nrk.no

Allmennkringkasting og sosiale medier – hvordan og hvorfor?

Kategorier: Det sosiale nettet, Journalistikk & NRK

NRK Sport på Instagram – sosial allmennkringkasting i praksis?

Jeg advarer på forhånd: Dette er et ganske langt innlegg spesielt for deg som er interessert i hva NRK gjør og ikke gjør i sosiale medier og hvorfor. Det er periodevis ganske overordnet og filosofisk. Dette er en innføring i hva vi jobber for og hvordan vi prøver å bli bedre til å bruke sosiale medier hver dag.

I NRK har vi nettopp laget vår egen håndbok for sosiale medier. Den inneholder NRKs sosiale medier-strategi, hvilke kriterier vi måler suksess etter, våre interne retningslinjer og en del tips og triks til god bruk av ulike sosiale medier.

Vi tenker at dette kan ha nytte for andre mediebedrifter og virksomheter som jobber mye med sosiale medier. Derfor deler vi like godt vår håndbok for sosiale medier her.

(Noen få avsnitt som kun har mening hvis du jobber i NRK og vet hvordan organisasjonen fungerer er tatt ut, men ellers er dette den samme håndboka vi deler ut til ledere og sosiale medier-ansvarlige i NRK.)

Allmennkringkasting

NRKs innhold får ikke verdi før det møter et publikum, sier kringkastingssjefen ofte. De siste årene har mediebruken til det norske folk tatt en sterk dreining fra tradisjonelle nettmedier og kringkasting mot de sosiale mediene. Det er vanskeligere enn før å sørge for at innholdet vi publiserer, faktisk når dem det er relevant for. Dermed blir sosiale medier nyttige verktøy for å løse samfunnsoppdraget vårt som allmennkringkaster. Ikke alltid, ikke til alle ting, men det er ubetinget gode redskaper.

Hvis vi skal definere allmennkringkasting skjeler vi gjerne til NRK-plakaten, som er vedtatt av Stortinget. Her står det i første avsnitt at vi skal ”oppfylle demokratiske, kulturelle og sosiale behov i samfunnet”. Det skal vi gjøre både ved å produsere bra innhold, men også ved å publisere dette sånn at det kommer fram til den norske befolkningen.

Det har vi normalt hatt ganske god kontroll på. Men sosiale medier har kommet inn fra sidelinja og utfordret de tradisjonelle måtene å bedrive allmennkringkasting på. Og vi er godt etablert i de fleste sosiale medier – vi har mer enn to millioner som følger oss på ulike Facebook-sider, Twitter- og Instagram-kontoer eller på Youtube.

NRK Sport på Instagram - sosial allmennkringkasting i praksis?
NRK Sport på Instagram – sosial allmennkringkasting i praksis?

Men er dette viktig? I høst har vi gått skikkelig filosofisk til verks i NRK: Tror vi den utstrakte bruken av sosiale medier i Norge og verden påvirker hva det vil si å gjøre en god jobb som allmennkringkaster? Og i så fall: Hvordan?

Sosial allmennkringkasting?

Vi har landet på begrepet ”sosial allmennkringkasting”, som skal hjelpe oss til å finne ut hva som er jobben vår og hva som ikke er det i en moderne hverdag.

Sosial allmennkringkasting er å publisere innhold der folk er og engasjere dem i store og små digitale fellesskap.

  • Gjennom tydelige redaksjonelle valg skal vi publisere og vise vei til innhold som hver dag når og engasjerer folk der de er.
  • Vi skal engasjere hele folket, og også ta del i de mindre digitale fellesskapene som former mangfold og identitet.
  • Sammen med folk kan vi best fremme den offentlige samtalen. Vi kan avdekke kritikkverdige forhold og styrke norsk språk, identitet og kultur i møte med publikum.

Post by NRK.

Men hva betyr det, egentlig?

Den viktigste forskjellen fra tradisjonell allmennkringkasting ligger i verbet engasjere. Det blir lettere for oss å gjøre jobben vår hvis vi er flink til å drive toveiskommunikasjon og til å lytte til samtalene som går på nettet hele tiden. Kort sagt tenker vi at  sosial allmennkringkasting skjer der allmennkringkasting møter god bruk av sosiale medier.

I praksis betyr dette tre ting:

  1. Vi skal møte folk på de kanalene de foretrekker å bruke med godt NRK-innhold.
  2. Vi skal jobbe aktivt med sosiale medier både for å engasjere hele befolkningen, som med bred underholdning, sommerbåter og sport, men vi skal også delta i nisjefellesskap. ”Salmeboka minutt for minutt” og NRKbok kan kanskje være eksempler på dette.
  3. Vi skal være i dialog med folk. Den store fordelen med sosiale medier er at vi kan utvikle journalistikken vår og innholdet vårt sammen med andre i større grad enn før. Vi vil stille spørsmål, få tips, lære nye ting og ikke minst få gode tilbakemeldinger fra dere på hva dere liker og ikke liker med det vi gjør i NRK.

Kan du hjelpe oss?

Dette er absolutt utfordrende for NRK, som det er det for alle andre tradisjonelle mediebedrifter. Samtidig byr den nye mediehverdagen på helt uante muligheter for innovasjon, samarbeid og utvikling. Vi kan publisere innhold på smarte måter som finner det helt riktige publikummet. Vi kan bygge nettverk og finne kilder på helt nye måter. Og vi kan eksperimentere med form og presentasjon. Så først og fremst er sosiale medier i NRK noe veldig gøy og bra – i alle fall for oss, og forhåpentligvis også for dere!

Vi jobber hver dag med å bli flinkere til å nå de målene vi setter oss og til å etterleve de reglene vi selv har satt. Det er vanskelig, men vi kommer stadig lenger. Blant målene i strategien vår er at vi skal drive innovasjon og at vi skal bli flinkere til å utnytte sosiale medier til å gjøre journalistikken vår bedre. Her vil vi gjerne ha forslag:

  • Hva liker du av det NRK gjør på sosiale medier i dag? Hva skulle du ønske var annerledes?
  • Vi vil at det skal være like enkelt å bidra til journalistikken vår via nrk.no og kanaler vi eier selv, som via Instagram og Twitter. Vi har laget løsninger for å laste opp bilderbidra med egen informasjon og gi tips via sikre kanaler. Hvilke andre grep kan vi ta for å gjøre det lett for deg å snakke med oss?

30 kommentarer

  1. Ok, dette er nok ikke helt relevant, men når jeg var på besøk hos noen og de så på sporten en søndag så irriterte det meg virkelig.

    Oppe i høyre hjørne rett under NRK så var det en veldig iøyefallende knallrød sirkel med NRK Sport inni.
    Veldig veldig distraherende!
    Særlig når det var ski, og hele skjermen var hvit, bortsett fra den røde flekken!

    Det var også ikke mulig å finne ut hva man så på.
    Tekst-tv sa bare sportssøndag, og det var ingenting på tv’n som sa meg hva det var, bortsett fra at de hadde ski på beina.
    (Hva hendte med den teksten som brukte å stå under NRK-logoen hvor det var skrevet hvor og hva det var som gikk på tv?)
    (Jeg tror det var f.eks. Hopp-VM i Sapporo, det brukte å stå i gjennomsiktlig hvit/grå tekst.)

    Men det som er mer relevant er, hvorfor står det noen ganger #NRK på skjermen?
    Jeg vet det har med twitter å gjøre, men hvorfor er det viktig å klistre dette på skjermen gjennom hele sendingen?
    Tror dere kanskje at folk som bruker twitter ikke allerede vet dette?

    Personer som benytter sosiale medier som twitter gjennom hele sendingen når de ser på et eller annet på tv, er en minoriet, med STOR M.
    Det er langt flere som vil ha med seg sendingen, uten å måtte sjekke mobilen hvert minutt for å finne ut hva andre folk sier og mener.

    Det å flette inn sosiale medier for sterkt i sendingen vil etter min mening ikke øke produksjonsverdien, heller tvert imot.

    Alt med måte, dere burde ha et tilbud for personer som er avhengig av sosiale medier, helt klart, men det er ingen grunn til å prakke det ned i strupen på alle oss andre som anser fjernsyn som et eget selvstendig medie.

    Svar på denne kommentaren

    • Rasmus (svar til g.o.)

      Den røde prikken lager jo litt mer farge. Den passer også til den nye introen til sportsnyhetene.

      Skulle gjerne hatt en ny intro til NRK nyhetene. Den de har nå begynner å bli noen hundre år gammel nå.

    • Ingeborg Volan (NRK) (svar til g.o.)

      Hei, takk for gode tilbakemeldinger!

      Det stemmer at sportssendingene våre gjenomgikk en liten «makeover» her for ikke så lenge siden. Jeg skal sende tilbakemeldingene på designet til dem som er ansvarlige for den slags.

      Men for å svare på spørsmålet ditt om sosiale medier: Vi synes også det er vrient å finne ut hvor mye som er «passe» når vi vil fortelle om at du kan bruke sosiale medier til å kontakte oss på, og når det blir for mye. Vi vet at mange setter pris på å få vite hvilken emneknagg de kan bruke, samtidig som du har helt rett i at det er mange som ser på TV uten å være like opptatt av hva som skjer på internett samtidig. Den lille #nrksport- eller andre #- oppi hjørnet er noe av det minst påtrengende vi har klart å finne fram til hittil.

      Vi eksperimenterer litt. Har du sett «Anno»? Der prøver vi en annen variant med å sende #nrkanno over skjermen noen ganger i løpet av programmet. Synes du det fungerer bedre?

    • Måten #nrkanno løste det med å vise emneknaggen, dvs. få det på i de tilfellene når dere forutser reaksjoner (som når en sier noe provoserende, gjør noe dumt etc.), var en bra måte å gjøre det på. Men dette er jo et realityprogram så da er det nok lettere å gjøre det på den måten.

      Den nye sportsprofileringen er veldig fin og gjennomtenkt, men jeg synes at bug-en (den røde sirkelen) ikke er så vellykket i kombinasjon med kanalnavnet. Nå står det:

      Nrk 1
      Nrk Sport

      Dette kunne vært slått sammen på en bedre måte, gjerne uten så mye «NRK».
      Også er jeg enig med g.o. at det er fint når det står hvor sendingen er fra og hva det er vi ser på.
      Mitt forslag er at stednavnet i visse intervaller byttes ut med emneknaggen.
      Dvs: «Stafett i Sverige» bytten en gang i blant ut med «#NRKsport» eller hva enn dere ønsker det skal stå der.

    • Nickolas (svar til g.o.)

      Du må nok bare innse at tidene endrer seg G.O. Rett bruk av soisale medier vil være veldig lønnsomt for NRK, eller for å si det på en annen måte: å ikke bruke det er idioti. 76% bruker facebook hver dag og det er 903.000 norske brukere på Twitter. Du ser fremdeles på TV, enten det er en # i bildet eller ikke. Men fjerner man denne # så fjerner man også muligheten til å nå enorme masser.

  2. og ingen etiske diskusjoner relatert til tung gratis reklamering for kommersielle? gratis «redaksjonell» omtale er jo som kjent helt ubrukelig og unyttig.

    det er enorm forskjell på «kontakts oss på telefon …» og «kontakt oss via Telenor på …».

    lite snakk om hvordan NRK er med i en selvforsterkende spiral for å drive fler folk inn og bli produkter hos for eks. failbook, men desto mer om hvordan omgå dette?

    eremuli?

    Svar på denne kommentaren

    • Ingeborg Volan (NRK) (svar til navn)

      Hei! Jo, de etiske dilemmaene med å publisere til plattformer vi ikke eier selv er noe vi diskuterer hver eneste dag. Hvis du leser retningslinjene i håndboka vår vil du se ganske mye om akkurat dette.

      Vi er helt sikre på at ulike sosiale medier kan hjelpe oss til å være en bedre allmennkringkaster. Store deler av befolkningen bruker YouTube, Facebook, Twitter og Instagram hver eneste dag, og dette hjelper oss til å komme i kontakt med folk vi ikke når med tradisjonell TV og radio. Samtidig er vi nøye med å ha gode kontaktpunkter der du IKKE trenger å bruke Facebook, Twitter eller liknende for å snakke med oss.

    • jeg leste den håndboka som lå her.

      der var det ikke mye.

      det var en setning omtrent om det å lokke folk til å bli big-data produkter, men deretter to avsnitt om hvordan «omgå» dette.

      det er også bare EN av de to punkter jeg etterspurte.

      den andre som dere helt klart IKKE tar stilling til i det hele tatt i håndboka (forsåvidt naturlig nok, siden en håndbok impliserer at avgjørelsen er tatt), er hvorvidt det er helt greit å ha denne type reklame om for disse leverandører, inklusiv slike redaksjonelle omtaler.

      at store deler av befolkningen kan treffes i nevnte kanaler, er jo ikke noe rart om man ser på det historisk, hvor journalistene satt i ronkesirkler og hylte om kapp om disse sosiale mediene.

      så man har skapt ett behov ved å gi «tekst-reklame» (skapt ett behov hos brukere for sosiale medier), for deretter å argumentere med at brukerne er i sosiale medier.

      i dont even …

  3. Liker NRK veldig godt! Reklamefri og serriøst innhold. For serriøst egentlig.
    Andre kanaler som dagbladet og vg, gir deg litt mer morsom og «useriøse» saker.
    Ofte kan det ta veldig lang tid før NRK får publisert en sak som skjedde for leeenge siden.

    Følge NRK på snapchat, men har ikke sett noen nyheter i det siste.

    Svar på denne kommentaren

    • Ingeborg Volan (NRK) (svar til Rasmus)

      Hei Rasmus!

      Så flott at du liker det vi har gjort på Snapchat. For ikke så lenge siden endret Snapchat vilkårene sine og gjorde det umulig å bruke eksterne tjenester for å publisere til Story-funksjonen. Vi har brukt en rekke apper for å lage fine nyheter og videoer – og plutselig kan vi ikke det lenger. Så akkurat nå prøver vi å finne ut hvilke muligheter vi har.

      Kollegene våre i Stavanger Aftenblad har forklart mer om dette i et bra blogginnlegg: http://blogg.aftenbladet.no/aftenbla-bla/2015/01/08/snapchat-hva-na/#.VK6TUYy9LCS

      Vi håper å finne ut av dette i løpet av ikke altfor lenge. I mellomtiden kan det være du får glede av @nrkp3nyheter på Instagram?

  4. Hei Ingeborg

    Sosiale medier er et nyttig verktøy både for dere som formidler og oss som lesere. Dessverre er det stadig flere som misbruker nettet og alle de sosiale fristelsene, på bekostning av de rundt seg.

    NRK er åpnebart ikke skyld i dette i utgangspunktet, men burde det ha vært på sin plass med en «vær varsom plakat» for alle, der folk flest burde ha tenkt litt over og kanskje fått en liten peke pinne. Kanskje en begrensing er på sin plass, for sin egen og ikke minst andres del?
    «Trenger jeg å sjekke både Facebook, Twitter, Instagram og NRK.no hver dag, gjennom hele døgnet?»

    Svaret sier seg selv, men det hjelper neppe barn og unge som ikke ser foreldrenes ansikt gjennom hele dagen, nettopp pga sosiale medier.

    Bare et tanke-sukk;)

    Øyvind

    Svar på denne kommentaren

  5. Nrk gjør mye bra på sosiale medier, men kan dere ikke holde det der? Jeg synes det er helt greit å «reklamere» for deres hashtager, facebook side osv på tv, men hvorfor må dere også vise feks bilder fra instagram på tv.
    I Sportssendingene stopper dere opp og har slideshow med bilder fra instagram, kan ikke de som vil se instagram rett og slett gå på instagram, så kan vi som vil se på tv få slippe det?

    Jeg synes det av og til føles som sosiale medier «trykkes ned i halsen» på oss, på nettet kan man klikke på det man vil, når det sendes på tv kommer man ikke unna det…

    Svar på denne kommentaren

    • Hans-Petter Nygård-Hansen (svar til Ole)

      Hei Ole,

      Jeg håper ikke NRK slutter med å vise Instagram-bilder på TV. Det er jo mye bedre og langt billigere (for oss) enn om vi skal sende inn bilder via MMS. I tillegg er det jo det som er så fantastisk med alle kanalene – hvordan de kan integreres med hverandre.

      Nei, ikke slutt med det NRK – keep up the good work – integrasjon og samhandling mellom kanalene er den nye vinen 🙂

      Vennlig hilsen, Hans-Petter

    • Men hvorfor i alle dager skal man sende inn bilder i det hele tatt? Samme om det er instagram eller mms, det er jo totalt uintressant for oss som ønsker å se på sport å se på (som Eirik skriver) tilfeldige folk som er ute på skitur, eller å se kaffekoppen til en eller annen som også ser på sport akkurat da.
      Men om du ønsker å se på dette kan du jo bare gå inn på instagram og se på det der, like billig å se det på nettet som å presse det på alle på TV.

      Integrasjon og samhandling, javel høres fint ut, men er dette virklig noe flertallet ønsker? Klarer ikke å forestille meg at flesteparten som sitter å ser på tv for å se skiskyting eller hopp virkelig ønsker å se alle mulige random bilder, de fleste har jo ikke noe med sport å gjøre en gang!

    • Eirik (svar til Ole)

      Jeg skjønner heller ikke vitsen med #nrksport på instragram hvor man oppfordrer ti å sende inn sine egne vinterbilder.. Det har da ikke noe med sport-sendingene å gjøre?
      Hvis man skal vise bilder under sportslørdag bør det være fra publikum som har annen vinkling enn NRK klarer å fange med egne folk, mens fortsatt relevant til dagens innhold. Ikke tilfeldige folk som går en skitur på et tilfeldig fjell.

  6. Kenneth Stevenson

    Liker ikke den nye innpakningen til Sporten, men kanskje jeg er for gammel. Det jeg ikke liker er kommentering av f.eks. fotball. Det er kjedelig når kommentatoren forteller om det ble mål FØR vi ser om det ble mål. Det er ikke alle som vet resultatet eller har sett kampen før vi ser det på NRK Sport.

    P.S. La inn en smiley i kommentaren, da forsvant resten av teksten når jeg postet den. Måtte inne å redigere teksten.

    Svar på denne kommentaren

  7. Hørt i det siste – og det aller viktigste du må vite om Adobe Audition — BablbotBablbot

    […] plakaten jeg fant utenfor Botanisk Hage. Apropos NRK, forresten. Du har vel fått med deg dyktige Ingeborg Volans sitt innlegg om hvordan NRK jobber med sosiale medier? Utrolig bra at de deler, veldig interessant for alle digitale […]

    Svar på denne kommentaren

  8. Øyvind Jacobsen

    Takk Ingeborg, veldig bra.

    Har ansvar for sosiale medier i egen jobb. Mye gode innspill her til våre interne retningslinjer. Skal også i gang med et internkurs med tips & triks for bruk av sosiale medier, så Blåboka er til stor inspirasjon. Tusen takk og lykke til videre,

    Hilsen Øyvind

    Svar på denne kommentaren

  9. Apropos sosiale medier så er det ganske irriterende at dele-knappene på de nye artikkel-malene på nrk.no fortsatt er klikkbare selv om de fader ut og blir usynlige når man scroller lengre ned på siden.

    Se her og her for skjermbilder av hva jeg mener.

    Spesielt irriterende er dette på Ytring-artikler nede i kommentar-feltet, da klikk i den tomme venstre-margen av og til overraskende trigger dele-funksjonalitet.

    Fint hvis dere tipser de ansvarlige om dette.

    Svar på denne kommentaren

  10. Jørgen Frøland

    Plukker opp nyttige tips og vink her 🙂

    En innspill som jeg trakk frem mitt lille studie for noen år siden: Det er viktig å ikke glemme organisasjonsendringen. Husk at det må være noen som driver endringen og skaper varig endring.

    Svar på denne kommentaren

  11. Sosial allmennkringkasting – Kathrine A ChristiansenKathrine A Christiansen

    […] om å bli bedre I artikkelen som ble publisert på NRKbeta 20.januar 2015 kan man lese om begrepet sosial allmennkringkasting, som NRK kan ta æren for. Begrepet ble født […]

    Svar på denne kommentaren

  12. NRK og sosiale medier: Det store Facebook-dilemmaet

    […] På samme måte ser vi at Supernytt og P3nyheter på Instagram og Snapchat er gode kanaler for å få nyheter ut til andre brukergrupper enn de som ser Dagsrevyen (snittalder 59 år) eller de som bruker NRK.no på mobil (snittalder 36 år). Men vi prøver å bruke sosiale medier til mer enn å få innholdet vårt ut til folk. Jeg har tidligere skrevet her på NRKbeta om hva vi legger i begrepet ”sosial allmennkringkasting”. […]

    Svar på denne kommentaren

  13. Nyttig deling: NRK sin håndbok i sosiale medier | Dikom – digital kommunikasjon

    […] I dette blogginnlegget deles NRK sin håndbok for sosiale medier. Håndboken inneholder NRKS sosiale medier strategi, kriterier de måler for suksess, interne retningslinjer og noen tips til god bruk av sosiale medier.I januar skrev Ingeborg Volan, Spesialrådgiver for sosiale medier i NRK, et blogginnlegg på NRK Beta – Almennkringkasting og sosiale medier – hvordan og hvorfor. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.