The Internet of Cars

Kategori: Uten kategori

Kontrollpanel Foto: Flickr Bruker ngconnect (CC-BY-NC)
Kontrollpanel Foto: Flickr Bruker ngconnect (CC-BY-NC)

Få – om noen – begreper har vært mer snakket om de siste årene enn «The Internet of Things». Vitenskapen om hvordan ulike fysiske objekter etter hvert vil knyttes sammen i et nettverk hvor alt og alle snakker sammen.

Wearables har allerede blitt et velkjent begrep for teknologiinteresserte, Home automation er i ferd med å bli allemannseie og nå ser det altså ut til at det for alvor er bilene sin tur til å komme seg på nett.

«The Internet of Cars» het en av sesjonene her på SXSW Interactive, i regi av Team Detroit, et slags reklame/PR/kommunikasjonsbyrå med tilhold på utsiden av den gamle bilmetropolen Detroit.

Både Google, Tesla og flere av de store bilprodusentene, sysler med biler som i praksis skal være selvgående. Autonome biler, hvor sjåføren i praksis i framtiden vil bli overflødig, og bilen vil kunne ta deg fra A til B helt på egen hånd.

Jurvetson_Google_driverless_car_trimmed

Veien fram til vi ser et trafikkbilde fylt opp med autonome biler, er nok fortsatt lang, men at bilene våre er i ferd med å ligne mer på datamaskiner enn mekaniske kjerrer, er det liten tvil om.

Veien fram til den helautomatiserte bilen går nokså sikkert via konseptet «The Internet of Cars».

Hva betyr det egentlig «The Internet of Cars»

Med begrepet «The Internet of Cars» menes altså at alle bilene våre blir knyttet til Internettet og utveksler data mellom seg, og andre kilder, og vil være i stand til å «vite om hverandres plassering» i trafikken.

Teknologien finnes allerede og brukes flittig av blant andre Tesla, som er i stand til å oppdatere alle bilene de har med ny software, samt å lese ut data om hvordan bilen er kjørt og hva som evt måtte være galt.

N53A9536

Men foreløpig stopper teknologien og anvendelsen av den der. Under paneldebatten på SXSW fikk Dave Knox fra Rockfish, Heidi Browning fra Internett-radioselskapet Pandora og Sefi Grossman og Scott Lange fra Team Detroit kikke litt inn i krystallkula, og spå litt om hvordan denne teknologien vi se ut i framtiden.

Plattform eller dings

Så hva er egentlig den moderne bilen? Skal den betraktes som en dings eller rett og slett en plattform for data?

– Slik vi ser det i dag er bilen i ferd med å utvikle seg til å både være en software-plattform, men også en svært verdifull kilde til data, kunne Scott Lange fortelle de omlag 170 tilhørerne som hadde fått plass i et auditoriet hos Wanderlust Yoga, hvor denne delen av konferansen gikk av stabelen.

Scott Lange er, i tillegg til å være Executive Creative Director hos Team Detroit, ansvarlig for alt av «Interactive Work» hos Ford Motor Company i Nord-Amerika.

– En vanlig bil med standard sensorer i dag produserer rundt 25 Mbytes med data hver time den er på veien, fortsetter Lange fra scenen og lurer på om han egentlig er en så god sjåfør som han selv vil ha det til:

– Vi tror vel alle at vi er gode sjåfører, men hva om bilen du kjører faktisk kan gi deg tilbakemeldinger på hvordan du kjører, hva du gjør galt og hva du gjøre riktig?!

Panelet med bil-eksperter på SXSW er også klare på at det finnes markante utfordringer rundt teknologien som må på plass før vi har et fullverdig nett av biler som snakker med hverandre.

Sefi Grossman fra Team Detroit trekker fram flere hinder man må bli kvitt før teknologien for alvor blir en realitet:

– Foreløpig mangler vi en standard på hvordan og hvilke data som utveksles, det tar også lang tid før man får godkjent ny teknologi til biler, sier Grossmann.

Hvordan kan vindusviskerne dine forbedre værmeldingen

Connected Cars, som ofte er begrepet som brukes når vi snakker om biler som er knyttet til nettet, kan i utgangspunktet ha en rekke sensorer som måler alt fra fart, til bensinforbruk, søvn-detektor, fil-skifte-detektor og hvor mye du tramper på gassen kontra bremsa.

5647055053_f82a60286d_o

Dataen som genereres fra disse sensorene kan i sin tur så deles med resten av verden. Det være seg om det er glatt der du kjører, hvor fort du kjører, om det er kø, eller om du for eksempel bruker vindusviskerne dine mye akkurat der du er nå.

Scott Lange fra Team Detroit mente at akkurat vindusviskerne er et godt eksempel på data som kan brukes til nyttige formål:

– Tenk dere at data fra tusenvis av vindusviskere kan deles med for eksempel metrologiske institutter verden over. Da har vi plutselig en situasjon hvor vi har tusenvis av vær sensorer spredt ut over hele verden, som kan være med å hjelpe oss å bedre forstå, og forutsi været, sier Lange.

Mine, dine eller Volovs data?

Et av de store spørsmålene som stilles i forbindelse med dataene som genereres fra en bil er hvem dataene den genererer tilhører.

Trafikk i London. Foto: Flickr bruker telex4 (CC)
Trafikk i London. Foto: Flickr bruker telex4 (CC)

Med GPS-programvare som for eksempel Waze i dag, er det slik at trafikkdataene som du som bruker genererer, tilhører Waze (og moderskipet Google), og kan brukes fritt av dem.

Deltakerne i panelet under SXSW-sessionen er imidlertid ganske så samstemte på at dataene du genererer i din egen bil, som du er sjåfør og eier av, bør tilhøre deg. På spørsmål fra salen om det så vil være mulig å selge denne dataene til høystbydende, var svare, til stor latter fra salen, at det selvsagt måtte være mulig.

«The Internett of Cars», som del av bølgen av Wearables og Big-data er en svært spennende utvikling, hvor vi, etter årevis med prat, endelig ser ut til å få fysiske dingser som i stor skala er knyttet opp mot hverandre og omverdenen og genererer og utveksler data i stor skala.

Vi gleder oss som vanlig bare mer og mer til framtiden.

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.