I forbindelse med årets Melodi Grand Prix, ble Håvar Karlsen og Magnus Rye hentet inn for å lage programmets intro. Og i samme slengen produserte de en bakomsak som forklarer hvordan den ble laget.
Av interessante stikkord kan det nevnes RED Epic Arri Alexa, 120 fps, pyroteknikk, Technocrane-kraner og 180 kilowatt med lys.
Prologue – Ørlandet – Norwegian Eurovision from Håvar Karlsen on Vimeo.
Til saken: http://www.hkarlsen.no/2012/01/prologue-norwegian-eurovision/
Illustrasjonsbilde: Faksimile fra hkarlsen.no
Bare for å rette opp og komme med litt mer info. Projektorene som ble brukt var to stk Barco HDX-W14. For å spille av to videoer i synk ble det brukt en Grass Valley Turbo med en god gammeldags «slow-controller».
Flott intro, og kult med bakom. Det jeg bare ikke skjønner er hvorfor KORK er brukt – når de ikke brukes (iallefall ikke synes) i selve MGP?
For meg blir det litt «villedende markedsføring»…
Det er jo greit å bruke orkester og JayZ for Superbowl, for der skal fotballspillerene stå i fokus. Men å bruke et orkester i en musikkpromo som ikke skal være med?
Det er ikke KORK som spiller i denne vignetten.
Jeg liker lydsporet godt. Først tenkte jeg det var Recognicer av Daft Punk, men nå fant en kompis ut at de lyden syncer perfekt med traileren til Inception
http://www.youtube.com/watch?v=66TuSJo4dZM og http://vimeo.com/35380414 syncer nesten naturlig. De er like lange og stemmene kommer inn på rett sted.
Start på 0:02 av vimeo-filmen starter du den andre.
Og det står selvsagt på vimeosiden at Zack Hemsey har laget musikken 😉