Twitter-bølge i Norge

Kategorier: Det sosiale nettet, Nettjenester, Nettkultur & NRKbeta


De siste ukene har det vært en merkbar økning av nordmenn på Twitter. På twitdir gir et søk på «norway» 490 treff. Siden mange ikke skriver inn verken hva de heter eller hvor de bor, er dette bare en del av de norske «twitterne». Uansett har det blitt veldig mange flere siden vi skrev om mikroblogging i fjor høst. På den tiden var det ukesvis mellom hver gang noen kvitret på norsk.

For noen dager siden lagde vi en oversikt over alle som vi i NRKbeta følger på Twitter. Det er et enkelt prinsipp: Følger du oss, følger vi deg (med et lite unntak av noen få som bruker Twitter til å spamme andre). NRKbeta har i dag 243 followers og vi ønsker oss mange flere!

Twitter

I dag ser vi at Start.no følger vårt eksempel, med egen side over sine followers på twitter. Skal vi gjette på hvor lenge det tar før en større publikasjon på nettet gjør det samme? Nettavisene? Radiostasjonene? Tv-programmer?

Men hvorfor?

Hvorfor skjer dette akkurat nå? Jeg tror det er to forklaringer, hvor den første er den klart viktigste.

Kritisk masse

I januar 2007 hadde Facebook bare 2 900 medlemmer i Norge. I dag er det over 1 million nordmenn registrert på Facebook. Den store forandringen skjedde rundt mai måned da det plutselig tok av. Tusenvis registrerte seg hver dag, og snart kastet alle nettaviser seg over fenomenet og skrev om det daglig.

Facebbok graf

Utviklingen av medlemstall for Facebook i Norge

De som var tidlig ute og registrerte seg, hadde ikke mange venner/kontakter på Facebook. Så selve nytten i nettstedet var liten, all den tid Facebook er «…a social utility that connects you with the people around you». Men tre venner på Facebook, blir nytten ganske begrenset. Derfor var det bare entusiastene som var der i starten, de som var interessert fordi de drev med sosiale medier på nettet, endel markedsførere og folk som hadde slekntinger og venner i utlandet som brukte Facebook.

På et tidspunkt var det likevel mange nok som brukte Facebook til at andre så nytten av det. Når du registrerte deg så fant du kanskje åtte andre venner, og da var det bra nok til at du ble. Og inviterte flere venner inn.

Jeg tror det samme skjer med Twitter nå. En kritisk masse er nådd og det sprer seg da raskt til et mye større antall brukere. Selvsagt kommer Twitter aldri til å komme i nærheten av Facebook i verken antall brukere eller sosial betydning. Men mange kommer til å oppdage at Twitter er et supert kommunikasjonsmiddel som plasserer seg pent i «buketten» av måter mennesker kommuniserer på i 2008.

API-land

Hva skjer når du lar brukerne bruke nettjenesten din på egne nettsider? Den vokser. Youtube gikk foran og ga oss en liten linje med datakode som vi kunne lime på egne blogger og nettsider. Dermed kunne vi vise kule videoer fra Youtubes servere på våre egne små nettsider.

Flickr har perfeksjonert denne tankegangen, med et eget API for andre til å bruke. Et API er et sett med kommandoer og instruksjoner som gir utviklere muligheten til å bruke en nettjeneste i egne prosjekter. Med definerte kommandoer i Flickrs API kan du kalle opp bilder, funksjoner, kommentarer, tags med mere fra Flickrs arkiver. Og bygge egne nettjenester på toppen av Flickr, slik som f. eks. Big Huge Labs har lagd seg et levebrød av – på lovlig og kult vis.

Jan Omdahl

Jan Omdahl og Bjørn Rogstad om “Piracy Kills Music” – bilde fra NRKbetas Flickr-konto

Nå er det nesten utenkelig at man kan starte en nye nettjeneste uten en mulighet for andre å bruke tjenesten din på andre nettsider. Det finnes tusen eksempler:

Video: Youtube, Viddler
Bilder: Flickr, Zooomr, SmugMug
Chat: meebo, Tangler
Live video: kyte.tv, ustream, blogtv

Kom gjerne med flere eksempler om du har!

Etterhvert bygger disse tjenestene seg fast i hverandre og skaper et utrolig organisk internett. Et eksempel er NRKbetas side på viddler, der du også kan se våre siste kvitringer fra Twitter, og bildene våre fra Flickr. Den ene tjenesten bygger seg inn på den andre, og nye ting oppstår. Akkurat som i naturen. Og i dette API-landet (takk til Nina for uttrykket!) har en tjeneste som Twitter funnet sin plass. Vår oversikt over NRKbetas venner på Twitter er lagd ved hjelp av kode fra Twitter (selv om de strengt tatt ikke har et eget API).

Enkelt nok

Så der har du den: Formelen for å lykkes med en ny nettjeneste i 2008. Mange nok som følger deg i begynnelsen, og verktøy og åpenhet som gir brukerne dine mulighet til å bruke produktet ditt andre steder enn på ditt nettsted.

Derfor tror jeg NRK.no kommer til å være Norges største nettsted innen to år, større enn VG.no og Dagbladet.no som er foran oss i dag. For hva tror dere skjer når vi får opp et nytt nett-tv, basert på åpne standarder som spiller på alle mulige enheter? Og med et API som gjør at du og jeg kan bruke mye av innholdet til egne prosjekter…?

Oppdatering

I løpet av kvelden har både TV2 Nyhetene og Dagbladet opprettet egne kanaler i Twitter. Skal bli interessant å se hvordan de bruker interaktiviten i Twitter til å kommunisere med brukerne sine. Men først av alle var jo P3 som samlet alle sine tilbud i en Twitter-kanal for flere uker siden: twitter.com/nrkp3. Masse poster hver dag, musikk, film, spill, konserter, alt som P3 byr på.

Og antall nordmenn på Twitter er nå nesten 800500, i følge Twitdir.

Dagbladet

Stor omtale av Twitter i Dagbladet onsdag ettermiddag: «Er Twitter det nye Facebook?», skriver Jan Omdahl.

Dette er de nye folkevandringene: Nettbefolkningen migrerer fra det ene nettsamfunnet til det neste, som en gigantisk lemenflokk.

28 kommentarer

  1. «[…]Derfor tror jeg NRK.no kommer til å være Norges største nettsted innen to år, større enn VG.no og Dagbladet.no som er foran oss i dag. For hva tror dere skjer når vi får opp et nytt nett-tv, basert på åpne standarder som spiller på alle mulige enheter? Og med et API som gjør at du og jeg kan bruke mye av innholdet til egne prosjekter…?»

    Hør, hør!

    Svar på denne kommentaren

  2. Njaa, skeptisk. Jeg har sjøl merket at det er mange nye som følger meg på Twitter den siste, men jeg tror ikke dette vil ta av i noen særlig.

    For det første tror jeg at mye av den nye forfølgelsen skyldes automatiserte invitasjoner som scanner inn/ut-epostadressene til brukerne.

    For det andre så er det i realiteten ganske få som egentlig twitter og forbindelsen mellom twitterne er mye løsere enn f.eks Facebook, så incentivene for å bruke tjenesten er mye mindre.

    Apropos: At NRK.no blir et svært nettsted på sikt tror jeg gjerne, men jeg tror du overdriver gravitasjonskraften i NRKs levende bildemateriale. Men det vil jo vise seg da 🙂

    Svar på denne kommentaren

  3. Som jeg skrev: Twitter kommer aldri til å bli noe nytt Facebook. Det er tabloid. Twitter er en spesialisert liten tjeneste som aldri kommer til å bli kjempe mainstream.

    NRKs nett-tv – i sin nåværende form – hadde mere trafikk enn Youtube fra Norge i forrige måned. Med alle de nye tingene vi planlegger har vi stor tro på dette. Antagelsen om HVOR stort det blir er helt min egen. Jeg synes sjefene mine er altfor beskjedne.

    Men hei – vi har gjort oss bort før! Vi får se hva som skjer… 😉

    Svar på denne kommentaren

  4. Spennende at Twitter ser ut til å ha nådd et tipping point i Norge! La merke til at noe begynte å skje forrige uke da gmail-innboksen plutselig hadde flere meldinger om norske followers daglig. Flere som sier det samme. Litt rart. Og mest fint.

    Mikroblogging er jo superkos! Enkelt og kjapt – og helt passe sosialt, litt som å ha samtaler med folk som sitter ved siden av deg på flyet eller i beste fall som å møte noen nye fine folk på en konsert.

    API-landet er er bra sted å være =)
    P3 fulgte NRKbetas ut på både Twitter og Flickr i mars. Vi følger gjerne opp med mer hvis folk vil ha stoffet vårt!

    Jeg synes Malaho har et fint tilbud!

    Og så liker jeg Friend Feed veldig godt!

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg har samme erfaring som dere andre her; mange nye norske følgere de siste dagene. Morsomt det! Men i dag har jeg faktisk «bare» fått to nye, noe som var litt tynt syntes jeg. Har vle bare blitt bortskjemt i det siste.. 🙂

    Når det gjelder slike sider dere nevner, så har jeg forstått det slik av video-sida Vimeo har bredt om seg ganske godt i det siste. Og så er det litt skuffende at dere ikke nevnte bilde (og forsåvidt også video og audio)-sida Ipernity som jeg har mast sånn om her..! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  6. Lekte med Twitter for et år siden, men hvor gøy var det når man snakket stort sett med seg selv? Holdt ut med jaiku i noen måneder før de ble googlifisert og alle rømte, forandret den til en metamicroblog (mctar.jaiku.com). Og nå er plutselig twitter greia her på haugen? Early adopter eller dårlig utholdenhet? Uansett, blir spennende å se hvor stort dette blir. Holder en knapp på Øyvinds spådom.

    Svar på denne kommentaren

  7. Jeg har tro på en nytte på disse verktøyene ut over å bare være et sosialt «forsterkende» redskap..

    De fleste som jeg legger merke til bruker det som «tilleggskanal» for å postene på bloggen sin. (til eksempel osocio.org)

    Satt også akkurat og leste om hvordan Jetblue (amerikansk flyselskap) benytter seg av twitter:
    http://www.socializedpr.com/jetblue-engages-in-real-conversation-on-twitter/

    Og så, ikke minst, ZeFrank sin Colorwars som gikk av stabelen forrige og denne uken, hysterisk :o)
    http://colorwar2008.com/

    Svar på denne kommentaren

  8. […] Twitter is getting press in Norway, lately by jounalist Jan Omdahl at dagbladet.no , who asks if Twitter is the new Facebook.  There are over 1 million Norwegian Facebook users, but currently, by the etimates made by NRKbeta using twitdir, the number of users who has registered as Norwegian is a measly 500. But there are probably more, and judging by the number of new people following me, it is about to explode. Cool! […]

    Svar på denne kommentaren

  9. […] Twitter is getting press in Norway, lately by jounalist Jan Omdahl at dagbladet.no , who asks if Twitter is the new Facebook.  There are over 1 million Norwegian Facebook users, but currently, by the etimates made by NRKbeta using twitdir, the number of users who has registered as Norwegian is a measly 500. But there are probably more, and judging by the number of new people following me, it is about to explode. Cool! […]

    Svar på denne kommentaren

  10. […] Siden vi publiserte “Twitter-bølge i Norge”, har flere medier fulgt opp med artikler om det samme. Blant annet Dagbladet hvor Jan Omdahl formulerer det som et spørsmål: Er Twitter det nye Facebook? Og har noen interessante betraktninger om hvordan store grupper fort kan flytte seg til nye tjenester: Dette er de nye folkevandringene: Nettbefolkningen migrerer fra det ene nettsamfunnet til det neste, som en gigantisk lemenflokk. Foran flokken går en liten avantgarde; de teknologisk sofistikerte som lever tettest på nettkulturen. De digitale nybyggerne frister en ensom tilværelse på nettjenester som baserer seg på innholdsdeling og sosial nettverksbygging, helt til brukermassen blir stor nok og den store hopen følger etter med en kraft som minner om ketchupflaske-effekten: Først kommer det ingenting, så kommer alt. […]

    Svar på denne kommentaren

  11. Det er et viktig og filosofisk spørsmål, Nils!

    Om jeg går rundt i byen så er det utrolig mye informasjon som passerer meg. Tipper at 99% av dette har null betydning. Fargene på det ene huset, den bilen som kjørte forbi mens jeg så på mobilen, mange av menneskene som passererer, reklame, lyder.

    Men om jeg ser en venn av meg borte på andre siden av gaten, så legger jeg merke til det. Eller om de selger filmer av favorittregissøren min på salg på videobutikken.

    Slike ting får hodet med seg – og går over fra halvbevisst til bevisst.

    Det jeg opplever ved å få inn en jevn strøm av informasjon fra Twitter, er at mye av det bare passerer igjennom. Uten at det hefter.

    Så har hjernen vår en fantastisk evne til å være på utkikk etter det vi egentlig er interessert i, og dermed stoppe opp når den spotter nettopp det.

    Derfor er Twitter nå en av mine beste kilder til informasjon om først og fremst teknologi og nye medier – som er det jobben min dreier seg om.

    Men har i den siste tiden også blitt en viktig kilde til informasjon om kultur og samfunnsliv, for mange kulturinteresserte folk har kastet seg på Twitterbølgen.

    Og nå som det er dramatisk i India, har Twitter vært en langt bedre kilde til informasjon enn tv, radio og nettaviser.

    Det er ikke viktig å være oppdatert HELE tiden. Det er deilig å ha tider der alt er av og verden klarer seg uten deg noen timer eller dager.

    Men når jeg vil ha informasjon, så har som sagt Twitter – og alle de folkene som snakker sammen der – blitt en mine viktigste kildert til ferdig silt informasjon. Og med anledning for meg til å delta i en samtale med de som sender ut denne informasjonen.

    Svar på denne kommentaren

  12. Twitter er uegnet for kommunikasjon. Det er ikke nødvendigvis Twitters skyld; Det er bare ingen av Twitterne selv som er interessert i å kommunisere. De vil informere – rope, med egoisme i stemmen: «se på meg! her er jeg!»

    Svar på denne kommentaren

  13. Vel, helt uenig Kjetil. De som jeg har som «kontakter» på Twitter er utrolig hjelpsomme; kommer med svar og kommentarer, tipser om ting de synes er interessante – og bringer videre ting jeg evt. skriver som de er interessert i. Et spennende sosialt nettverk der folk kommuniserer bedre enn i noen andre sosiale nettverk jeg bruker.

    Svar på denne kommentaren

  14. Ser ut til at det er en bug i "På denne dagen"-koden.

    Ref:
    På denne dagen tidligere år på NRKbeta…

    * Tusen ord – 2009
    * Gratis foredrag om fremtidens medier fra UiB og NRKbeta – 2009
    * NRKbeta skal ikke legges ned – 2009
    * NRKbeta legges ned – 2009

    Der burde det vel stå artikler fra 2007? Med mindre fjorårets aprilsnarr var at dere nå hadde teknologi som kunne linke inn i fremtiden. 🙂

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.