nrk.no

Rett ordlyd i feilmeldingssidene

Kategorier: Internett & Webutvikling


Folk blir som oftest skuffet når de kommer til en feilmeldingsside. Derfor er det lurt å ordlegge seg på en god måte, og ikke bare si «denne siden finnes ikke – gå vekk». Dette derimot, er en god feilmelding å tilby folk:

Se på taleboblen til høyre:

Jeg synes det er to fine ting med den:

– Den avleder på en god måte irritasjonen over av at noe ikke virker, og at jeg derfor ikke fikk det jeg ville
– Den tilbyr noe mer, i tillegg til hovedløsningen (å bruke PC) som foreslås på venstresiden

Det er jo mange feilsider som gjør dette – tilby et alternativ. Men med ordlyden de har valgt, klarer NFB – canadiske National Film Board – subtilt å få meg til å føle hell i uhellet. Dermed opplever jeg det som et hyggelig, klokt, informativt, omtenksomt, raust, innholdsrikt nettsted – og ikke som nettsidene til en suppehuebedrift som henger fast i Flash, og derfor ikke støtter maskinen jeg prøvde å bruke – for det er jo det som er årsaken til at jeg kom til feilsiden. Ting virket ikke, og jeg er litt irritert. Men irritasjonen min over å ikke få utforsket prosjektet jeg kom for å se fordampet i stor grad da jeg møtte denne siden.

Andre fine feilmeldinger

Noen fine feilmeldinger vi har sett på vår vei, er Spotify’s animerte lille perle som kommer når du går til en ugyldig adresse. Den ser slik ut.

Denne litt geeky fra I got nothing to blog er også artig:

Men begge disse prøver mest å skape variasjon fra hvordan slike sider pleier å være, og sukre pillen. De prøver ikke å tilby noe annet.

Byrået frye / wiles sin 404-side er bedre sånn sett; den tilbyr veier videre:

Likevel scorer NFB foreløpig høyest blant feilmeldinger vi har sett …men vi har jo ikke akkurat studert temaet i dybden; dere har kanskje andre gode eksempler?

(Nå kom kollega Henrik fra sidelinjen med en fin lenke til A List Apart’s artikkel A More Useful 404 og en morsomt tematisert feilside hos NPR)

Om dere har innspill til en bedre feil-side enn NRKbeta har i skrivende stund, er vi mottagelige for innspill. Moderskipets feilside kan vel også sies å være blant de svakere i klassen :O

31 kommentarer

  1. Øyvind Solstad

    Eksemplet ditt med snakkeboblen er veldig kult, og minner meg om en sak jeg leste i en bok om problemløsning for mange år siden.

    Et firma hadde for få heiser. De ansatte ble sure og måtte vente når de kom og skulle med heisene. Ny heis ville bli dyrt og omfattende.

    En kreativ sjel fant på å sette opp en rekke speil ved heisene og dermed brukte folk tiden til å rette på makeup, klærne og sveisen.

    Så selv om ventetiden var den samme ble den OPPFATTET som kortere.

    Svar på denne kommentaren

    • Bjarte Aune Olsen (svar til Øyvind Solstad)

      Bare litt flisespikking: Den geniale ideen var å ha speil inni heisene, ikke utenfor. Fordi man da kan bruke tiden inni heisen på å studere seg selv, får man følelsen av at heisen går fortere. Denne ideen slo jo tydeligvis an, siden de fleste heiser har speil. Speil utenfor heisen har jeg til gode å se, tror jeg.

    • Øyvind Solstad (svar til Bjarte Aune Olsen)

      Bjarte: Takk for flisespikking. =) Men akkurat i dette tilfellet var speilene utenfor, slik at ventetiden før heisen faktisk kom virket kortere.

    • Bjarte Aune Olsen (svar til Øyvind Solstad)

      Hm, ser ut som du har rett i at speil utenfor heisen er den vanligste løsningen på dette problemet.

      Jeg hørte historien fra en foredragsholder som påstod at han selv hadde vært med på å komme frem til denne løsningen, og derfor trodde jeg at jeg satt på fasit. Et kjapt nettsøk nå viser at det neppe var sant at han faktisk hadde vært med på å løse problemet i det virkelige liv.

      Så vidt jeg kan skjønne er dette en historie som har sirkulert siden 80-tallet, med litt forskjellige løsninger som svar (speil inni heisen, utenpå, eller begge deler) og med forskjellige yrkesgrupper som «heltene» i historien.

    • Martin Strand (svar til Øyvind Solstad)

      Det sies at det samme gjelder ><-knappen i mange heiser — at den egentlig ikke er tilkoplet noe som helst, men at utålmodige kan trykke og trykke på den, og innbille seg at dørene lukkes raskere.

    • Martin Strand (svar til Martin Strand)

      Jeg får vel nesten motsi meg selv. Litt vilkårlig sjekking på Google antyder at dette er en myte. Jaja, ideen er kul nok likevel!

  2. Frank Eivind Rundholt

    Jeg må vel nesten takke for påminnelsen, har hatt planer (alt for lenge) om å lage en bedre feilmeldingsside for bloggen min.

    Er enig i at en artig og kreativ feilmeldingsside er mye mer motiverende enn ‘Denne siden finnes ikke’.

    Svar på denne kommentaren

  3. Lagde denne for fadderuka i Tromsø for en stund tilbake: http://debutuka.net/404

    Synes det er meget viktig å ha en liten smule humor når man skulle være så uheldig å komme til en side som ikke finnes. Selv om det er noe man egentlig ikke burde prioritere siden man skal ha en nettside hvor man aldri skal trenge å se en 404 side.

    Snek og inn denne på sia til Studenthuset i Tromsø som gir lettlurte brukere mulighet til å slette internettet: http://driv.no/404

    Svar på denne kommentaren

  4. Roy Halvor Frimanslund

    Om jeg skal foreslå noe for nrkbeta… hm

    Få inn litt humor som det med riksvei 404 igjen, men også sørg for å gi brukeren verktøy for å finne rett link til det de egentlig ønsket å se, ofte kommer en 404 feil fordi en link ikke er blitt oppdatert av CMS systemet eller av en person som skulle oppdatert den. Da er det frustrerende at den samme siden påstår at siden ikke finnes overhodet.

    Hva med å gi en søkeboks + et automatisk forslag basert på adressen som man faktisk forsøkte å besøke. I tillegg under dette kan den siste artikkelens forhåndsvisning komme + kanskje den mest diskuterte artikelen siste 3 mnd?

    Svar på denne kommentaren

  5. Kommentarer fra seminaret: Slipp dataene fri, det er vår! | kulturognaturreise.no

    […] igjen med ingen ting, hva da? En løsning er relaterte poster type Amazon. En annen løsning er en humoristisk 404-løsning. Gjerne i kombinasjon. Del dette:TwitterFacebookE-postLinkedInPinterestLik dette:LikeBli den […]

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg husker at NRK en gang i tiden hadde denne feilmeldingen: http://dl.dropbox.com/u/21807725/feilkode%20404.jpg

    Fotolagringstjenesten Smugmug har både en feilmeldingsside (http://www.smugmug.com/404) og en egen feilmelding når sida er nede (http://dl.dropbox.com/u/21807725/out.jpg). Denne er for «basic»-brukerne, de har en annen nedeside for de proffe brukerne.
    Ellers har både Google (http://www.google.com/test), Posten (http://www.posten.no/test) helt greie feilmeldingsider, men uten at man får noe mer.

    Svar på denne kommentaren

  7. Hei!

    Synest NRKbeta sine feilsider gjerne kunne hedre og linke til «under en stein i skogen» og hedre Tron.

    Sjølv om han var gammel AKP-mlér så var han viktig i samfunnsdebatten,engasjert i kultur-, teknologi- og språkspørsmål.Frodig og giftig penn med brodd.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.