller til hvordan det faktisk oppleves å ha dysleksi.

Dysleksi er selvfølgelig veldig individuelt. Siden er verken representativ eller nøyaktig, jeg gjorde dette først og fremst som en kul greie.

Victor Widell til Metro

Dixeysla-prosjektet av svenske Victor Widell.
Dixeysla-prosjektet av svenske Victor Widell.

Selv om det er vanskelig å gjengi noe slikt, er det flere som mener at Widell har kommet svært nær med sin visualisering – som har blitt populær blant annet på Reddit.

En veldig god simulering! Ikke helt nøyaktig etter min mening, men en god måte å gi de som ikke har dysleksi en idé om hva dyslektikere går igjennom.

Jason C. McDonald i en kommentar på nettsida

Du kan selv prøve siden her.

Hva synes du om prosjektet?

11 kommentarer

  1. Jobb for video og lydbøker tilgjengelig til alle elever, disse bør være lett tilgjengelig, som feks en app eller mp3 fil de kan ha på telefonen. I Norge knyttes kunnskap og evner altfor tett opp mot evnen til å lese, og dette selv på barneskoletrinn hvor pensumets fag innhold er lite og ekstremt viktig og grunnleggende. Selv matte er nå elevene på ungdomskolen, avhengig av å lese og å lese fort! Det er helt bak mål.

    Svar på denne kommentaren

    • Torkel Havelin (svar til Lene Bøe)

      Jeg er ikke helt enig med deg der. Personlig syns jeg Norge har kommet langt med å hjelpe og å undervise folket om Dysleksi. Jeg har selv slitt med lese og skrive vansker gjennom 13 års skole gang, men det ble oppdaget relativt fort(blant annet på grunn av at de målte lesehastigheten min) og jeg har fått all den hjelp og støtte jeg kunne forvente fra skolevesenet. Jeg syns vi alt for ofte maler negativt bilde av realitetene. Jeg er enig i at alt ikke er helt perfekt, men la oss ikke forkaste all den fremgangen som er gjort de seneste årene.

      Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind Hansen

    Vi har gode verktøy her: http://www.nlb.no, men det er viktig med slike simulatorer for å tydeliggjøre fenomenet, som jeg selv velger å kalle det. Har stort sett møtt forståelse, men det er desverre nok at kun en lærer eller kun en professor ikke evner å forstå. Særlig når det gjelder det å være produktiv på den skriftlige siden.

    Dessuten begynner det å komme en del hjelpemiddel som en del av oss bruker i hverdagen for å effektivisere produksjon av setninger, men som det ikke er tilrettelagt for eller laget gode nok system i eksamenssammenheng. Så i realiteten er potensialet hos mange ofte langt større enn hva mange man får vist. Om antall setninger er det viktigste i eksamenssammenheng. Men det kommer nok.

    Den største utfordringen ligger nok likevel i det å få til rettferdige pakker med verktøy for en slik tilrettelegging i og med at det er stor forskjell på den grad og hvordan den enkelte er berørt av fenomenet.

    Svar på denne kommentaren

  3. Espen Brufors

    Dattera til en venn av meg har diagnosen dysleksi og har fått den hjelpa man kan håpe og forvente ifra en norsk skole.
    Men nå har hun fått enda en diagnose i tillegg. Og da mister hun all rett til å få hjelpen hun har hatt i skolen.
    Bare på grunn av at hun har litt konsentrasjonsvansker i tillegg til dysleksien.
    Er dette rett og fornuftig?

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg har en datter med dysleksi, og kan med hånden på hjertet si at Norge ikke er kommet langt i arbeidet for å tilrettelegge og avhjelpe dette handicapet. Alt for mye er lagt til den enkelte skole, slik at går barnet på en skole hvor ledelsen og lærere ikke har kunnskap og/eller interesse for lese- og skrivevansker risikerer man sen diagnostisering og lite hjelp.
    Videre er krav om 2. fremmedspråk på VGS for almen studiespes. klart urimelig uten at direktoratet har vist vilje til å gjøre noe med dette.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *