nrk.no

Revolusjonerende måte å styre spill på

Kategori: Spill


Project Natal er en av de ti mest omtalte setningene på Twitter i dag, og nå har Microsoft lagt ut en video på YouTube som beskriver hvordan dette skal fungere.

(eller se videoen på YouTube)

Project Natal

Prosjektet kalles altså Project Natal, og er en ny måte å kontrollere spill på ved hjelp av et kamera som oppfatter bevegelser i et tredimensjonalt rom. Det betyr at du kan spille uten å bruke en tradisjonell spillkontroller. Så om du spiller fotball kan du sparke i lufta, du kan bokse i lufta i slåss-spill, du kan svinge et lyssverd, styre en bil eller skyte med et våpen – alt bare ved å bruke kroppen din.

Prosjektet kalles Natal fordi et av medlemmene i teamet hos Microsoft er fra byen Natal i Brasil. Ordet Natal betyr dessuten «fødsel» – og Shane Kim, som er (ta fart!) «corporate vice president for strategy and business development i Microsofts spilldivisjon» (puuuh) sier til Venture Beat at dette er starten på en helt ny generasjon innen hjemmeunderholdning.

Det finnes ikke noe ferdig produkt knyttet til dette, og Shane Kim er tydelig på at det ikke vil komme noe dette året, kanskje ikke før i slutten av 2010.

Helt ny måte å bruke data på

Uansett så er det et revolusjonerende konsept som vil forandre mye på måten vi spiller på. Men også hvordan vi generelt oppfører oss i forhold til datamaskiner i hjemmet og på jobben. Med sensorer som skjønner hvordan vi beveger oss og hvordan ansiktet vårt ser ut, så kan vi lage helt andre metoder for å jobbe med data. Du kan sikkert tenke deg hvordan dette kan brukes til å slå av og på lys, dimming, lydkontroller, alarmer etc.

Les også omtale på NRKs spiller.no.

17 kommentarer

  1. Jævla fiffig, men.. Noe av grunnen til at det er fett med kampsport- og skateboard-spill er jo strengt tatt at jeg ikke kan noen av delene. Så forhåpentlig vil spillutviklere legge til rette for at det fortsatt er spill, og ikke simulator.

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg er svært skeptisk til at dette blir såpass bra som det ser ut til på denne videoen. Men hvis det blir det, er det jo en kontroller-revolusjon. Xbox360 har jo ikke noen råe datakomponenter heller, så dette kan/bør raskt utvikles videre f.eks. for å styre GUI på PC-en.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg er enig med Jan Frode; jeg tviler på at det kommer til å bli like bra som i videoen. Jeg husker da EyeToy kom og det skulle være en «revolusjon». Problemet er bare at det ikke virket så bra i et hvilket som helst lys og med en hvilken som helst bakgrunn. Egentlig fungerte det ikke så bra i det hele tatt, og det er sjelden jeg finner frem kameraet mitt igjen. Om det skulle virke, er jeg svært spent, men tech-videoer er ikke alltid til å stole på.

    En ting Microsoft burde gjøre før alle familier får seg dette, er å gi alle familier på jorda de samme lykkepillene som de ga familien i videoen; makan til happy-go-lucky-familieliv må man se lenge etter.

    Svar på denne kommentaren

  4. Hehe, jeg tenkte også Eye Toy med en gang. Liker forslaget til Vages om å dele ut lykkepiller. Synes forøvrig effekten av Xbox-lykkepillene sett utenfra ligner mye på effekten av Nintendo Wii-lykkepillene.

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg kjører allerede futuristisk skateboard ved å bevege kroppen jeg – på min 5 år gamle PS2!!

    SÅ det de sier egentlig er at: «Hei Vi har tenkt å lage en skikkelig Eyetoy på sterioder, vi har det bare ikke klart ennå, men det blir garantert kult»… Er det en nyhet?

    Svar på denne kommentaren

  6. Kul digs, men eg og blir helt satt av dette happy-quality-time-familiy-opplegget, det ødelegger jo alt. Den pappa-skikkelsen som skifter dekk på bilen ser jo så corny ut at han til og med selv må skjønne at han sier farvel til alle forsøk på et normalt liv etter en slik opptreden. Alle unntatt happy tv-spill-reklameprodusenter kommer til å skygge unna disse freaksa. Men som sagt teknologien ser rå ut, synd at der står så mange glade folk i veien. Uansett klarer jeg meg uten.

    Svar på denne kommentaren

  7. @Dexter: Det spesielle med Natal er muligheten til å fange opp bevegelser i tre dimensjoner, i motsetning til Eye Toy hvor vi registreses som flate pannekaker. Hvordan de faktisk gjør dette på det tekniske plan er for meg et mysterium, og jeg gleder meg til å se mer av prosjektet.

    Noen revolusjon tror jeg derimot ikke at det blir. Når den første gleden la seg etter anskaffelsen av både Eye-Toy og Wii begynte begge å samle store mengder støv. Det er store muligheter for at Natal lider samme skjebne.

    Jeg ser egentlig på dette som et direkte angrep fra Microsoft på Nintendo og Wii som i dag kontrollerer store deler av casualmarkedet, på samme måte som de tidligere har lansert Lips og Scene It? som direkte konkurrenter til Sonys Singstar og Buzz. Det bør også nevne at Sony også har hevet seg inn i konkurransen med en bevegelseskontroller til PS3.

    En ting er i alle fall sikkert. Vi går en spennende framtid i møte.

    Svar på denne kommentaren

  8. Frank Eivind Rundholt

    Jeg synes Project Natal ser svært spennende ut. Leste et sted (tror det kanskje var på IGN) at de hadde testet Burnout, og at det faktisk virka veldig bra.

    En ting er jo selvfølgelig at det virker stilig i tech-demoer, men det skal jo virke til praktiske formål også. Jeg har tror på Microsoft, og som den knottofriken jeg er, kommer jeg nok til å sjekke den ut når den kommer i handelen.

    Svar på denne kommentaren

  9. Om visepresidenter, altså direktører:

    corporate vice president for strategy and business development i Microsofts spilldivisjon

    konserndirektør for strategi og forretningsutvikling i Microsofts spilldivisjon

    Fortsatt jålete, men norsk.

    Svar på denne kommentaren

  10. Kule greier.

    Prøvde dette på diverse arkadeautomater og PS2 med kamera for 7-8 år sida. Man blir utrloig svett i trøya av å spille. Rene treninga.

    Men er det ritkig å kalle dette revolusjonerende når man har hatt dette i forskjellige former i så mange år…?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.