nrk.no

Det virale nettets nye arnested

Kategorier: Det sosiale nettet & Journalistikk

Nettets hus med det rare i: Tumblr. Illustrasjon: QuickHoney for New Republic

På Tumblr bygges og faller tenårings-imperier uten at voksne får det med seg.

Det sosiale mediet Tumblr ble grunnlagt av David Karp i 2007, og kjøpt av Yahoo for over en milliard dollar i 2013. Yahoos sjef Marissa Mayer kostet til og med på seg denne lovnaden:

We promise not to screw it up.

Marissa Mayer på sin egen Tumblr-side

At man i det hele tatt er nødt til å skrive dette, vitner om fallhøyden Yahoo stod overfor.

Ungt publikum

Det har ikke helt gått veien for Yahoo i årene etter, men Tumblr har bestått. De har til og med vokst hurtig. Og de har klart det alle aktører i mediebransjen desperat ønsker: å tiltrekke seg et ungt publikum. Comscore skriver at Halvparten av alle som besøker Tumblr er under 25 år.

Tumblr blir ansett som akkurat passe ukult blant tenåringer til at det kan brukes. En ny bruker forklarer grunnen slik: «Jeg har valgt Tumblr fordi: 1. Jeg er ikke attraktiv nok til å være en Youtuber 2. Ikke populær nok for Twitter 3. Facebook er teit.»

Forklarer universet

Det har etter hvert utviklet seg en egen sjanger med tekster hvor ungdom forklarer voksne hvordan ungdom bruker internett.

Heldigvis er reportasjen bedre fundert enn som så, og er et godt vitnesbyrd på hvordan det sosiale nettet virker i 2016.

Tumblr er blant annet den oftest siterte kilden hos Buzzfeed. Det var til og med her deres mest populære sak, den om kjolen, i sin tid kom fra.

Slik skriver journalist Elspeth Reeve om hvordan det var å skrive saken utviklet seg fra å handle om nettstedets spesielle humor, men endte med noe helt annet:

When I began reporting on the world of Tumblr teens, I first wanted to explain the absurdist comedy of Pizza and dozens of other Tumblrs like hers. But I soon discovered a secret world hidden in plain sight, one in which teenagers, through wit and luck, had stumbled into a new kind of viral fame and fortune, by outsmarting internet ad networks and finding ways to earn thousands and even hundreds of thousands of dollars from their intentionally unambitious jokes.

Elspeth Reeve i The secret lives of Tumblr teens

Les hele reportasjen her eller ved å klikke på bildet under:

Tumblr Teens

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.