nrk.no

En ensom rytter med Canon 5D mk II

Kategorier: Foto, NRKbeta & Video


Utsikten fra redigerings-suiten 🙂

Før avreise til Las Vegas og CES2009 stod jeg ovenfor et litt tricky valg. For første gang i historien kunne jeg ta med meg det «vanlige» utstyret jeg alltid har jobbet på som VJ, eller kaste meg ut i noe helt nytt.

Det «vanlige utstyret» innebærer et Panasonic HVX200 kamera, en tripod, en FS-100 hard-disk som monteres under kameraet for opptak til DVCPRO HD filer fra HVX200, sett med mygger, kanon-mikrofon, et speilrefleks kamera, blitz og Macbook PRO’en min med en ekstern HD 🙂

Det nye og kanskje litt radikale alternativet var å legge igjen absolutt alt av videoproduksjonsutstyr i formelen ovenfor, og kun ta med mitt nyervervede Canon 5D mk II kamera, en liten kanonmikrofon fra RØDE, samt Macbook PRO’en og den eksterne HD’en.

Jeg valgte det siste.

Travel Light

Så nå sitter jeg da altså her i min lille «redigerings-suite» på hotellrommet og oppsummerer hvordan disse to første dagene som videojournalist kun utstyrt med Canon’s 5D mk II har vært.

Opptak

Den mest åpenbare fordelen med å reduserer utstyret ned til denne minipakka er omfanget, tyngden og enkelheten det representeere. Jeg har en liten sekk på ryggen med ekstra objektiver og minnekort, i tillegg til monopoden med 5D mk II på toppen. Det er rett og slett ufattelig lett, bevegelig og komfortabelt å bevege seg rundt med. Spesielt er dette hyggelig på steder som CES der det er et ufattelig kaos med folk, kameraer, armer og bein. Jeg føler meg liten og lett i selskap med CNN, NBC og BBC som sleper rundt på giga-skulder-kameraene-sine… (Noe som ikke alltid er tilfelle for mitt vedkommende. Det med liten og lett altså 😉 )

Under opptak er det flere ting å legge merke til. Å gjøre intervjuer er det jeg foreløbig synes er vanskelig. Dels skyldes dette at det ofte er såpass mørkt at kameraet velger å legge seg ned på blender 2,8 noe som igjen fører til at fokusplanet blir forsvinnende smalt. Intervjuobjektet skal ikke bevege seg mange centimetrene før det flytter seg ut av fokus.

Det andre er muligheten til å følge med på skjemen mens man intervjuer og prøver å holde en «intervju-dialog». Nikking, smiling og øyekontakten med intervjuobjektet er vanskelig når kameraets skjerm er såpass langt fra aksen som dannes mellom øynene til intervjuer og intervjuobjekt.

Jeg ser for meg at jeg muligens ser litt komisk ut der jeg vipper fram og tilbake mellom «nikke/smile-modus» og «sjekke-fokus/utsnitt-modus». Dette går imidlertid også greit, mye takket være muligheten til å bruke 16-35mm objektivet mitt på 16mm, noe som er svært vidt og «tåler» litt slurv.

Å ta generelle bilder med 16-35mm er også en drøm, selv om man må være svært nøye med hvordan man legger fokus. Det er akkurat fokus som er den størrste utfordringen når man skyter med 5D. Der DV-kameraene «alltid» har alt i fokus, må man faktisk tenke og planlegge en hel del med 5D’en.

Bruk av 70-200mm på monopod fungerer også overraskende bra, mye takket være den innebygde bildestabilisatoren. Her er imidlertid fokus «problematikken» enda mer påtrengende.

Kapasiteten på ca 30 minutter på en 8GB brikke er det heller ingen ting å si på, ei heller det faktum at du kun kan ta 12 minutter lange videoer av gangen er i praksis et problem slik jeg jobber.

Etterarbeid

Redigerings-suiten

Noe av det jeg var mest spent på med å jobbe på Canon 5D mk II som VJ-kamera, var arbeidsflyten i etterabeidet. Jeg er en knallhard tilhenger av å ikke vente for mye når jeg jobber som VJ. Jeg har i lang tid jobbet med Panasonic HVX-200 kameraet med en FS-100 HD montert under som tar opp DVCPRO-DH filer. Etterarbeidsmessig har jeg så redigert direkte på denne disken fra Final Cut Pro. Jeg har vanskelig for å se for meg en mer smertefri arbeidsflyt enn akkurat denne.

Workflow Canon 5D mk II

Med MPEG-4 filene fra Canon 5D mk II har jeg valgt å konvertere disse til Apple Intermediate før jeg klipper. Det går i teorien å klippe MPEG-4 filene direkte i FCP, men tidslinja blir alt for treg for min smak og jeg får ikke den flyten jeg trenger nå jeg klipper. Jeg gjorde også noen forsøk med Apple ProRes (HQ), men opplevde problemer med lydsyncen. I mine tester har det også gått vesentlig kjappere å konvertere til Apple Intermediate enn det gjorde til ProRes (HQ).

Jeg har brukt programvaren MPEG Streamclip for å konvertere filene fra MPEG-4 filene som kommer ut av 5D’en, over til Apple Intermediate.

Elgato Turbo.264
Elgato Turbo.264

Etter at redigeringen er ferdig eksporterer jeg filen som Quicktime fil fortsatt med Apple Intermediate codec ut til disk, og tar så denne inn i programmet Elgato Turbo.264. Dette er en programvare som kommer med en liten USB MPEG-4 hardware enkoder for høyere ytelse. Konverteringen her skjer nesten på det dobbelte av realtid over til MPEG-4, 1.5MBit, 512×288 som vi benytter oss av i videospilleren hos NRKbeta.

Lyd

Kanonmikrofon fra danske RØDE

Lyden er det som plager meg mest. Bruken av kanonen fra RØDE fungerer forsåvidt fint, men jeg savner å iallefall ha litt kontroll over hva jeg driver med. Jeg har ingen metre som forteller meg noe som helst om nivåer og jeg kan ikke lytte i gjennom kameraet i kjeden. Jeg er prisgitt at automatikken fungerer som den skal, noe den hittil har gjort tilfredsstillende.

Jeg har vært med lenge nok til å ha mine «å-faen-det-var-noe-galt-med-lyden-på-alle-opptakene-i-dag-gitt» opplevelser. Jeg har litt noia for akkurat den svært så ubehagelige opplevelsen når jeg har så lite kontroll på noe ikke-visuelt som lyden på 5DmkII.

Alt i alt fungerer Canon 5D mk II over all forventning for meg som et videosjounalistkamera. Det ligger i kortene at man ikke kan «veive rundt» som man kanskje har en lei tendens til med et tradisjonelt DV-kamera. Man må tenke litt mer, spesielt rundt fokusering.

Kvaliteten på videoklippene overgår det aller meste jeg har sett, men det har vi jo skrevet mye om tidligere.

Som en liten kuriositet kan det også nevnes at jeg ble stoppet av en mengde mennesker under CES Unveiled i går kveld. De fleste ville svært gjerne vite hva jeg syntes, hvordan det fungerte for videokamera og om jeg var fornøyd. En Japansk og en Nederlandsk TV-kanal ville også sågar ta et lite intervju med meg om herligheten.

Her er absolutt oppelvelsen med det Japanske TV-teamet min favoritt. 🙂

39 kommentarer

  1. Yndlingsartiklene mine på NRKbeta! 🙂
    Skjønner at fokuseringen er et lite problem, men du burde jo hatt med det to lyssterke fastobjektiver istedenfor. Da hadde størrelsen vært halvert igjen. Og kanskje en monopod med et lite trebens i bunn 😉

    Ble litt nysgjerrig på Elgato-dongelen også. Funker den så bra? Du eksporterer altså rett ut til Quicktime-movie og så komprimerer denne med Elgato?

    Svar på denne kommentaren

  2. Marius Arnesen (NRK)

    @Jørgen: Tror nok ikke jeg ville hatt mer lyssterke objektiver enn 2,8 objektivene mine når jeg jobber slik. Grunnen er at med et 1,4 eller 1,2 objektiv ville fokusplanet blitt så smalt at det mest sannsynlig ville sett litt rart ut, samt hadde vært ufattelig vanskelig å jobbe med. (Øyne i fokus og nese i ufokus ser litt rart ut i et intervju, samt at den stakkaren du intervjuer må stå SVÆRT stille.)

    Elgato dongelen fungerer ypperlig. Eneste åpenbare minus er at det ikke er mulig å kode høyere oppløsning enn 512×288 med den. Skulle gjerne sett at den støttet alle størrelser.

    Eksporterer rett i Quicktime og komprimerer så denne med Elgato ja.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jørgen Upsaker

    @Marius Arnesen: Det skjønner jeg, glemte å nevne at jeg tenkte på stillbilder hvis du tar mye av det. Det hadde jo selvsagt vært bedre med fastobjektiver hvis du kunne stilt blenderen opp.

    Svar på denne kommentaren

  4. Har samme pakka, og de samme utfordringene. Interessant hvordan du konverterer før klipp, leter etter en god løsning for Adobe Premiere (mac/win). Synes det flyter greit nok å redigere direkte på Mac Pro, men sliter på Macbook Pro (som riktignok er noen år gammel).

    Mulig løsning på skjerm-problematikken er Zigview Live:
    http://www.zigview.co.uk/prd7331ziglive.htm

    Da får du en ekstern liten skjerm, som feks kan gaffes fast til mic´en. De mener den skal funke på 5D II (og en rekke andre kameraer med Live View).

    Selv har jeg foreløpig bare en standard Zigview S2, så kan ikke si om dette faktisk er en praktisk løsning.

    Svar på denne kommentaren

  5. Marius, det er med denne artikkelen som de fleste andre i nrkbeta, skikkelig kjekt å lese. Ikke minst med «live» video. Det hadde vært litt OK om man hadde fått et videoopptak av deg der du valser rundt med utstyret og gjør opptak …

    … ja, så var det det med det japanske intervjuet da. Hm… hvor finner vi det mon tro?

    Svar på denne kommentaren

  6. Eirik Solheim (NRK)

    Arnesen bruker det i stedet for mus eller styreflate. I utgangspunktet er slikt ganske uunværlig for arbeid med bilder i Photoshop og Lightroom. Men etter en stund blir man så vant til det at man jobber raskere og med mindre belsatningsskader på tegnebrett enn med mus.

    …og når han er i Vegas med jetlag og lange arbeidsdager sovner han på det. Vi forventer at han har Wacom-logo i pannen når han kommer hjem.

    Svar på denne kommentaren

  7. Flott Marius!
    Hva skjer om du bruker en linse med blender 4 som maks? Eller blender 5,6? Vil ikke det gjøre intervjuene lettere. Du får kanskje mindre fokusproblem da? Regner med at lukkertiden ikke skal være et problem, spesielt om du har det på stativ.

    Har du prøvd hurtigredigeringen i Quicktime?

    Bedre lydkontroll kan gjøres ved å bruke:
    http://www.beachtek.com/dxa2s.html

    Har du under intervju prøv å låse kameraet med * knappen? Hvordan fungerer det?

    Svar på denne kommentaren

  8. Marius Arnesen (NRK)

    @alle som maser om det Japanske intervjuet: Jeg sliter rett og slett litt med å finne det, og det er strengt tatt ikke mulig det finnes på nett husker dere. Dette var jo tross alt et TV-team 😉

    Ikke spurte jeg hvor jeg kunne finne det heller, da kommunikasjonen oss imellom var litt… skal vi si… Begrenset. 🙂

    @Joakim: Jeg er litt usikker på batterikapasiteten selv, men ser kanskje for meg at det faktisk er en utfordring. Stikker ut her nå og ser hvor lenge det holder med ett batteri på CES dag 1.

    @Eirik U: Zigview Live ser veldig interresant ut… jeg savner absolutt en skjerm jeg kan plassere der det passer meg best.

    @Benjamin: Jepp… har testet og klippe i Quicktime PRO jeg også. Det fungerer smertefritt på små-ting, men jeg foretrekker FCP på litt større greier…

    Ja… Bruker * knappen flittig. Det er greit å iallefall slippe at kameraet «pumper» på eksponeringen også 🙂

    Svar på denne kommentaren

  9. Marius Hansen

    Hva med en slik portabel DVDspiller? Har ikke disse mulighet for HDMI inn, og da brukes som hjelpemonitor? Hvis ikke er Ziggy sikkert en utmerket løsning.

    Ett spm bare, jeg som Nikon-bruker, har plenty med objektiver med manuell blenderring, ville ikke dette kunne løst en del av problemene med 5Ds videofunksjon?

    Svar på denne kommentaren

  10. Marius Arnesen (NRK)

    @Marius Hansen: Jeg ser ikke helt hvordan dine Nikon-objektiver med manuell blendering ville løst problemene knyttet til Canon 5D mk II… De vil vel strengt tatt ikke passe…. Men rent teoretisk så kanskje….

    Svar på denne kommentaren

  11. Du får billige overganger fra Nikon til Canon på Ebay. Dette er en løsning det ser ut til at flere velger for å få manuell blender på 5DmkII.
    Kanskje Canon legger til manuell kontroll av blender når de ser de taper salg av objektiv til Nikon.

    Svar på denne kommentaren

  12. Jørgen Berntsen Leangen

    Jeg har så lyst på det kameraet – eneste negative som jeg ser er det her med å kunne se hva man filmer – må jo ha noe slik som den skjermen fra Zigview Live.

    Marius – hvordan gikk det med det med batterikapasiteten på kameraet? Holdt det lenge?

    Jørgen | NRKsuper promo

    Svar på denne kommentaren

  13. [viddler id-da63e1ad]
    Bidrar med en liten erfaring herfra også: Torsdag dekket jeg opptøyene i Oslo for Dagbladet.no, og brukte kun 5D II både som stillbilde- og videokamera. Det funket overraskende bra. Brukte da AF quick mode til å fokusere før hvert opptak. Av praktiske årsaker pakket jeg fort ned den eksterne mic´en, men synes faktisk det duger uten i dette tilfellet. Brukte kun 24-105 IS.

    Jeg skal ikke si at 5D II er et bedre alternativ enn et proff-videokamera under slike forhold, men det er altså fint mulig å jobbe med dette. Det krever imidlertid at man er nøye med det tekniske, og da spesielt fokus.

    Video i større oppløsning:
    http://urke.tv/

    Noen stillbilder ligger her:
    http://flickr.com/photos/eirikurke

    Svar på denne kommentaren

  14. Marius Arnesen (NRK)

    @Urke: Interresante betraktninger. Der virker som om vi skal klarer å enes om hva som funker og ikke. Spennende å se hva du har klart å få ut av kameraet i det som vel må beskrives som «ikkekontrolerbareomgivelser» 🙂

    @Jørgen Berntsen Leangen: Batteriet tappes ganske kjapt om du ikke er flink til å slå av LiveView mellom hver gang du skyter. Det har holdt ca 4 timer her på CES når jeg har flydd rundt og skutt litt «her og der». Jeg skal definitivt ha et par ekstra batterier på lur til neste gang. 🙂

    @Anders: Ok. Skjønner… Det er likevel et dilemma det der. Man må på en eller annen måte få nok lys for eksponering, og det å gå ned på lykkerhastighet eller opp på ISO er heller ikke spesielt ideelt, selv om det selvsagt kunne vært fint å få velge dette selv.

    Svar på denne kommentaren

  15. Benjamin Hjort

    Etter å ha begynt å jobbe med 5den har jeg sett store fordeler av å ha et program alla Aperture eller Lightroom for å ha kontroll på videofilene. Finnes det?

    Et annet spørsmål jeg har stilt meg er om det er verdt å ta vare på orginalfilene eller bare ta vare på Apple Intermediate filene?

    Lurer også på om folk konverterer alle filene sine i ett (mulig med MPEG Streamclip) og så deler dem opp igjen, eller bruker compressor i FCP til å konvertere dem? Ved å gjøre det på den første måten sparer jeg mye tid i konverteringen, men mister litt kontroll på klippene mine. Etter å være vant til å jobbe med både Aperture og Lightroom synes jeg det er tungvint å navngi hver fil. Vet noen om det er mulig å sette nøkkelord på filene?

    Ved rene opptak har jeg hatt stor glede av å bruke info knappen til å se histogrammet. Først tar jeg opp i 1 sek og ser om hvordan historgrammet ser ut. Spesielt interessant er det når jeg filmer aktivitet på snø. Da har jeg god erfaring med å overeksponere 3 hakk.

    En annen ting som har slått meg er om noen har prøvd å konvertere HDV opptak til Apple Intermediate eller Pro Res filer? Finner det mye lettere å jobbe med disse filene enn med HDV filer på Macbooken min.

    Svar på denne kommentaren

  16. Hei, jeg har ikke deltatt i denne debatten før, men kaster meg på.
    Jeg ser at dere er svært opptatt av teknisk kvalitet. Jeg betviler ikke kameraets evner til å lage pene bilder under optimale forhold.

    Som videojournalist vet jeg at det aller beste i historiefortellingen er når vi er tilstede og formidler naturlige situasjoner. Videojournalisten vesen er videre at han vil kunne ta tak i situasjonen og drive historien videre ved spørsmål / intervju, altså i situasjonen. Noen ganger er det nødvendig å kunne snu kamera å bruke seg selv. Da lurer jeg på om ikke dette kamera kommer til kort.

    Er dette et kamera for illustrasjoner? Det er i de fleste tilfeller dårlig formidling. Kameraet appelerer til stillsfotografer som trenger video. Nettet, eller skal jeg si mediehusene, krever video i dag. Jeg skulle gjerne sett mer videojournalistikk og færre rene fotografer.

    Jeg er redd teknikken står i veien for det som faktisk bidrar til den beste historiefortellingen. Personlig har jeg hatt stor glede av å eksperimentere formatmessig, med bitte-lillebror Canon HF10. Dette kamera tar utgangspunkt i konsument video og gir meg brukbare stillsbilder (til sitt bruk) i Dual Mode. Hallo. Vi kan ikke være fornøyd med at EOS 5 tar en pause under opptak mens du tar stills.

    Jeg vet at du Marius, er en god formidler, men med hånda på hjertet… dette er vel en blindvei for en VJ?

    Svar på denne kommentaren

  17. Eirik Solheim (NRK)

    Viktige poeng, men 5D er vel ikke mer enn enda et valg når man skal ut og gjøre reportasjer? Det har alltid vært slik at man må velge riktig utstyr. Hele veien fra skjult kamera i en slipsnål til å dundre inn med en buss full av utstyr.

    Svar på denne kommentaren

  18. Imponerende trailer. Hva vil fremtiden bringe?

    […] Vi gleder oss til The Art of Flight! Og vi ser lyst på fremtiden. Her er noen andre saker som ser på denne spennende utviklingen: Ekstremkamera med Full-HD Demokratiseringen i praksis En ensom rytter med Canon 5D mk II […]

    Svar på denne kommentaren

  19. På reportasjetur med nettbrett

    […] Han har med seg en Canon 5D mk II med tre objektiver og en romslig mac. Ikke ulik pakken han hadde med til CES i 2009, egentlig. Jeg har tenkt å prøve å klare meg med i overkant av 1 kg utstyr – dette er […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.