Flere og flere prøver å benytte nettets sosiale egenskaper når de vil komme i kontakt med folk. Du kan kalle dem publikum, kunder, venner, potensielle ansatte eller det minst hyggelige av dem alle: «brukere».
Uansett ligger det store muligheter i nettet som kanal for å komme i kontakt med mennesker der ute. For å få oppmerksomhet, selge, påvirke, få tilbakemeldinger eller skape lojalitet.
Ved hjelp av en kombinasjon av nettsiden NRKbeta, twitter, facebook, flickr, youtube, vimeo og mange andre tjenester har vi i NRK oppnådd god kontakt med en viktig del av vårt publikum. Men hva må til for å bygge et godt forhold? For å oppnå den respekten og tilliten som trengs for at kommunikasjonen skal bli verdifull?
Her finnes mange svar. Og uendelig mange veier til både suksess og fullstendig fiasko. Etter mange år med eksperimentering har vi kommet frem til at det likevel er noen hovedfaktorer som gjelder. Omtrent uansett hva du vil oppnå.
1. Gi!
Enkelt og greit. Som alle andre steder er det lettest å få noe dersom man begynner med å gi. Det er ikke lett å få oppmerksomhet bare ved å be om det. Men dersom du begynner med å gi noe kan du ende opp med å få ganske mye tilbake. Men hva er det man kan gi på nettet da?
Informasjon, kunnskap og innsikt
Du kan dele av din spisskompetanse. Her i NRKbeta prøver vi å dele den kunnskapen vi sitter med. Om NRK, om medieproduksjon og om bruk av internett. Erfaringen vi har med det er at deling gir oss enda mer informasjon og kunnskap tilbake. Folk der ute kan enda mer enn deg.
Eksklusivitet og makt
Gjennom nettet kan du invitere til eksklusive visninger av produkter. Gi folk tilgang til ting som andre ikke får. La dine mest aktive lesere eller kunder få ting først. Og du kan gi folk makt ved å la dem være med å påvirke produkter og konsepter
Innhold
Vi prøver så langt det lar seg gjøre å gi folk innhold. Ved å dele bildene våre med frie lisenser og ved å la folk laste ned innhold når vi har rettigheter til det. Gi kundene dine bilder av produkter. Reklamefilmer i høy kvalitet for nedlasting. Bilder av produksjon. Musikk, tekst, databaser osv.
2. Delta!
Du må være tilstede på festen din. Åpner du en bar i en stor by for bare å forlate den med dørene på vid vegg vil gjestenes oppførsel bli noe helt annet enn om du er tilstede bak bardisken. Med andre ord må du svare. På kommentarer og twittermeldinger.
Vil du bli godt likt i sosiale sammenhenger må du delta i diskusjonen. Bidra med noe. Står du litt i utkanten og skuler på folk uten å si noe blir du ikke festens midtpunkt.
3. Foreslå!
Når vi skriver artikler på NRKbeta prøver vi ofte å foreslå konkrete retninger for diskusjonen i kommentarfeltet. Det fungerer både som en oppfordring til diskusjon og som en peker i forhold til retningen og tema. Avslutt gjerne saken med et spørsmål. «Her kan vi diskutere…», «Hva syntes dere om…», «Vi lurer på…»
4. Del ut cred!
Noen har prøvd å bruke ordet «kudos» på norsk. Jeg er ikke helt komfortabel med det. Men det er altså snakk om enkle ting som ære, berømmelse og skryt. Og hvordan gir du ære og berømmelse på nettet?
Link tilbake
En link er mye verd på nettet. Er du fersk blogger og får en link fra en stor bedrift eller et større nettsted blir du stolt og føler deg verdsatt. Sansynligheten for at du har skaffet deg en tilhenger for lang tid er stor. «Wow! Jeg får trafikk fra Cocacola sin nettside! Kult.» Ja, selv store og kommersielle aktører kan skaffe seg venner ved å linke.
Si takk
Like enkelt og effektfult på nettet som ute i den fysiske verden. Si takk i kommentarfeltet, på twitter, på bloggen til personen som skrev om produktet ditt.
Bruk sitater og krediter dem som bidrar
Ikke vær redd for å oppdatere en artikkel med sitater fra kommentarene. Det gjør at personen som kom med innlegget føler seg mer verdsatt.
Det siste punktet handler ikke om hva du skal gjøre men mer om hvordan nettsiden din bør fungere. Et eksempel jeg har brukt mange ganger i presentasjonene mine handler om hvordan publikum kan sende potensielle kunder rett inn i butikken din. Potensielle lesere rett inn på pressemeldingen din osv.
Konkretisert med følgende melding fra Kevin Rose på Twitter:
Han sier at han kunne tenke seg en jakke. Og linker direkte til den jakken i en nettbutikk. Og det spennende her er den neste meldingen han kommer med:
Han krasjet rett og slett hele butikken med mengden folk han sendte dit. Han sender altså så mange potensielle kunder rett inn i butikken at hele butikken går ned. Og dette er en bransje som lenge har prøvd å plassere de kuleste skoene på den kuleste personen som kanskje går på det kuleste utestedet slik at noen kanskje ser skoene og kanskje går i butikken for å kjøpe dem.
Her sender Kevin enorme mengder mennesker rett inn i butikken. Uten at leverandøren har bedt om det.
Men det er noe som må til for at dette skal fungere:
5. Alt må være linkbart
Det er fremdeles nettbutikker der ute som pakker alle produktene inn i Flash på en måte som gjør at man ikke kan linke direkte til dem. Jeg har sett pressemeldinger på sider som det ikke går an å linke til osv. Dette er ekstremt viktg om du vil ha oppmerksomhet i dagens linkbaserte kommunikasjon.
Oppdatering: Men hvordan?
Da tok det ikke lang tid før jeg kunne følge mitt eget tips. Mertin Bekkelund nevner en finfin artikkel med flere gode tips: Hva krever sosiale medier?
Helt til slutt må jeg nevne det mantra vi bruker når vi kommuniserer her på NRKbeta: åpen, ydmyk, ærlig, direkte, personlig og lyttende. Dette er svært viktige faktorer når du går ut for å gi, delta og gi ros!
Har dere flere punkter? Andre faktorer som er viktige? Eller konkret erfaring med noen av punktene som er nevnt her?
Bra jobbet, igjen! Veldig gode tips 🙂
Haha! Utrolig artig, digger når jeg leser slikt.
Har stor respekt for Kevin Rose, en litten guttekvalp som satt høyde mot himmelen fortere en Christer Fuglesang.
Kevin er en utrolig, utrolig fyr! Føler meg priveligert som har snakket med han personlig :)!
Veldig gode og enkle tips. Takk!! 🙂
Spesielt det siste punktet om at alt må være linkbart vet jeg at svært mange synder mot. Altfor mange – vanligvis de uten særlig kompetanse på web – er mer opptatte av form enn funksjon. Flash kan godt se kult ut, men det funker kanskje ikke like bra som vanlige linker for mange brukere.
Må jeg vente 2 sekunder for at en side skal lastes pga noe flash, så er saken klar; da stenger jeg den fliken i Firefox og handler et annet sted.
Så enkelt, men akk så vanskelig å gjennomføre for mange. Merkelig nok, for dette handler banalt nok kun om å overføre god folkeskikk til nettet. Hvis dette er hva de må gjøre, har jeg skrevet en artikkel om hvordan det skal gjøres.
Og da har jeg fulgt mitt eget tips. Og løftet link til din artikkel opp i teksten. 🙂
Fin sak Eirik, og takk for et morsomt og lærerikt foredrag under Kunnskapstinget 2009
[…] Hva må til for å bygge et godt forhold til kunder og publikum gjennom sosiale medier, spør Eirik Solheim på NRK Beta i dag. “For å oppnå den respekten og tilliten som trengs for at kommunikasjonen skal bli […]
Synes denne var kjempebra! Er et godt poeng å «ta» vare på de som følger deg på f. eks twitter. Er det noen som skriver til deg, så er det vanlig høflighet å gi et svar, om man ikke har så mye å si så er holder det ofte med en liten smiley 😉 Er som Martin Bekkelund skriver over, man kan komme veldig langt med god folkeskikk 🙂
dette så kjent ut:D var på kunnskapstinget og så presentasjonen din eirik. bra saker
/cred ^^
Gode og viktige punkter dette. Jeg har ved flere anledninger brukt brukt videoer dere har lagt ut i egne blogginnlegg. I fjor høst brukte dere et bilde jeg hadde tatt, noe jeg synes var veldig morsomt.
Gir man litt, får man mye tilbake. Så fortsett med det.
[…] web 2.0 Eirik Solheim i NRKbeta – NRKs sandkasse for teknologi og nye medier – har en svært interessant og lærerik artikkel: Flere og flere prøver å benytte nettets sosiale egenskaper når de vil komme i kontakt med folk. […]
Veldig god artikkel! Er selv evig irritert over slike flash-sider dere beskriver . Håpløst å vise andre folk noe jeg synes er interessant!! Ikke kan de måle hvilke sider som folk flest ser på heller. Jeg må be folk gå på «startsiden – klikke der – klikke her – scrolle ned og klikke der». Hvor mange gidder egentlig det i motsetning til en direktelink? Viktig poeng! Håper dere får mye oppmerksomhet og at dette endres!
[…] Denne lenka kan også være aktuelt lesestoff opp mot tema på konferansen; Social Media Trends and best Practices. Denne artikkelen i NA24 kan kanskje understreke poenget fra “Hva sosiale medier betyr for din bedrift”-innlegget; disse sosiale mediene er framtidens markedsplasser. For de som er mer bekymret for sosiale medier kan denne lenken bare understøtte angsten; Saksøkes for falsk Facebookprofil. Er du urolig for at sjefen følger med deg på Facebook; iflg digi.no er dette tildels korrekt. Paul Chaffey sier i denne artikkelen at det er lønnsomt å bruke sosiale medier. NRKBeta har lagt ut “Fem tips for sukses på det sosiale nettet” […]
[…] Se også NRKBeta “Fem tips for suksess på det sosiale nettet” […]
[…] Til slutt rakk vi en tur innom Ylvingen igjen for å titte på foto og lys bak kulissene og så avsluttet vi med den mest twittrede artikkelen fra denne leiren de siste ukene: Fem tips for suksess på det sosiale nettet. […]
[…] 2009 oktober 1 tags: NRKbeta, offentlig informasjon, sosiale medier by Pål Hivand NRKbeta og redaktør Erik Solheim deler sine erfaringer med hvordan NRK har kommet i kontakt og dialog med sine viktigste målgrupper […]
[…] Se også bloggen til Mediebruket (Arild Nybø) med innlegget “Framlegg til reglar for debattforum” og NRKBeta “Fem tips for suksess på det sosiale nettet” […]
[…] har laget en fempunktsliste for den som vil bruke sosiale medier på en god måte. Den benytter jeg meg flittig […]
[…] ting er å bruke det sosiale nettet på riktig måte, men hva kan du oppnå? Det kommer selvfølgelig an på hva du er ute etter. Men noen effekter er […]
Begynner å bli litt smålei av alle som hevder at flash ikke fungerer med deeplingking, browser history integration, google analytics og er treigt. hvi dette er sant om din flash nettside har du en dårlig flash løsning.
Flash har mange gode bruksområder, her har dere en deeplink til et bilde i en flash løsning: bit.ly/lZzYe Uten bruk av flash hadde nok ikke denne siden kommet på toppen av designcharts.com irie.be osv og sendt en masse trafikk og potensielle kunder til fotografen.
[…] på NRKbeta snakket om kunsten å twitterspamme, om Effekten av sosiale medier vi har satt opp Fem tips for suksess på det sosiale nettet og vi har brukt metaforen Den store festen. Dette siste er ganske viktig å huske på. Du står på […]
Takk for veldig bra artikkel! Hovedpunktene er gjengitt på våre nettsider og linket til dere.
[…] Kritikk publiseres når den er konkret og fokusert på sak. Jeg har stanset noen få innlegg, som har fått forslag til forbedringer og oppfordring om å publisere på nytt. Slik håper jeg å beholde en god atmosfære av deltagelse, dialog og nytenkning. NrkBeta.no har en god artikkel om sosiale medier som kan være til inspirasjon. […]
Enkle og konkrete råd – som likevel kan være vanskelig å følge i praksis! Nå også «pensum» for oss på Master studie om pedagogisk bruk av IKT.
[…] NRK Beta har laga ei liste over fem punkt ein bør følgje når ein bruker sosiale medier. […]
Riktig, RIKTIG ! slike gutter det vil gml. Norge ha !D
[…] mediehus, en bedrift eller en politiker som vil begynne prøving å feiling kan du jo starte her: Fem tips for suksess på det sosiale nettet. Og så lære litt om forskjellen mellom å tale, lytte og […]
[…] må til for å bygge et godt forhold til kunder og publikum gjennom sosiale medier, spør Eirik Solheim på NRK Beta i dag. “For å oppnå den respekten og tilliten som trengs for at kommunikasjonen skal bli […]
[…] må til for å bygge et godt forhold til kunder og publikum gjennom sosiale medier, spør Eirik Solheim på NRK Beta i dag. “For å oppnå den respekten og tilliten som trengs for at kommunikasjonen skal bli […]
[…] Solheim refererte til: Fem tips for suksess på det sosiale nettet Effekten av sosiale medier Gi bedriften et mantra Mediebransjens svar på elg i solnedgang Eiriks […]
[…] nettressurser: nrkbeta.no/2009/09/25/fem-tips-for-suksess-paa-det-sosiale-nettet/ […]
Takk for flotte tips! Dette kommer godt med når jeg skal holde workshop for Røde Kors Ungdom om hvordan å få til gode kampanjer på sosiale medier.