Den observante leser har kanskje sett at vi har sneket ut to tema på tv.nrk.no. Andelen tilgjengelig materiale på tv.nrk.no blir bare større og større, og målet med temapakkene er å være en slags Indiana Jones for brukerne våre: Din skatteguide i en ellers stor og uoversiktelig jungel.
Anbefalinger
Da vi ba om tilbakemeldinger på vårt personaliseringsprosjekt, fikk vi flere kommentarer for og mot anbefalingsmotorer ala Netflix. Noe av det vi ønsker å oppnå med temapakkene sammenfaller med det en anbefalingsmotor gjør, nemlig å gi deg som seer enkel tilgang til flere programmer du kan ha lyst til å se. Men temapakker skal ikke være en erstatning for en eventuell automatisert anbefalingsmotor.
En anbefalingsmotor vil være en algoritme som ser på ting du har sett, hva andre har sett som har sett det samme som deg, metadata på det du og andre har sett, og det totale innholdet. Med sansynlighetsregning vil systemet kunne gi deg en anbefaling du trolig vil like. Ingen enkel oppgave, og krever mye datakraft. Derfor har Netflix og Amazon mange ingeniører og store rigger med datamaskiner på saken. Fordelen er at det du får presentert som anbefalinger er like unikt som det Erna Solberg får anbefalt. Temapakker er det motsatte.
Indiana Jones
Det er ingen datamaskiner eller matematiske beregninger involvert i prosessen. Bare rå hjernekraft for gode smarte anbefalinger. Vårt mål er enkelt: Få brukeren til å se mer av det brukeren liker.
Gjennom temapakker skal vi redaksjonelt kuratere godt innhold og sette det i sammenheng og kontekst.
Temapakker er det interne navnet vi har brukt, fordi det beskriver litt hva vil oppnå: Lage gode pakker med godt innhold innenfor et tema.
Ulike tema
De to første temapakkene er andre verdenskrig og tour de France. Disse er valgt for å se responsen fra publikum, og fordi vi har materiale tilgjengelig som passer i temapakker. De er også ganske ulike, både som tema og aktualitet. Andre verdenskrig har tidløs aktualitet, vi har mye stoff i arkivet, og vi kan fylle på med nye program fremover. Tour de France har begrenset aktualitet, og blir derfor bare liggende i noen uker fremover. Vi har bare noe stoff tilgjengelig, samtidig er det da ekstra fint å kunne finne frem det vi har nå når det er aktuelt.
Veien videre
Utover høsten kommer det flere tema, men vi jobber også med andre endringer som skal gjøre temapakkene bedre. For eksempel ser vi for oss at brukere som ser et program i spilleren, skal se at programmet er en del av en temapakke. Vi skal også jobbe videre med inngangene til temapakkene så de blir enklere å finne.
Hva synes du om temapakkene? Har du noen gode tips til hvordan de kan bli bedre? Snakk med oss i kommentarfeltet!
Dette ser ut som en god løsning på anbefalings-problemet. Stå på! 😀
Temapakkene er bra, har hatt glede av programmer i både TDF og 2. verdenskrig. Men synes absolutt dere burde se på en personaliseringstjeneste, uten at det Netflix gjør bør være noen målestokk. Usikker på hvordan den virker. La oss si at jeg har sett på mange filmer i en spesiell kategori, og gitt alle lav score. Jeg er jo fortsatt interessert i kategorien, men har vært uheldig med disse filmene. Hvordan motoren reagerer på dette, er litt uklart. Det ser ut som om den toner ned kategorien som sådan.
Synes dette høres fornuftig ut. Dere tenker kanskje på en egen side for å vise temaene? Når dere ruller ut semantikken i høst vil jo det gjøre enklere for oss brukere å finne frem også 🙂 hva med å la oss lage våre egne tema og evt kunne dele dem videre?
Temapakker er en fantastisk idé, men hadde det vært mulig å fått en pakke om første verdenskrig og eldre historie? Andre verdenskrig er noe som jeg personlig har begynt å bli ganske lei av ettersom det blir produsert et endeløst antall filmer og serier om den. Det var vel derfor dere valgte den.
Jeg ser frem til senere pakker som dere produserer.
Takk for mange gode kommentarer.
Steinar, arbeidet med et mer personalisert digitalt NRK fortsetter, og hvordan alt skal fungere er noe det jobbes iherdig med nå om dagen.
Marit, tanken om å la brukerene lage egne tema er besnærende. Personalisering gir muligheter for i større grad å dele annet enn enkelt elementer på sosiale medier. Det kan godt være at det å la brukere lage egne lister med anbefalinger er noe som kan komme etter hvert. Kanskje kan vi også løfte frem noen brukergenererte lister? La brukere selv stemme opp gode samlinger?
Bjørn, ønsker om innhold i pakker setter vi stor pris på. Jeg spiller det inn til våre gullgravere, og kanskje vil vi i høst kunne se noe av det du ønsker deg som pakker.
Og ikke minst, takk Matias. Det er inspirerende å jobbe med når man får slike kommentarer. Vi håper det blir nyttig for mange av våre seere.
[…] disse prosessene har vi allerede satt i gang, blant annet jobber vi hardt med å få ut relevante temapakker. Prosessen for å tillate personalisering er også godt i gang. Det nye søket basert på […]
[…] temapakker har vi i høyere grad fått mulighet til å kuratere det gode innholdet over tid, og sette det i en […]