Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.
Jeg har et gjestespill som fungerende redaktør for yr.no for tiden. Det er lærerikt på mange måter. Her er èn observasjon:
Lidenskap
Yr.no er laget av folk som er lidenskapelig opptatt av vær. Det har vært helt essensielt: Yr kunne aldri blitt den suksessen det er uten denne lidenskapen.
I verden der ute er det tydeligvis også mange som er opptatt av været; vi får enorme mengder tilbakemeldinger. Pr 1. mai hadde vi besvart 2200 henvendelser i 2009. Besvart, altså. Ikke mottatt. Det er 27 svar pr virkedag. Disse tilbakemeldingene og den nære dialogen med publikum er absolutt sentrale for yr-suksessen. Vi får innspill, kursjusteringer, feilsøking, ideer osv. både fra en enorm mengde privatpersoner og fra et brukerpanel som bruker av sin egen tid på å gjøre yr.no bedre. En stor andel av dem som tar kontakt er lidenskapelig opptatt av vær. Dette gir yr.no en svært god og svært kvalifisert kvalitetskontroll.
En skydott i horisonten
Samtidig kan denne publikumsstøtten utvikle seg til en trussel for yr.no: En stor samling fantaster som får sine tilbakemeldinger fra en enda større samling spesielt interesserte står alltid i fare for å bli et lukket system som utvikler seg i stadig mer obskur retning fordi det går i fellen å kun lytte til menigheten. For å si det på en grovt forenklet måte: Flertallet av yr-brukerne er likere søsteren min enn faren min. Selv om det er ham som oftest tar kontakt om hvordan ting burde være, er det ikke alltid slik at søsteren min får et bedre yr.no om vi prøver gjøre ham glad.
En løsning
For å unngå dette prøver vi å sjekke alle nye utviklingsforslag med kontrollspørsmålet Er det nyttigst mulig for flest mulig? Er det ikke det, må det enten være ekstremt nyttig for dem det er nyttig for eller kunne gjøres i mindre enn en håndvending. Kanhende skuffer dette av og til dem vi hører mest fra og kanskje kan det også gjøre vondt for oss selv, men det er likevel det riktige å gjøre som allmennkringkastere og folkeopplysere.
Og så den ledige krakken
Det er utrolig spennende å holde redaktørkrakken varm mens vi venter på utlysning og jeg har lært langt mer enn observasjonen over. Men jobben krever litt mer enn jeg kan bidra med på sikt. Dersom du er interessert i å være med å styre kursen for Norges største værnettsted og ta over redaktørkrakken for yr.no på mer permanent basis kan du søke her frem til 19. mai.
havardarntsen (Håvard Arntsen)
Reading: «Menighetsfellen og en ledig krakk» ( tinyurl.com/ojrdqj )
carlchristian (carlchristian)
Kommentar av Anders Hofseth; en god parallell til hvordan vi bør forstå, utvikle & forklare sosiale medier: is.gd/yN0L
Harald Korneliussen
"Er det nyttigst mulig for flest mulig?"
Utsagn av denne typen, "best mulig for flest mulig", er ikke vel definert rent matematisk sett, på tross av at de er veldig vanlige. De burde nesten ha et navn.
Ser du for deg at hver bruker skal ha en nytte-score, og at summen av disse skal bli størst mulig? Eller ønsker du at den brukeren med lavest nytte-score skal ha høyest mulig score? Begge deler er rimelige tolkninger. Ønsker du det første, tror jeg det er en god ide å lytte til "superbrukerne". Men det kan sikkert være en god ide å prioritere det siste, da må man fokusere på de som virkelig har problemer med noe (f.eks hvis de ikke er spesielt datakompetente, eller må bruke skjermleser eller annet spesialverktøy for å få benytte siden)
Anders Hofseth (NRK)
@Harald Mulig jeg formulerte meg litt pølsete. "Flest mulig"-leddet er det sentrale her. Vi har ikke snakket så mye om det fra en matematisk vinkel, men man kan kanskje se på det som et gange-stykke, der antall brukere er svært mye høyere enn høyeste oppnåelige nytte-score pr person.
Det er også en faktor her at for mange features kan komme i veien for oversiktligheten i kjerneproduktet. Microsoft Office nevnes av og til som et eksempel på dette.
TrondAM
Dere burde iallefall få gjort noko med XML formatet. Mangler mye informasjon idag. F.eks infoen som er i time-for-time varselet. Laster nå ned WAP-sidene til Yr og parser ut nødvendig informasjon. Anna godt tips er å få inn flo/fjøre.
Trond M.
Nå skal det sies at xml-varselet på yr.no er en forenklet utgave. Hvis du vil ha fullversjonen, kan den hentes fra api.met.no. F.eks. api.met.no/weatherapi/locationforecast/1.6…
TrondAM
Takker!
Anders Hofseth (NRK)
Flo og fjære finner du i det nye Hav og kystvarselet vårt: yr.no/hav_og_kyst/
Skal høre med noen andre her hvorfor time for time ikke er tilgjengelig som XML.
TrondAM
Takker.
Henter i dag denne infoen fra:
vannstand.statkart.no/skjema.php?havn=20
De har vært så smarte å lage en "Last ned fil" link som varierer. Må først laste ned ovennevnte side, deretter finne linken til fila, for deretter å laste ned denne. Smart….