nrk.no

Får publikum de artistene de fortjener?

Kategorier: Det sosiale nettet, Konferanser og messer, Musikk og lyd & Nettkultur


Er sosiale medier en brems på ytringsbredden?

20120316-111113.jpg

There was a time in 1994, when I could do something on stage, 40 % would hate it, and 60 % would think it was the coolest ever. Today these 40% will go on Twitter.[…]

I don’t talk that much in concerts anymore, because I don’t want ten thousands of people twittering «he’s an asshole».

Billy Corgan på SXSW (sitat utifra stikkordsnotater)

Smashing Pumpkins-frontmann Billy Corgan snakket i fri dressur om hvor han mente musikkbransjen og artistlivet beveget seg på SXSW. Det var en lang og tidvis tankevekkende sesjon som NRKbeta skal komme fyldigere tilbake til, men aller først bare en deling av tanken over.

Er det ikke litt interessant at dette realtids-meningsmålingsapparatet vi har i sosiale medier – kanskje særlig Twitter – skjærer ballene av en artist som ikke har pleid å sitte pent i båten tidligere?

Kulturen som bruker fordømmelse og forakt

Han sa videre at mesteparten som synger nasjonalsangen på SuperBowl (amerikanske artister synger denne solo på TV-sendingen) bruker playback, fordi de ikke hadde råd til downside’n – YouTube-klippet der de ikke treffer den ene tonen. Han hadde blitt invitert til å synge den, men takket tvert nei, han hadde ikke råd til å ofre en hel karriere, alt han hadde skapt på ett YouTube-klipp.

Parallelt: På en annen session jeg var på, var det en fyr i salen som nevnte at folk med en halv million følgere var forsiktige med hva de sa på Twitter fordi de plutselig mistet noen titusener om de sa noe folk ikke likte.

We have to be responsible for the culture we are creating.

Billy Corgan på SXSW

Han mente denne dynamikken skapte to ulike artisttyper; robotene på de store scenene, som ikke gjorde noe som kunne støte noen, og dustene som satt i en kjeller. Han hadde selv vært en dust i en kjeller, men nå mente han at det var oppstått et stort hull i midten mellom disse to, og at det ikke lenger var mulig å bevege seg fra den ene siden til den andre.

Stemmer dette? Er det et problem, eller er han en gammel sutrepave? Hva tenker dere? 

5 kommentarer

  1. Jeg tror det er viktig å huske at dette fortsatt er i oppstartsfasen. Verken artister eller publikum har blitt helt vant til sosiale medier enda og derfor vil man nok finne løsninger etterhvert.

    Det heter seg jo også at all pr er god pr. Når man ser på populære artister fra tidligere tider er det også verdt å merke seg hvordan mange av de har sagt og/eller gjort kontroversielle ting, men fortsatt beholdt/økt populariteten.
    Kanskje kan man bruke dette positivt?

    Svar på denne kommentaren

  2. Det har gått opp og ned med karrieren til Billy Corgan. Etter Adore-albumet virket han uinspirert og depresiv. Han kom seg veldig igjen da han startet bandet Zwan og leverte en god del bra både låter og liveopptredener. Så ble Smashing Pumpkins gjenforent og alle trodde de endelig skulle få det til – igjen. Men slik gikk det ikke… Billy ble bare enda mer uinspirert, depresiv og bitter. Konserten i Oslo i 2008 var et ganske trist kapittel… hvor han stort sett brukte konserten på kjedelige gitarsoloer mens han hadde blikket rettet rett ned i scenegulvet. Han sa vel også noe slikt som at «jeg hater folk som vil at vi skal spille de gamle sangene.»

    Jeg tror Billy Corgan musikkmessig vokste fra sine fans, uten å erstatte dem med nye. Dette taklet han desverre like dårlig som en gammel gretten fyr takler partysvensker i etasjen over.

    Hadde Smashing Pumpkins i dag levert slik som de gjorde på 90-tallet så hadde de nytt godt av sosiale medier. Du mister ikke fansen din ved å synge falskt en gang på TV, du mister fansen din ved å ikke synge i det hele tatt.

    Hilsen Magnus, som fortsatt rangerer Smashing Pumpkins som #1.

    Gjør et søk på Gaslight Anthem på Twitter så ser du hvordan twitter funker… så lenge du leverer så gjør det ikke noe om du av og til synger falskt.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jørgen Oktober Storm Nestande Thyrum

    Vil ikke si han er en sutrepave, heller at han har gjort en observasjon og kommenterer på dette. Ganske nøkternt.

    Det han forteller om er hvor politisk korrekt man trenger å være som artist i dag. Det har vel alltid vært sånn at man skal passe smella («Vi er større enn Jesus»), men jeg kan være enig i at det har strukket seg til at en artist må tilegne seg et sett av verdier, og stille opp for saker som er helt utenforliggende musikken.

    Det som virkelig gir PK en bismak er hvordan man kan spille på den. George Clooney ble arrestert i en martyrlignende situasjon. Tror han virkelig på denne saken, eller scorer han poeng hos folk og skaffer seg flere trofaste fans?

    Han ville kankje blitt fornærmet om jeg trakk hensiktene hans i tvil, men så lenge PK regjerer vil jeg alltid være skeptisk til artistene. Og dette er ikke bra i det hele tatt.

    Svar på denne kommentaren

  4. To ting jeg lærte på SxSWi | Thomas Olsson

    […] Johnsen, Erik Eskedal, Christian Brosstad, Nina Hareide-Larsen, Marianne Otterdahl-Møller og Anders Hofseth. Flere er det sikkert også, men dere får ha meg unnskyldt for at jeg ikke fant dere i et raskt […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.