nrk.no

Vi har et filmstudio i lommen

Kategorier: Apps, Film, Konferanser og messer, Mobil & Video


Er smarttelefonen det nye super 8-kameraet?

20120315-105500.jpg

På South By Southwest presenterte et panel videoproduksjon på smarttelefon under tittelen Pocket Film Studio: The iPhone Revolution (det finnes like gode kameraer på andre smarttelefoner, så de kunne i og for seg godt kalt det smarttelefonrevolusjonen, men det er en annen diskusjon. Det de snakket om er spennende uansett): 

Modelljernbanen minutt for minutt

Michael Koerbel, masterstudent på filmskole, fortalte historien om da iPhone 4 akkurat var kommet, og han hadde lyst til å teste kvaliteten på linsen. Eller, hvorfor ikke lage en liten film. Faren hans hadde et enormt utendørs modelltog i Arizona, så han kjørte ut for å filme.

Etter en lang dags skyting og redigering (en medstudent redigerte videoen på en iPhone). ble filmen lastet opp på Vimeo. Dagen etter var den på forsiden til Vimeo.

«Apple of my eye», er rundt ett og et halvt minutt, i tillegg er det en bakomfilm i etterkant som gir noen glimt av arbeidsmetoden. Filmen i seg selv bærer preg av fingerøvelse – det er ikke så mye manus i bånn her – men det er fascinerende å se hvor pass mye man får til med en mobiltelefon. Se filmen før du leser videre:

Et sted å begynne

Serenity Caldwell, redaktør i MacWorld, fortalte om den gangen hun fikk sitt første videokamera: Jeg måtte vente til siste år på skolen før jeg hadde råd til å betale $1200 for et Hi8-videokamera. Til sammenlikning koster en iPhone rundt $500.

Filmfotograf Caleb Deschanel, som forøvrig har en ganske imponerende merittliste selv uten å telle hans fem oscarnominasjoner, fortalte at mange store filmskapere første gang fikk åpnet horisonten av noe de fant i huset – for Steven Spielbergs vedkommende, f.eks. et Super 8-filmkamera. 

Grunnlegger av iPhone-filmfestivalen Original iPhone Film Festival Matthew Dessner foreslo at iPhonen kanskje rett og slett er det nye Super 8-kameraet.

En utfordring ved Super 8 var at man måtte vente til hele filmrullen var ferdigskutt og så sende den til fremkalling før man visste hva man hadde. Når den så endelig kom tilbake, var redigeringen neste punkt som måtte takles.

Deschanel mente imidlertid at hovedproblemet med Super 8, var at du måtte ha med deg kameraet. iPhonen har man alltid med seg, og det gjør en stor forskjell.

En annen ting Deschanel fremhevet, var at det lenge har vært slik at nye generasjoner med teknologi stadig har gitt bedre kvalitet. Nå er man på et punkt hvor kvaliteten er så god – på samme måte som med musikk og mp3 i sin tid – at folk er villig til å tape noe kvalitet for convenience. De kan skape en film de ikke kunne ha skapt før, det er viktigere enn kvalitet.

Nye skapere

Ett resultat av at utstyret til å lage noe presentabelt blir enklere og billigere, er at det skjer en demokratisering, og et skift fra profesjonelle skapere. De utstyrsmessige, teknologiske og økonomiske barrierene blir borte.

Alle de som hadde lyst til å bli filmskapere, og også de som ikke visste at de ville, kan utforske, prøve denne vinkelen og den vinkelen og få en lidenskap for det.

Dessner sier han ikke vet hvor mange Super 8-kameraer som eksisterte i sin tid, men at det var 200 millioner iPhoner i omløp i 2010. Det er ganske mange kameraer.

Det ble vist en montasje med klipp fra vinnerne i iPhonefilm-konkurransen, og som Deschanel sa med en viss tyngde – alle disse filmene ble skutt med noe som mange av oss hadde i lommen akkurat nå.

Det er absolutt verdt tiden å ta en kikk på endel av vinnerfilmene. Jeg ble særlig betatt av den lille dokumentaren om de som bodde i gjørme:

Et annet eksempel som ble vist, var en stop motion fan-video laget med Lego: 

Nettressurs for iPhone-filmer

Nettstedet iphonefilmmaker.com, som drives av Dessner, er i øyeblikket en blogg. Men i slutten av april blir det et fullt nettsted. Hverken nettstedet eller iPhonefilmfestivalen er sponset av Apple, men de har fått lov å bruke navnet.

Serie for web

Koerber ga seg heller ikke etter å ha laget modelltog-eksperimentet, han gikk igang med å lage en serie; Goldilocks.

Wow it just goes to prove the tools are not as important as the vision. Can’t wait for part II, so you did a good job 😉

Thanks for sharing.

Mark Tomlinson i en kommentar under første episode

Goldilocks er en serie i 10 episoder for web. Den ble skutt på 25 dager på 18 locations. Du kan jo se episode 1 av Goldilocks og se hvor lang tid det tar før du glemmer at den er skutt med mobilkamera:

En fordel fremfor vanlige kameraer Koerber påpekte, var størrelsen. De kunne gjøre bilder fra inni et vinglass. Man kan gjøre det med profesjonelle kameraer og spesialutstyr, men det er en helt annen jobb. De kunne i stedet bare si «OK, hvor vil vi putte kamera?»

Og journalistikken

20120315-104256.jpg

Panelet mente også det ville kunne forandre journalistikken; Noen har en iPhone, holder den opp, samler inn en historie. Det er ikke et gigantkamera som skriker VI LAGER EN DOKUMENTAR HER.

I redigeringsprogrammet iMovie finnes det også en ferdig iReport-mal, slik at ting ser riktig ut, om man ønsker å laste opp til CNN.

Panelet sa at en nyhetsdivisjon geografisk kunne underrette et lag med stringere, si at det skjedde en historie der ute (dette kan man jo i og for seg allerede gjøre med Tackable).

Arbeidsflyt

For seriøs filmproduksjon er det viktig å ha større kontroll over kameraet enn det den innebygde kamera-appen gir; det går ikke an at kamera plutselig begynner å lete etter fokus eller endrer eksponeringen midt i en scene. 

Filming

20120315-111722.jpg

Panelet foreslo to ulike apper for filming, Filmic Pro og Almost DSLR, som begge gir god kontroll, ikke bare på låsing av fokus osv, men også over antall bilder pr sekund, bildestørrelse osv.

Det nevnte også etpar apper som inneholdt effekter, Socialcam og Viddy (NRKbeta kan tilføye 8mm), Sean Safreed i panelet sa effektene så søplete ut for ham, men for forbrukeren så det storveies ut. Rendringen av effektene er treg i forhold til på en desktop, 1 minutt tar kanskje 5 minutter å rendre, men han mente den nye iPad’en hadde mye hestekrefter.

Ekstrautstyr

Noe av det første man ønsker seg, er en måte å feste kameraet på. Ser du bakomfilmen til Apple of my eye, ser det ut til at de stort sett bare bruker en clamp og en magic arm til å feste telefonen, men det finnes også mange ulike produkter laget for å feste kamera til et stativ. 

20120315-105755.jpg

En som ble fremhevet i varme ordelag, var mCAM, en kraftig aluminiumsramme som både gir telefonen tyngde og grep ikke ulikt et speilreflekshus, og som har stativgjenge, cold shoe på toppen for trådløs-mottakere, lamper eller hva det måtte være, en liten mic og en avtagbar vidvinkel med macro.

En fyr i salen hadde en. NRKbeta fikk prøve den, og bestilte umiddelbart et testeksemplar. 

Dessner sa at økosystemet som har oppstått rundt iPhonefilmmiljøet er enormt, og at det er en god ressurs.

Og lyd

En ting som ble fremhevet, var viktigheten av airplane mode ved opptak, tildels for at batteriet skulle vare lenger, men hovedsaklig for å unngå støy på lydsiden eller at mamma ringer midt i opptaket.

Det ble også anbefalt å skaffe en splitterkabel som ga monitoring og mulighet for ekstern mikrofon – det er ingen som vil høre på skrikende audio i 45 sekunder. som Caldwell sa.

Redigering

Mange foretrekker å laste over råklippene til PC eller nettbrett og klippe der, men det er også mulig å redigere i telefonen – togfilmen var klippet på telefonen i iMovie. Trickset ved redigering på iPad, var å overføre filmen med appen Photo Transfer App, som overfører videoen til iPad via WiFi i fullkvalitet, uten rekompresjon og generasjonstap. 

Man kan også kjøre flerkamera-produksjon med appen CollabraCam som koster 5-10 dollar.

Og apropos flerkamera anbefalte de også å rekruttere flere fotografer til scener, eller låne noen ekstra telefoner. Det gikk også an å finne folk i området og gi dem oppgaver. Koerbel hadde til og med crowdsourcet opptak i Goldilocks: Han hadde rekruttert noen med flysertifikat til å gjøre luftopptak.

Ubygde kraftverker, ukjente stjerner

Deschanel sa det mest interessante var potensialet: Det er noe der ute, og noen kommer til å oppdage det.

Dessuten kan telefonen også fortelle hvor nærmeste Starbucks er.

10 kommentarer

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Mikael Berg)

      Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke så lett å referere det noen har snakket om uten å gjenta hva de sier…

      Hva mener du jeg burde gjort, latt være å skrive en artikkel jeg tror er relevant for våre lesere, skrevet noe annet enn det de sa, eller svartsladdet produktnavnet?

    • Glenn C. K. Andersen (svar til Anders Hofseth)

      Artikkelens tittel er viktig, men som Mikael Berg sier, idette ibli ifor imye iphone.

      Hva med å gjøre en ny – og plattformuavhengig – artikkel? Jeg har en gammel SonyEricsson w810i (?) som kan filme video i et gammelt og totalt umoderne format. Denne telefonen går det først og fremt an å ringe og sende meldinger med. MEN det går også an å filme små korte snutter. Små korte snutter som man kanskje kan redigere sammen til en «film»?

      Det finnes kanskje mennesker der ute som ikke har iphone/ipad og som har en liten Spielberg i magen? en og annen fattig fant i vårt lille land som som må klare seg uten i.utstyr?

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Glenn C. K. Andersen)

      Man kan absolutt bli en liten Spielberg uten en iPhone 🙂

      Artikkelen er et referat fra en konferanse jeg er på, der NRKbeta er tilstede og refererer hjem hva det snakkes om på ulike sessions. Denne sessionen var veldig iPhone-orientert, jeg er enig med deg i det, og sier det vel også i innledningen av artikkelen.

      Avveiningen vi må gjøre i sånne situasjoner (i forhold til ditt forslag om å skrive en plattformuavhengig artikkel), er at det tar vesentlig lenger tid å gjøre researchen til å skrive en artikkel som denne fra scratch enn å strukturere og referere noe som er blitt sagt og fylle det ut med videoer, bilder og lenker. Vurderingen jeg da har gjort, er at det er bedre at jeg skriver et referat fra sessionen som den var og har tid til å skrive om en session til, enn at jeg bruker en dag eller to ekstra på å skrive en plattformnøytral artikkel i all sin bredde.

      Men: Vi har et stort og romslig kommentarfelt der det er plass til at folk – som du gjør – deler erfaringer med å lage filmer på andre plattformer.

      Jeg kjenner ikke formatet på w810i, men husker fra endel tidligere telefoner jeg har hatt at det ikke alltid var noen dans på roser å få gjort om film fra kameraet til noe som kunne klippes i amatørvideoredigeringssystemene jeg hadde tilgang til… Men om man klarer å få materialet lastet opp til YouTube, er det f.eks. mulig å klippe det der i WeVideo.

      En teori om hvorfor sessionen var veldig iPhone-orientert:
      En mulig grunn til at det vokser frem et iPhonefilmmiljø, mer enn det vokser frem et Androidfilmmiljø (selv om endel androider har vel så gode kameraer), er at det bare finnes en iPhone, mens det finnes flere ulike HTC-modeller, flere Samsunger osv. Det har noen implikasjoner for økosystemet rundt, fordi selve den fysiske android-telefonen ikke har en gitt størrelse, en gitt plassering av linsen osv, og sjansene for at noen begynner å bygge en aluminiumsramme til å spenne inn akkurat en spesifikk modell fra Samsung blir dermed mindre.

      Kanskje er det også sånn at mange som driver med halvamatør-filming ønsker seg standardformater, slik 16mm trekk-opp-Bolex var et standardkamera for animasjon for lenge siden, et Sony-kamera jeg ikke lenger husker modellnummeret på var standardkamera for Hi8 da jeg gikk på skole, og Canon 5D MkII er den speilrefleksen det lages mest filme-ekstrautstyr for idag, selv om man kan lage svært anstendig film på mange flere kameraer.

      Men som sagt altså, folk som har erfaringer fra andre plattformer enn iPhone er hjerteligst velkommen til å dele erfaringer og tips i kommentarfeltet!

    • Mikael Berg (svar til Anders Hofseth)

      Jeg synes det var en veldig god interessant artikkel, og skjønner at det kan være vanskelig å gjøre den «plattformuavhengig». Har ikke noe imot at det artikler er plattformspesifikke, årsaken til kommentaren min var vel mer at jeg ikke så noen åpenbar grunn til det i store deler av denne artikkelen.

      Mente det ikke som hard kritikk, bare som en kommentar. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.