nrk.no

Forelesninger som podkast

Kategorier: Forskning & Nettjenester


Universitetet i Stavanger, Høgskolen i Lillehammer og Universitetet i Oslo er de første i Norge til å få egen kanal på iTunes. De tre skolene starter et samarbeidsprosjekt der de skal publisere lyd og videoopptak fra forelesninger. Opptakene kan lastes ned og gjøre undervisningen mer tilgjengelig.

Les mer hos NRK Hedmark og Oppland.

iTunes U er den delen av iTunes der universiteter og skoler legger ut podkaster av undervisningen. Hvis du har iTunes installert, finner du iTunes U her, eller les mer på Apples supportsider. Skolene kan selv bestemme om forelesningene skal gjøres tilgjengelig for alle, eller bare for skolens studenter.

Universitene i Oxford, Cambridge og Stanford, MIT og Yale er noen av skolene som bruker iTunes U allerede. NRKs podkasttilbud finner du på nrk.no/podkast

44 kommentarer

  1. Veldig positiv til tilbudet, men ser for meg at det kan bli mindre folk som faktisk kommer på forelesningene når man bare kan laste de ned på podcast senere på dagen..

    For oss som ikke studerer lenger kan jo dette være en flott måte å friske opp kunnskapene litt om det blir tilgjengelig for allmennheten også. Det hadde vært flott!

    Svar på denne kommentaren

    • Ingve (svar til Drix)

      Morten Flaten ved UiS laget en del tutorial-filmer om Flash CS3 i et emne som het Multimediefortellinger nå i vårsemesteret. Disse la han ut på bloggen sin. (http://mediaweb.uis.no/morten/?cat=6). Selv om det dermed hadde vært mulig å sove til klokka fire om ettermiddagen, så var oppmøtet på forelesningene veldig bra, fordi du kunne stille spørsmål og få personlig veiledning der. Så jeg tror ikke folk skal være redde for at ingen kommer på forelesningene lenger.

    • jørgen yri (svar til Drix)

      Hei! Da jeg var på HiTech-Lotech (konferanse om bruk av teknologi i undervisning på NTNU denne uka) så var det en eller to – greier ikke å huske navn – som stadig trakk fram nettopp det motsatte av det du sier, nemlig at studentene ikke uteble fra forelesning grunnet dette. Det om kan skje er jo at podcastinga, og annen bruk av ulik teknologi som gjør undervisningen mer tilgjengelig, kan gjøre faget mer interessant og dermed øke interessen.

  2. En skam at norges "fremste" teknologimiljø, NTNU, ikke har kommet på banen med dette for lenge siden. Og enda verre at de ikke er med når dette initiativet lanseres. Skal forøvrig nevnes at da jeg foreslo dette for Universitetet i Bergen for flere år siden fikk jeg beskjed om at det aldri ville skje. Begrunnelsen var at man var redd for at studenter skulle slutte å møte på forelesninger.

    Svar på denne kommentaren

    • Hallvard Nygård (svar til Student)

      Godt mulig at noen flere vil droppe ut fra forelesningene, men de får seile sin egen båt og droppe ut når de måtte ønske. For min del så ser jeg fram til at jeg kan trykke play for å repitere forelesninger. Per i dag har vi forelesning.no som gir oss lignende støtte i matematikk. Uttrolig greit.
      Nye presentasjonsmåter for stoffet gjør ikke at vi lærer mindre, men at vi enklere får lært det.

      For UiS (tidliger HiS) sin del så skal det være plassmangel på et eller flere emner som gjør at de må ha forelesningene tilgjengelig på nett. Tror det var snakk om live-overføring i tillegg til nedlastingsmuligheter i etterkant. Det var heller ikke snakk om å bruke iTunes til primærdistrubusjon, men heller at det skulle være tilgjengelig i formater som kunne enkelt vises på iPod, mobil og lignende.

      På det ene emne vårt i matematikk hadde vi to rom vi brukte. Ene var ett auditorium med 300-400 plasser og andre var et klasserom hvor det ble spilt av streamingen fra auditoriumet. Satt i klasserommet med et stort ønske om å hente ned streamingen slik at jeg kunne sette den på senere også.

  3. Jeg tok et fag på NTNU for to år siden (SOS1008) hvor forelesningene ble streamet live via nettet – man kunne velge å møte opp fysisk eller se dem hjemme i stua. De ble også liggende ute på nettet i flere standarder og formater i ettertid. Enkelte forelesninger gikk kun på nettet, da foreleser var utenbys eller utenlands. Man kunne stille spørsmål via en chat-klient hvis man fulgte forelesningen live.

    Dessverre fikk ikke dette kurset videre pengestøtte… synd.

    At man velger en proprietær kanal som iTunes synes jeg ikke noen skal få skryt for…

    Svar på denne kommentaren

    • Øyvind Solstad (svar til Øystein)

      Det kan vel [sarkastisk mode_on] muligens [sarkastiske mode_off] ha noe å gjøre med at alle har en iPod? Og at det gir en svær eksponering gjennom verdens mest brukte butikk for nedlasting av lyd?

      Jeg ser poenget med at ting skal være åpne, men noen ganger må man se hvor folk er. Og plassere tingene sine deretter.

      Håper likevel de kan legge til rette slik at det kan lastes ned på annen måte.

  4. Dette har jeg ønsket meg så lenge! Og det hadde vært helt fantastisk hadde det bare ikke vært for at de går via Apple! Hva med oss som ikke kan eller vil installere iTunes? Holdes vi utenfor, eller vil de publisere en vanlig feed for hver forelesning også?

    Svar på denne kommentaren

    • Bent Kure (svar til Børge)

      Hei Børge. Jeg er prosjektleder for dette samarbeidsprosjektet mellom UiO, UiS og Høgskolen i Lillehammer. Det problemstillingen du tar opp, er noe vi skal se på gjennom dette prosjektet. iTunes eller iTunes U er to aktuelle publiseringskanaler. Men det er også mye som taler for at institusjonene må publisere sine podcast også via andre kanaler, for eksempel på egen websider, enten under hvert emne eller fra en felles oversikt over alle podcast fra den aktuelle institusjon. Selv om en forsker skriver en interessant fagartikkel i Aftenposten, er det ingenting i veien for at han også kan publisere den på andre måter. iTunes er bare en av flere publiseringskanaler.

    • Olav Torvund (svar til Bent Kure)

      iTunes er bare en av mange kanaler. Jeg har noen av mine podkastforelesninger i iTunes. Men alt som ligger i iTunes er en referanse til en XML-fil som ligger på mine nettsider. Å diskutere iTunes og annet i denne sammenhengen er som å diskutere hvor på nettet man skal legge ut lenker til denne filen. Det er som med NRK: Man finner oversikt over alle podkast fra NRK på http://www.nrk.no/podkast (en side som skriker etter å bli redesignet), men man finner dem også i iTunes. Jeg har også lagt ut lenker til noen NRK-podkasts på mine nettsider når det har passet slik, og det har sikkert mange andre også gjort. Det er ikke som om artikkelen fra Aftenposten publiseres på andre steder enn Aftenposten (nettutgaven), men som om man lenker til artikkelen.

      Det bør selvfølgelig ikke være slik at man bare finner podcast gjennom iTunes. Et universitet eller en høyskole bør selvfølgelig legge ut nødvendige lenker (gjerne både .rss og i iTunes-format) der hvor den øvrige informasjonen om undervisnigen i faget er. Dette er en "ja takk, alt mulig" situasjon.

    • Mats Taraldsvik (svar til Bent Kure)

      Enig med Børge. Det bør absolutt være en "vanlig" rss/atom-feed der også – og ikke bare iTunes. I disse tider hvor regjeringen skal satse på åpne formater – som er helt fantastisk – er dette litt underlig, og et steg bakover….

    • Børge (svar til Bent Kure)

      Det var godt å høre, Bent. Og stor kudos for å komme dit hvor diskusjonen foregår og svare på kommentarer! Gleder meg stort til å se hva som vil komme ut av dette.

      Er det forresten snakk om hvaslags lisens som skal være på disse 'castene? Jeg ser det som naturlig at det velges en liberal CC-lisens (av samme grunn som jeg forklarer hvorfor NRK bør være "public domain" her).

  5. Simen Farstad

    NTNU er med! Foreløpig ikke så mye, og ikke på itunes, men et par matte 2 (kalkulus med en og flere variabler) forelesninger med legendariske Lisa Lorentzen ligger nå ute på

    http://mobil.adm.ntnu.no/groups/tma4105/search/?s

    For de som liker å skrive mer enn å regne kan de jo analysere setininger på

    http://mobil.adm.ntnu.no/groups/nordistikk/search

    Dessuten har NTNU tilbudt videoforelesninger i flere fag i mange år (Medisin for ikke-medisinere er vel det mest kjente eksempelet hvor undervisning det ene semesteret baserer seg helt og holdent på videoforelesninger).

    Når vi først snakker om læring på internett kan det kanskje passe å nevne NTNU-baserte teknisk studentforlags (nå amendor) brukbare e-læringsmodul i mattefagene som ligger på http://forelesning.no/index.php?skole=NTNU .

    Jeg etterlyser likevel mer video og lyd fra ntnu. Streaming og podcasting av alle forelesninger hadde vært veldig nyttig.

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg er ikke så kjent med podcasts, men dette virker spennende, bare et spørsmål, er man nødt til å bruke iTunes spilleren for å se podcasts? Hvordan gjør man det feks på Linux?

    Svar på denne kommentaren

  7. Umiddelbart tenkte jeg på poenget til første kommentar; vil det bli mindre folk på forelesning? Mulig er dette den sedvanlige teknodebatten for n'te gang… vil kalkulatoren føre til at vi ikke kan regne i hodet? (Spørsmålet burde vært nyansert i forhold til når kalkulator velges brukt) eller vil LMS føre til at folk deltar mindre fysisk i undervisning (igjen, man legger opp undervisning alt ettersom hva man ønsker å meddele/formidle, noe krever samhandling, noe gjør kanskje ikke det).
    Ved lærerutdanningen ser vi at mange unnlater å møte opp kanskje på grunn av at de vet materialet blir tilgjengelig, samtidig vet vi at samhandlingsprosesser er vanskelig å legge på nettet, spesielt de som er knyttet til barns læring og fenomener i klasserommet. Problemet fra vår (lærerutdannernes) side er altså at det kan være vanskelig å argumentere for oppmøte og deltakelse, noe vi anser som viktig, mens det av nye studenter kanskje ikke blir ansett som like viktig.

    Svar på denne kommentaren

  8. Raymond Gangstad

    Universitetet jeg studerte ved i Australia podcastet lyd og video fra de fleste forelesninger via skolens egne nettsider. I tillegg var lærerens egne notater, powerpoint slides, linker og referanser tilgjengelig online. Utrolig kjekt om man gikk glipp av en forelesning og når man trengte å repetere. Men er enig i at det nødvendigvis ikke er en erstatning for kontakten man får med klasse og lærer ved å møte opp fysisk på skolen.

    Svar på denne kommentaren

  9. Podcast fra forelesninger « Arne Krokan

    […] Nå er løsningen her fra Høgskolen på Lillehammer og en gruppe andre partnere, der forelesningene gjøres tilgjengelig som podcasts. Se NRKs oppslag og NRK Betas kommentar. […]

    Svar på denne kommentaren

  10. VIL STUDENTENE UTEBLI ? En del innlegg tar opp denne problemstillingen. I den sammenheng vil jeg gjerne sette fokus på en annen side ved podcast av forelesninger. Når en forelesning blir podcastet eller lagt ut på nettet på en eller annen måte, så åpner det nye muligheter for en lang rekke mennesker. Det gjelder de som f.eks. er syke, de som må på jobb, mange funksjonshemmete, de som bor så langt borte fra lærestedet at det er for langt å reise dit til hver forelesning, de som har lærevansker og som må repetere stoffet mange ganger og en rekke andre som av ulike grunner ikke kan møte opp i auditoriet. Det finnes også en del mennesker som har sosial angst og som ikke klarer å møte opp til en forelesning. Podcast dreier seg også i stor grad om å legge til rette for at så mange som mulig kan ha nytte av en forelesning. Det har kommet en ny lov om Universell utforming som etter hvert vil stille ganske store krav til høyere læresteder om at all undervising i størst mulig grad skal utformes og tilrettelegges slik at alle, uansett funksjons- eller bevegelseshemning, kan delta. Nå i 2009 er det en selvfølge at en rullestolbruker skal kunne komme inn i butikker, offentlige kontorer, restauranter m.m. Om noen år er det kanskje en like stor selvfølge at ALLE kan følge en forelesning, også alle de med nedsatt funksjonsevne. Vi behøver ikke å bringe alle inn i auditoriet, men vi bringer forelesningen til dem. På 50 tallet måtte du gå på Filmavisen på Karl Johans gt. for å se nyhetene på film. Ny teknologi har gjort all nyhetene nå bringes ut til alle, helt hjem i stua til den enkelte. Det kalles bl.a. TV.

    Svar på denne kommentaren

    • Øistein (svar til Bent Kure)

      Ja, selvsagt kan slike podcaster og videoer brukes til å tilrettelegge for hemninger av funksjons-, geografisk eller tidsmessig art. Likevel vil vel kanskje typen studium være den som i det hele tatt avgjør om det er mulig å benytte slik teknologi. Som jeg nevnte tidligere er lærerutdanning en slags "sosial utdanning" som krever mye direkte konfrontasjon og real-time erfaringer. Det er egentlig lite stoff som bare kan overleveres via medier innenfor denne typen utdanningen. En skulle tro det fins andre utdanninger også som vanskelig kan medieres via podcast. Men så har man også studier som nok vil passe perfekt som "iTunes-skole". (I den grad man aksepterer iTunes…)

  11. jeg har følt meg tvunget til å ty til youtube.com og opencourseware undervisning lagt ut av MIT i et fysikk fag, på grunn av at undervisningen var for dårlig og på et språk som gjorde det vanskelig for meg å forstå innholdet i undervisningen.

    OpenCourseWare ser bra ut og er det det universitetene i norge blir å bruke? Jeg skulle ønske dette var brukt i mye større grad i norge også i tromsø, hvorfor er ikke de med på det tro?

    Svar på denne kommentaren

    • Olav Torvund (svar til orjanv)

      Dette peker også på interessante muligheter: Hvorfor skal ikke en student i Tromsø kunne høre på en forelesning fra UiO (eller omvendt)? Dermed kan resultatet bli et rikere tilbud. Mange vil ha nytte av å få stoffet fremstilt på litt ulike måter. Og er forelesninger et sted veldig dårlige, da vil det være fint om man kan høre forelesninger fra et annet sted. Skulle det føre til at studenter uteblir fra den dårlige forelesningsserien – hva så? Hvis studentene lærer det de skal, da spiller det ingen rolle hvor og hvordan de har lært det.

    • jeg føler på meg at dette blir en bra debatt. på tide med kryssforelesninger og mulighet for en student å velge hvor han vil hente undervisningen sin fra. kanskje de låner undervvisning fra hverandre og viser uio på storskjerm en dag foreleser er syk?? istedet for å leie inn vikar og betale dyre dommer for det, også er det bare dårlig erstatning.

      vi fortjener den beste undervisningen uansett, og ddet gagner jo uit uansett.

  12. Olav Torvund

    Vil studentene bli borte? Min erfaring er at de ikke blir det, skjønt det er jo alltid noen som ikke er der og jeg har aldri spurt disse om hvorfor de uteblir. Det er alltid en del som uteblir om man ikke gjør forelesningen tilgjengelig som podkast også.

    Men hvis de uteblir, hva så? Hvis selve forelesningen "live" har så lite å gi i tillegg til lydopptaket, da er det vel like greit at studentene uteblir? Det er ikke noe poeng å tvinge studenter til å være til stede hvis de ikke har noe igjen for det (ut over det de uansett får ved å lytte til podcast)?

    En vanlig forelesning er en "der og da opplevelse". Det er noe med kommunikasjon mellom forelseser og tilhørere, kroppspråk, muligheten for å spørre, osv. Det blir litt somforskjellen mellom å være til stede på en konsert og å høre et halvgodt amatøropptak av konserten.

    Podkast behøver ikke være opptak av forelesninger. De kan være produsert direkte for mediet. Om slike podkasts gjør at man kan redusere antall forelesningstimer og heller bruke begrensede undervisningsressurser til seminarer, veiledning etc, så er vel det helt utmerket? Men dette forutsetter at en podkastserie kan gjenbrukes. Min erfaring er at det tar mye mer tid å produsere en slik podkastserie enn å forberede og holde forelesninger.

    Svar på denne kommentaren

  13. Raymond Gangstad

    Det er utrolig kjekt med sånne tiltak som OpenCourseWare og http://academicearth.org/ hvor man kan få tilgang til lærdom selv om man skulle befinne seg langt til fjells i lille Norge og ikke har mulighet til å studere ved MIT, Stanford osv. Også kan man velge og vrake i det man måtte ha interesse for. Hadde definitivt likt muligheten til å se forelesninger fra norske universitet og høyskoler tilgjengelig på samme måte!

    Svar på denne kommentaren

    • Atle Frenvik Sveen (svar til Raymond Gangstad)

      Fulgte Alg.Dat forelesningene fra MIT på OpenCourseWare for noen år siden. Genialt! Bedre formulert enn på NTNU, kunne selv velge når jeg ville få det med meg og en glimrende repetisjonsmulighet, da kan kan skippe, pause, etc etc.

      Men jeg aner dette ligger noen år frem i tid her i stenrøysa..

  14. Stian A. Giltvedt

    Jeg har ennå ikke rukket å sjekke iTunes U, men ser meg for at det ligger mye spennende materialer som kan være til interesse.

    Det er en ting jeg lurer på som sikkert kan være en grei diskusjon: Er det form for teksting på disse videoene som blir publisert? Hvis det kun er lyd så synes jeg det er en uting på flere måter;
    – Kan være vanskelig å høre hva som blir sagt som f.eks lav lyd elns.
    – Hørselhemmende studerer også, men får ikke utbytte av iTunes U når de, video, ikke er tekstet.
    – Evt når noen prater om hverandre.

    Det synes jeg er en problemstilling som man må ta hensyn til for å tilrettelegge for flest mulig når man først legger ut materialer for andre.

    Svar på denne kommentaren

  15. Ronny-André

    Stanford University gir ut video fra kurset samt presentasjonene til deres kurs i iPhone Application Development. Kjempespennende å følge med på, og lærer faktisk en del. Dette burde flere skole begynne med!

    Svar på denne kommentaren

  16. Det er trist at NTNU velger å støtte iTunesU istedet for sine studenter. Siden det er skole med mange IT-relaterte fag finner du en god del datainteresserte som bruker Linux. Apple har valgt å gjøre det umulig for oss å bruke iTunes, synes NTNU burde velge en bedre måte å formidle videoene (youtube f.eks, som MIT og andre). Sendte mail til mediesenteret og spurte om Linux-brukere hadde tilgang og hvordan vi isåfall fikk ta det i bruk, de valgte å ikke svare.

    Norske skoler skal tross alt bruke åpne formater til å formidel informasjon, synes NTNU burde forholde seg til dette.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.