nrk.no

Jorda rundt på 480 000 likes

Kategorier: Det sosiale nettet & NRK

FBI-programleder Pia Rivelsrud

Det startet lovende. Vi ble tidlig ganske sikre på at det nå ville bli ny rekord for Facebook-siden til NRK Livsstil.

Før vi gikk fra kontoret fredag veddet vi: Den mest optimistiske ville kunne innkassere en pils hvis videoen der FBI-programleder Pia Rivelsrud suser rundt i langrennsløypene drevet av en såkalt «Dreamscience Jet Thruster» nådde 1,6 millioner i rekkevidde.

FBI: Fartsrekord på ski

⛷Sånn kan du også vinne vinterferien!Se mer av Pias forrykende skikjøring som satte verdensrekord her: https://tv.nrk.no/serie/forbrukerinspektoerene/MDHP11001315/25-03-2015#t=3m24s

Posted by NRK Livsstil on 26. februar 2016

Posten har i skrivende stund rundet 28 millioner. Det er den klart største rekkevidden noen NRK-post på Facebook noensinne har oppnådd.

For å sette det litt i perspektiv: Nummer to på listen er på 11 millioner. Nummer tre er på fire millioner.

Når videoen i tillegg er skrudd sammen så effektivt og fengende at publikum i snitt ser nesten 60% av filmen, høres også resten av tallene her mest ut som noe en bare finner på. 11,5 millioner visninger. Tre millioner har sett hele videoen. 165 000 delinger. Det samlede antallet likes, kommentarer og delinger nærmer seg 750 000. Og alle disse tallene øker fortsatt, i et tempo vi aldri har sett maken til.

Det skyldes en video som er så godt laget at man åpenbart ikke trenger å skjønne et ord av det som blir sagt i den.

Forbrukerinspektørene har nådd nesten 2,5 millioner italienere denne uka.

Videoen har dukket opp i feeden til 1,1 millioner polakker, og enda flere briter. Før jeg har skrevet ferdig denne teksten vil 1,5 millioner tyskere ha sett posten «Sånn kan du også vinne vinterferien» i sin nyhetsstrøm. Was ist los?

Oversikt over gjennomslagskraften til Livsstil-sida den siste uka.. Man trenger åpenbart ikke være født med ski på beina for å la seg engasjere av skiturer i jetfart.
Oversikt over gjennomslagskraften til Livsstil-sida den siste uka.. Man trenger åpenbart ikke være født med ski på beina for å la seg engasjere av skiturer i jetfart.

Ingen kunne forutse at et innslag fra det norske TV-programmet Forbrukerinspektørene kunne bli en hit fra Russland til Chile. Men det kommer ikke ut av ingenting, heller. Redaksjonen har jobbet strukturert med å teste ut formater og tilpasninger som gjør at god TV kan klippes om til å også engasjere folk i sosiale medier.

Sånn sett er dette bare et ekstremt utslag av en metode vi allerede har sett at gir resultater. Dette viser at det knapt finnes grenser for hvor langt man kan nå på sosiale medier. Det er utrolig gøy. Er det også utrolig bra? Foreløpig er det litt vanskeligere å svare på.

Hva skal vi med 28 millioner?

For å sette det på spissen: Hva skal Livsstil-kontoen (eller noen andre av NRKs kontoer) med 28 millioner i rekkevidde? Kontoens oppgave er den samme som resten av NRKs: publisere kvalitetsinnhold som engasjerer norske brukere.

Det har de flinke folkene i FBI-redaksjonen klart så det synger. 1,9 millioner nordmenn har fått denne videoen opp i sin feed siden fredag. Men posten har også åpenbart nådd langt, langt ut over dette.

Etter prøving og feiling har FBI-redaksjonen funnet videoformater som funker på nett. Kurven viser hvor lenge seerne blir med i videoen.

Etter prøving og feiling har FBI-redaksjonen funnet videoformater som funker på nett. Kurven viser hvor lenge seerne blir med i videoen.

Resultatet er at siden har fått 15 000 nye følgere bare over helgen. Hva skjer når disse blir grundigere kjent med innholdet som postes på Livsstil i tiden framover? Vil de like det også? Sett at de allerede har begynt å sjekke litt hva vi driver med – faller de for en av Forbrukerinspektørenes foregående poster denne uken, om kvaliteten på inneklimaet i norske barnehager?

Større publikum

Forhåpentligvis sitter vi nå igjen med et større publikum som liker det vi gjør. Kanskje blir situasjonen framover at en stor andel av våre følgere er italienske action-alpinister som ikke en gang skjønner hva det er vi vil formidle.

Dette vet vi ikke ennå, men det blir spennende å se. I en kommentar i DN skriver medieviter Ida Aalen om Universitetet i Oslo som med en viral hit fikk doblet antallet følgere på siden sin. Stas, men:

Resultatet var at universitetets rekkevidde på Facebook gikk ned, fordi de nye følgerne var så uinteresserte i innholdet universitetet vanligvis deler.
Ida Aalen, Ikke gull alt som kan telles

I det posten vår var i ferd med å ta av på fredag, var det flere som ville legge på engelsk teksting slik at den kunne nå ut enda bredere.

Det har vært snakk om å få ut flere videoer av en lignende type kjapt, helst med en gang, slik at vi kan bygge videre på helgens tall. Begge deler kan få konsekvenser vi ikke helt har oversikt over i dag.

Derfor gjør vi to ting samtidig: Feirer en kjempesuksess og tar oss tid til å få et overblikk før vi oppsummerer hvordan det har påvirket siden som helhet.

Vi skal selvsagt ha flere videoer som denne – det er, som alle kan se og som tallene beviser, glimrende materiale. Men redaksjonene som poster til Livsstil-siden lager innhold for et norsk-talende publikum som i teorien skal være like mottakelige for produkttesting av nytt James Bond-utstyr som for målinger av inneklimaet i barnehager.

Det må vi ikke glemme. Selv ikke – eller, spesielt ikke – i helger der vi har en av verdens best fungerende Facebookposter.

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.