Forskning & Nettjenester

Maktbasen


Denne uken har Brennpunkt lansert Maktbasen, et analyseverktøy som gir oversikt over næringslivsnettverkene blant alle norske norske politikere. Maktbasen forteller at de folkevalgte til sammen har roller i rundt 16.000 ulike foretak. Dette innbærer at om lag 5 prosent av alle norske selskaper har en politiker i en styrende rolle, som eier, styremedlem eller daglig leder. som Brennpunkt selv skriver.

Er dette nyttig?

Jeg ønsker meg bedre lesbarhet i nettverkskartene, men for folk med langt færre bindinger enn Syrdalen er de lettere å få oversikten over. Ellers er dette et forbilledlig stykke datastøttet journalistikk (CAR), som alle landets journalister og innbyggere kan benytte seg av. Dette er en solid skup-kandidat.

mener Tord Nedrelid

NRKs trumfkort er både journalist og utvikler

er overskriften på et lengre intervju med Espen i digi.no igår.

Er det bra at noen setter seg ned og gidder å finansiere og lage noe sånt? Ja. Og ikke overraskende kom initiativet fra et foretak eid av deg og meg, og ikke noen med blikket stivt rettet på aksjekurs, bonuser og opsjoner.

Takk og lov for NRK, lisensen, åpenhet og nyttig, viktig og gratis informasjon.

Skriver brumlebass i aftenpostens debattforum.

Det er jo vanskelig å ikke bli litt stolt over å ha en kollega som gjør slikt. Vi skal prøve å få intervjuet ham … og lover i samme slengen å sjekke om han har noen personlige bindinger til disse journalistene og bloggerne. 😉

17 kommentarer

  1. Og jeg synes jo den ideen som andre har kommet med – å lage en «avdeling» under maktbasen med norske journalister – er aldeles fortreffelig.

    La oss få lagt inn alle journalister i norske aviser, norske radiostasjoner og norske produksjonsselskaper. Og hvilke firmaer de evt. sitter i styret til på samme måte som politikerne.

    Svar på denne kommentaren

  2. Glimrende tiltak.

    Kanskje dere skulle invitere Espen inn som gjesteblogger? Han har kanskje mye på hjerte som ikke passer i avisformat? Men har han tid?

    Stusset forresten litt på at Hr. Andersen ikke er nevnt med fullt navn i denne artikkelen. Dere går forsatt på fornavn i NRK?

    Svar på denne kommentaren

  3. @ Tor Håkon
    Det med kun fornavn er en glipp – posten ble skrevet innimellom mye annet og en passus i starten som omtalte ham ved fullt navn falt ut i prosessen. Men det er mye fornavn, ja. vår nåværende sjef kalles som regel Hans-Tore internt, for eksempel.

    Svar på denne kommentaren

  4. Vi i NRKbeta ønsker velkommen ALLE i NRK som har noe på hjertet (ansatte i NRK kaller vi forøvrig ikke gjestebloggere).

    Vi har 28 stykker som har skrevet en eller flere artikler, selv om det er slik at vi i redaksjonen skriver de aller fleste.

    Her ser du hele listen – klikk på navnet for å se alle artikler vedkommende har skrevet:

  5. Anders Hofseth
  6. Andreas Hadsel Opsvik
  7. Bjarne Andre Myklebust
  8. Camilla Eidsten Dahl
  9. Eirik Solheim
  10. Elin Dahle
  11. Erik Bolstad
  12. Glenn Slydal Johansen
  13. Gunnar Garfors
  14. Hans Ludvig Andreassen
  15. Hege Kaalvik
  16. Helge Krabye
  17. Henrik Lied
  18. Hilde Thoresen
  19. Iacob Christian Prebensen
  20. Jon Onnar Fordal
  21. Karen Riekeles Frivik
  22. Ken Håkegård
  23. Kristian Rostad
  24. Kristian Tolonen
  25. Marius Arnesen
  26. Michel Gascoin
  27. Morten Skogly
  28. NRKbeta (redaksjonen)
  29. Per Kristian Johansen
  30. Rolf Brandrud
  31. Sienna
  32. Tove Rodahl
  33. Øyvind Solstad
  34. Du kan også klikke på navnet til en skribent når du er inne på en artikkel for å få opp en kort bio og alle artikler vedkommende har skrevet.

    Vi har også hatt gjestebloggere utenfra, foreløpig bare to artikler av Andreas Hadsel Opsvik. Om du er interessert i å bidra med noe, eller har ideer, så hører vi gjerne på! Send en e-post til nrkbeta hos gmail.com eller bruk kontaksiden vår.

    Svar på denne kommentaren

  35. Maktbasen og andre prosjekter Espen Andersen har holdt på med er dessuten ypperlige eksempler på journalistisk presentasjon på nettes premisser. I alle andre medier må saker ha en vinkel fordi begrenset plass tvinger journalisten til å gjøre prioriteringer og valg. På nettet har man all mulig plass og kan dermed presentere alt stoffet og la brukeren selv velge den vinklingen han eller hun er interessert i. Andre eksempeler er eiendomsbasen som Espen lagde mens han var i Budstikka, og prosjektene til amerikanske Adrian Holovaty på holovaty.com. Et annet eksempel på sosial nettverksanalyse i journalistikk er dette eksempelet fra Orange County Register i California.

    Svar på denne kommentaren

  36. På nrk.no i dag kan derese at flere politikere ønsker en base med journalistene. Jeg tror jeg ville vært litt forsiktig med å gå for hardt ut mot politikerbasen og så i samme sleng si at vi trenger en journalistbase.

    – Jeg er for offentlighet og synes det er viktig at vi som er politikere, som treffer beslutninger som angår folk flest, er åpen med ting som er relatert til jobben. Det er verre at det også ligger ute private ting som ikke angår utøvelsen av jobben vår, sier Mæland til NRK Hordaland.

    http://nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6234071

    Men jeg synes vi som faktisk driver journalistikk i en eller annen form kan si at dette må vi tåle når vi driver med samme type analyse av politikerne. Hadde vært interessant å høre hva andre journalister mener om dette?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *