Susan Boyle-suksessen på YouTube er NRKbeta-doktrinen i praksis

Kategorier: Kommentar & Video


NRKbeta-doktrinen sier at den eneste måten å kontrollere innholdet er å være den beste tilbyderen av det. Det har «Britain’s got talent» fått erfare de siste dagene. Susan Boyle er den mest omtalte damen på planeten for tiden, men det var ikke showet selv som la ut videoen som alle snakker om på YouTube.

Dermed gikk de glipp av masse reklamepenger (som Dagbladet tidligere har skrevet om). Først nå har de kommet på banen og lagt ut klippet der Susan Boyle får dommere og publikum til å sperre opp øynene og reise seg i jubel.

Nå har «Britain’s Got Talent» fått sin egen kanal på YouTube, og ved første øyekast er den veldig bra. Den har blant annet noen nye funksjoner som vanlige folk på YouTube ikke har.

Oppe til høyre for videoene er det to nye ikoner. «Turn down the lights» dimmer hele nettsiden bak, slik at du ser videoen på en neddempet bakgrunn. Fint for øynene. Knappen ved siden av; «change player size» gjør rett og slett videoen større. Så da kan du se Susan synge i høy oppløsning (om du har trykket HQ nede til høyre på videoen), dempet bakgrunn og stor video – slik:

Men så snubler «Britain’s Got Talent». For de legger ikke ut den lange 7-minutters versjonen av Susan Doyle som nå har 46 millioner visninger på YouTube. Men en nedklippet versjon på under 3 minutter. De har til og med klippet i musikken!

Her feiler de kraftig, og selv om de nå får reklameinntekter og masse visninger fordi YouTube kjører dem opp på «featured»-plass, så vil nok mange se den lange versjonen med publikums reaksjon før Susan Boyle synger, og HELE sangen.

Oppdatering: Og som Thomas Moen påpeker i første kommentar under her: På «Britain’s Got Talent» sin offisielle YouTube-kanal er det ingen embed-kode! Hallo? Det betyr at du ikke kan lime inn videoen på din egen nettside for visning der. Det kan du heller ikke med den uoffisielle versjon. Der står det «Embedding disabled by request». YouTube har blitt digert først og fremst pga. embed-kodene sine. Det er et rart grep at de nå slår det av på videoer.

Legg ut din beste versjon

Hvis du ikke legger ut innholdet ditt slik at folk får en best mulig opplevelse, så gjør noen andre det. Der feiler svært mange, og det er en hovedgrunnene til at nettsteder som The Pirate Bay lever i beste velgående.

Skal du legge noe ut på nett, gjør det så godt som overhodet mulig. Ellers gjør noen andre det.

Ironisk nok er det nå reklame for den offisielle kanalen for «Britain’s Got Talent» på den videoen som alle ser:

Hvem er det disse reklameinntektene tilfaller?

26 kommentarer

    • Dette har selvsagt også med rettigheter å gjøre.

      La oss si at f.eks. Dagbladet embedder Susan Boyle-videoen i en artikkel hos oss – hvem skal da betale rettighetshaveren, i dette tilfellet komponisten bak "Les Miserables" (?), for de visningene som kommer fra vår artikkel? Youtube får jo ikke reklameinntekter for disse klikkene (annet enn event. reklame i videoene)?

      Rettighetshavere ser gjerne embedding som en ny offentliggjøring. Hvis vi embedder Susan Boyle-videoen på Dagbladet.no, vil Tono ha betalt for det. Mange som ikke vet dette.

      Vi hadde samme problemet da vi i sin tid la ut Lene Alexandras "My Boobs Are Ok", og åpnet for embedding.

      Den fikk flere hundre tusen visninger i vår spiller, men disse klikkene kom også fra Nederland og Japan og andre land. Dette ga oss ikke reklameinntekter (da kun norske brukere telles), mens vi risikerte en kjemperegning fra Tono som gjerne fakturerer globalt.

    • I prinsippet kan de det – de har i hvert fall understreket gang på gang at de mener en embedding er en ny offentliggjøring.

      I praksis tror jeg vel at de bare vil reagere hvis embedding blir utstrakt praksis hos de store kommersielle aktørene.

    • Jøss, nå ble jeg litt satt ut. Særlig siden de som eier innholdet eventuelt bevisst har valgt å dele det via youtube.

      Så artister som vil folk skal spre musikken via bloggene sine, kan egentlig ikke gjøre dette? Altså uten at bloggerene må betale..

    • Det er riktig, det.

      Dagbladet.no kan overhodet ikke embedde videoer med musikk uansett hvor ivrig
      opphavsmannen er på at vi skal gjøre det.

      Det gjelder også filmtrailere, spilltrailere og andre kommersielle videoer (også reklame), men der er vi såpass uenige med Tono at vi har valgt å gjøre det likevel. Da embedder vi imidlertid ikke, men legger heller videoen i egen spiller.

    • Et mer interessant nettsted i forhold til Tono enn vårt, er for eksempel NRKs glimrende Lydverket-sider. Her embeddes det veldig ofte fra Youtube, på NRKs servere (?).

      Men betales det Tono-vederlag for bruken av disse?
      Og hva med eventuelle videoer som opphavsmannen ikke har lagt ut selv?

    • I tillegg til dette, er formateier, som i dette tilfellet er Fremantle, en aktør oppi det hele. Her finnes restriksjoner som går på visning av video på andre siter, lengde på video, osv. Det betyr at YouTube-kanalen til Got Talent nødvendigvis ikke kan være så rik på innhold som f.eks. en kanal som styres av andre som ikke må ivareta produktet på samme måte som TV-kanalen som har betalt millionvis av kroner for å lage programmet.

    • Det er feil. Du kan embede alle videoene på den offisielle Britain's Got Talent siden. Du må bare trykke på …more info… først. Jeg la den inn på bloggen min i går allerede. Så her er det enliten glipp i researchen 🙂

  1. Det er faktisk imponerende av ITV å bruke nesten 14 dager på å lage noe offisielt. Det kan virke som at de ikke helt har skjønt hva som har foregått.

    Men noe slikt ville ikke skjedd med NRK, for jeg har en god følelse av at dere som holder på med NRKbeta er svært oppegående folk og som vet hvordan man skal kaste seg på en god internettbølge, når den dukker opp.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.