nrk.no

Ridley Scott lager åpen webfilm sammen med publikum

Kategorier: Film, Markedsføring & Video


Den legendariske regissøren skal igang med et prosjekt som er banebrytende både hva produksjon, lisensiering og finansiering angår. Scott har gjennom produksjonsselskapet RSA Films som han eier sammen med sin bror Tony Scott inngått en avtale med det uavhengige produksjonsselskapet Ag8 om å produsere «Purefold«. En serie med episoder på 5-10 minutter hver.

Handlingen skal baseres på temaene fra alle nerders futuristiske favoritt Bladerunner. Og filmene skal produseres i tett samarbeid med publikum gjennom diskusjoner på nettstedet Friendfeed.

IMG_0825
Illustrasjonsbilde. Vi har desverre ikke rettigheter til noen fine bilder fra Bladerunner. Så da får dere ta til takke med det mest Bladerunner-aktige bildet jeg klarer å ta ut av vinduet på hotellrommet. Foto: Eirik Solheim / NRKbeta – Creative Commons.

Publikum vil være med

Enten de som har produsert innholdet vil eller ikke ønsker deler av publikum i større grad å benytte innhold til mer enn å bare se på det. De vil lage nye versjoner. Kombinere og remikse. Legge på ny lyd. Eller ironisere på genialt vis slik som for eksempel de til tider hysterisk morsomme «literal-versions» av musikkvideoer på YouTube. Nye versjoner av sanger basert på en rent bokstavelig tolkning av selve videoen. En genre som så langt er toppet av mesterverket som er en bokstavelig versjon av Bonnie Tylers «Total eclipse of the heart».

(Bonnie Tylers originalversjon er også tilgjengelig på YouTube…)

De som har laget og lastet opp den bokstavelige versjonen er i følge loven kriminelle. De har ikke rettigheter til å leke med materialet. Hele Purefold derimot vil bli tilgjengelig under en creative commons-lisens. Nærmere bestemt den som baserer seg på kun kreditering og deling på samme vilkår. Noe som tillater alle å vise, remikse og benytte innholdet. Så lenge det de lager deles videre med samme lisens. Man skal kunne leke med Purefold uten å bli lovbryter.

Men hvordan skal de tjene penger?

En del av arbeidet vil gjøres i samarbeid med sponsorer, merkevarer og plattformleverandører som også får være med å utvikle innholdet. Produktplassering tatt et hakk videre med andre ord.

Purefold virker som et spennende prosjekt og det er på høy tid at noen begynner å eksperimentere skikkelig med nye måter å både produsere, lisensiere og finansiere medieinnhold. Det begynner å bli lenge siden BMW laget serien «The Hire» som også var en banebrytende måte å benytte et reklamebudsjett. David Bausola fra Ag8 kommer til Open Video Conference der jeg befinner meg nå, så jeg skal komme med oppdateringer om vi får vite mer om dette prosjektet.

1 kommentar

  1. Anders Wilhelmsson

    Det är på tiden att större namn från Hollywood öppnar för möjligheterna som erbjuds idag vad gäller input och support från publiken. Fler och fler projekt använder sig av Creative Commons licenser för att öppna för insikt både i processen och användandet av slutprodukten. Det är kul att det finns flera nordiska exempel också som ThePactProject i Sverige (http://www.thepactproject.com) och Iron Sky i Finland (http://www.ironsky.net). Hur står det till i Norge som nu upplever en filmvåg? Någon som känner till något som är på gång?

    / Anders

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Anders Wilhelmsson Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.