Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.
Nesten all ny teknologi har blitt spådd til å være døden for de som lager innhold. Kopimaskiner, videospillere, platespillere, mp3-spillere, internett og fildeling.
Nate Anderson i Ars Technica har derfor samlet sitater som har kommet fra rettighetshavere de siste 100 årene.
Nå ser det skikkelig mørkt ut… Bilde «Full moon night» av Luz A. Villa, med en Creative Commons-lisens.
I 1906 skrev komponisten John Philip Sousa følgende. Hva tror du det handler om?
Under such conditions, the tide of amateurism cannot but recede until there will be left only the mechanical device and the professional executant. Singing will no longer be a fine accomplishment; vocal exercises so important a factor in the curriculum of physical culture will be out of vogue. Then what of the national throat? Will it not weaken? What of the national chest? Will it not shrink?
Grammofonen. Det var nemlig krise for levende musikk, og nasjonen ville vakle.
66 år senere var det kopimaskinen som ville ødelegge verden:
The day may not be far off when no one need purchase books.
…sa Melville Nimmer, professor i jus ved UCLA. Filmbransjens lobbyist Jack Velenti tok ende mer i, da han i 1982 skulle beskrive hvor forferdelig galt det kom til å gå for filmbransjen nå som alle kunne ta opp programmer selv på videospillere:
This is more than a tidal wave. It is more than an avalanche. It is here.
Noen år senere var det DAT som ville drepe alt liv. Noen som husker DAT-kassetter? Formannen i RIAA sa i 1987 at DAT…
…poses the most significant technological threat the American music industry has ever faced.
Vel framme i 2002 var det sjefen for Turner Broadcasting sin tur til å male verden svart. Det at folk kunne hoppe over reklamen ved å ta opp på digitale opptakere var rett og slett tyveri!
Your contract with the network when you get the show is you’re going to watch the spots. Otherwise you couldn’t get the show on an ad-supported basis. Any time you skip a commercial or watch the button you’re actually stealing the programming.
Så gjenstår det å se da. Hvor svart blir det denne gangen? Kommer alle forfattere, forleggere, artister, plate- og filmselskaper til å gå under fordi fildeling er så vanlig?
Geir
Litt på siden, men at «internett er en flopp» er jo en rimelig klassisk påstand.
plingeling.no/wp-content/internetterenflopp2.jpeg?PHPSESSID=5dcac3654d0dab9188cbd2865e35694a
Pål Hivand
Ikke bare ville teknologi føre til kunstens destruksjon, men nye kunstformer basert på ny teknologi er historisk blitt framstilt som menneskets moralske fortapelse:
Rock, levende bilder, fargefjernsyn, video, radio… alt dette skulle jo som kjent sende oss alle lukt til hel…. Men fremdeles er det lys i lampa.
Medie- og teknologipanikk har historisk sett gått hånd i hånd med dyp moralsk angst og apokalyptiske visjoner. I den senere tid har det gitt seg uttrykk i påstander om at alle under 60 år med tilgang til nett er landeveisrøvere som forsyner seg med alt som ikke er skrudd fast i pc-kassen.
Øyvind Solstad (NRK)
Godt poeng Pål, og veldig godt belyst i Steven Berlin Johnsons bok «Everything Bad Is Good for You» med undertittelen «How Today’s Popular Culture Is Actually Making Us Smarter». Anbefales veldig!
Blant annet gjør han et poeng av at moderne tv-serier som Sopranos har en storylinje som er langt mer kompleks enn noe annet som er skrevet både av bøker og film, fordi skaperne har så mange episoder å brodere ut historien på.
Og han snakker om hvordan spill som WoW krever en enorm organisering fra spillerne for å få til det de ønsker å lykkes med. Noe som vi blant annet skrev om i en artikkel fra LeWeb3:
nrkbeta.no/2007/12/17/leweb3-ledererfaring-og-samhandlinger-i-spill-pa-nettet/
Terje H.
Her er en til: Hvis Dagbladet ikke får 50 millioner årlig i pressestøtte og overlever så går kultur-Norge under.
Not!
børge
I denne forbindelse vil jeg sterkt anbefale Free Culture av Creative Commons-skaperen Lawrence Lessig. Den er gratis å laste ned, og tar for seg bla. mange av disse dommedagsprofetiene opp gjennom historien.
bombadil
Den eneste teknologiske nyvinningen som faktisk har tatt levebrødet fra noen var filmbransjen selv de som omfavnet mest.
Med innføringen av lydfilm på trettitallet mistet flere store stumfilmstjerner jobben, rett og slett fordi det faget de var eksperter i, ansiktsmimikk, ikke lenger hadde noen betydning i en tid hvor det var stemmebruk som var det avgjørende faget.
Håkon
Korrekturleser-avdelingen i både Dagbladet og VG er vel nå nærmest utradert. OG det merkes, gitt. Og siden det er merkbart ligger vel årsaken like mye i generelle innsparinger som at korr.lesingsprogrammer slik som Tansa har blitt så gode (hvis ikke hadde det jo ikke vært merkbart øh-hø). Så innen rettskrivning vil jeg påstå at verden har blitt kvalitativt verre de siste årene. Min egen rettskrivning ser for øvrig ut til å være på vei ned i samme dragsug.
Ny teknologi og rettighetshavere – RuFr's Blog
[…] 100 år med kunsterisk undergang. Subscribe to the comments for this post?Tweet This!Share this on LinkedinShare this on […]
TrondAM
Denne gangen går derimot alt ad undas, enden er nær…dersom Telenor ikkje blir dømt til å sperre for Piratebay 😛 /ironi
Strengt tatt klarer dei nok å tilpasse seg og overleve no også (dessverre vil nok mange sei).
Chris
Føler meg litt truffet faktiske, siden vi i Schrödinger’s Katt og Tekno forsøker å si noe om framtida. Mange spådommer har vært feil, men mange har vært riktige.
At grammofonen ikke tok livet av konserter, skyldes nok at de er to forskjellige bruksområder eller opplevelser. Men de som spådde at grammofonen ville dø da kassetten og særlig CDen kom, fikk jo rett. Det er fordi det egentlig bare var et overlegent medium som brukes likt. (Noen vil sikkert protestere)
På samme måte vil jeg driste meg til å spå at Blueray kanskje kommer til å ta knekken på DVD akkurat i tide til å bli drept av streamede filmer (som antakelig tar med seg nedlastede filmer i samme slengen). Helst i enda høyere oppløsning. Samme opplevelse, men bedre og lettere tilgjenglig.
Streaming av spill (Onlive, Gaikai) tar knekken på fysiske spill og tung hardware. Men håndholdte enheter overlever i overskuelig fremtid på grunn av latencyproblemer med trådløs teknologi.
Eboka overtar for papirboka. Den blir digital som alle andre medier, men selve boka overlever. Den blir bare bedre.
Men jeg kan jo ta feil. Kanskje kommer det ny teknologi som ingen av oss har forstilt oss 🙂
Vår eneste mulighet…
[…] Har vi hørt dette før? Ja, mange ganger. […]
Jimmy Wales og de usikre menn
[…] Hva blir effekten av alt dette gratisinnholdet? Mellom linjene klarte ikke jeg å lese annet enn en frykt for at både vårt språk, kultur og kunnskap står i fare dersom ikke de store forlagene og de profesjonelle forfatterne får fortsette slik de alltid har […]
Uka som gikk (42)
[…] bak kamera under produksjonen av Mesternes Mester på Malta. Og innen nyere medieplattformer er det fremdeles sikkert at de fører til undergang og få […]