nrk.no

Det ble ikke noen «liker ikke»-knapp hos Facebook

Kategorier: Design & Det sosiale nettet

Facebooks nye emoji-reaksjoner

…men måten vi kommuniserer på internett er i ferd med å endres.

Å like noe har utviklet seg til en basisfunksjonalitet på tvers av de fleste nettsteder som har sosiale funksjoner. I dag lanserte Facebook en endring av «like»-funksjonen, som har vært en kjernefunksjonalitet siden 2009. Nå kan du nemlig reagere ved hjelp av ulike smilefjes. Tjenesten åpnes først i Irland og Spania, men er ventet å rulle ut over hele verden ganske snart.

Vi synes å spore en større endring i hvordan verktøyene vi kommuniserer med på nett fungerer. På de fleste tjenester kan man nå like eller stjernemarkere innhold, men enkelte tilbyr deg også å vise et bredere spekter av følelser. Når Facebook omfavner det å kunne reagere på ulike måter, vil dette fort kunne utvikle seg til å bli en standardfunksjon hos de fleste tjenester.

Facebooks reaksjons-emojis
Facebooks reaksjons-emojis

Begrensningen ved at det kun er mulig å «like» et innlegg har vært mye diskutert. Det er en kjensgjerning at mange ønsker å uttrykke sympati for triste nyheter som deles på Facebook, og at «liker»-knappen i mange tilfeller kan omfattes som upassende.

Dette har Facebook nå endret på.

Aftenposten først ute?

Her til lands husker du kanskje at Aftenposten har hatt en lignende funksjon i sin nettutgave. Etter man hadde lest artikkelen, kunne man gi beskjed om hvilket humør man ble av å lese den. Den observante leser vil også ha lagt merke til den samme funksjonen hos nettstedet 5080.no, da med et noe mer outrert følelsesregister.

Slik så reaksjons-mulighetene til Aftenposten ut. Skjermbilde fra Aftenposten via Omrokkering.wordpress.com
Slik så reaksjons-mulighetene til Aftenposten ut. Skjermbilde fra Aftenposten via Omrokkering.wordpress.com

Konseptet er altså ikke helt nytt, selv om verken Aftenposten eller 5080 videreførte funksjonaliteten.

Formspråket begynte med Apple

Smilefjes er ikke noe nytt. Vi har lenge skrevet 🙂 og :(, men da disse og andre gule smilefjes fikk selskap av andre små grafikker kalt emojis skjedde det noe. Det startet en sommerdag i 2010, da Apple slapp mobiloperativsystemet iOS4. Dypt under panseret skjulte det seg en funksjon som i dag er svært populær. Ved bruk av noen snedige apper kunne man å låse opp et «emoji-tastatur», som ga tilgang til hundrevis av små «smilefjes» som kan være alt fra flagg og dingser til personer og frukter. Etter hvert som tiden har gått, har dette emoji-tastaturet blitt en svært populær standardfunksjon på de fleste mobiler.

Les også: Har emojis gjort noe med språket vårt?

Også på Apples nyeste klokke, som har begrenset skjermstørrelse, er det lagt opp til enkel kommunikasjon ved hjelp av slike tegn. Man kan eksempelvis svare på en beskjed kun med en emoji, om man ønsker.

Facebook ikke alene

Den ferske samarbeids-plattformen Slack lanserte i sommer en funksjon kalt «Emoji-reaksjoner», som i likhet med Facebooks funksjon kan ha mye å si for hvordan vi kommuniserer digitalt.

På sin egen blogg skriver Slack at man med funksjonen «raskt kan svare på en hvilken som helst melding med en emojis».

Svaret kan brukes til alle formål: avstemninger, sjekke av ting på en liste, vise begeistring – og bare for gøy.

Slack på sin blogg

Illustrasjon: Slack
Illustrasjon: Slack

Hva nå, Facebook?

Vil så denne nye funksjonaliteten vanne ut kraften i en like? Vil det ha samme kraft å vise til 50.000 «jippi’er», 30.000 «fantastisk’er» (Facebook kaller reaksjonene dette på norsk) som det er å ha 80.000 likes? Tiden vil vise, men vi kan bare anta at en oppsplitting av likingen også vil vanne ut kraften av det.

Det er også spennende å tenke på hvilke nye datapunkter Facebook nå vil få tilgang på. Fra tidligere vet vi at Facebook har lekt med følelsene til brukerne i et omstridt forskningsprosjekt, og at brukerne nå vil kunne kategorisere reaksjonene de har til ulike typer innhold vil kunne gi langt mer detaljerte data enn et enkelt «like» avslører.

For oss som mediehus vil det være spennende å vite hvilken type reaksjon sakene våre høster på tvers av Facebook, selv om vi ikke vet om dette er noe som vil bli tilgjengelig.

Hva tenker du om emojiene på Facebook

16 kommentarer

  1. Emoji’s begynte ikke med Apple. Jeg husker klart at mange av disse symbolene eksisterte i Microsoft Messenger lenge før 2010. Etter et kjapt søk på wikipedia så fant jeg ut at det ikke er Apple som står for selve begrepet «Emoji» heller, det er et begrep som stammer fra Japansk og den moderne betydningen av ordet kan spores tilbake til 1998 da de første grafiske smilefjesene og andre morsomheter dukket opp. Selve Emoji-tastaturet, som dere beskriver, kom kanskje med Apple, men Microsoft Messenger hadde en like enkel dropdown-meny som kunne la deg velge ikon eller lese hva som var selve asci-teksten for å vise ikonet uten å trykke på menyen.

    Ikke at det har så mye med saken å gjøre, men jeg synes Apple får mer enn nok «kredd» som de faktisk ikke har fortjent.

    Svar på denne kommentaren

    • Olsen (svar til Are)

      Det blir en liker på deg.
      At iDings-brukere prøver å gjøre krav på disse blir bare feil, og fører til mer ufortjent cred.

    • Iver (svar til Are)

      Selve emojiene kommer også fra Japan, disse små bildene har vært standard på japanske mobiltelefoner i hvertfall siden begynnelsen av 00-tallet.

      Jeg mistenker at grunnen til at emoji tastaturet var skjult og låst på iOS var at dette var en funksjon som kun var ment å være aktivert på iPhoner solgt i Japan. Apple hadde nok ikke regnet med at brukere i resten av verden også ville være interessert i emojier.

    • Veronika (svar til Are)

      Helt enig. Det er i hvert fall 15 år siden første gang jeg lagde en smiley, og msn var slett ikke først ute med dem. At Apple framstilles som oppfinneren er i hvert fall helt på trynet

    • Edvard (svar til Are)

      I episode 16 av podcasten «What’s Tech» forklarer de på en god måte hva emojis er, hvor de stammer fra og hvordan de har utviklet seg til slik vi kjenner de i dag. Anbefales! https://itunes.apple.com/us/podcast/whats-tech/id966621017?mt=2#

      TLDR:
      – Emojis stammer fra Japan
      – Det er en universal kode for alle typer emojis, men det er produsenten (eks. Apple, Google, ol.) som bestemmer hvordan symbolet skal se ut (til en viss grad selvfølgelig)
      – Det er ikke Apple eller Google som bestemmer hvilke nye emojis som skal lages, det er et eget styre som bestemmer dette, ofte utifra brukernes ønsker.

      Burde kanskje stått TLDH? 😛

  2. Astrid Rommetveit

    For oss journalister kan dette medføre enda større bevissthet rundt sakene vi deler på sosiale medier. Hvilken reaksjon ønsker vi egentlig på innlegget vårt? Slik tenker vi jo gjerne allerede, men dette blir nok en «vekker»😊

    Svar på denne kommentaren

    • Bananarino (svar til David)

      Så har det jo vært hendelser hvor dårlige kommentarer har også ført til dårlige ting… Hva om det i tillegg kom et par dusinvis av dislikes, kanskje tusenvis i tillegg til de dårlige kommentarene? Tror facebook tenker litt bredere enn som så.

  3. Enda flere måter å skape gruppepress og mobbekultur på? Nå kan snart altså unge ikke bare mobbe ved å la være å utlevere «gyldig antall» likes, men kan også slenge ut hissig-emojis til de utstøtte. Den dagen dette evt skjer på Facebook avslutter jeg mitt medlemskap.

    Svar på denne kommentaren

  4. Den store sosiale medier-krigen 2015

    […] gikk høyt tidligere i høst om Facebook ville introdusere en «liker ikke»-knapp. De valgte en annen løsning, og det er ingen som foreløpig vet om det er en suksess eller […]

    Svar på denne kommentaren

  5. Medier24.com | Den store sosiale medier-krigen 2015: Hvor står slagene og hva handler de om?

    […] gikk høyt tidligere i høst om Facebook ville introdusere en «liker ikke»-knapp. De valgte en annen løsning, og det er ingen som foreløpig vet om det er en suksess eller […]

    Svar på denne kommentaren

  6. Nyttårsforsett: Gjøre NRK mer likandes

    […] prøver seg for tiden frem med en ny måte å la folk «like» stoffet på – det heter Reactions, og er fortsatt i testfasen. Irland og Spania har fått æren av å prøve det ut, og aldri før […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.