We’ll fix it in post
Det er mer og mer dagligdags at filmene vi ser er stappfulle av effekter – og ikke nødvendigvis kjempeeksplosjoner og fancy effekter heller; ofte er det bare at deler av bildet er byttet ut med noe annet fordi det ser bedre ut osv.
Dermed kommer det neppe som noe sjokk for dere at det er lassevis med effekter i The Wolf of Wall Street som har norgespremiere 31. januar. Men likevel; vi synes det var morsomt å se denne lille videoen fra Brainstorm Digital, som har levert effekter til filmen – kanskje mest fordi den var såpass pedagogisk lagt opp:
Du store Gatsby
En annen effekt-reel vi har latt oss begeistre av i året som gikk, er den for The Great Gatsby. Åpningssekvensen i denne videoen faller ikke akkurat i sjangeren «deler av bildet er byttet ut med noe annet fordi det ser bedre ut», men det kommer likevel endel eksempler på det vi snakker om lengre uti:
Er det bra nok snart?
Da vi skrev om effektene i Boardwalk Empire for tre år siden skrev Håvard i kommentarfeltet:
Selv om effektene og kulissene er vellagd, er det så tydelig at de ikke er autentiske når en ser Boardwalk Empire i HD på en 40″ TV. Det mangler dybde i nesten samtlige scener frem til episode 6, i episode 7 er ting rettet opp, før det blir like ille igjen i episode 8.
Det er sikkert langt billigere å produsere ting på denne måten, men det ser da også billig ut. Når en forventer seg en serie av samme kaliber som The Wire og Sopranos, så blir dette hakket for kjipt.
Er det slik fortsatt synes dere, eller begynner effekt-folkene å få såpass dreis på det at ikke vi detter ut av historien?
Via The Verge
Jeg husker jeg så en slik effekt-reel for noen år siden og blei overrasket over hvor mye som er spesialeffektter, selv i det jeg anser som svært enkle scener.
Er riktig nok noen år siden, men jeg irriterte meg grønn over røyk-effekten i LOST, den fikk de aldri ordentlig til, selv om den blei brukt svært mye.
Tv-serier med betydelig mindre budsjett leker også med dette.
Vil nok bare bli mer og mer bruk av bluescreen, og mindre å gjøre for scenografer. Er uansett billigere å ha 20 datanerder sittende i en uke med et klipp, enn å ha 30 snekkere og håndverkere i sving med en kulisse i to uker. Må si disse effektene ser bra ut, blir bedre og bedre. Det er «bare» ti år mellom Ringenes Herre 1 og Hobbiten, men allikevel en stor kvalitetsforskjell på effektene.
…for ikke å snakke om hvordan ting så ut i 2004 :0
Det vert vel framleis jobb for scenografar, men dei må lede for digitalt arbeid i staden – eller meir i detaljarbeid på rekvisittar av ulikt slag. Eg trur dog at det alltid vil vere ein plass for handgripelege omgivnadar i filmen.
Når de begynte å farge gresset litt grønnere og himmelen litt blåere fikk jeg litt følelsen av meglerbrosjyrene som stadig blir tatt i å photoshoppe bort gråværet…
Og så kan man undre seg på om det ikke kommer en motreaksjon, a la dogmefilmbølgen.
Dersom man dropper fargekorrigering og grading vil du bli smertelig skuffet over filmopplevelsen. 🙂
Ja, jeg er fullstendig klar over det (er ikke egentlig noe glad i dogmefilm per se), det er vel mer alt det ekstra glitteret som man pøser på – bare fordi man kan – jeg reagerer på. Men, vi får se!
Amerika… et smilende paradis hvor kjærligheten varer evig, hvor alderdommen er vakker,
et sted uten lukt… men ikke lenger nå.