nrk.no

Hvor mye er jeg verdt?

Kategori: Kommentar

Denne bilen kan bli din, hvis vi får sende deg reklame. Potensielle inntekter gjør at mange bedrifter går langt for å bygge seg opp en kundedatabase. Foto: Sindre Skrede

Cirka 181 000 kroner er svaret — i alle fall i følge Bergen Storsenter. Så mye er de villige til å gi dersom jeg blir medlem i kundeklubben deres. Det er jo smigrende, men hvor mye vil du egentlig dele av deg selv?

De 181 000 kronene er i form av en bil jeg kan vinne dersom jeg melder meg inn, og har griseflaks. Regnestykket er neppe så enkelt som at senteret har betalt 181 000 kroner for bilen; sannsynligvis får de litt rabatt for utstilling og promotering av leverandøren. At man velger å lodde ut en bil sier likevel en del om hvor mye bedrifter er villige til å gi for å ha meg som potensiell kunde. Jeg gir deg mine personopplysninger -> du gir meg kanskje en bil -> du sender meg reklame i overskuelig fremtid. Hvem vinner?

Neppe jeg.

Et bilde av en bil på et kjøpesenter.
Denne bilen kan bli din, hvis Bergen Storsenter får sende deg reklame. Potensielle inntekter gjør at mange bedrifter går langt for å bygge seg opp en kundedatabase. Foto: Sindre Skrede

Men om reklamestuntet virker? Javisst. Ellers hadde bedriftene neppe satt en så stor pris på mine personopplysninger. Bergen Storsenter, vil vite hva jeg heter, hvor jeg bor, hvor gammel jeg er, fødselsåret på mine eventuelle barn og hvilke interesser jeg har. Men så kan jeg altså få en bil for det. Den står der, på gulvet og gliser mot meg. Blir jeg solgt?

I mange tilfeller blir vi nok det, vi forbrukere. I bytte mot sjansen til å vinne en bil, er det lett å gi fra seg navn og epostadresse. Du finner det i butikker og kiosker: meld deg inn, vinn et eller annet. Skriv ned navnet ditt på en papirlapp, og meld deg inn. Det er neppe kritisk å være med i brødbutikkens lunchklubb eller nærbutikkens kaffeavtale. Det er egentlig opp til deg selv hvor mye reklame du ønsker/orker å motta til din digitale eller analoge postkasse.

Facebook ser deg — uansett

Verre er det når du aldri blir kvitt reklamen igjen. «Click here to unsubscribe» — ja, særlig. Enda verre enn det igjen er det når vi blir kartlagt uansett hva vi gjør, og hvor vi er. There’s no such thing as a free lunch, heter det — ei heller på internett.

Sider som facebook er gratis å bruke, men ditt medlemskap har sin pris. Det vil si: facebook krever sine løsepenger, uansett om du er medlem eller ikke. For en tid siden fortalte facebook — noe motvillig — at de i tillegg til å logge nettbruken til innloggede medlemmer, også holder styr på alle andre.

From this point on, each time you visit a third-party webpage that has a Facebook Like button, or other Facebook plug-in, the plug-in works in conjunction with the cookie to alert Facebook of the date, time and web address of the webpage you’ve clicked to. The unique characteristics of your PC and browser, such as your IP address, screen resolution, operating system and browser version, are also recorded.

Facebook thus compiles a running log of all your webpage visits for 90 days, continually deleting entries for the oldest day and adding the newest to this log.

(Kilde: Facebook finally admits to tracking non-users)

Hvor mye er disse opplysningene verdt for facebook?

Helt sikkert ganske mye — ellers hadde facebook neppe tatt seg bryet med å samle inn dataene. Facebook er allerede svært flinke til å tilpasse reklame til deg som bruker, og flink til å koble hvilke personer du kjenner eller kanskje kjenner. Tilpasset reklame betyr større sjanse for salg, og dermed større inntekter. Nettsamfunnet driver ikke veldedighet, de er en kommersiell bedrift på lik linje med så mange andre. Kan de tjene penger på meg, så vil de selvsagt det.

Velger jeg å være innlogget med min google- eller facebookkonto, er det i dag nærmest umulig å unngå at hvor jeg er og hva jeg gjør på nett logges. Når det i tillegg ikke hjelper å logge ut, er det grunn til bekymring. Når skal jeg, som kunde, få lov til å si stopp?

Jeg tror aldri jeg vinner, men det kan jo hende det er en grunn til det. Stripe fra xkcd.com

Perfekt kunde til salgs

På internett er jeg en handelsvare, og de store aktørene vil etter hvert ha et svært godt bilde av hvem jeg er og hva jeg liker å drive med. De kan vite hva jeg heter, hvor jeg bor, hvor jeg pleier å reise, hvilke nettsider jeg pleier å besøke og hva jeg liker å kjøpe.

Selskaper som mixpanel.com spesialiserer seg på å analysere det vi gjør. Mixpanels kunder kan se detaljerte logger over hver enkelt kunde — uten at kunden nødvendigvis har samtykket til det.

Dessverre ligger denne innsamlingen av informasjon i en juridisk gråsone. Jeg besøker nettsiden, og må da godta at nettsiden får et minimum av informasjon om hva jeg ønsker. Har jeg en mobiltelefon, vil jeg selvsagt ha en side tilpasset mobiltelefon, og hvis jeg trykker på en lenke vil jeg selvsagt komme dit den peker. Men hvor mye av min aktivitet og informasjon skal de forskjellige nettsidene lagre, og hvor lenge?

Bedriftene skal ha til salt i grøten, de også, men et eller annet sted går det en grense mellom tilpasset reklame og overvåkning.

Slik det er nå, er vi skummelt nær overvåkning.

12 kommentarer

  1. Jeg bruker Facebook blocker plugin.
    Ser aldri en eneste del/lik-knapp. Kan heller ikke se artikkelkommentarer på vg eller nettavisen. Man blir ikke særlig klokere av de kommentarene alikevel. Og slipper i tillegg å bli tracka av FB..Tror jeg ihvertfall.

    Svar på denne kommentaren

  2. For dei som vil skaffe seg eit oversyn over kven som sporer deg på nettet, finst det ein glimrande addon til Firefox ved namn Collusion som gir deg eit fullstendig bilete av kva som skjer bak kullisene. Etter kvart som du klikkar deg inn på ulike sider, dukkar mengder med «trackers» opp på eit kart og dannar eit omfangsrikt nettverk mellom seg i mellom og sidene du vitjar, og klikkevanene dine blir nøye kartlagt. Ironisk nok dukkar ein Facebook-tracker opp på denne artikkelen 😉

    For å blokkere den her sporinga finst det ein like glimrande addon som heiter Ghostery. Han sitt passivt i nettlesaren og gir ei liste over blokkerte trackers til dei nysgjerrige.

    Ikkje gløym: If you’re not paying for something, you’re not the customer; you’re the product being sold.

    Svar på denne kommentaren

    • Kevin Brubeck Unhammmer (svar til Andreas)

      Ikkje gløym: If you’re not paying for something, you’re not the customer; you’re the product being sold.

      Ein digresjon, men: Av og til betaler du, av og til ikkje. Av og til er du produktet, av og til ikkje. Dei treng ikkje vera relaterte.

      Du kan t.d. både betala og vera produktet, ved å betala deg inn i ein nattklubb og samtidig vera der. (Ingen vil vel vera i ein tom nattklubb? Gjestane er ein del av produktet.) Og du kan sjølvsagt betala for programvare som overvaker deg.

      Du kan òg la vera og betala, og samtidig ikkje vera eit produkt. Dette gjeld meir enn berre luft, kjærleik og ulovleg nedlasting; du skal strekkja semantikken ganske langt om du kallar meg eit produkt av Arch Linux, som eg ikkje har betalt for, og som heller ikkje er eit «for-profit venture» og dimed ikkje eigentleg har eit produkt å selja.

  3. Eg har gjennom mange år lagt til det eine filteret etter det andre i adblock i Firefox. Alt frå google analytics til alt som kjem frå facebook-domenet (når eg ikkje er på facebook, vel å merke) er blokkert. Så eg ser ikkje lik-knappar, og blir (håpar eg) ikkje spora av dei.

    Men til slutt blir sånne system så integrerte at det blir problemer av det og, eg har no fleire nettstadar eg må åpne i ein annan nettlesar for å kunne sjå skikkelig, fordi dei ikkje vil lasta skikkelig med alle sperringane mine. Spesielt kommentarfelt er utsatte.

    Men eg føler meg ihvertfall relativt trygg på at eg surfar i fred.

    Svar på denne kommentaren

  4. Kunne vært interessant å vite hvor mange navn Bergen Storsenter får tak i på denne måten, det vil si hvor mye de faktisk har betalt per navn – men det er antakelig ikke noe de vil avsløre?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.