nrk.no

Pizzalevering i Zombieland

Kategorier: Markedsføring, Spill & Video


Mye reklame fra Australia og NZ (ihvertfall den vi har sett) er mer ladsy enn det vi er vant til. Zombiespill som pizzareklame kan vel sies å være i den tradisjonen.

Skjermskudd fra Youtubefilm CC HellPizzaNZ

Pizzakjeden Hell Pizza i New Zealand er en av de tre store pizzakjedene i NZ og satser på premium-prising og Rock’n’Roll-posisjonen. I høst har de markedsført seg selv med en annerledes reklamekampanje: Et spill i form av en interaktiv film, der du må hjelpe en pizzasjåfør å få levert en pizza i en by overtatt av zombies. Du får se et avsnitt av en film på YouTube, og før episoden er slutt, må du velge mellom to ulike fortsettelser. Spillet fungerer etter labyrintprinsippet, der du enten klarer å velge veien som leder mot målet der fremme, eller roter deg avgårde i feil retning. Da kampanjen ble lansert, var spillet en konkurranse der de trakk en vinner som fikk typ èn pizza i uken i ett år. Nå er konkurransen avsluttet, men filmene ligger der fortsatt.

Teknikken som muliggjør dette, er såkalte annotations i YouTube; klikkbare felter i videobildet. Dette er basert på flash-teknologi, så det betyr at det ikke virker på f.eks. iPhone og iPad. Man må også ha annotations enabled, som det heter på norsk; taleboblen i avspillingslinjen må være rød, ikke grå:

Det er ikke første gang vi ser en interaktiv historie som bruker YouTube på dette viset, men vi synes det er modig at Hell Pizza har valgt å bruke markedsføringskronene sine slik. Zombies og pizza er kanskje ikke den mest åpenbare kombinasjonen, selv om de vel burde klare å befeste rock’n’roll-posisjonen sin, det første klippet har hatt over 2 millioner avspillinger siden 29. juli i år. Du kan teste spillet her og se om du får lyst på pizza.

Fortell oss gjerne om andre interaktive fortellinger som er verdt å se i kommentarfeltet!

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.