nrk.no

Casey Neistat – En viral gullunge

Kategori: Film


Hva ville du gjort hvis 20th Century Fox spurte deg om å lage en liten reklamefilm for å promotere filmen «The Secret Life of Walter Mitty», en film som handler om å følge dine egne drømmer?

Filmskapervidunderet Casey Neistat tok like greit med seg hele budsjettet på 150 000 norske kroner og stakk til Filippinene under tyfonen Yolanda (Haiyan), kjøpte nødproviant og kjørte rundt i de rammede områdene og delte ut mat til budsjettet var brukt opp.

Slik fulgte han drømmen sin.

Det hele ble festet til film på sedvanlig Neistat vis, og ble på en måte kanskje den ærligste og mest direkte reklamefilmen for akkurat det å følge drømmene sine.

Kanskje kom ikke stuntet veldig overraskende på 20th Century Fox. Neistat gjorde nemlig noe lignende da han i 2012 brukte pengene han fikk av Nike for å lage reklamefilm, til å reise verden rundt med kompisen Max Joseph. Resultatet av den reisen ble en film til Nikes #makeitcount-kampanje.

Med filmen fra Filippinene hadde  Neistat nok en gang skapt et slags viralt monster av en film, samtidig som  filmselskapet  fikk reklame for mer enn verdt pengene sine.

På SXSW Interactive er altså Herr Neistat hyret inn som foredragholder. Han må vel sies å være like anderledes som foredragsholder som han er som filmskaper, og det er mye latter og følelser i sving når Neistat forteller om sin vei gjennom livet.

Ingen smågutt lengre

Historien til godeste Neistat er like utrolig som den er fascinerende. Neistat er født i New London, Connecticut, i 1981. Han droppet ut av ungdomskolen i en alder av 15, og hadde rukket å bli far allerede som 17-åring.

Deretter levde han i en trailerpark, gikk på sosialtrygd, og jobbet som oppvaskhjelp fram til han ble 20 år.

– Jeg har alltid vært fascinert av historiefortelling, men jeg er så utrolig dårlig til å skrive, så for meg ble veien lyd og bilde, sier Neistat, og fortsetter med minner fra barndommen,

– Jeg vokste opp i et ganske jævlig hjem. Jeg mener; hvis du er syv år og ikke kommer hjem før klokken ti på kvelden og ingen bryr seg, da er det noe som ikke er helt bra.

Da Neistat fylte 20 år flyttet han til New York. Her kom han og broren Van i kontakt med kunstneren Tom Sachs. Sammen med Sachs lagde brødreparet en rekke små filmer med utgangspunkt i Sachs kunst.

– Jeg hadde akkurat kjøpt meg et videokamera, mens Van hadde kjøpt en iMac. Den første, som så ut som en slags koffert med bærehåndtak. Siden vi hadde hver vår del av ligningen for å lage film, måtte vi samarbeide for få produsert våre filmer, sier Neistat.

Virkelig fart fikk imidlertid Neistats karriere da han i 2003 lagde videoen «iPods dirty secret», en film om Apples batteri-policy på iPod-spilleren. Et batteri som ikke lot seg bytte, og som etter 18 måneder hadde en tendens til å dø.

Neistats film ble postet på Internett 20. november 2003, og hadde på seks dager ufattelige en million visninger, noe som to år før YouTube ble lansert, var som en sensasjon å betrakte.

Casey Neistat hadde for alvor satt seg selv på filmskaperkartet.

Veien til den store scenen.

Neistats karriere gikk så via egen TV-serie med sin bror på HBO, til produsent for filmene «The Pleasure of Being Robbed» og «Daddy Longlegs», og en rekke reklamefilmer for blant annet Nike , Google, og ikke minst en serie om New York City for The New York Times.

Filmen hvor han, bokstavelig talt, flyr «halve verden rundt» for å overraske kjæresten som er i Sør-Afrika, er fantastisk rørende, morsom og søt.

South by South West Interactive står han på scenen i VIMEO Theater for å fortelle teknologientusiaster, filmskapere, journalister og PR-folk om hvordan han er blitt det fenomenet han har blitt.

Så hva er hemmeligheten bak denne vulkanen av kreativitet, galskap og utradisjonell filmskaping?

YouTube-filmskaper

I en nypresset dress han følte han måtte ha på seg da det kostet en liten formue å få hotellet til å presse den, entrer Neistat scenen og introduserer seg selv som «YouTube Filmmaker», en tittel som betyr mye for ham.

– Flaks for meg er når mulighet møter forberedelse, og meg er Internett denne muligheten. Tenk på det da – med Internett har alle i hele verden samme muligheter til å publisere hva enn de måtte ønske, og det å lykkes på en arena hvor alle har like muligheter, er for meg mye mer verdt enn å ha en egen HBO-serie. Det er derfor jeg er så stolt av å kunne kalle meg Youtube-filmskaper, sier Neistat.

– Jeg tror ikke jeg ville hatt en karriere for ti år siden, for uten hjelp av YouTube hadde det vært umulig for meg å være hvor jeg er i dag, fortsetter Neistat.

Casey Neistat på SXSW. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no
Casey Neistat på SXSW. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta.no

Under sitt foredrag på SXSW snakker Neistat også mye om at veien fra en idé til et ferdig produkt, er svært mye kortere når du kan jobbe med video som skal rett på nett, enn når man må forholde seg til det enorme «filteret» av produsenter og meningsbærere som ofte kjennetegner større produksjoner.

Etter en tur innom større Hollywood-produksjoner har derfor Neistat valgt å gå  tilbake til akkurat internettvideo hvor han unngår dette  filteret av støy,

– Jeg var ikke spesielt glad for å plutselig bli en stor Los Angeles-produsent. Jeg elsker historier, og jeg elsker å fortelle dem, og det er egentlig alt jeg ønsker å gjøre.

Jeg måtte komme meg tilbake til kjernen ved det å fortelle historier, og det var i grunnen det som fikk meg tilbake til Internettet igjen, sier Neistat.

Flere unge filmskapere spør Neistat om hvordan de også kan slå igjennom på samme måte, og svaret han gir er enkelt:

– Tjen penger så du kan lage filmer, ikke lag filmer for å tjene penger, sier Neistat og fortsetter om hvordan hans lekne stil på YouTube har gjitt ham innpass i reklamebransjen,

– Jeg tjener ikke penger på reklame på YouTube da jeg rett og slett ikke har reklame på min profil. Jeg levde lenge på sjekken jeg fikk fra HBO og lagde små videoer jeg postet på YouTube og håpte på det beste. Jeg lyktes og ble kontaktet av en rekke firmaer som ønsket at jeg skulle hjelpe dem å promotere akkurat deres produkt.

Hater søvn

Men det er tydelig at rikdom og berømmelse på ingen måte kommer av seg selv. Neistat framstår som et kreativt arbeidsjern av dimensjoner, og skikkelig fart i foredraget blir det når han snakker om det å ta risiko.

– Ideer er så utrolig overvurdert. Alle har ideer. For meg er det utførelse som teller, og man må være villig til å ta risiko. Jeg kom fra svært enkle kår, bodde i en trailer og vasket kopper, og hvis alt går til helvete kan jeg alltids gå tilbake til det livet igjen, sier Neistat.

– Når jeg tok hele budsjettet til Nike-filmen, og forstå meg riktig når jeg sier at dette er et svært lite budsjett i Nike-sammenheng, og blåste det på en tur rundt jorda, så tok jeg en enorm risiko med min egen karriere. Nike var på et tidspunkt svært bekymret, og sendte ned en produsent som bokstavelig talt stod å klødde seg i hodet når han skjønte hvor kaotisk råstoffet vårt var, sier Neistat.

Det hele gikk imidlertid bra, og videoen, som gikk viralt så det holdt, og har i skrivende stund 10 millioner visninger på Youtube.

Søvn er heller ikke noe Neistat liker spesielt godt, og han tok seg tid til en aldri så liten utblåsning over hvor lite han har til overs for akkurat det,

– Jeg hater søvn. HATER det. Når man sover får man gjort absolutt ingen verdens ting. Det er totalt bortkastet tid. Jeg forsøker å erstattet søvn med trening, i håp om å kunne sove litt mindre, sier Neistat.

Hjemme hos

I 2013 besøkte Michael Hession fra Gizmodo Casey Neistat hjemme på verkstedet hans i New York. Et møte som viser en kunstner med en litt over middels sans for orden og system.

– Mitt studio er litt som et galehus. Når jeg vil lage en film skal det ikke være noen hinder mellom meg og det å få ferdig filmen. Mitt studio er som et hellig sted for meg fordi det har en funksjon, sier Neistat under foredraget på SXSW, noe denne videoen også vel bekrefter.

Mer Neistat

Har du ikke fått nok Neistat enda? Vel da kan vi anbefale denne presentasjonen fra TEDx:

eller besøk hans YouTube side: http://www.youtube.com/user/caseyneistat

Få, om noen, enkelstående filmskapere har evnen til å skape virale suksesser som Casey Neistat. Det kan se ut som om alt mannen tar i blir til gull i den moderne historiefortellingens tidsalder.

Her i NRKbeta gleder oss veldig til å følge Neistats videre krumspring. Måtte galskapen, kreativiteten og den endeløse fortellergleden aldri svinne hen.

2 kommentarer

  1. Han baner vei for framtidens historiefortelling – med Snapchat

    […] har tidligere skrevet om filmskaper Casey Neistat, en svært dyktig historieforteller på nye medieplattformer. Han har […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.