Nye artikler på nrk.no

Kategorier: Design, Internett, Mobil, Nettbrett & Webutvikling

Foto av ny artikkelmal på ulike enheter.
Ny artikkelmal på MacBook Pro, iPad, Nokia E7, iPhone 4, Samsung Omnia 7, Motorola Xoom og Samsung Galaxy S.

Foto av ny artikkelmal på ulike enheter.
Ny artikkelmal på MacBook Pro, iPad, Nokia E7, iPhone 4, Samsung Omnia 7, Motorola Xoom og Samsung Galaxy S.

Fra i dag tester vi ut ny artikkelmal på økonomiseksjonen på nrk.no. Vi har gjort forholdsvis store endringer, og fortsatt har vi mange deler igjen. Men i stedet for å vente, lanserer vi litt i smug for å høre hva dere tenker om valgene vi har gjort så langt. Dette er første artikkel av flere framover som beskriver hvordan vi jobber mot en mer tilpasset opplevelse av nrk.no på alle flater. En mer teknisk gjennomgang er også rett om hjørnet.

Vi lanserer i flere omganger framover, av flere årsaker:

  • vi går bort fra å presentere forskjellig innhold til ulike dingser
  • vi fornyer artikkeldesignet visuelt
  • vi syretester en ny måte å servere vårt innhold til din nettleser
  • vi utvikler oss ut av gammel moro
  • vi ønsker å forbedre oss i små steg, oftere

Hva i all verden betyr det for publikum?

Vi slår sammen nrk.no og m.nrk.no, slik at alle økonomiartikler vil ha én adresse, uavhengig av om du besøker oss fra en telefon, nettbrett eller pc. Presentasjonen blir tilpasset den enheten du besøker oss fra, men det er stort sett snakk om endringer i plassering og vekting. Vi tar bl.a. i bruk mulighetene på berøringsdingser som nettbrett og smarttelefoner.

Artikkelmalen på nrk.no har til nå endret seg lite fra 2006. Vi ønsker med det nye uttrykket å tilby det gode innholdet vårt på en penere og mer brukervennlig måte. Og vi skal jobbe hardt framover for å forstå de ulike brukssituasjonene for innholdet vårt, det kommer vi også tilbake til i en egen artikkel. Dessuten er internetts muligheter langt heftigere nå, enn for 5-6 år siden. Dessuten fjerner vi funksjoner få bruker.

Vi tar større eierskap til hvordan innholdet presenteres. Journalistene i NRK er vant med å ha relativt stivt blikk på presentasjon (i tillegg til det innholdsmessige) for at artikkelen skal se bra ut for publikum. Den retningen er ikke bærekraftig med alle flatene hvor innholdet vårt er synlig i dag. Derfor; vi skal fikse tilpasningen til hver enkelt sluttbruker, journalisten skal konse på innhold og prioritering.

Mediehus har gjerne mye gammel moro i sine publiseringssystemer, og NRK er ikke noe unntak. Dette forenkler vi nå samtidig i takt med fornyingen av nrk.no, slik at vi skal redusere ryggsekken med avhengigheter som hemmer oss når vi skal lage nye kule ting på nett.

Vi ønsker å snu oss raskere når vi ser behov for å korrigere kursen, eller å lage ny funksjonalitet. Vi blir i stand til å raskere beslutte, implementere, teste og forbedre oss på nett.

Hva synes du?

Vi presiserer at det i tiden framover vil komme mer funksjonalitet og nye elementer på artiklene, og det er litt av grunnen til at vi presenterer dette på et hjørne av nettstedet, nemlig nrk.no/okonomi (jada, ‘ø’ vil også støttes i malen om kort tid). Men vi vil gjerne høre hva dere synes sålangt. Det lanseres bredere på flere deler av nrk.no når vi får luket ut barnesykdommer og laget ferdig støtte for enda flere typer elementer og innhold.

Hva liker dere, og hva funker evt. dårlig designmessig eller journalistisk sett?

Fungerer toppnavigasjonen på økonomiartikkelen bedre eller dårligere enn det du finner på artikler ellers på nrk.no?

Snurr debatt, så tar vi en teknisk prat i morgen.

Oppdatering: Siden det er litt vanskelig å finne økonomiartikler på økonomiforsiden, har vi laget en liste med lenker her.

Fortsett å komme med nyttige tilbakemeldinger og synspunkter!

55 kommentarer

    • Vegard Storstad (NRK) (svar til Janne Flusund)

      Hei Janne,

      Vi er ikke sikre på størrelsen på tekst over alle flater. Ikke er vi sikker på den redaksjonelle vektingen alle steder heller. Så her vil det kunne komme endringer framover.

    • Sigurd (svar til Sigurd)

      Etter å ha sett litt på det, blir jeg mer og mer glad i det.
      Har også besøkt siden fra iPhone. Fungerer veldig bra og ser veldig pent ut!

    • Vegard Storstad (svar til Sigurd)

      Hei Stian!

      Flott at du liker. Der skal funke på ganske mange flater.
      Men vi har lang backlog med ting vi ønsker, så det vil komme justeringer og mer funksjonalitet framover 🙂

  1. Dette ser MEGET pent ut, og jo fortere dere dytter dette designet ut til hele nyhetsseksjonen til NRK, jo fortere gjør jeg alvor av å legge av meg uvanen med å finne nyheter hos visse papir-konkurrenter av dere.

    I motsetning til Janne her så har jeg ingenting å si på fontstørrelsen, som ser ut til å være diktert av nettleseren (alt jeg finner er «font-size: 100%»), noe som i mitt tilfelle gjør at jeg ender på en behagelig størrelse på 16px.

    Jeg liker også måten dere dynamisk tilpasser layout basert på bredden på nettleservinduet. Noen liker å ha nettleseren i fullskjerm i 1920px bredde, mens andre (for eksempel jeg) liker bedre å holde vinduet smalt. Det ser ut til at dere har tenkt på begge parter 🙂

    Jeg håper dere ikke planlegger å lesse på med for mye detaljer, og ikke går i fella som Aftenposten gjorde med det nye designet sitt, med elementer som hopper frem idet du begynner å scrolle i en eller annen retning (da spesielt «les også»-boksen deres, HUFF).

    Less is more! Det her ser vakkert ut.

    Svar på denne kommentaren

  2. Bakgrunnsbilde i faktaboksene var forstyrrende, rutenettet gjør teksten mindre lesbart. Bildene blir litt dominerende spesielt siden overskriften er under, må scrolle ned får å se hva artikkelen handler om. Utrolig dårlig bruk av title-elementet er lik på alle sidene Økonomi.

    Svar på denne kommentaren

    • Det la jeg ikke merke til, godt observert. -tagen bør inneholde det samme som -tagen, slik at søkeresultater, bokmerker og ikke minst teksten som står i tab-en i nettleseren reflekterer hvilken unike artikkel man er på.

      Usikker på rutenettet i faktaboksen (for de som måtte lete, her er et eksempel). De kunne i hvert fall med fordel tonet det en hel del ned.

    • Martin Berglund (NRK) (svar til nils)

      @nils: Vi vet om at title-elementet er mangelfullt nå. Det er noe vi ønsker å fikse så snart som mulig. Bra du også ser det og gir oss tilbakemelding på det.

  3. IMHO:
    Thumb up: Responsivt layout, langt mer lesbart enn før, relative datoer, H1 med riktig satt font-weight. Osv. Bra!

    Thumbs down: rutemønster i faktaboks pga lesbarhet, for mange fontvarianter for mitt øye, mange horisontale streker med ulik tyngde og type strek (spes den ved siden av «relaterte saker»), footer med gradient og italics på titler er litt kjipt, savner forsåvidt også gradienten i «nrk-globalnavigation .sublevel» div-en som jeg alltid har likt. Men det er jo en ren smak sak.

    Såvidt jeg husker ignorerer fortsatt alle søkemotorer men det får en SEO ekspert bekrefte eller avkrefte.
    Også: #333333 er den nye #00000

    Svar på denne kommentaren

  4. Henrik Helmers

    Artiklene ser bra ut på mobil, og kanskje aller best ut i nettbrett-størrelse. I full størrelse er linjene ubehagelig lange, og det blir litt vel rause mengder med luft.

    Så klart går det an å endre vindusbredden for å lese en artikkel, men det går også an å gå over bekken etter vann.

    Svar på denne kommentaren

  5. Fremdeles utnyttes ikke nettlesernes funksjonalitet mht side-layout skikkelig. Et design som bare bruker en stripe i midten når nettleser er maksimert på en skjerm med høy oppløsning er langt fra optimalt. Web-designere som insisterer på detalj-kontroll over side-layout bør finne noe annet å gjøre.

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Berglund (NRK) (svar til Per)

      En stripe i midten av ditt nettleservindu, kan fylle nettleservindu hos andre. Vi har begrenset den totale bredden til 1150px i første omgang. Er det dette du tenker på?

      Dersom du har eksempler på fine nettsider som utnytter nettleserens funksjonalitet ytterligere, vil jeg gjerne ha tips og lenker 🙂

    • Det kunne være interessant om dere byttet over til flere kolonner med tekst (CSS3 multi-column) etterhvert som nettleservinduet ble bredere. Jeg googlet litt kjapt nå, og fant ingen eksempler, men jeg er sikker på det hadde vært skikkelig kult.

      Nettleserstøtten ser dessverre ut til å være litt skral fortsatt, men det er derfor man har fallbacks 😉

    • Kolonner i brødteksten er en nøtt. Dersom teksten er lang nok, må besøkende scolle ned, så opp, og så ned igjen for å lese alt. Det er flere artikler som tar for seg problemstillingene rundt dette tema.

      http://www.456bereastreet.com/archive/200509/css3_multicolumn_layout_considered_harmful/
      http://clagnut.com/blog/1590/

      Om vi ser bort fra støtten for CSS3, så forklarer de kanskje også hvorfor det ikke er så utbredt.

      Vi må følge godt med på utviklingen som skjer på nett i dag, og være åpne for nye måter å tenke layout i fremtiden.

      Tusen takk for alle tilbakemeldinger dere kommer med!

    • Det er jo et godt poeng at det vil være utrivelig å måtte scrolle opp og ned for å lese i kolonner. Men hva med å lage sidene sidelengs fremfor opp og ned?

      Spesielt på en pad kunne jo det vært veldig gunstig. Kanskje hadde det fungert bra på pcer også? Tekst over lange linjer er jo vanskeligere å lese enn tekst over korte linjer.

    • Martin Berglund (svar til Johannes)

      Layout som bygger i bredden fremfor høyden er en interessant tanke. Vi får se hva som skjer på nett og nettbrett i fremtiden.

    • Jeg har ikke tenkt over hvorfor det ikke er kolonner på nettsider før jeg leste om det her. Men som du sier – nye plattformer åpner jo for nye muligheter!

      Jeg klarte ikke å dy meg fra å raskt kline sammen en test. Se her: http://beta.ueps.no (Fungerer bare på iPad. Cross Browser check får jeg ta en annen dag… 🙂

      Slik burde fremtidens digitale aviser se ut! Og scroller man nedover så kunne man latt neste artikkel komme opp.

    • Martin Berglund (NRK) (svar til Johannes)

      Dette gir meg sterke assosiasjoner til mer den mer klassiske avis- og magasinlayouten. Sier ikke at det er noe galt i det, og det er definitivt annerledes enn de fleste nettaviser, slik de er i dag.

      Kult at du tok deg tid til å sette opp et eksempel 🙂

    • Dette var veldig stilig, og ser som nevnt ut som en klassisk avis.
      Sånn rent nyhetsmessig tror jeg faktisk den klassiske løsningen er bedre. Da vil folk ha det viktige så raskt og oversiktlig som mulig. Men om vi har med et ukeblad eller magasin på nett å gjøre, tror det kunne fungert veldig bra.

    • Vegard Storstad (NRK) (svar til Bjarne Betjent)

      Hei Bjarne,

      Vi har sett på TV2 sin løsning, og valgt å ikke implementere den pt.

      Card-tanken som er implementert der er vurdert, men det er flere måter å bryte opp lange artikler på. Sideveis – slik TV2 gjør det – eller med faner som fasetterer på typer innhold etter kapittelinndeling i en sak.

  6. flottflottflott. Enig i et par av kommentarene her, som bør få en brush. Men ellers er dette et kvantesprang ift dagens layout. Dere er på rett vei. HAdde vært interessant å sett mer artikler med forskjellige elemtenter i seg, for å se hvordan det spiller. Men det kommer vel

    Svar på denne kommentaren

    • Vegard Storstad (NRK) (svar til Mogens)

      Ja, det er mange elementer som kommer framover, noe som også vil gi mulighet for å rulle ut malen videre på flere deler av nettstedet.

      Noen av dem er kommentarer, bildegallerier, interaktive kart, lyd, video og navigasjon til annet innhold vi tror er relevant for deg.

  7. Min «lille» og stort sett typografiske analyse dreier seg hovedsaklig om følgende URL. Jeg har sett den på to maskiner:

    1. Win7, stasjonær, 24 tommer, 1920×1200
    2. Ubuntu 11.10, laptop, 15.4 tommer, 1280×800
    Begge kjører Aurora 10.0a2, som er kort fortalt en beta-versjon av Firefox.

    Førsteinntrykket mitt er bra, dette er et skritt i riktig retning. Det er lite kluss og unødvendigheter på siden, noe jeg liker godt, less er absolutt more. For øvrig meget bra valg av skrifttype i brødteksten, og kombinasjonen av typer som er brukt passer godt sammen.

    Mitt største problem med layouten er bredden på tekstspeilet. De lengste linjene var på rundt 105 anslag (mot 97 på denne siden, øvrig). En rask test med Firebug og max-width: 1075px; ga et noe bedre resultat etter min mening, med antall anslag på rundt 101.

    Whitespacen er fantastisk på en stor skjerm, og skal så absolutt være så stor som den er her, i hvert fall ikke mindre. Å påstå det motsatte (selv på store skjermer med høy oppløsning) er mildt sagt borti natta. Scrolling er mindre anstrengende enn å flytte øynene langt.

    Siden skalerer stort sett godt for en mindre skjerm, med unntak av at bildet er helt enormt, og whitespacen kunne med fordel vært en anelse større. Nettbrett pleier oftest å ha mye større kant rundt skjermen enn det bærbare pcer har, noe som er verdt å ta hensyn til.

    Seksjonen med relaterte saker tar litt uforholdsmessig stor plass, noe som skaper litt ubalanse når man kommer lenger ned på siden og det ikke er noe mer innhold her. Når det er sagt er ikke dette et meget kritisk punkt, men den kan ha godt av å være en anelse mindre.

    Linjene som er benyttet i layouten er gode, og hjelper til med å dele opp leseflyten mellom de ulike delene av siden. Behold dem, enkelt og greit.

    Navigasjonen øverst fremstår som litt anonym, men det synes jeg for øvrig også synes om den eksisterende malen.

    Foreslåtte endringer, kort oppsummert:
    – Mindre bilde på liten skjerm som ikke er nettbrett
    – Litt mer whitespace på små skjermer som ikke er nettbrett
    – Kortere linjer med tekst
    – Litt mindre størrelse på kolonnen til høyre (relaterte saker etc.)

    Svar på denne kommentaren

  8. Jobber med denne type arbeid til daglig og har et par innspill:

    – bildet blir litt vel gigantisk ved maks bredde (i høyden), selve innholdet forsvinner helt ut av syne på en del skjermoppløsninger, som kan være litt uheldig; ved mindre skjermoppløsninger (f.eks. mobil) føler man at man får litt bedre oversikt og «kommer igang» med å lese innholdet kjappere
    – lesebredden på ingressen blir alt for lang i maksstørrelse, omtrent 120 tegn; enten burde skriftstørrelsen opp for å kompensere, eller så burde den pakkes inn i samme kolonne som innholdet
    – lesebredden på brødteksten er også litt for lang, som andre har nevnt; forskning viser at det optimale er 45-75 tegn
    – «relative time» er vel og fint i noen sammenhenger, men for oss som er litt opptatt av presisjon hadde det vært fint at nøyaktig tid legges inn vha. title-attributtet slik at det kommer opp med mouseover; algoritmen for hvordan man skal vise dette er også viktig, da det kan fort bli litt klønete formulert
    – veien videre: når man har lest en artikkel nå så er det bom stopp på siden og så er det ingenting annet som lokker brukeren til å lese videre på noe annet; «relaterte saker» tror jeg fungerer best når det kommer rett etter artikkelen man har lest, få vil huske/gidde å skrolle til topp av siden for å få med seg relaterte saker (dette skjer nå kun ved mindre skjermoppløsninger) – dette her kan testes!
    – «les også»: disse lenkene midt i innholdet virker litt forstyrrende, selv om jeg kan gå med på at det kanskje fungerer til å få folk til å klikke; de kunne med fordel flagges ut i høyrekolonnen når denne nå bare står ganske tom uansett; semantisk burde nok også disse være inni et aside-element, da det er tekst som egentlig ikke er en del av artikkelinnholdet

    Det var kritikken, men utover det syns jeg dere har gjort store forbedringer, både på tekst og layout. Større tekst, ryddet bort «tull», responsive web design(!) og forbedret/semantisk HTML er fint å se!

    Noen videre tips/anbefalinger:

    – dere har brukt litt HTML5-semantikk, men ikke tatt det fullt ut; do it!
    – dere burde kikke på hNews-mikroformatet eller det helt nye schema.org/NewsArticle

    Og så har jeg et lite spørsmål; dere skriver: «Dessuten fjerner vi funksjoner få bruker.»

    Hva har dere fjernet av ting som dere fant ut at ikke ble brukt? Veldig ofte lurer jeg på om den ene og andre funksjonen nettaviser har egentlig brukes noe særlig, eller om det bare er ting man legger inn av vane fordi «alle andre gjør det».

    Svar på denne kommentaren

    • Vegard Storstad (NRK) (svar til George Gooding)

      Takk for mange innspill, George!

      Tar dem i rekkefølge her:
      – bildene er svære, ja. Noen liker, andre liker ikke. Mulig at vi på sikt vil gjøre det mer fleksibelt på saker hvor bildet ikke har god kvalitet/høy nok relevans.
      – mottatt
      – forskning og preferanser er blitt lyttet til, vi mener starten er god. Vi tester dette nå, så vurderer vi om litt.
      – god idé, det blir vurdert. Vi ønsker å beholde relativ tid, men kan vurdere mouseover e.l. for pc. På berøring må man tenke annerledes.
      – jepp. vi kommer med en ny viderenavigasjon under artiklene senere. Og relaterte saker til høyre vurderer vi også å gjøre sticky e.l.
      – mottatt

      Eksempler på sider med innhold som vi ikke ønsker å videreføre er f.eks. dette juletreet (tilfeldig plukket): http://bit.ly/sstv6O
      Saken drukner dessverre i mye annet. Og lite av «annet» er relevant for den som ville lese saken.

    • Dette med store bilder gir meg umiddelbart en assosiasjon til tabloidaviser. NRK setter jeg heller i samme kategori som Aftenposten enn VG og Dagbladet (avisene), og ønsker da heller en noe mer nøktern størrelse. Å ha det bredt gjør ingenting, men det er høyden og scrollingen som er problematisk.

  9. Først og fremt ser det MYE bedre ut. Og det er fint med store bilder. Men jeg synes det er litt upraktisk at det eneste jeg ser når jeg klikker meg inn på saken er ett gigantisk bilde. Jeg benytter meg av maskin på 1280×800 oppløsning og da er jeg nødt til å skrolle ned for å lese teksten og overskriften, det synes jeg er litt upraktisk. Men jeg synes det er fint at man utnytter hele den potensielle bredden. Og ikke minst er den lille urlen på bunnen ganske kjekk!

    Svar på denne kommentaren

  10. Stilen er fin, men jeg skulle ønske det var mulig å velge bort alle bildene, i alle fall på forsider. For meg er det overkill og et visuelt slitsomt kaos. Det er nyhetene jeg er ute etter, teksten, og langt, langt mindre bildene.

    Hva er egentlig hovedsak – skal bilder støtte tekst, eller motsatt?

    Svar på denne kommentaren

  11. Bare hyggelig, var artig å se hvordan det kunne fungere i praksis.

    Prøvde å gjøre det likt som reportasjer i papiravisene, ja. Jeg er av den oppfatning at det som har fungert i over 100 år burde kunne fungere i fremtiden også. Jeg føler i hvert fall at det er mer innbydende, samt lettere å lese når teksten står i kolonner og man blar horisontalt.

    Men når det gjelder artikler på nett så tror jeg nok retningen (bokstavlig talt) dere har valgt på nye NRK.no er fremtidsrettet og bra. Som det står i artikkelen så skal jo ikke journalister være typografer.

    Idéen om å utforme sidene i bredden er nok mer aktuelt for digitale dagsaviser/magasiner enn «tradisjonelle» nettaviser. Det blir uansett spennende å følge utviklingen.

    Svar på denne kommentaren

    • Vegard Storstad (NRK) (svar til Alexander)

      Hei Alexander,

      Kommer an på hva vi legger i «dette». Teamet som teknisk jobber bare med nrk.no og publiseringsløsningen er på åtte personer (prosjektleder, test, utvikling, arkitektur, design). I tillegg jobber vi tett med to som jobber med m.nrk.no, ettersom vi nå gradvis kobler oss sammen.

      Ellers jobber vi med mange andre flinke kolleger som jobber med digital historiefortelling og ulik spisskompetanse på tvers av ulike prosjekter (yr.no, ut.no, NRKbeta og ny programspiller osv.) i Nye Medier.

      Hey – der gav du oss den perfekte hooken til å fortelle alle dere at vi ønsker flere framoverlente folk som vil være med på mye moro i NRKs nettprodukter framover!

      Grafisk designer, testutvikler, 2 grensesnittutviklere, utvikler i P3, er noen av godbitene.

      Alt på http://nrk.no/stilling

      (PS! Løp og søk, kort frist.)

  12. Bare meg som reagerer på det dere selv nevner i oppdateringen av artikkelen, men som ikke har noe med layouten å gjøre?

    Hvorfor er det ingen økonominyhter på nrk.no/okonomi?

    Ellers vil jeg jo nevne at dere har gjort mye bra med layoutendringene. Jeg slenger meg på de som mener at bildet blir for stort på store PCskjermer. Det blir litt for tabloidaktig, og det er ikke det inntrykket jeg har av NRK fra før av.

    Svar på denne kommentaren

    • Vegard Storstad (svar til henriko)

      Hei Henrik,

      Det er ikke alle økonomiartikler som har den nye malen, derfor kan dere måtte bla litt på siden. Alt der skal være nyheter relatert til økonomi.

  13. Slik faktaboksen ser ut nå – vet ikke om den har blitt endret – liker jeg veldig godt (på iPhone). Fint med kontrast i faktaboksen, uten at den må være helt grå og kjedelig. For meg virket den ikke forstyrrende.

    Svar på denne kommentaren

  14. Synes det nye designet var behagelig (ligner forøverig litt på Dagbladet sitt). Synes bildet ble litt i overkant stort på PC. Mister litt av interessen når man å scrolle ned før man kan se saken. Bildestørrelsen kan funke, men da synes jeg at overskriften burde komme over bildet, ikke under.

    Svar på denne kommentaren

  15. Det her var mye bedre ja, har reagert på at teksten i de vanlige artiklene er alt for liten på min iPhone 4, og når jeg fikk en Lumia 800 ble artiklene uleselige i portrettmodus. De nye økonomisidene er leselige på begge enheter.

    Svar på denne kommentaren

  16. Jeg reagerer på at det er så mye linjeskift med mellomrom (vertikalt) i artiklene. Når journalistene har for vane å skrive en, to eller tre setninger før linjeskift/sitat/uthevet tekst blir det ubehagelig å lese, for teksten blir så oppstykket. Om det ikke var vertikalt mellomrom ved linjeskift ville dette blitt bedre.

    Ut over dette likte jeg alt, bortsett fra at når jeg er i fullskjerm på bredskjerm blir linjene litt for lange å lese, men det er bare ett Ctrl- unna å gjøre det bedre på skjermen min. Bra jobbet!

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Berglund (svar til Knut-Erland)

      Takk for innspill Knut-Erland.

      Som du selv skriver, har journalistene for vane å skrive korte avsnitt. Vi kan begrense luften mellom avsnittene som en kompensasjon for journalistenes vaner, men vi tror ikke det er en god løsning. I enkelte tilfeller har vi sett journalister som lager dobbelt linjeskift for å komme rundt de reglene som er satt med CSS.

      Typografi på nett er et spennende område som vi vil utforske videre. Det er vårt mål å kontinuerlig justere og forbedre de malene som nå har fått et nytt design.

  17. Veldig bra, likar godt at layouten endrar seg etter storleiken på nettlesarruta.

    Trur ikkje eg kjem med noko nytt i synspunkta mine, men er einig i at det vert litt rart at ein ikkje ser overskrifta med ein gong når vindauga har stor storleik. Enten burde biletet vore mindre eller overskrifta (og ingressen?) flytta opp.
    I tillegg syns eg det vert litt for mange fontar, og litt for ofte mykje luft på høgre side av artikkelen (her er det berre luft: http://www.nrk.no/okonomi/advarer-mot-hoye-lederlonninger-1.7941441.html).
    Som andre òg skriv: Bakgrunnen i faktaboksane vert litt «uroleg» og gjer det vanskelegare å lese teksten.

    Trur det er individuelt kva ein synes er best, men for meg vert breidda på sjølve artikkelen, for brei. For meg vert òg blåfargen i menyen øvst, litt for krafitg (når du klikkar på t.d. «Snarveier»).

    Men alt i alt, synest eg de gjer ein god jobb i å forbetre layouten på nettsida.

    Svar på denne kommentaren

    • Martin Berglund (svar til Vebjørn)

      Tusen takk for skryt og innspill, Vebjørn!

      Vi skal jobbe videre med typografien, og tar med oss dine synspunkter på fonter.

      Når det gjelder de store bildene, så har vi fått mange tilbakemeldinger (internt og eksternt) på dette. Vi jobber med å gi journalistene muligheten til å velge høyden på artikkelbildet, og muligheten til å velge mellom to bildestørrelser. Det «store» artikkelbildet vil bli presentert over tittel, mens det «lille» artikkelbildet vil presenteres før brødteksten. Vi håper det vil gi en bedre opplevelse av bilder.

      Den sorte navigasjonen med blå knapper og toppbanneret har blitt diskutert mye internt. Vi jobber med å lage en ny innpakning av artikkeldesignet som skal forbedre opplevelsen av merkevare, helhetsfølelse og navigasjon.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.