Media, NRK & TV

Holmenkollbanen minutt for minutt


Bergensbanen tok togfilmgenren til nye høyder. Knallsuksess på kringkastet TV og på nett. Og rekordhøye seertall da den ble sendt på TV i Danmark. Programmet ble fulgt opp av urbane bilder fra bybanen i Bergen og nydelige opptak i 3D fra Flåmsbanen.

Vi har ikke blitt så stormannsgale at vi kommer til å dekke hver eneste dings på skinner i Norge. Men før vi går løs på verdens vakreste båttur var det ganske naturlig å utstyre seg med et par kamera og bli med Holmenkollbanen et par turer mot slutten av VM. Denne banen har tatt tusenvis av mennesker opp og ned fra arenaen under hele arrangementet.

Link: http://nrk.no/holmenkollbanen/

På oppdrag fra våre eksperter i Bergen tok NRKbetakollega Jon Ståle Carlsen utfordringen og utstyrte seg med diverse kamera.

I kveld kan dere se resultatet på NRK1 fra 2235 til 2300.

Der sender vi turen fra Majorstuen til Holmenkollen. På nettet kan du få med deg hele reisen videre til Frognerseteren. I tillegg kan du velge hvilket kamera du vil følge og navigere ved hjelp av både kart og høydekurve: http://nrk.no/holmenkollbanen/

Produksjonen

Carlsen filmet først turen med tre GoPro og et Sony HDR SR12e på fredag. Da var ikke været optimalt, så han dro ut igjen med tre GoPro på lørdag og filmet turen en gang til. Den ferdige filmen er satt sammen av bildene fra GoPro-opptakene fra lørdagen og lyden fra Sonykameraet som filmet fredagen. I tillegg tok han enda en tur på søndag for å få noen interiørbilder. Disse ble skutt med en Canon 5D MarkII. Det hele er satt sammen i Final Cut Pro.

Den tekniske kvaliteten fra de små GoProkameraene er oppsiktsvekkende bra. Og Ståles største utfordring var tidspress og svært kort tid til rigging. Han hadde ikke LCD-skjerm på kameraene, så utsnitt og justering ble gjort så og si i blinde. Men med god hjelp fra Geir Røer i Oslo T-banedrift fikk han montert tre kamera i førerhuset ved hjelp av sugekopper på vinduene.

Ekstremt tidspress for langsom opplevelse

For turen på fredagen var NRK med banen hele veien fra Ellingsrudåsen for å kunne montere kameraene på utsiden i løpet av de fire minuttene toget står på endestasjonen. På lørdagen var det ikke tid til dette. Da ble Ståle med banen fra Tøyen og monterte kameraene mens banen gikk sin vanlige rute mot Majorstua.

Sidekameraene kunne monteres på utsiden av dørene da de åpnes innover og ble tilgjengelig for rigging selv om banen hadde begynt sin hektiske tur. Frontkamera ble montert på innsiden. Det ikke var forsvarlig å hoppe ned i sporet foran toget for rigging av utstyr i løpet av de sekundene vognen står på hver stasjon.

Nedlasting

Vi har nå lagt ut følgende for nedlasting via BitTorrent:
De tre kildefilene fra GoPro
Hele programmet slik det ble sendt (men uten musikk pga. rettigheter)

74 kommentarer

  1. Sindre Skrede

    Hehe, veldig bra gjort! Godt å se at også proffene mener GoPro HD har god nok kvalitet for ordentlige jobber (i alle fall så lenge lyset er bra).

    (Kan legge til at 3D-riggen som filmet Flåmsbana ble rigget opp på 13 minutter, mens toget stod på Myrdal. Skinnegående transport med rutetider å holde er visst ikke alltid like rigge-vennlig.)

    Svar på denne kommentaren

    • Enig. Fint klipp. Det finnes mange togvideoer der ute. Og dette kan vel som jeg skriver i saken nesten kalles en egen genre.

      Så vi påstår ikke at dette er nytt. Men det å ta en hel togtur som Bergensbanen å sende den på en tradisjonell TV-kanal er ganske banebrytende. 🙂

      Og siden publikum har vist en interesse langt over forventet gjør vi flere eksperiment. På grunn av VM passet det å ta en tur med akkurat Holmenkollbanen nå.

      Svar på denne kommentaren

    • HC (svar til Roar)

      Tyskerne har dilla på togvideoer. Deutsche Bahn hadde en egen TV-kanal, Bahn TV, som var i drift fra 2001 til 2008. Et fast program var «Bahn TV in Fahrt», som viste opptak som dette. Det gikk rundt midnatt, og var perfekt å sovne til (bare en passa på å skru av TV-en i tide).

      Kanalen sendte over satellitt, men hadde også filer til nedlasting. Ser at det ligger noe på YouTube, og så er sikkert en del som har havna andre steder på nettet.

      YouTube har syke mengder videoer i denne sjangeren. Søk på «führerstandsmitfahrt» gir 2.050 treff. Så idéen er nok ikke så ny …

      Svar på denne kommentaren

  2. Njål Borch

    Hei, herlig konsept og veldig bra presentert med kart osv. I forbindelse med et forskningsprosjekt jeg er med på (http://p2p-next.org) lurer jeg på om dere også kan gjøre tilgjengelig GPS data for turen? Det vil i tilfelle bli benyttet i en fler-skjermsopplevelse av turen i samarbeid med Pioneer og BBC. 😉

    All programvare i prosjektet er forøvrig open source og vår p2p streaming er blant annet i utprøving på WikiMedia.

    Svar på denne kommentaren

  3. Mulig jeg er blind, men hvordan har dere koblet sammen kartdata og film? Jeg har selv tenkt å lage en snøskuter-video som viser hvordan man kommer seg fra parkering og fram til hytta vår og da hadde det vært fint å koble kamera og gpx-track sammen.

    Presentasjonssiden for filmen var veldig oversiktlig og fin i så måte.

    Svar på denne kommentaren

    • Gaute Heggen (svar til EspenA)

      Det krever at du har et gps track med tidskoder som er i synk med videoopptaket, men det krever også en god del programmering. Kort fortalt sender videospelaren kontinuerlig ut tidskoder, programmet sjekkar kva som er tilsvarande tidskode i gps-loggen og viser posisjonen i kartet.

      Svar på denne kommentaren

  4. At dere ikke akkurat var først ute med å filme (fra) dingser på skinner, viser vel blant annet denne videoen fra 1898. 🙂 http://www.youtube.com/watch?v=dziGmOLe3KU

    Men jeg regner med at dere er først med å vise sånt på TV i Norge, og det er jo artig at så mange liker det. Jeg er blant dem som gjerne vil ha mer. Ideen med å filme hele turen med Hurtigruta er jo helt vill, men det er bra at noen har ville ideer av og til.

    Det aller meste av skinnedingser er vel attraktivt for folk. Å filme bilturer på samme måte likeså. Fly har vært nevnt her. Å ta en hurtigbåt et eller annet sted kunne kanskje også være en ide, skjønt kanskje ikke når dere først har tatt Turen over alle Turer, fra Bergen til Kirkenes.

    Svar på denne kommentaren

  5. Spennande å sjå kva ein klarer å få ut av små kamera som GoPro HD, enten det er ekstremsport (f.eks Oppdrag Sognefjorden), skihopp, togturar etc etc etc. Tydeligvis langt kraftigare enn størrelsen skulle tilsei 🙂
    Og overlegen kvalitet kontra GoPro SD som eg vel hadde i ei veke før det vart solgt (laber kvalitet kontra HD utgava…)

    Svar på denne kommentaren

  6. Kaare K. Johnsen

    Jeg håper det er siste gang NRK legger ut videoer i MOV-format! De er håpløst tunge og upraktiske å jobbe med. Rendring i videoredigerings- og DVD-program krever stor datakraft og tar enormt lang tid. MP4, som dere har på Bergensbanen og Flåmsbanen, er langt å foretrekke.

    Svar på denne kommentaren

      • Kaare K. Johnsen (svar til Jon Ståle Carlsen)

        Takk for tipset!
        Jeg har Avi Demux, bruker det en del til å redigere AVI-filer, men visste ikke at det også kan konvertere fra MOV til MP4. Jeg får vel sjekke nærmere hva programmet ellers kan gjøre. 🙂
        Nå har jeg gjort om noen av MOV-ene til mpeg-2, fordi de da er mye raskere å redigere i DVD-programmet. Men den konverteringen tar vanvittig lang tid (4-5 timer), så jeg skal heller prøve med MOV til MP4 i Avi Demux, som du foreslår.
        Jeg har laget en video med split-screen av to av opptakene deres – kam1 og kam2 – og det ble riktig bra.
        Jeg takker ellers for at dere har lagt ut både disse og tidligere filer, og jeg gleder meg veldig til Hurtigruten! Kommer de opptakene også til å bli lagt ut? Jeg håper det, for et så langt program blir jo umulig å få sett på direkten i sin helhet, og også problematisk å få tatt opp hvis man bare har én opptaker.

        Svar på denne kommentaren

      • Kaare K. Johnsen (svar til Jon Ståle Carlsen)

        Var ikke så helt greit med Avidemux likevel. De tre videoene uten lyd (kam1, kam2, kam3) ble raskt og med ypperlig resultat konvertert til mp4, men med videoen «Program» fikset ikke Avidemux lyden – den ble hakkete som en mobil med dårlig dekning. Nå har jeg satt igang MPEG Streamclip, men den bruker flere timer (slik også både konverteringsprogrammet SUPER og videoredigeringsprogrammet Edit Studio gjør).

        Svar på denne kommentaren

  7. Har forsøkt å konvertere enkeltfilen «Hele programmet» i Final Cut til ProRes422 men det feiler hver gang. Er heller ikke i stand til å spille den av i FC. De tre kildefilene fra GoPro virker uten problemer, men de har ikke noe lyd.

    Har enkeltfilen noen form for kopisperre, eller er den korrupt? Er det mulighet for at dere kan verifisere filen og evt. legge ut en fikset kopi eller gjøre lyden tilgjengelig i en egen fil.

    Svar på denne kommentaren

    • Kaare K. Johnsen (svar til Sverre)

      Jeg hadde også bare problemer med å jobbe med «Hele programmet»-filen, i motsetning til de andre tre, så det må være noe galt med den filen. Fikk ikke konvertert den i noe program (prøvde flere), men DVD-redigeringsprogrammet TMPGEnc Authoring Works klarte i alle fall å lage en DVD av den, selv om det tok mange timer. Og VLC media player klarer å spille filen som den er.

      Svar på denne kommentaren

    • Kaare K. Johnsen (svar til Sverre)

      Angående lyden fra «Hele programmet»-filen: Det lar seg gjøre å åpne MOV-filen i et lydredigeringsprogram og lagre den som f.eks. en WAV-fil. Jeg gjorde det i Gold Wave. Brukte deretter den lyden sammen med videoene fra kam 1 og kam 2. Men siden lyden til «Hele programmet» er fra fredagens opptak (mens videoene er tatt opp lørdag), er ikke lyden helt synkron med videoene.

      Svar på denne kommentaren

  8. Kan ikke skjønne at det er sånn oppstyr rundt dette. Dette er jo bare simple Fürermittstandfahrt-filmer, intet mer enn det. Skal dere ha skikkelige filmer av norske jernbanestrekninger får dere invitere engelske Video125 til å produsere opptakene. De kan virkelig dette med å lage Driver’s Eye View-filmer.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *