Forskning, Internett, Moro, Nett-tv, Nettkultur, NRK, NRKbeta, TV & Video

Hurtigruten: Look what I did


Hurtigruten Nordnorge med en stim av småbåter etter

A collection of weird and wonderful things done with the #hurtigruten material.

This article will be expanded, we’re just putting it out now so you have somewhere to paste links to your remixes.

UPDATE: Frank Eivind is first man out with this timelapse video:

YouTube link

The video is licensed with a Creative Commons license, and was created by Frank Eivind Rundholt.

Content licensed under Creative Commons
Source: NRKbeta.no http://nrkbeta.no/2011/06/16/hurtigruten-eng/

Download for free – make cool things happen

The forward facing camera on Hurtigruten is licensed for use under Creative Commons, and is available for download via BitTorrent.

Downloadable material can be found at nrk.no/hurtigruten under the download / nedlastinger tab.

Also, additional material, like JSON from the ship’s systems, will be published when ready.

And torrent 1 from the trip is delayed. Be patient.

If you made something cool from the material, be sure to tell us in the comments section!

48 kommentarer

  1. Trofast reisefølge

    NRK2 har gitt meg en helt uforglemmelig opplevelse på skjermen fra start til (snart) slutt, men sitter med følelsen av skuffelse over at frontkameraet er det eneste som blir lagt ut til å kunne redigeres! Med den avgjørelsen legges det i grunn kun opp til å lage lite annet enn timelapse som vist over, som også tidligere viste seg populært å lage etter turen med Bergensbanen. Timelapse er en måte å uttrykke seg på, men det er så massivt mye mer og ikke minst originalt og lidenskapelig man kunne fått ut av materialet NRK sitter på…

    Frontkameraet duger til sitt, og det kan være nydelig når fjellene er på avstand og rolig nærmer seg, men f.eks. inne i fjordene blir jo fjellene av opplagte årsaker utilgivelig avkuttet! Bilder som av fossefall, gårder, perspektiv på fjellhøydene, steinformasjoner, folk og følge på alle mulige måter, og de aller-aller mest spektakulære bildene (som det eminente kamerateamet skal ha all ære for) ligger jo på de andre tapene! Det stillestående frontkameraet er nyttig, men blir sultmagert alene i forhold til det som finnes.

    Jeg hadde skjønt det dersom NRK hadde sagt at disse bildene vil dem ha for seg selv, at de er for verdifulle for NRK til å skulle dele slik dem har gjort med frontkameraets opptak, men det er jo ikke det som er årsaken her. Årsaken ligger i at det er for ressurskrevende for NRK å redigere bort rettighetsbeskyttede arkivbilder og lyd som er lagt over opptakene! Det er ikke riktig klokt. Med bare en brøkdels tanke på alt hva uendelig kreative mennesker i hele Norge, og verden forøvrig, kunne skapt ut av alle disse timene med levende skjønnhet som kan torpedere seg gjennom ethvert herdet hjerte så er det direkte trist å se en slik vanvittig og unik anledning gå til spille ut av en så fattigslig årsak! Den tid og arbeid det tar for å klargjøre materialet for gjenbruk drukner helt i den gevinst man kan skape! Håper med et stort hjerte på at de rette makter i NRK får øynene opp for den verdien dem hersker over og endelig ombestemmer seg!

    Svar på denne kommentaren

    • Er det avgjort at frontkamera + metadata er det «eneste» som blir lagt ut?

      Med forbehold om at dette er riktig støtter jeg helhjertet oppfordringen til «Trofast reisefølge».

      Dersom NRK likevel skulle vedta å legge ut mer matriale er det vesentlig å smi mens jernet er varmt. Selv de største begivenheter falmer over tid, og interessen for å lage egne «mashups» er størst *nå*.

      Tusen takk for fabelaktig produksjon, gleder meg til å jobbe med materialet!

      Svar på denne kommentaren

    • Nå var vel problemet det at det kun er frontkameraet som det har blitt gjort opptak med. Resten eksisterer kun i program-versjonen, med alt av det rettighetsbeskyttede innholdet.
      (les FAQ: http://nrkbeta.no/2011/06/22/hurtigruten-faq/)

      Men at det virkelig skal være så tidkrevende å redigere vekk alt beskyttet materiale, kan jeg ikke fatte. Bildene der det vises arkivmateriale er bare å fjerne, (det var vel en grunn til at det ble vist arkivmateriale akkurat der), og musikken kan man også ta vekk, (lyden som brukes for frontkameraene er jo tilgjengelig). Resultatet trenger ikke nødvendigvis være så veldig flott, bare materialet er tilgjengelig.

      Svar på denne kommentaren

  2. Et par spørsmål;

    Har dere meta-data som tidspunkt lett tilgjenglig for videoene? Altså, tidspunkt for start og stopp av opptaket.

    Og, er filene overlappende på noen måte, eller er de ende til ende?

    Jeg leste at dere ville gjøre annen data, slik som AIS tilgjenglig som JSON. Om det er mer data i de filene enn det dere porter til JSON, så hadde det vært kult om dere kunne gjøre rå-dataen tilgjenglig også.

    Jeg har, som med Bergensbanen, tenkt til å gjøre noe ut av dette datasettet. Jeg har ikke helt tenkt ferdig, men håper å kunne presentere noe om ikke alt for lenge.

    (Dere har jo omtrent kopiert mitt bidrag fra Bergensbanen, så jeg må jo finne på noe nytt i år! 😉 )

    Svar på denne kommentaren

  3. […] No, we don’t think we will be making one ourselves. But there will most probably be several – the forward facing camera is licensed to use under Creative Commons, and is available for download via BitTorrent so if somebody out there wants to do one, they’re heartily welcome. Also, If you do something cool, let us know, so we can link to it – tell us here: Hurtigruten: Look what I did! […]

    Svar på denne kommentaren

  4. […] VI tror ikke vi kommer til å lage en selv. Men antagelig blir det mange likevel; det forovervendte kameraet er lisensiert for bruk med Creative Commons, og kan lastes ned via BitTorrent, så om noen der ute vil lage noen, er dere hjertelig velkomne. Hvis dere lager noe kult, si ifra så vi kan lenke til det. Bruk kommentarfeltet her: Hurtigruten: Look what I did! […]

    Svar på denne kommentaren

    • It’s a nice edit :).

      Unfortunately though, the use of Hoppipolla, which is copyrighted, is a breach of the Creative Commons BY-SA terms, since it’s not possible to share your work under the same license. So you’ll have to change the soundtrack to something with a crative commons license (or something without copyright limitations at all) to comply with the terms and enter the competition.

      The footage taken from the NRK2 transmission isn’t part of what’s released under CC from us either, so you’re a bit on the side of the rules of the competition there as well.

      Svar på denne kommentaren

  5. Hei herr Dan!enhver kritikk mottas med takk..men vis du åpne øyan å lese litt over så ser du at alt av NRK og hurtigruta er er vel respektert.tusen takk til de som har stått på!!ble bare en liten tam avsluttning på sendinga…de fleste mener det samme….vis Dan mener at jeg favoriserer kirkenes,er dette det reneste sprøyt,saklig skittkasting dan,lykke til!

    Geir

    Svar på denne kommentaren

  6. Eg har funne eit hendig lite program (Thumber) som kan hente ut stillbilete frå videoar, og sette desse saman i eit grid av thumbnails. Har henta ut eit bilete i minuttet, som gjer at resultatet verkeleg viser Hurtigruta minutt for minutt. Det er spesielt interessant å sjå korleis fargane forandrar seg over tid. Har ikkje fått lasta ned alle etappane enno, så eg har berre bilete frå dei første episodane. Har lagt dei på Flickr:

    http://www.flickr.com/photos/jonolave/sets/72157626928644711/with/5873571817/

    Svar på denne kommentaren

  7. Kaare K. Johnsen

    Hurtigruten Bergen-Kirkenes – 1 og 2 minutter pr time

    Jeg har ikke laget noe originalt, bare to nye hurtigversjoner av frontkamera-opptakene, men det som er litt annerledes, er at jeg presenterer dem som ferdige DVD-er (PAL). DVD-ene er uten lyd (sett på noe musikk du liker og fly avgårde!), har greie menyer, og valgfrie undertekster som viser dato/tid og anløpssteder. DVD-ene (image-filer i ISO-format) samt skjermbilder og mer info kan fritt lastes ned fra mitt lager i skyen.

    Jeg ville lage hurtigversjoner som ikke bare var hurtige, men hvor man også fikk tid til å nyte naturen. 2 minutter pr time synes jeg er passe. Da går båten i 405 knop, dvs 750 km/t. Det er som å fly et middels stort passasjerfly like over vannflaten. Det er fort nok til at farten i seg selv gjør det gøy å se på, samtidig som man kan se på de nesten overjordisk vakre landskapene.

    Med 1 minutt pr time er det farten som er det viktigste, men selv der kan man faktisk også nyte naturen. Båten «flyr» da i overlydshastighet, som et F-5 jagerfly – 810 knop, 1500 km/t.

    Dessverre er det nesten ubrukelig å se på når bølgene er store, fordi bildet rister så voldsomt. Det skjer på en del av de åpne havstrekningene, særlig fra Kjøllefjord til Vadsø. Men bortsett fra dette, er DVD-ene en nytelse å se på.

    DVD/ISO-filer (1 + 3), info på engelsk og norsk, samt skjermbilder av DVD-menyen, kan lastes ned herfra:
    https://sth-se.diino.com/kkjohns/Shared

    En strekning fra DVD-ene, Ørnes-Bodø, kan sees på YouTube (billedkvaliteten er mye bedre på DVD-ene):
    1 minutt pr time: http://www.youtube.com/watch?v=dDTAPsjwHio
    2 minutter pr time: http://www.youtube.com/watch?v=ZU6AicZpw3Y

    De to DVD-ene:

    Hurtigruten Bergen-Kirkenes – 1 minutt pr time
    5½ døgn på 1 t. 48 min.

    Fart: 810 knop, eller 1500 km/t
    1 DVD (PAL), ISO-image, 4.12 GB

    Hurtigruten Bergen-Kirkenes – 2 minutter pr time
    5½ døgn på 3 t. 36 min.

    Fart: 405 knop, eller 750 km/t
    3 disker (PAL), ISO-image:
    Disk 1: Bergen-Rørvik, 1 t. 25 min., 3.65 GB
    Disk 2: Rørvik-Tromsø, 1 t. 9 min., 2.92 GB
    Disk 3: Tromsø-Kirkenes, 1 t. 3 min., 2.69 GB

    DVD-ene har skjermformat 16:9 og standard DVD-oppløsning 720 x 576.
    Ingen lyd (sett på noe selv).
    Kapitler på alle anløpssteder.
    Valgfrie undertekster som viser dato/tid og anløpssteder.

    DVD-ene er laget av Kaare K. Johnsen av mp4-videoer fra NRK – http://nrkbeta.no – gjort tilgjengelig gjennom en Creative Commons Attribution – Share Alike-lisens, og samme lisens gjelder for disse DVD-ene.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *