Har Spotify knekt anbefalingskoden?

Kategorier: Musikk og lyd & Nettjenester

Discover Weekly i uke 42 for artikkelforfatteren. Foto: Skjermdump Spotify
Discover Weekly i uke 42 for artikkelforfatteren. Foto: Skjermdump Spotify

Mange vil si at mandager ikke er den kuleste dagen i uka. Jeg har likevel havnet i den litt merkelige situasjonen at jeg, i alle fall på et felt i livet, gleder meg til mandags morgen.

Grunnen er Spotifys nye tjeneste Discover Weekly. En tjeneste som hver mandag gir meg en ny automatisk generet spilleliste med to timer med musikk skreddersydd min smak.

Tilsynelatene er jeg ikke alene om å se fram til mandag morgen heller. Etter at Discover Weekly ble lansert 20. juli 2015, har en så og si samlet teknologipresse sperret opp øynene og klødd seg i hodet over tjenestens treffsikkerhet.

Discover Weekly dukker opp som en spilleliste i Spotify
Discover Weekly dukker opp som en spilleliste i Spotify

Samtidig har Spotifys 75 millioner brukere i løpet av de 10 første ukene strømmet en milliard sanger via Discover Weekly-tjenesten.

Våt drøm og hellig gral

Det å klare og finne ut hva hver enkelt av oss liker, for så å kunne gi oss spillelister med ny musikk vi ikke har hørt før, og som faller i smak hos hver enkelt av oss, har lenge vært beskrevet som den hellige gral i moderne musikklytting.

«Big data» har vært de siste årenes store buzz-ord, og har skissert muligheter for de millionene av datapunkter som vi alle etterlater oss i våre digitale liv. Den våte drømmen til et hvert firma som sitter på «big data» om brukerne sine, er å kunne omsette det slik at det gir en merverdi til de samme brukerne, sørger for mer bruk av tjenesten og dermed også både en bedre opplevelse og mer penger i kassen.

Det er altså her det kan se ut som Spotify har truffet overraskende klokkerent på det berømte spikerhodet.

Mennesker eller datamaskiner

Det snakkes ofte om to skoler når det kommer til anbefalinger rundt strømme-tjenester.

Den ene er anbefalinger basert på menneskelig utvalg. Eksempler på dette er de vanlige spillelistene hos både Spotify, Apple Music og Tidal.

«Høstens heiteste», «Scandinavian Noir: Mørketid», «Morgenkaffe» og «Regnværsdag» er alle lister satt sammen slik at de skal treffe flest mulig av oss best mulig. Sist men ikke minst er de kuratert av mennesker, ikke datamaskiner og algoritmer.

På den andre siden finner vi automatiske anbefalinger. Her har Pandora, verdens største strømmetjeneste med 79 millioner aktive brukere, lenge vært langt framme.

Pandora setter sammen «radiokanaler» med musikk basert på en artist du liker. (Pandora er ikke tilgjengelig i Norge.)

Nytt og uventet. Men jeg liker det.

Noe av svakheten til Pandora slik jeg ser det, er at algoritmen er skrudd sammen relativt trygt. Lager jeg en Pandora-stasjon med utgangspunkt i Metallica, får jeg en Metallica-låt, deretter en hit fra Nirvana, Guns N’Roses, Godsmack, en ny Metallica låt og så en AC/DC-låt.

Skjermdump av Pandora Radio.
Skjermdump av Pandora Radio.

Trygt og godt innen den kommersielle rocken. Men ikke spesielt spennende og «oppdagende» for meg.

Med Spotifys Discover Weekly er dette snudd på hodet. Jeg har siden tjenesten ble lansert aldri blitt presentert for en eneste låt jeg har hørt før. Svært får av artistene som dukker opp har jeg hørt på før heller. Det er rett og slett et friskt pust.

Det er selvsagt ikke alt som er innertier, men overraskende mange er «hørbare» for meg. Overraskende mange dras også over i «2015»-lista mi, hvor jeg samler på stort og smått som jeg liker fra dette året.

Hvordan fungerer det?

Ben Popper hos The Verge skrev i september en glittrende long-read om Discover Weekly som blant annet forklarer, om enn noe forenklet, hvordan det hele fungerer:

The algorithms behind Discover Weekly finds users who have built playlists featuring the songs and artists you love. It then goes through songs that a number of your kindred spirits have added to playlists but you haven’t heard, knowing there is a good chance you might like them, too. Finally, it uses your taste profile to filter those findings by your areas of affinity and exploration. Because the playlist, that explicit act of curation, is both the source of the signal and the final output, the technique can achieve results far more interesting than run of the mill collaborative filtering.

Spotify kjøpte i mars 2014 tjenesten The Echo Nest, et firma som beskriver seg selv som «the industry’s leading music intelligence company», og som har spesialisert seg på data-analyse opp mot musikkindustrien.

Skryte-banner fra Echo Nests nettsider.
Skryte-banner fra Echo Nests nettsider.

Hos The Verge kan vi lese hvordan kombinasjonen av Spotifys datagrunnlag og The Echo Nests algoritmer resulterte i tilblivelsen av Discover Weekly:

The combination of The Echo Nest technology and Spotify’s massive data trove led to Discover Weekly. Here’s how it works: Spotify has built a taste profile for each user based on what they listen to. It assigns an affinity score to artists, which is the algorithm’s best guess of how central they are to your taste. It also looks at which genres you play the most to decide where you would be willing to explore new music.

Dilemmaet med lyttesituasjoner

Spotify Discover Weekly er som sagt på ingen måte perfekt. Et av de største dilemmaene er at når man lytter på musikk i ulike situasjoner og modus. Det er stor forskjell på musikken jeg lytter til når jeg løper 4×4 intervall og når jeg skjenker meg et glass rødvin og tar fram ei god bok.

Dette sliter selvsagt en automatisk algoritmisk-anbefalingsmotor veldig med, og en automatisk anbefalt spilleliste for meg vil følgelig inneholde musikk fra begge disse to (eller flere) lyttemodusene.

Framtiden er automatisk?

Å oppdage ny musikk har for meg tidligere stort sett handlet om å lytte til radio og få anbefalinger fra venner.

Med inntoget av strømmetjenester har dette endret seg. Den musikkprodusent-styrte radioen, som tidligere var min absolutt største og viktigste inngangsport til ny musikk, har måttet vike.

Fortsetter automatikken å treffe like bra (og bedre) enn hva tilfellet er med Spotify Discover Weekly er jeg frelst.

Hva med dere? Hvor finner dere ny musikk? Er det gjennom menneskelig kurratering eller har automatikken tatt dere også?

Kilder:

38 kommentarer

  1. Jeg DIGGER Discover Weekly. Som du sier er det er det et par uker hvor det er helbom, men stort sett er det fulltreffer. Det viktigste er å huske å kopiere de gode sangene over til en annen liste før neste mandag 😉

    Det er selvfølgelig plass til begge måter å finne ny musikk på. Jeg er veldig glad i alternativ hiphop, og kunne gjerne tenkt meg mer av det på listen min, men det dukker ikke opp – selv om jeg hører på det en god del. Så der må jeg trå til selv, eller få anbefalinger. Ved menneskelig kurratering er det nok også mye lettere å komme over noe man kanskje aldri hadde hørt på ellers.

    Svar på denne kommentaren

    • Se det første engelske uthevingen under «Hvordan fungerer det?» i artikkelen. Du får musikk som skal falle i smak (er som sagt ikke alltid de treffer helt), men du får som regel musikk du ikke har hørt før 🙂

      Det jeg synes er interessant er at de virker som at de gangene de bommer, så bommer de mer eller mindre med hele listen…

  2. Discover Weekly er som sendt fra himmelen, og sparer meg masse tid. Jeg har de siste tre årene utelukkende brukt Spotify til å finne ny og spennende musikk. Men i stedenfor å trykke på «related artists» om og om igjen for til slutt å finne noen kule sanger, kan jeg nå få sanger/artister servert på et sølvfat, hver eneste mandag!

    Det eneste problemet er at jeg deler spotify med kona, og da vi har litt forskjellig musikksmak, gjør dette noen små utslag på listen. Håper det en gang i fremtiden blir mulig å ha flere profiler, slik som på Netflix.

    Da lover jeg meg selv bort til Spotify livet ut.

    Svar på denne kommentaren

  3. Discover Weekly har blitt mitt første stoppested når jeg skal sjekke ut ny musikk. Overraskende bra anbefalinger. Men når unga kupper Spotify’en og spiller AfterSki med DJ Broiler («ølen er kaldere enn toppene på Hemsedal») 10 ganger etter hverandre er jeg redd algoritmene spiller meg et puss neste mandag…

    Svar på denne kommentaren

    • Håkon (svar til Frode)

      Har du sett under «Discover»? Der er det forskjellige kategorier, og en av dem (hvertfall på min), er «new releases for you».

    • Harald Korneliussen (svar til Frode)

      De vanlige anbefalningene funket ikke for meg i alle fall. Jeg hører en del på historiske innspillinger fra 30-tallet, og joda, de sendte meg mail nå og da med at noen hadde utgitt enda en remastering av ett eller annet. Men de klarte aldri å generalisere til andre grupper enn dem jeg allerede hadde masse av i biblioteket. Jeg mistenker at algoritmene deres har en veldig hazy ide om forskjellen på utøver, komponist og utgiver.

      Men de nye anbefalningene er i alle fall interessante. Først ut var en smal tysk renessanse/folk-gruppe som spilte folketoner fra Sunnmøre. Tror ikke jeg hadde funnet dem på egen hånd for å si det slik. Det var ikke så verst heller.

    • EvenM (svar til Andre)

      Kan ikke si meg enig i det.jeg hører på mye 70 tallsinspirert rock,stoner rock og tung metall. Descover Weekly treffer overraskende bra,

  4. Etter å ha byttet til Google Play Music, ble jeg sjokkert over hvor mye bedre den var til å foreslå musikk enn Spotify. Nå brukte jeg aldri Discover Weekly, så det er vanskelig å sammenligne, men er veldig fornøyd med byttet.

    Svar på denne kommentaren

    • Er Google Play Music-bruker sjøl og storfornøyd med unntak av anbefalingene. Mener du «Jeg prøver lykken – radio»? Eller de andre anbefalingene til enkeltalbum eller artist-radiostasjoner under «Lytt nå»-fanen?

    • Harald Korneliussen (svar til Stian)

      Jeg har også prøvd google play, og jeg var ikke imponert over anbefalningene. Spotify var bedre (i alle fall på «radio»-anbefalningene) allerede før denne nyvinningen.

      Men en ting skal de ha: De ser ut som de har bedre utvalg på smalt amerikansk og smalt asiatisk. Det er deprimerende hvor lite av a cappella-spillelistene mine som eksisterer på Spotify.

  5. Før brukte jeg kun Last.fm for å oppdage musikk. Den var alltid mye bedre enn Spotifys «relaterte artister», men nå er Last.fm kun en skygge av seg selv og er kun en liten app i Spotify. Disover funker bedre nå ja, dog kan man ikke spille uendelig lenge som man kunne med Last.fm

    Svar på denne kommentaren

  6. Har fortsatt til fordel å prøve en strømmetjeneste, jeg foretrekker å romstere rundt på Discogs, ispedd litt diverse forum-chat. Det blir litt mer som å bla gjennom store kasser med allslags rart i en bruktbutikk. Finner du noe som virker interessant, et fint cover, et kult navn, noen som gjort en split-ep med noen andre du liker, så tar du en sjans.
    Da havner en selvføgelig litt utenfor allfarvei, og er kanskje ikke helt oppdatert på akkurat årets utgivelser, men det går fint. TMT, FACT, NTS, Svein Terje Torvik og lignende gir gode oppdateringer på det som er nytt og hett.

    Svar på denne kommentaren

  7. Både Discover og Discover Weekly har gitt meg mye fint. Men gjennom 11 år, og fortsatt, har jeg brukt Last.fm og jeg er sykelig opptatt av å få scrobblet musikken jeg hører på.

    Last.fm vet på samme måte hva jeg liker, men automatikken til Discover Weekly er fantastisk. Men jeg kan aldri begynne å bruke en ny tjeneste hvis Last.fm ikke er med. Hadde virkelig håpet at de ble kjøpt opp av en av de store musikktjenestene.

    Svar på denne kommentaren

  8. Jeg mener algoritmen kan forbedres slik at musikken tilpasses situasjonen. Feks bør applikasjonen kunne forstå via gps’en at du er ute på tur/sport og gi deg musikk som ligner den du normalt hører på da. Via klokkeslett og dag bør den kunne analysere hva du liker om lørdagskveld, mandag morgen, på jobb om onsdagen, hjemme en tirsdagkveld etc.

    Svar på denne kommentaren

  9. Har slitt med å oppdage spennende ny musikk den siste tiden, og når jeg leste denne artikkelen tenkte jeg at her var kanskje løsningen kommet. Første runde er dog et merkelig sammensurium av helbom og uforståelige sjangervalg. Spotify synes å tro at jeg er en partysvenske. Kanskje er jeg det, bare at jeg ikke har skjønt det før. Jäg er forvirret.

    Svar på denne kommentaren

    • Sveinung (svar til Anonym)

      Jeg opplever det motsatte av dette. Jeg oppdager mer musikk enn før, og deler dermed mine oppdagelser med venner oftere enn før.

    • Enig. Eneste magre trøst er at anbefalingene under «Discover»-funksjonen er vesentlig bedre og mer relevante nå, enn de var bare for et år siden. Spotify har i det hele tatt store mangler om man lytter til mye klassisk. Særlig irriterende er minimal/ufullstendig og i mange tilfeller feil info. om medvirkende, verk-/sats-titler og andre basale metadata. Eller minimal info om artistene, om det er noen overhode.

      Men, ettersom jeg også hører på endel populærmusikk i ulike genre, er jeg imponert over hvor god Weekly-funksjonen er.

    • Harald Korneliussen (svar til Knut Mork)

      Det er ikke bare et problem for klassisk. Jeg kom over en fyr på Youtube som heter David Williams. Spotify klarer ikke forstå at han er en annen person enn de 10000 andre som heter David Williams.

  10. Et tips er å be venner sette sine Discover Weekly-spillelister som «public», da blir det mulig å følge de som ordinære spillelister (og du får ekstra stort utvalg ny musikk hver mandag).
    Jeg snekret forøvrig sammen http://pitchify.com som en erstatter for noen av app’ene som ble fjernet fra Spotify tidligere i år. I kombinasjon med Discover Weekly gir den god dekning i forhold til gammel (lese plateanmeldelser) og ny (auto-kuraterte lister) måte å oppdage musikk på.

    Svar på denne kommentaren

  11. Kenneth Paulsen

    Dette fungerer sikkert best om du hører på populærmusikk men innenfor metal virker det som om det bare erkjafset sammen en stor ball og kastet ut til brukerne som hører på slik musikk.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.