NRK kutter reklamen på nett

Kategorier: Netthandel, Nettjenester & NRK


NRKs styre har hatt møte i dag, og den store nyheten er at NRK i løpet av året vil fjerne bannerannonsering på nettsidene. I løpet av året vil ordinær bannerannonsering bli faset ut fra nrk.no.

Bilde: Bannerannonsering på nrk.no forsvinner i løpet av året.

– En av grunnene er at nye medier og internett er blitt definert som en del av vårt allmennkringkasteroppdrag, sier kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas.

Onsdag hadde styret i NRK en prinsipiell diskusjon om hvorvidt NRK.no skulle fortsette og delfinansieres av reklamepenger, og styret besluttet at NRK skal kutte reklamesalget. NRK må ifølge Bjerkaas oppfylle eksisterende avtaler, men bannerannonseringen på NRKs nettsider vil forsvinne i løpet av 2010.

– Kjernetjenestene NRK.no, nett-TV og yr.no er en del av NRKs oppdrag og bør derfor være en del av det folk har betalt for via lisensen, sier Sindre Østgård som er sjef for nett og nye medier i NRK.

Mer fokus på innhold

Vi ser at nettet blir en viktigere plattform for publikum som stadig forventer mer av NRKs tjenester på nett og mobil, sier Sindre Østgård. Kjernetjenestene nrk.no, nett-tv og yr.no er en del av NRKs oppdrag og bør derfor være en del av det folk har betalt for via lisensen. Dette er en grei avklaring som gjør at vi kan sette fokus på å lage et nett-tilbud av nyheter, nett-tv og nyttetjenester som nordmenn flest liker og bruker hver dag, sier han. Vi ser nå en positiv vekst hvor flere og flere bruker nrk.no som førstevalg for oppdatering på nyheter og nett-tv.

I dag har vi lansert en forbedret versjon av nrk.no/nett-tv som vi håper faller i smak hvor det allerede ligger ca 100 000 programmer gratis tilgjengelig for alle

Les også om saken på nrk.no.

Nøytralitet

Vi i NRKbeta synes dette er en veldig god nyhet. Det vil gi NRK på nett en nøytralitet som er viktig for oss. Da vi skrev artikkelen «Er det helt unaturlig å lenke til en konkurrent?» tok vi opp problemstillingen. Helt konkret hvorfor nettaviser som VG og Dagbladet ikke lenket til selve øvelsene når de skrev artikler om OL. Jeg skrev:

Nå under OL mener jeg det er spesielt merkelig at jeg ennå ikke har funnet en eneste lenke til videoer av øvelsene hos de tre største konkurrentene (og korriger meg gjerne om jeg tar feil!). Jeg mener det er dårlig journalistikk når VG for eksempel omtaler Sveriges hockeykamp i natt, og ikke lenker til selve kampen som finnes i sin helhet på NRKs OL-sider. Eller når Dagbladet forteller at Shani Davis forsvarte 1000-meter gullet, men ikke lenker til hele 1000-meteren som ligger på NRKs OL-sider

Det ble en bra debatt, med flere sentrale aktører innom diskusjonen. Nettavisens Gunnar Stavrum skrev:

Godt innspill fra NRK! Vi lenker gjerne til relevante steder, og skal være mer våkne til å lenke til live web-tv når det er store øvelser. Motviljen illustrerer hvor dumt det er at NRK som allmennkringkaster har annonseinntekter (og dermed gjør seg til konkurrent om livsgrunnlaget for alle oss andre som må dekke våre egne kostnader uten statsstøtte). Uten den problemstillingen ville nok de fleste lenket mer til de mest allmenne tjenestene på NRK.no.

Vi håper det at vi fjerner bannerannonsering gjør det lettere for andre å ta i bruk NRKs innhold.

57 kommentarer

    • Sporten forsvinner aldri, sport er verdens viktigste ting i følge mange.
      Eg håper sporten får sin egen kanal. For da slipper TV-serier osv å bli utsatt i en uke eller mer bare fordi folk skal se andre folk løe etter en ball.

    • Simon (svar til GLaDOS)

      Han mente vel at det bare er sporten som fortsatt har reklamer. Jeg vet ikke hvor utbredt det er, men jeg så hvertfall en del reklame under OL

    • Selv ser jeg ikke noe særlig problem med disse, utover når de blir brukt til å avbryte midt i sendinger. Dette er en en helt ok form for reklame, som verken er plagsom eller forstyrrende, da de vises relativt lite.

      Disse gjør at NRK får bedre forhandlingsvilkår når de skal legge inn anbud på profilerte sportsarrangementer, og helt klart et bedre alternativ enn å måtte betale for alle mulige sportsarrangementer.

  1. dette var jo også en problemstilling – og tidvis irritasjonsfaktor – da jeg jobba i p3nett. kort sagt så forkludrer det nrks samfunnsrolle når det er bannerannonser på sidene.

    det at nrk har inntekter utenfor lisensavgiften, gjør det også generelt vanskeligere å forsvare lisensen.

    ikke minst tror jeg at muligheten til å finne stadig større deler av nrk sin produksjon på nett (og da hovedsakelig tv), vil nok for mange være et stadig bedre argument for å betale lisens. når da nettsidene er reklamebelemret, blir nett-tilbudet tvert imot et stadig bedre argument MOT lisens.

    paradokset blir da at jo bedre nrk lykkes på nett, jo vanskeligere blir det å forsvare lisensavgiften.

    så dette kommer ikke et sekund for tidlig.

    (nå gjenstår det bare en sinnsyk innsats for å digitalisere arkivene, en enda bedre portal, og ikke minst egne redaksjoner som pusher forskjellige typer nytt og gammelt innhold – så kommer nrk.no til å ta av noe inn i h…)

    Svar på denne kommentaren

    • Nja (svar til Dan)

      Dette synes jeg er veldig korttenkt. Jeg er enig i at mange nettsteder har irriterende flash-reklamer, men stort sett er annonsene forholdsvis beskjedne.

      Hvordan skal nettsteder tjene penger om de ikke får lov til å annonsere? Jeg er sikker på at dersom nok personer hadde skrevet inn til nettstedene og sagt at de var villige til å betale for en reklamefri versjon, så hadde de ikke hatt noe i mot det.

      Er faktisk mer skeptisk til en side uten reklame (NRK er unntaket). Da blir spørsmålet hvordan de tjener pengene sine? Kanskje de får betalt for å skrive artikler?

      Hvis vi skal ha nettsteder med originalt innhold, så kan vi ikke basere oss på frivillig arbeidskraft.

    • Trond M (svar til Nja)

      Det du sier er selvfølgelig rett, men jeg vil si at det er nettstedene selv som må ta ansvaret for at folk bruker adblockere. Det er de selv som har vært korttenkte ved å ta i bruk stadig mer irriterende annonsetyper slik at de har skapt et behov for adblocking. Hvis de hadde nøyd seg med annonser som ikke hopper ut av skjermen og fiker til meg for å få oppmerksomhet, så ville ikke adblockPlus vært det første jeg installerer etter å ha lagt inn Firefox.

    • Problemet mitt med flashreklamene er ikke at de er reklamer eller irriterende eller masete, men at flash er så forferdelig resurskrevende at den aldrende pc’en min blir treg som sirup og varm som en kokeplate. Derfor kjører jeg ikke adblock, men flashblock. At nettsider viser reklame for å tjene penger har jeg ingen problemer med, men flash er en uting som burde vært utryddet fra nettet.

  2. Jeg må si at det er litt vemodig for min del at annonsene forsvinner fra nrk.no. Jeg var ansvarlig for å starte opp satsningen med annonser på nrk.no i 2001/2002. Vi hadde en tøff start siden NRK Aktivum satte store begrensninger på hva vi kunne selge og til hvem vi kunne selge. Vi hadde ukurante annonsestørrelser (brukte amerikanske annonseformater basert på IAB standard) og vi kunne bare selge til de 100 største selskapene i Norge. Etterhvert så fikk vi bedrede rammevilkår med «norske» formater og ingen krav til annonsører.

    Vi var de første som etablerte fast ukespris på alle annonsen, og fikk med det en rekke merkevareannonsører (deriblant var nrk.no det første stedet Statoil kjøpte nettannonse).

    På 2 år gikk vi fra 700 000 kr i omsetning til 15 millioner.

    Så, basert på det er jeg litt trist. Jeg er dog helt enig med styret i NRK som har besluttet at nrk.no er almennkringkasting. Jeg bruker nrk.no som min primære nyhetskanal, og jeg tror flere vil gjøre det når annonsene blir borte.

    Lykke til videre!

    Svar på denne kommentaren

  3. Ser egentlig ikke noen grunn til å si hverken endelig eller herlig, da dette ikke skulle ha skjedd fra starten av. Av den enkle grunn at NRK-konsernet i mine øyne driver med almennkringkasting.

    Så personlig er jeg ikke fornøyd før reklamen (eller «sponsing som noen kreative personer kaller det) og forsvinner fra TV-skjermen, og eventuelle andre steder.

    Svar på denne kommentaren

  4. Selv om jeg ikke har sett reklamen her inne på flere år er dette en avgjørelse jeg ønsker hjertelig velkommen. Spesielt med tanke på nøytralitet, troverdighet og ikke minst hvordan dere skal forsvare lisensen i fremtiden.

    Svar på denne kommentaren

  5. Gledelig nyhet! 🙂 Nå mangler det bare at Nett-TV viser alle programmer direkte for oss uten TV-mottaker. Dette kunne f.eks. vært løst ved at det fulgte med påloggingsinfo til Nett-TV med lisensfakturaen el.? På denne måten kunne vi fått tilgang til innhold uten nettrettigheter også.

    Svar på denne kommentaren

    • Dette er da vitterlig blitt gjort en stund nå. http://www1.nrk.no/nett-tv/direkte Her finner du en stream av alle kanaler og alle programmer, som NRK har rettigheter til å sende på nett. Dvs. alle egenproduserte programmer, og div. andre. Tror jeg leste noe for ikke så lenge siden, om at det var ingått en avtale med HBO og BBC, slik at programmene derfra kan ligge på nett i en begrenset periode, elns.

    • Det er jeg klar over. Det jeg tenker på er programmer de ikke har rettighet til å sende på nett. Når du først betaler lisens ville det vært fint om du faktisk fikk sett alt de viser på TV på nett også.

    • Det hadde vært en spennende mulighet med slik innlogging basert på lisensen ja. Men det er vel gjerne slik at har man ikke rettigheter til å sende på nett, så hjelper det ikke at det er innlogging?

    • Jeg personlig har ikke noe tro på at vi ville fått lov til å vise noe mer på nett selv om folk logget seg inn. Tross alt har nesten alle i Norge tv-lisens så det er jo i praksis som IKKE å ha innlogging.

      Jeg tror ikke rettighetshaverne ville la oss legge ut mer på nett med innlogging. Nett er nett, og med mindre de fikk en inntekt på at vi la noe ut på nett, ville det være akkurat som i dag. Og jeg tror det er forholdsvis uaktuelt at NRK på noen måte skal være en sentral for kjøp av programmer for visning på nett som vi ellers ikke kunne ha vist på nett pga. rettigheter. Men det er nå min personlige mening…

    • Det er jo ikke rettighetshaverne som nekter NRK å legge ut flere innslag på nett, det er NRK som ikke er villig til å betale hva det koster. Det blir å snu det helt på hodet å skylde på rettighetshaverne.

      En publikasjon kan publisere det man har rettigheter til. Har man ikke rettigheter, får man kjøpe dem eller publisere noe annet. Vil man ikke betale for moroa, er det kanalens eget valg.

      Det er jo såre enkelt.

    • @Toralf: Nja, faktisk er det ikke så enkelt. Det er en rekke ting som vi ikke kan legge på nett uansett hva vi betaler for det. Eller rettere sagt; til en pris som er så avsindig mye høyere enn tv-rettighetene for samme produkt.

      Og en rekke rettighetshavere ønsker rett og slett ikke at innholdet skal ligge på nett fordi det skal være en kontinuerlig etterspørsel etter produktene. Det blir det ikke om hvem som helst kan finne produktet åpent på nrk.no.

      Når det er sagt, så har du i prinsippet rett: (Nesten) alt kan kjøpes.

      Det jeg skrev var heller ikke ment som en klage på at noen rettighetshavere gjør valg om 1) ikke ville la oss legge det ut på nett eller 2) ta skyhøye priser for slike rettigheter.

      Begge deler er ok, og deres soleklare rett.

      Jeg svarte som jeg gjorde for å si noe om at det handler ikke om at NRK ikke VIL legge ting ut, men at det er kostnader, tilbud og muligheter.

  6. Da står det igjen 2 ting:

    Fjern samrøreret med Norsk Tipping og fjern sponsingen av TV sendingene.

    1) Jeg blir kvalm av hvordan Norsk Tipping brøyter seg frem, og tilsynelatende kan diktere hva og hvordan NRK’s sendinger skal se ut.

    2) Det er overhode ingen forskjell på om Statoil betaler TV2 for reklame foran TV2 Sporten, eller om Statoil betaler NRK for en sponsorplakat foran NRK-sporten.

    Ser det ut som reklame, og lukter det som reklame, og får NRK betalt som for reklame, så er det antagelig reklame. Alle unntat NRK skjønner dette.

    Svar på denne kommentaren

  7. Fint å bli kvitt reklame, men håper ikke dette påvirker økonomien til NRKs nettsatsing for hardt. Etter at NRKbeta dukket opp har jeg fått stor respekt for hva NRK driver med på nett, og jeg håper dere fortsatt vil ha ressurser nok til å fortsette med det gode arbeidet dere gjør.

    Svar på denne kommentaren

    • NRK tar inn 20 millioner på salg av nettannonser hvert år (jeg vet ikke om dette er omsetning eller profitt, det må jeg finne ut).

      Dette er av et budsjett på 4.27 milliarder i følge årsrapporten for 2008, tilgjengelig som PDF her http://www.nrk.no/contentfile/file/1.6609085!NRKokonomi2008.pdf (gå evt via http://www.nrk.no/informasjon/1.6519947)

      NRK hadde fjor et underskudd på ca 80 millioner, så det er klart at bortfallet av disse inntektene også må kalkuleres inn, men må vel regnes som beskjedne i forhold til det totale budsjettet.

      NRK fikk inn 4 077 899 000 på kringkastingsavgiften i 2008 og hadde andre driftsinntekter på 201 545 millioner. NRK Aktivum som står for salget av nettannonsene hadde en omsetning i 2008 på 192 millioner kroner. Dette er en økning fra året før på 4,4 prosent. NRKs samlede vederlag fra NRK Aktivum var i 2008 på 120 millioner kroner.

    • Trond M (svar til Ragnvald)

      Det har blitt sagt flere ganger at NRK tjener 20 millioner på nettreklame. Det er ca. 2 millioner lisensbetalere her i landet. Kjapp hoderegning tilsier at lisensen må øke med 10,- for å dekke dette tapet.

      Det tror jeg at jeg skal klare å leve med 🙂

  8. Eivind Guldteig

    Utrolig bra. Har ventet på dette lenge. Dette går jo ut over inntektene, men jeg kan betale litt ekstra lisens for å slippe reklamen!! Fikk litt bakoversveis her om dagen da jeg som lærer var inne på NRKs nye skolesatsning og det første jeg fikk i fleisen var en propellreklame fra et litt stort teleselskap(det med bakoversveis er mest skryt).

    Svar på denne kommentaren

  9. Som gammel reklamemann merker jeg etter hvert at jeg bevisst oppsøker informasjon uten reklame, og da særlig reklame med bevegelige bilder og lyd (statisk trykt reklame er det lettere å filtrere ut, den man legger merke til er dessuten stort sett mye bedre).

    Like lite som jeg ønsker å bruke tiden min på å lese intetsigende nettsaker eller å se kalkunfilmer, ønsker jeg å bruke tiden eller oppmerksomheten min på intetsigende nettreklame eller kalkunreklamefilmer.

    Svar på denne kommentaren

  10. Tragisk avgjørelse. Nå kan lisensen forsvares til evig tid. Jeg har helt slutta å se NRK nyheter på tv. Ser av og til nyheter på nett. Det samme gjelder andre programmer. Lisensen har mistet sin legitimitet. Hadde vært bedre med et micro-payments-system på nett. Føles merkelig å få fakturaen fra NRK i posten bare fordi jeg har en digital plasmaskjerm med tv-tuner. Som å få en statsavis tvangslevert fordi man har postkasse.

    Svar på denne kommentaren

  11. Personlig ser jeg fjerning av reklamen som et faresignal.

    Er dette feks en tilrettelegning for en fremtidig lisens plikt på mobiltelefoner med weblesere og datamaskiner med netttilgang?

    Grunnen til at dette uroer meg er jeg er en av en stadig voksende gruppe personer som har valgt bort TV`en til fordel for Pc/DVD basert underholdning, nettopp pga manglende vilje til å fø på den dinosauren i media tilbudet som NRK i lang tid har vært.

    Og bare for å ha sagt det, jeg ankom denne siden via en ekstern link, jeg har ikke interesse av annet innhold her enn artikkelen jeg nettopp har kommentert, og kommer sannsynligvis heller ikke til å besøke siden igjen i fremtiden. MED ANDRE ORD jeg hiver før pc og mobiltelefon i søpla før jeg betaler lisens på dem, det er overhode ikke aktuellt å betale lisens på media jeg ikke er interessert i bare fordi jeg besitter utstyr som gjør det mulig å besøke NRK`s sider.

    Ps Med en videprosjektor, en pc, en DVD spiller og et godt utvalg filmer har du alt du trenger av underholdning UTEN å være pliktig til å betale NRK lisens. Dump NRK du også, de fortjener ikke pengene dine…….

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.