nrk.no

RED vs. Canon 5D MkII del 1

Kategorier: Film,Foto & Video


Her får dere første del av NRKbetas lille eksperiment med RED One og Canon 5D MkII. Det hele ble gjennomført på Norsk Filmstudio på Jar. I denne delen får dere bli med på selve opptaket.

Det er viktig å merke seg at dette er en meget uformell og uhøytidelig test. Vi vet at det er galskap å sammenligne et kamera som koster ca 250 000,- med et kamera som koster 23 990,-. For ikke å snakke om optikk som koster 120 000,- med optikk som koster 2700,- Men vi ønsket å se hva en profesjonell filmfotograf syntes om videomulighetene i dette mye omtalte speilreflekskameraet. Og for å ha en eller annen form for referanse fikk vi med det minst like revolusjonerende RED-kameraet i vår lille sesjon på Jar.

Selve testen ble gjennomført i to omganger. Først i kontrollert lys inne i studio, så i tussmørket ute i vinterkvelden. Da vi gikk ut var det blitt så mørkt at det ble vanskelig å dokumentere det hele. Her er et stillbilde fra det vår medbragte Sony HVR-V1E klarte å få med seg der ute:

Vi prøvde også med en liten Canon HF10, kjent for gode resultater i dårlig lys. Den klarte det litt bedre, men fremdeles ganske ubrukelig:

Så til slutt måtte vi ta frem en ekstra Canon 5D MkII for å dokumentere:

Som dere ser av stillbildene fra videoen har vi markert hvilket kamera som ble brukt under sekvensen ute i mørket.

Videoen er i det hele tatt ganske selvforklarende, så da er det bare å kose seg i ti minutter.

Se videoen på NRKbeta videoDirektelink til denne videoen

Vi skal også legge ut en HD-versjon av denne videoen når maskinene våre har fått knasket ferdig videofilene. Vi oppdaterer her når den er tilgjengelig for nedlasting.

Objektivene som ble brukt var følgende: på Canon 5D MkII brukte vi 50mm f1.4 USM (kr. 2700,-) og 24 mm f1.4L USM II (kr. 15 000,-). På RED One var det Arri Master Primes 25mm f1.3 og 50mm f1.3 til rundt 120 000,- pr. stk.

I neste del setter vi oss ned med opptakene i et profesjonelt studio for å gi en dom. Kommer snart…

Og kom gjerne med tilbakemeldinger. Skal NRKbeta ut og lage flere reportasjer av denne typen? Spørsmål til dette innslaget? Osv…

57 kommentarer

  1. Andreas Bjerknes

    Dette var jo ein spennande artikkel igjen. Det ser vel ut som at de også viser at 5D II utmerkar seg i dårleg lys, men det skal verte spanande å sjå neste del.

    Om de bør lage fleire slike reportasjar? Ja takk. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Petter Bae Brandtzæg

    Hei, fin artikkel, men det må ikke bli for mange av disse. Jeg vil tro at artikkelen kun når ut til spesielt teknisk interesserte og det finnes nok av nettsteder som driver testing av produkter.

    Så, nei takk til flere slike reportasjer.

    Jeg mener det skjer veldig mye spennende der ute som dere heller kan skrive om, uten at dere selv trenger å drive produkt-testing.

    Hva med å kommentere en ny studie som viser at folk har liten tiltro til bedriftsblogger? blogs.forrester.com/groundswell/2008/12/people-dont-tru.html

    Svar på denne kommentaren

  3. Øyvind Solstad (NRK)

    Hei, Petter – og takk for inspillet. En av de tingene folk spør mest om, er hvordan vi i NRK jobber med teknisk utstyr. Vi har tilgang til masse avansert utstyr og folk vil vite hva vi bruker, hvordan vi bruker det og hva slags arbeidsflyt vi har. Så det kommer til en være en fin blanding av slike tekniske artikler som dette – og artikler om nettet og hvordan det forandrer verden vår.

    Bedriftsblogger har vi nettopp skrevet om:

    nrkbeta.no/folk-stoler-ikke-paa-bedriftsblogger/

    …nettopp med utgangspunkt i den rapporten du nevner. 😉

    Svar på denne kommentaren

  4. Øyvind Stokkan

    Det er ikke tvil om at 5D er et fint kamera til kul hjemmevideo men komprimeringen er ALT for hard for proff bruk.
    Hvis dere viser dette mot hverandre på en HD ref-skjerm i del2, ser dere nok samme problemet.

    Testet 5D råklippene til Laforet mot mitt PMW-EX1 på en 1080p skjerm og 5D bildene så ut som grøt i forhold.

    Hilsen en som skal kjøpe RED Scarlet FF35 😉

    Svar på denne kommentaren

  5. Som lærer på medier og komunikasjon synes jeg dette er veldig spennede – 5Den koster jo det samme som de DV kamerane vi nå kjøper. Vi kommer i hvert fall til å vente med innkjøp av nye kameraer en stund. Til de manuelle instillingene kommer…

    Svar på denne kommentaren

  6. Vidar Markussen

    Kjempeflott reportasje. Gleder meg til fortsettelsen. Har akkurat fått min 5D MkII og har sett litt på videoen, Synes det er nesten umulig å fokusere mens jeg filmer, og autofokus er vel nesten umulig?

    Her dere noen erfaringer på hvordan dette kan gjøres rent praktisk til privat bruk? Blir litt merkelig Julaften hvis jeg skal gå frem som dere gjorde her på reportasjen 😀 Jeg har en 16-35 2.8L som jeg tenkte å bruke.

    Hilsen Vidar.

    Svar på denne kommentaren

  7. Dette er utrolig spennende! 5D kameraet vil nok ikke ta over proffmarkedet med det første, men tenk på mulighetene som åpner seg for kreative sjeler med mikrobudgetter, selv om kameraer som feks. HVX200 ikke er langt unna i pris.

    Som Øyvind Stokkan sier; hard komprimering kan ødelegge for det store formatet, men hva hvis sluttresultatet ikke skal vises på kino eller en HD-skjerm? Vil det være like lett å se forskjellen i SD-oppløsning noe alà det de fleste ikke-betal TV-kanaler viser? Med tanke på hva visningsmediet skal være, hadde det vært kult om dere kunne vise sluttresultat i forskjellig oppløsning. Lærret/HD/SD/nedlasting/streaming/youtube, osv.

    Svar på denne kommentaren

  8. Dette var absolutt interessant!
    Canon EOS 5D Mark II tilfredsstiller kanskje ikke en profesjonell filmfotograf, men holder jo i bøtter og spann for en som skal dokumentere hverdagslige hendelser i heimen.

    Er bare å pøse på med innlegg som dette. Gleder meg til del 2. Kjempeinteressant!

    Svar på denne kommentaren

  9. Særdeles bra, vil gjerne se mer stoff av denne typen!
    Føler ikke dette kommer inn under produkttesting, mer en utprøving av de uante mulighetene slik utstyr gir, flott at dere i NRK bidrar i så måte.

    Svar på denne kommentaren

  10. Veldig bra artikkel, gleder meg til resten.
    Vil det ikke være naturlig at 5D bildebrikka vil brukes i kommende HD videokameraer, like mye som det kommer i nye Combo speilrefleks utgaver? Eller er det selve combo konseptet som er framtiden? Bytte av linser og manuelle kontroller vil uansett bli viktig..
    Stau pau 🙂

    Svar på denne kommentaren

  11. …mens vi venter på at Eirik & Marius klipper sammen resultatet av testen, kan jeg ihvertfall si såpass at jeg kommer til kjøpe meg et 5D MkII ved første anledning!

    (Har et 5D «Mk I» fra før)

    Selv om dette nok ikke er klar for filmproduksjon i normal forstand (av innlysende grunner; framerate, fraværende mulighet for manuell kontroll, H264 kompresjon osv.), synes jeg uansett det er en liten revolusjon, først og fremst grunnet størrelse og lysfølsomhet på chipen.

    Kanskje også et perfekt B-kamera/back-up/ekstremt-lite-lys-alternativ til Red?

    Jeg er jo strengt tatt en «film-mann», og synes en ny teknologi skal være bedre enn den gamle før man gjør et skifte… Men, det sagt; dette kommer garantert til å gi oss:

    – Noen imponerende filmer laget helt utenfor «proffe» produksjonsmiljøer
    – Mange stillfotografer med nyvunnen interesse for film
    – En stor mengde HD-materiale ute av fokus…
    – En hel del nærbilder av vann, refleksjoner og blader i vinden… 🙂

    Gleder meg til neste familieferie!

    Svar på denne kommentaren

  12. Jeg driver med medisinsk foto/video og ser flere spennende muligheter med MkII, sjøl om opptaksformat og mangel på manuell kontroll setter en del begrensinger.

    1. Muligheten for å ta supplerende høykvalitets videodokumentasjon av pasienter uten å ta med ekstra kamera.
    2. Muligheten for video med makrolinser (ag andre spesiallinser).
    3. Jeg filmer mye kirurgi (mye rødnyanser) og er spent på å teste fargeoppløsning og kontrastområde opp mot AG-HVX200 (DVCProHD) som jeg bruker til vanlig.

    Svar på denne kommentaren

  13. Hva sier egentlig reportasjefotografene? Greit nok at 5D ikke er et fullverdig filmkamera, men de som ønsker seg vekselbruken mellom still og video har vel fått en ny favoritt i bagen. Eller?

    Svar på denne kommentaren

  14. Øyvind Stokkan

    Dere snakker om at 5D er «høykvalitets HD» men dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Kjører du video fra dette på en vanlig rør-TV i 720×576 (1024×576) ser du tydelige artifacts fra h264 komprimeringen. Har testet video fra 5D mot mitt PMW-EX1 og det er ikke i nærheten en gang.

    Men som tidligere nevnt er jo dybden med den store sensoren og lysfølsomheten utrolig lekker. Til «youtube»-format kan kameraet bli en stor hit!

    Svar på denne kommentaren

  15. Odin Omdal Hørthe

    Altso. Dette her er det mest interessante NRKbeta skriv um. Heilt utruleg kult! Meir slik, meir, meir meir slikt! 😀

    Hev eit ganske nytt HVX 200 som eg synast ganske so synd på no, for eg held berre på med D90-en – og alle småfilmane eg hev tenkt laga som testar er planlagt for D90-en. Sjølv um HVX-en gjer seg betre med manuelle innstillingar og allslags anna so er berre utskiftbare objektiv totalt suverent.

    Eg er einig med John Andreas, det er objektivi som er viktugast. Eg vil sjå ein 5D mot D90-test òg, eg tenkjer 5D-en knuser D90-en, men vil likevel vita på kva måte 🙂

    Eg gler meg meir til Del2 av denne innlegget enn til jolaftan. Godt jobba NRK. Eg finner at eg pratar meir og meir um NRKbeta til folk og fe eg treff. Trur eg skal gjeva far min ei lenkja til NRKbeta-kategoriene Video og Film slik at han kann fylgja med på alt det mest interessante.

    Svar på denne kommentaren

  16. Eirik Solheim (NRK)

    Takker for veldig mange entusiastiske tilbakemeldinger. Jeg sitter og jobber så harddiskene blir varme. Mange tunge filer som skal overføres og konverteres i dette eksperimentet.

    Håper å få ut siste del i morgen slik at julen reddes for både Odin og alle dere andre. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  17. @Øyvind Stokkan; Nei, jeg ville heller aldri kalle dette høykvalitets-HD.

    H264 er et «ferdigkomprimert» distribusjonsformat, som er topp til sin bruk, men veldig vanskelig å gjøre noe med i en postproduksjonssetting.

    (Og ja, man ser artifakter. Men faktisk blir disse mindre plagsomme på en CRT – «rør-TV» – enn på en typisk flatskjerm! CRT har en – i denne sammenheng – egen flatterende evne)

    Allikevel; det verktøyet man får i form av selektiv dybdeskarphet er ikke en liten ting! Svært mange TV-serier i Norge de seneste årene har blitt skutt med «PS-adapter» ( pstechnik.de/en/digitalfilm-pro35.php ), dvs. adapter for filmopptikk, som nettopp gir denne effekten. Da snakker vi altså om en bevisst «degradering» av videobildet – typisk på et Sony HD-kamera til mange hundretusen – nettopp for å få denne effekten.

    Men joda, skulle vært fint om Canon kunne tilbudt det samme, bare i RAW….

    Svar på denne kommentaren

  18. Koster det virkelig «bare» 120.000 for en Master Prime? Trodde de var nærmere 300k. (USD 30-35k med normalt nårsk påslag)

    En sammenligning mellom Canon 50mm f/1.4 og 50mm Master prime’en hadde vært morsomt.

    Svar på denne kommentaren

  19. Hva med å bruke Nikonoptikk med manuell blender-ring og adapterring? Vil dette gjøre innstillingene mye lettere eller mister man noe vesentlig ved ikke å ha info mellom kamera og objektiv?

    Svar på denne kommentaren

  20. Eirik Solheim (NRK)

    Har ikke testet det, men du skal ikke se bort fra at det i det minste ville gi manuell kontroll over blenderen. Og autofokusen fungerer jo dårlig under videoopptak uansett, så man mister ikke så mye…

    Svar på denne kommentaren

  21. hi !
    great idea !!!
    can we (all the internet users) have an english-subtitled translation of the video, i would personnally really like to understand all your comments which i’m sure are very interesting.

    Svar på denne kommentaren

  22. Michael Pappas

    Thank you for doing this test. An english version would be good if possible.

    Your Mark II material is softer than it should be. We have been running 1080p projection test on of 5D raw files that are way more detailed. Also your curves need to be adjusted via canon software then uploaded to the camera to match. Canon default is not peak performance settings.

    Thanks again, look forward to more test.

    Michael Pappas
    Myspace.com/PappasArts
    [email protected]
    PappasArts & Arrfilms Main site
    pbase.com/Arrfilms
    http://www.PappasArts.com
    CONTACT VIA AOL INSTANT MESSENGER
    AT { PAPPASARTS2 }
    Orange County California-USA

    Svar på denne kommentaren

  23. Litt kritikk.’

    dere har ikke satt dere godt nok inn i kameraet.

    Ved 2 trykk endrer man iso fra Auto, til manuell. da vrir man på ett lite hjul og venlger iso man ønsker.

    Autofokus og manuell fokus endres ved bryteren på objektivet.
    hjelpe punktene vil nok være der hele tiden, men ikke gjøre noe med fokus.

    Kameraet kjøres 100% manuelt ved og vri velger hjul til M.

    Mvh.Lars

    Svar på denne kommentaren

  24. Eirik Solheim (NRK)

    @Lars:
    Hadde det vært så vel. Vi har satt oss veldig godt inn i kameraet. Det du snakker om fungerer fint når man tar stills. Men uansett hvilken innstilling du har tar automatikken over det meste når du går over i videomodus.

    Man kan etterjustere eksponeringen + og – to blendere samt slå autofokus av og på. I tillegg kan man benytte noen av de justerbare oppsettene for farge og kontrast.

    Vi skulle selvfølgelig også ønske at «M» fungerte som manuell ved videoinnspilling også, men det gjør den altså ikke.

    Svar på denne kommentaren

    • Ståle Carlsen (svar til M.Fasse)

      -takk for tipset.
      Det ser faktisk ut til at hele videoserveren vår er nede, men vi er på saken og håper den er rakst oppe igjen.

  25. Hei.

    Har filma mye av det vi har gjort på 5D MII. Fant ut at ved å klikke objektivet halvveis ut(!) fungerer M fint, litt tungvint, men med litt vane og forsiktighet går det helt bra.:)

    Supert med sånne reportasjer.

    Svar på denne kommentaren

  26. Eirik Solheim (NRK)

    Med den siste versjonen av firmware trenger man jo ikke danslags triks. Den gir full manuell kontroll. Og nå har jo Canon lovet en ny firmware i 2010. Med 24 og 25 fps. Da blir jo dette veldig fint…

    Svar på denne kommentaren

  27. Evolution: HDSLR Cinematography | John-Erling Holmenes Fredriksen

    […] Norwegian national broadcasting (NRK) also did a test (here and here) with cinematographer John Andreas Andersen where they compared the 5D with the RED, and […]

    Svar på denne kommentaren

  28. Odin Hørthe Omdal / Velmont

    *Eirik*: Oioi? Gjeld dette Canon 7D òg? Eg skal taka upp ein film saman med ein kamerat på 7D, fyrr hev eg jo laga noko smått med Nikon D90-kamera mitt.

    Hadde nok vore kjekkast med 5D Mark II, men alle eg kjenner som hev det bur i Oslo. Dessutan er jo eit kamerahus jysla keisamt utan gode objektiv. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  29. På Ekstremsportveko med speilrefleks

    […] Red VS Canon 5DmkII del 1 av 2 Red VS Canon 5DmkII del 2 av 2 House på Canon 5D mark II Kan et fotoapparat erstatte et videokamera? Phillip Bloom gir oss verdifull kunskap om speilrefleksvideo En ensrom rytter med Canon 5D mark II […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.