Design & Gjestebloggere

Gjesteblogg: Digitale boktips i biblioteket!

Asgeir Rekkavik og Benjamin Rokseth

Med arbeidstittelen Aktive Hyller har Deichmanske bibliotek utviklet en prototyp på en formidlingsstasjon som skal bli en naturlig del av bokhyllene i biblioteket.

En skjerm med teksten Nysgjerrig på boka – legg den her og en pil. Der pilen peker er det lagt en bok

Skrevet av:
Anne-Lena Westrum, Asgeir Rekkavik, Petter G. Åsen, Benjamin Rokseth og Martin K. Bråthen – Deichmanske bibliotek

Red anm. De av oss som har levd så lenge at vi har opplevd å slå opp i et papirleksikon, vet at dette var en øvelse som nesten alltid førte til er par sidespor på veien mot riktig side. Du lærte litt mer enn akkurat det du var ute etter. Noen hevder disse sidesporene forsvinner med det digitale. Du søker og treffer rett på, for du trenger jo ikke bla deg frem til riktig side.

Vi som bruker nettet mye vet at det er vrøvl. Nettet er sansynligvis den største og beste avsporingsmaskin menneskeheten noensinne har hatt. Og med nettbokhandelen Amazon som spydspiss kom også en annen form for effektive avsporinger: Andre som likte denne boken likte også disse.

Å gå på biblioteket er en god gammeldags fysisk øvelse. Som gir estetikk, lukt, lyd og stemning. Men den kan også nyte godt av moderne algoritmer og datamaskinens evne til å hjelpe deg å finne det du er ute etter. Deichmanske bibliotek er igang med en prøveordning som skal gjøre akkurat dette; kombinere det fysiske med det digitale via bøkenes såkalte RFID-brikke, som NRKbeta har skrevet om tidligere.

Da vi kom i snakk med Martin K. Bråthen på en bibliotekskonferanse, synes vi dette prosjektet var såpass interessant at vi ønsket oss en gjestebloggpost om byggingen av prototypen.

Bibliotek i endring

En mann kobler inn en kabel på undersiden av en skjerm som sitter inni en større boks. En annen mann følger interessert med

Utviklingen har allerede vist oss at det er på mobile enheter utviklingen skjer og det er der folk er. Digital formidling passer perfekt for nettbrett. Digitale boktips og -anbefalinger er nyttige verktøy for leseglade. Men det vil også være naturlig at denne funksjonaliteten blir å finne som en del av utlåns- og innleveringsautomatene som allerede preger biblioteksrom overalt.

I våre strategier, som danner grunnlaget for innhold i det nye hovedbiblioteket i Bjørvika, er utviklingen av digitalt innhold et sentralt tema. Aktive Hyller-stasjonen er utviklet i tråd med dette.

Målsetning for Aktive Hyller

Stasjonen skal gjøre brukerne bedre kjent med samlingene våre og vise frem hva biblioteket har å tilby som er relevant for den boken brukeren holder i hånda. Vi skal vise frem innhold fra andre kilder som er med på å berike og støtte opp under det innholdet vi har i biblioteket, og målet er selvfølgelig å få brukerne til å låne flere bøker og oppdage bøker de kanskje ikke kjente til fra før.

Gamle data er utfordrende

Bibliotek verden over lagrer data om samlingene sine i metadataformatet MARC (Machine Readable Cataloging), en mer enn 40 år gammel bibliotekspesifikk standard, som i sin tid ble utviklet for å avløse de gamle katalogkortene i kartong. Det var kanskje science fiction i 1970, men det kan knapt sies å være det lenger i 2012.

MARC-formatet og reglene for utforming av dataene ble utviklet før relasjonsdatabasene og world wide web var oppfunnet, i en tid da lagringsplass for data var et knapt gode. På grunn av dette har både dataformatet og reglene innbakte begrensninger som ikke er nødvendige i dag.

foto av et whiteboard med kodeskisser til hvordan tjenesten skal virke

Reformatering

For at vi skal kunne bruke bibliotekets egne data på de måtene vi ønsker, har vi lagt mye jobb i konvertering til semantisk web-formatet RDF. Deichmanske bibliotek produserer og lagrer fortsatt alle sine katalogdata i MARC, men vi har satt opp en instans som fortløpende konverterer data til RDF og skriver til en egen base. Deichmanske biblioteks samling av RDF-data ligger åpent tilgjengelig via data.deichman.no.

RDF-formatet gir oss muligheter til å koble katalogdata sammen med relevant informasjon fra andre kilder. Det gjør også at vi kan bruke det kraftige spørrespråket SPARQL til å spørre etter og prosessere data, noe som lar oss gjøre ting med dataene våre som vi tidligere bare kunne drømme om.

Et viktig poeng er at vi vil få utnyttet dataene i bibliotekkatalogen vår bedre enn det som er tilfelle i dag. Vi har konvertert de over 400 000 MARC-postene våre til RDF og kan dermed knytte sammen og spisse informasjonen på en enkel og god måte.

Foto av skjerm med datakode

Gjør det selv

Norske folkebibliotek er dessverre ikke velsignet med mange reelle alternativer i valget av biblioteksystem. I praksis er det én leverandør Asgeir Rekkavik og Benjamin Rokseth som har et tilnærmet monopol. De leverer et komplett alt-i-ett system som håndterer alle transaksjoner (katalogisering, søk, brukeradministrasjon, utlån, innlevering, innkjøp, statistikk og søkegrensesnitt for publikum).

For størsteparten av kundemassen fungerer dette bra – det er små kommunebiblioteker med få ansatte som bare vil ha noe “som virker” og gjør den daglige driften enklest mulig. Men dette gir ikke de beste insentiver til innovasjon og utvikling.

Deichmanske bibliotek i Oslo er større. Vi er Norges største folkebibliotek, og låner ut over 2,5 millioner bøker årlig. Vi har en utviklingsavdeling som (ofte med ekstern finansiering) utvikler nye digitale tjenester og løsninger. Det er en klar fordel med utviklere som også har kjennskap til biblioteksverdenen når man skal skape funksjonelle tjenester for fremtidens bibliotek. Da må brukerperspektivet veie tungt. Aktive Hyller er et godt eksempel på det; vi vet at brukeren ønsker anbefalinger og har derfor tilpasset en tjeneste som skal gjøre det lettere å velge neste bok.

Bokidentifisering

To hender monterer et printkort på Aktive Hyller-stasjonen

Aktive Hyller-stasjonen er utstyrt med en RFID-leser som identifiserer boka du plasserer på stasjonen. Applikasjonen tar bokas ID og henter opplysninger om den fra bibliotekkatalogen. Disse opplysningene brukes så videre i søk mot egen base og API-er for eksterne tjenester som Bokkilden, Bokelskere, GoodReads og NoveList.

Her hentes bokomtaler, leservurderinger, andre bøker av samme forfatter og forslag til bøker som ligner. Bokanbefalinger skrevet av biblioteksansatte fra hele Norge er samlet i forbindelse med et annet prosjekt vi holder på med: Bokanbefalinger.

Utseendet er (nesten) alt!

En finger trykker på Aktive Hyller-stasjonens trykkfølsomme skjerm. På skjermen vises datakode.

Vi valgte å koble på det eksterne designbyrået Halogen tidlig i prosessen for å hjelpe oss med den fysiske utformingen av stasjonen. Ett av kriteriene var erfaring med touchgrensesnitt.

Det er viktig at skjermen innbyr til interaksjon, og da er det et par ting man må tenke på. Knappene må være store og logiske. De må også gi umiddelbar tilbakemelding til brukeren når de trykkes på.

Vi har også tatt hensyn til den ventetid som måtte oppstå. Applikasjonen henter data fra mange eksterne kilder og det kan noen ganger ta tid å gjøre oppslag. Da er det viktig at brukeren får tilbakemelding om at det jobbes med saken.

Skjermskudd fra tjenesten, en anbefaling av boken "veien" av Cormac McCarthy

Skjermskudd fra tjenesten; beslektede bøker

Oransje?

Det var verre å bestemme en farge på stasjonen vi alle kunne enes om. Vi var klare for en meget sprek variant (oransje) i begynnelsen, men feiga ut i siste liten og gikk for en mindre iøyenfallende rød/brun variant. Denne spiller på lag med fargene ellers på skjermen og hylla. Det var også et poeng at ikke fargen på stasjonen skulle konkurrere med oppmerksomheten til skjermen – det er der det viktige skjer.

Snekker’n på hjørnet

Vi brukte et lokalt møbelsnekkeri som hadde erfaring med lignende prosjekter. Med personlig service fikk vi tilpasset stasjonen etter våre behov, men ettersom dette er en testutgave er det ikke tatt høyde for all slitasje en slik enhet må tåle. Det bør derfor tenkes mer på robuste løsninger i en eventuell videreutviklet variant.

Om stasjonen skal være frittstående er forøvrig også et spørsmål. Optimalt sett ønsker vi skjermen integrert i bokhyllene, både for å få teknologien til å oppleves som en del av bygget, men også for å spare plass i ellers fulle biblioteklokaler.

Ellers har vi fulgt Halogens råd om avrundede hjørner som innbyr til fingring. Jeg er rund og snill! Ta på meg!

En bok (av Carl Deichman) oppstilt på Aktive Hyller-stasjonen

Videre planer

Utviklingen av prototypen er gjort med prosjektmidler fra Nasjonalbiblioteket. Vi har søkt om midler til videreutvikling i 2013, da er planen å også lage en stasjon for musikk og en for barn.

Les mer på: digital.deichman.no

6 kommentarer

  1. Har dere glemt at vi alle går rundt med en skjerm med QR/barcode-leser i lomma? Og bøkene har vel stort sett en barcode med EAN13 på baksiden. En Deichmann-app kunne kanskje vært noe? Bruke barcode til å hente opp informasjon. Ikke bare på biblioteket, men hvor jeg enn ser en bok. Legge inn «ønskeliste», reservasjon, varsling, lenker til omtaler, referanse til hylleplass, …

    Svar på denne kommentaren

  2. Asgeir Rekkavik

    Nei, det har vi ikke glemt, og en mobilapp med tilsvarende funksjon står absolutt på lista over ting vi ønsker å gå videre med i denne sammenhengen.

    Hvis vi snakker om en app designet for bruk i biblioteket, vil det da være mest hensiktsmessig å bruke bibliotekets egen strekkodeetikett, som er klistret bak på bøkene. Denne koden gir samme informasjon som vi i dag får via RFID, så en slik mobilapp ville funksjonelt være svært lik løsningen i den fysiske formidlingsstasjonen.

    EAN-nummeret på baksiden av bøker er identisk med ISBN-nummeret, og er også noe vi kan bruke til å gjøre oppslag mot databasen vår på. En app som leser denne koden, vil man også kunne bruke i f.eks. bokhandler. Dessverre er ikke ISBN-numre helt unike identifikatorer, siden det finnes en del eksempler på at forlag gjenbruker numrene. I biblioteket vil man i praksis ofte oppleve at bibliotekets egen strekkode er klistret over EAN-strekkoden, slik at denne ikke lenger er synlig.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Betalest