nrk.no

Lær mer om avansert flerkameraproduksjon

Kategorier: NRK & TV

Skjermen som viser alle kamera og innganger.

Under siste sommeråpentsending gjorde vi et forsøk på å sende direkte fra kontrollrommet mens folk så på selve programmet på NRK1. Desverre fikk vi bare sendt deler av bakomdekningen vår fordi vi hadde problemer med den ene satellittlinken.

Fra venstre: script Ingvild Gram, produsent John Andreassen og billedmikser Ingrid Gausdal.
Fra venstre: script Ingvild Gram, produsent John Andreassen og billedmikser Ingrid Gausdal.

Men vi fikk gjort et opptak av det hele og har oppdatert den opprinnelige saken og publisert bakomfilmen slik at dere kan sette dere i kontrollrommet sammen med produsent John Andreassen, script Ingvild Gram, billedmikser Ingrid Gausdal og alle de andre.

Link til bakomfilmen: Sommeråpent bak spakene

Språket som brukes under en slik sending er preget av mye interne uttrykk. Her er en liten ordliste som du kan ha foran deg når du ser på:

Vignett = åpning av program – innspilt på forhånd
super = grafisk visning av navnet til personen i bildet
cue = (vær) klar
klar = neste
ut = større bilde
tett = nærmere bilde
klar X = neste kilde det klippes til
knips = signal til bildemikser for å klippe
VB = Stammer fra videobånd, men sikter i dag til avspilling av forhåndsprodusert videofil fra disk
EVS = maskin for avvikling av VB
Viz = maskin for avvikling av super og annen grafikk som stillbilder etc.
1-skudd = bilde med en person
2-skudd = bilde med to personer
3-skudd = bilde med tre personer
stikkord ut: avtalt stikkord for slutt på segment
hardt ut: VB slutter med cue, ingen bilder å ligge på i ettertid
tilbud = fotagrafen tilbyr et bilde til producer (som ikke er bestilt på forhånd)
overtid = på etterskudd i forhold til oppsatt tidsplan
Dorte = Er navnet på kveldens innspillingsleder – personen som holder orden på alt som skjer rundt kameraene, og er regiens forlengede arm til programledere og gjester
kryss = gradvis overgang mellom to bilder, i motsetning til klipp som er umiddelbar overgang
HK = Hovedkontrollen på Marienlyst som styrer utspilling av kanalene. Under en direktesending har man alltid kontakt med dem i forhold til tid og når man er ferdig
Bed = underliggende lydteppe
«beauty» = kort for «beauty shot». I denne sendingen handler det om det vakre oversiktsbildet av Oslo.

I bakomfilmen har vi tre kamera i selve regikontrollen, et kamera ute på dekk og utgangen fra det tekniske systemet som gir et stort bilde med nesten alle kamera og kilder inn.

Skjermen som viser de fleste kamera og innganger.
Skjermen som viser alle kamera og innganger.

Kongens fortjenestemedalje

Det ble en ekstra spiss på bakomfilmen vår siden legendariske John Andreassen ble overrasket med kongens fortjenestemedalje direkte i sendingen. Fra ca 1:25:00 kan du se sekvensen der Dan Børge går inn i regien og drar med seg selveste produsenten ut til krinkastingssjefen.

Dan Børge overrasker produsent John Andreassen i regikontrollen.
Dan Børge overrasker produsent John Andreassen i regikontrollen.

Mer slikt?

Vi skjønner at dette er smalt nerde-TV for de spesielt interesserte. Men så også at interessen var hakket større enn vi hadde trodd da vi gjorde dette eksperimentet. Hva kunne vi eventuelt ha gjort bedre? Og for hvilke andre sendinger skulle dere ønske å bli med bak i regien?

18 kommentarer

  1. Per H Forsberg

    At dere blir overrasket over interessen, kommer ikke som noen overraskelse på oss «nerdete». Det er alltid interessant å se en prosess, spesielt når den er såpass komplisert og med så mange «fallgruber», for så å relatere den til det ferdige produktet: Persepsjonen av bildet og lyden (og grafikken!) i den ferdige produksjonen. Det er sagt en million ganger, men gjentar det gjerne: Direktesendt tv er ekte tv!

    Svar på denne kommentaren

  2. Alltid gøy å se hvordan man jobber på ulike produksjoner. Nå produserer ikke dere så mye fotball, men å se hvor hektisk en sportsproduksjon kan være hadde vel vært en øyeåpner for mange. Kanskje friidrett hvor man gjerne har haugevis av underproduksjoner som avvikles fra EVS eventuelt. Men ja, mer av hva som foregår på huset i alle ledd egentlig. Interessant å se hva som skjer i MCR og HK også.

    Til neste gang dere skal vise en flerkameraproduksjon så hadde jeg ønsket at dere ikke klippet så mye frem og tilbake og at dere har de viktigste kameraene i bildet hele tiden. Da kan man se hvordan fotografene jobber, tilbyr og følger regien.

    Forresten: Vær så snill si dere har bilder fra da Dagsrevyen gikk i svart? Mobilkamera, overvåkningskamera eller hva som helst 🙂

    Svar på denne kommentaren

  3. Arnfinn Kaaby

    Hva med å ha et lengerer direkte sendt tv program i flere dager fra et og et sted i lendet. Der det kommer fram hva som er spesielt med det stedet gate langs, Arbeids plasser, kultur aktiviteter. Det nesten som en form reklame for det stedet. Jeg reiste rundt omkring i norge i bobil i hele 7 år som servise teknikker og fikk sett det dette landets har å by på av natur opplevelser. – Hva type arbeidsplasser og kulturaktiviteter som er på de enkelte steder.

    Svar på denne kommentaren

  4. Kay Bærulfsen

    For mange var sikkert dette som å se på maling tørker, men jeg synes det var flerfoldige ganger mer spennende enn selve sendingen (beklager Dan Børge). Kanskje publikum kan få et bedre inntrykk av hva lisenspengene faktisk går til. For en lekmann kan en slik sending virke ganske simpel; «Et par kamera, noen mikrofoner og ett pent ansikt som kan snakke. Hvor vanskelig kan det liksom være?»

    Hva som kan gjøres anderledes?

    – Opptak av planleggingsmøter ol. Kunne vært moro å se hvordan programlederne og eventuelle tekstforfattere jobber sammen.
    – Flere strømmer på ett sted; Selve sendingen, regi og skjermen som viser alle kamera og innganger (noe ala. http://www.quai.io/sommeraapent/ som jeg har laget for meg selv 😉 ).

    Hvilket sendinger?

    – Dagsrevyen. Mulig dette er en så strømlinjet produksjon at det ikke ville være så mye spennende å se?
    – Jeg ser lite sport, men likevel kan jo en produksjon fra Holmenkollen eller lignende vært spennende.
    – Andre større sendinger NRK kommer til å produsere i fremtiden (tenk MGP, 17. mai, etc)

    Jeg skulle også likt å vært en flue på veggen i kontrollrommet under Dagsrevyen som ikke gikk helt etter planen forrige uke 😉

    Svar på denne kommentaren

    • Takker for separat «PGM-bilde». Det ble en helt annen opplevelse med «stor skjerm». Dette førte til at jeg så gjennom hele sendingen og tok meg selv i å være producer flere ganger.
      Kanske et lite tips til betagjengen? 😉
      Ja takk til flere bakom-sendinger.

  5. Synes det er veldig gøy å se hvordan ting fungerer i bakkant.
    Som andre nevner, det hadde vært moro med mulighet til å se output fra bildemikseren parallelt med det som skjer i kontrollrommet.

    Svar på denne kommentaren

  6. Frank Eivind Rundholt

    Jeg er da en av disse nerdene som synes dette er veldig bra og interessant TV.

    Hadde vært gøy å se bak kulissene til et debattprogram, sportssendinger.

    Og som andre har nevn, å se Dagsrevyen gå i svart hadde vært fantastisk. Vil tro det var stor aktivitet da 🙂

    Svar på denne kommentaren

  7. Oddbjørn kvalvik

    For oss som studerer slike ting og har prøvd å jobbe med direktesendinger er det både morsomt og lærerikt! Hadde vært morro å fått sendingen side om side med bakomfilmen, med linket play/pause/spoling og separat volum :).

    Svar på denne kommentaren

  8. Absolutt veldig interessant! Kunne tenke meg å sjå store direktesendte produksjoner som tvaksjonen i oktober, valsending 9 september o.l. Ellers hadde Dagsrevyen vore artig, sjølv om det sikkert er ein spikra produksjon. Ellers kunne sportssendingar vore artig å sjå, NRK produserer jo Cupfinale som er ein stor produksjon går eg utifrå.

    Svar på denne kommentaren

  9. Én av to; enten er dette veldig smal nerde-TV, eller så er jeg en veldig smal nerd. Samma det – jeg ønsker meg mye mer av dette! Jeg ønsker meg, som de fleste andre, f.eks. Dagsrevyen, vintersportarrangementer produsert av NRK, debatt- og valgsendinger i dette formatet!

    Mulighet for å se sendingen som den var parallellt med bildet fra regi hadde vært spennende; eller i det minste med lyd fra sendingen som var mulig å mute.

    For øvrig et glimrende øyeblikk når Andreassen blir sittende etter å ha fått beskjed om å gå ut på dekk 🙂

    Mvh Pål

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.