nrk.no

Hva SKAL vi med forsiden?

Kategorier: Design, Media, Nettjenester & NRK


nrk.no er et stort nettsted med vanvittig mye innhold for mange ulike brukergrupper og bruksområder. Det gjør at forsiden vår bærer litt preg av at vi prøver å drive et supermarked gjennom en brevsprekk.

Av trafikktallene ser vi at dette ikke fungerer så bra som det kunne gjort: Omtrent en fjerdedel av nrk.no’s brukere starter på forsiden, men ved 3 av 4 forsidevisninger klikker ikke brukeren seg videre. Tallene sier ikke noe om hvorfor og all trafikk trenger jo ikke gå gjennom forsiden, men vi vil gjerne at den skal være så relevant som mulig.

Vi har tenkt noen tanker allerede og sett på noen alternativer, men la oss starte åpent til å begynne med.

Hvordan ville dere brukt plassen?

93 kommentarer

  1. En ting jeg savner på forsiden er lettere tilgang til nyhetene fylkesvis. Skal jeg til nyhetene for Telemark nå, så må jeg først klikke på «Distrikt», så på «Østafjells» og til slutt på «Telemark».
    Det hadde hvert mye enklere om linkene til alle fylker hadde ligget under «Nyheter» i header med en dropdown på lik linje med «Nett-TV» og «Nettradio».

    Svar på denne kommentaren

  2. Ronny-André Bendiksen

    Jeg liker forsider, ikke på blogger eller firmasider der informasjonen helst skal presenteres direkte. Men magasiner og nyhetssider burde ha det, for å vise innholdet. Fordelen med slik NRK, VG, Dagbladet etc er nå, er at jeg kan scrolle nedover siden, holde epletasten inne og trykke på alle artiklene jeg vil lese, så åpner de seg fint i rekkefølge som faner i Safari.
    Det som burde gjøres er å fjerne reklamen! Men det er vel noe som ikke lar seg gjøre uansett. Ellers kunne man prøvd å begrenset innholdet på forsiden litt, og kun presentere enkle valg. Dagbladet lanserte sine nye nettsider rett over nyåret i fjor, og fjerne sin venstre navigasjonsmeny, og uttalte det som «menyen ingen brukte».
    http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/04/487803.html

    Svar på denne kommentaren

  3. Bort med reklamen. Slik det er nå skitner de ikke bare sidene, men også merkenavnet NRK.
    La det redaksjonelle innholdet være fokus. Særlig reklamebanneret på toppen skremmer meg.

    Hvis NRK.no absolutt må ha reklame, så sett krav til annonsørene. Ikke blinkende flash, men rene og iøynefallende annonser. La reklamene på NRK.no være få, eksklusive og dyre (la de være «sponsorer», ikke «annonsører»)

    Se på feks CNN.com eller New York Times.

    Svar på denne kommentaren

  4. Synes det er utrolig vanskelig å finne det jeg er interessert i gjennom forsiden. Skal jeg se dagsrevyen i opptak finnes f.eks. ikke dette under «nyheter», men en må inn under «programmer». Annet eksempel er podcast. Skal jeg overføre dette over til mobilen må jeg først laste over rss’en til outlook og derfra finne direktelinken til mp3’en jeg er interessert i.

    Når det gjelder forsiden generelt bør det være færre valg der til å begynne med. Den meny-saken på venstre siden er jo alt for lang til at den gir en kjapp oversikt over hva som finnes, i tillegg til at den er splittet i to med reklame i mellom. En tydelig arkfane-løsning på toppen av siden, gir brukerne både funksjonalitet og nyttig informasjon om hvor i hiarkiet på nettsiden en til enhver tid befinner seg.

    Svar på denne kommentaren

  5. Det er en uting at ikke man klarer å skaffe trafikk til undersidene selvsagt, men hvis jeg ser på mitt eget brukermønster så besøker jeg f.eks Dagbladet 5 ganger i løpet av dagen. Om morgenen kan jeg muligens finne på å flikke innom sportsseksjonen, men resten av dagen så antar jeg at DB legger det viktigste på forsiden slik at jeg slipper å lete på undersider. Så da kan man si at jeg kun besøker undersider i 15-20% av tilfellene.
    Jeg tror rett og slett ikke det er noen løsning på akkuratt det..

    Svar på denne kommentaren

  6. En annen ting jeg må nevnte: Akkuratt for NRK sin del så har man vel lov til å ønske reklamen vekk, men hvis diskusjonen skal være litt generell så er det helt uaktuelt å bare fjerne reklamen. Hva skulle man da leve av..

    Svar på denne kommentaren

  7. Om nettsiden til nrk skal være reklamefinansiert eller ikke er sikkert en interessant diskusjon, men det er kanskje like greit å forholde seg til realitetene og holde reklame utenfor diskusjonen.

    Svar på denne kommentaren

  8. Jeg ville gitt mer plass til Nett-tv og -radio. Muligens fordi det er de tjenestene jeg bruker mest, men også fordi de er nrk.nos store styrke. Det er de tjenestene som skiller nrk.no fra alle andre norske nettsteder, og også fra de fleste mediehus sine nettsider. Kanskje er det en idé å linke til profilerte klipp, slik som nyeste episode av Uti vår hage 2.

    Tekstbaserte nyheter og nyhetsvideoklipp bør knyttes tettere sammen. Dere har allerede en fin greie på Nett-tv med «nyhetshjul», omtrent som det som går på NRK2.

    Svar på denne kommentaren

  9. Petter Holstad

    Hei!

    Jeg er veldig glad i NRKs nettsider og mener dere har veldig mye interessangt der, blant annet Nyheter og ikke minst netttv.

    Det første jeg ser på NRK.no er nyhetene. Som jeg sa liker jeg nyhetene på NRK, men jeg ønsker heller ikke at det skal se ut som en nettavis. NRK er først og fremst kjent for TV- og Radio-kanaler. Nedover er det også nyheter, men blandet inn med noen Nett-TV-videoer.

    Det jeg mener dere skal gjøre er å fokusere på å vise hva som kommer på deres TV- og radio-kanaler. Det er det dere er. Og hva i huleste er vitsen med å presentere hva som kommer på TV i kveld i en liten kollone nederst?

    Når det gjelder distrikt, liker jeg den lille dimpedutten dere har til høyre hvor jeg får de siste nyhetene og værvarsel (fra den flotte siden YR.no) fra mitt distrikt.

    Til slutt en liten kommentar til ellers på siden; Skill ut alle radio-programmer fra Nett-TV og lag en nett-radio like funksjonell som Nett-TV-en deres.

    Mine meninger, takk 🙂

    Svar på denne kommentaren

  10. Geir Arne Brevik

    Prioritér. Dvs. prioriter BORT ting. De lange sidene på nettavisene funker til dels fordi det er samme typen innhold hele veien (nyheter og/eller «nyheter»), mens på nrk.no er det nyheter, programpromotering, promotering av nett-spesifike tjenester og mye annet, om enn ikke om hverandre, så i hvert fall nesten.

    jeg liker oppdelingen i nrksport.no og nrknyheter.no – hvordan er erfaringene deres når det gjelder å lære opp folk i å bruke disse? får man folk til å akseptere at nrk.no ikke trenger være en konkurrent til forsiden på vg.no, står man mye friere.

    ikke at dere skal gjøre det sånn, men jeg er mektig imponert over hvordan apple prioriterer forsiden sin. og de har også et kjempenettsted og massevis av produkter de skal pushe, en del av de når aldri forsiden… …poenget mitt er at det ikke trenger være en ulempe.

    Svar på denne kommentaren

  11. Første som møter meg på hovedsiden er enorm tekst, jeg får ikke sett den første nyheten engang uten å scrolle fordi det er et enormt bilde i begynnelsen av nyheten. Skal jeg lese nyhet nummer to må jeg scrolle 11 ganger med musehjulet. Innen jeg har kommet til nyhet tre har mushjulet tatt fyr av friksjonen… Skal ikke engang nevne hva jeg mener om «siste 70 artikler»? Hva med å sortere de 70 nyhetene inn i forskjellige emner…Hovedsiden ser ut som den er designet av NRK’s værmeldings team etter 5 uker med pent vær.

    Svar på denne kommentaren

  12. Eirik Solheim (NRK)

    @Nicco:
    Snakker du nå om forsiden til NRKbeta?

    I så fall, det er også en diskusjon som vi straks skal ta. Her er et vesentlig redesign på vei.

    Men i denne tråden tar vi for oss selve forsiden på nrk.no

    Svar på denne kommentaren

  13. Synes ikke reklamen på Nrk.no er så ille, kan godt leve med den. Men enig med «Ole», hold dere unna blinkende flasher. Finnes ikke noe mer irriterende enn det.
    Men skulle dere finne på å irritere for mye med reklame, så er det nok ikke lenge før noen legger ut et script som fjerner den i «Stylish» http://userstyles.org/stylish/ 😉 Bruker Stylish på VG, Dagbladet, Aftenposten og et par andre sider som har irriterende og mange reklamer.

    Svar på denne kommentaren

  14. Mikael Finstad

    Som allerede nevnt, syns jeg nett-tv og programoversikt bør være høyere prioritert. Jeg vil tro at det som regel er det de fleste først og fremst går inn på nrk.no for. Det skader ikke at det er nyheter som kanskje fanger ens oppmerksomhet på forsiden, men de bør ikke være så dominerende. Kanskje de bør begynne lenger nede?

    Synes ikke det er veldig oversiktlig med så mange kolonner med uregelmessig lengde som dere har, og reklamene er altfor rotete plassert.

    Svar på denne kommentaren

  15. Tja.. iGoogle er jo ein artig variant? Altså at brukaren sjølv kan velje kva som er på framsida.

    Ellers burde kanskje ting delast litt meir opp? De har jo nrknyheter.no, korleis er tala der? Ser for meg at folka som reiser direkte til nrknyheter.no (eller nrksport.no) oftare klikkar seg gjennom, sidan dei er bevisst på kva dei er ute etter.

    Ellers har det jo tidlegare blitt sett pris på Dagbladet sin tv-funksjon (nett-tv til NRK fungerar, men slit hardt på min Macbook). Sjølv er eg veldig glad i stader der ein kan lese «heile» saka under, og sjå ein video øverst, eller omvendt, alt etter kva ein vil.

    Svar på denne kommentaren

  16. Bjørn Unnersaker

    NRKs unike konkurransefortrinn – bortsett fra NRK Beta — er videoinnholdet. Navigeringen inn i det svære videoarkivet skulle jeg gjerne sett at var løftet frem, slik at innholdet kan nås direkte fra forsiden, ikke bare noen få utvalgte dagsaktuelle klipp, som i dag. Personifisering ligger vel et stykke frem i tid, antar jeg. Men jeg kunne godt tenke meg å få opp lokalnyheter, kun sportsgrener jeg bryr meg om, teknologinyheter fremfor krim, og absolutt ingen nyheter om biblioteker og fylkeskommuner, for eksempel. Men det kan vi kanskje komme tilbake til i 2018… 🙂

    Svar på denne kommentaren

  17. når jeg forviller meg på nrks sider er jeg på leiting etter noe om radio eller fjernsynet.
    gamle programmer, omtaler, spillelister eller sendeskjema.

    noen snakket om prioritering: smart.

    det er greit at dere har mye å tilby, men skal det derfor eksponeres på forsiden?
    deres primæroppgave er vel å kringkaste?
    så kast i vei og skrell bort alt annet dilldall.

    Svar på denne kommentaren

  18. Brukertesting, brukertesting, brukertesting.

    Med NRKs mangslugne forskningsavdeling burde man koble demografisk informasjon med systematisk brukertesting – og da tror jeg man ville komme fram til mer effektive måter å legge til rette for innhold for ulike nettbrukere.

    Svar på denne kommentaren

  19. Visuelt ville jeg foreslå å gi siden en tyngre horisontal forankring, altså være mye mer restriktiv med underdelingen i smale spalter. Spesielt den nåværende tredjespalten, altså den nest lengst mot høyre, lider under dette – det ville være en bedre løsning å legge de fire øverste boksene her (de to brukertilpassede boksene og de to nett-tv-knappene) i dobbel bredde i stedet, og så heller innføre underdelingen i to spalter under dette (dersom det i det hele tatt er behov for det). Breddebevegelse er bra. Det gir ro. Ro er bra.

    Ut fra samme argumentasjon kunne dere vurdere å fjerne venstremenyen. Tidens melodi, jeg vet det, men likevel.

    Ellers er jeg enig i Geir Arne Breviks poeng med bortprioritering. Hvorfor, for eksempel, er det to søkefelt på siden, ett i toppmenyen og ett i høyrespalten like under? (OK, muligens er den ene av dem en kamuflert Sesam-annonse. Men det er likevel forvirrende.)

    Mens vi er inne på annonser: Jeg ville i hvert fall sett på om det på noen måte var mulig å unngå annonser i toppbanneret. Altfor, altfor verdifulle piksler … Det er også uheldig at annonsene er blandet inn som delingsmarkører i venstrenavigasjonen og i hovedspaltene.

    Svar på denne kommentaren

  20. Innholdsmessig syns jeg forsida til tider er ufokusert. Ved å prøve å speile den enorme bredden Nrk står for som allmennkringkaster, er det så og si umulig å holde tunga rett i munnen.

    Det virker som om man bør ta en vurdering på om nrk.no skal være et nyhetssted eller et nettsted som skal fronte egne satsinger på tv og radio. Sammenblandingen i dag gjør at nrk.no er et sted der du aldri helt vet hva du kommer til å finne.
    For et nettsted er ikke uforutsigbarhet nødvendigvis en fordel.

    Svar på denne kommentaren

  21. Hvorfor må NRK ha reklame på nettsiden?
    Alle de andre nordiske public broadcasters SVT/SR, DR, YLE, RUV og SVF/UF greier seg uten reklame, hvorfor må NRK være «dårligste gutten i klassen»? Se forskjellen, gå inn på nettsiden til et av disse selskapene og nyt en reklamefri «rett-på-sak»-nettside! (Kommentaren gjelder også for tekst-TV, men det er jo en helt annen sak)

    Svar på denne kommentaren

  22. Jeg synes nyhetene som legges ut på nrk.no alltid kommer litt etter alle andre, og at sider som dagbladet.no og vg.no har bedre dekning, dvs. dekker flere saker. Hvis det absolutt skal være en nyhetsside, må en være tidligere ute med saker, og kanskje forsøke å finne NRKs konkurransefortrinn – mange og gode lokalredaksjoner. De «store» nyhetene blir servert i alle kanaler, hva med å løfte frem de lokale sakene og gjerne gå mer i både bredden og dybden her? En slags «Norge i dag» på nett, gjerne med mulighet til å prioritere saker fra eget fylke.

    Svar på denne kommentaren

  23. Jeg mener NRKs nettsider har mye å lære fra medie giganten BBC. Da tenker jeg på struktur og design av forsiden. Forsiden til BBC er delt opp etter kategori og medium, men er samtidig strippet ned til det minimalistiske. Det er lett å finne frem til det man leter etter (lukten av informasjon) som blant annet skyldes gode stikkord (på lenker).

    Svar på denne kommentaren

  24. Iom at NRK primært er en kringkaster bør live stream stå sentralt på forsiden. Gjerne med en tilordnet meny hvor man kan velge fra alle NRKs tv- og radiokanaler i forkjellige kvaliteter og formater.

    En bar med «nå/neste» program med programinfo bør med, samt link til arkivprogrammer.

    Så kan man gjerne ta for seg de aktuelle produksjonene NRK har i ilden etterhvert.

    «Dagsrevyens nyhetssaker» er etter min mening mindre interesant på forsiden da dette bare er innhold i ett enkelt program NRK lager. Disse bør være tilgjegelig på en egen side ikke på forsiden. NRK er ikke en avis i akersgata og nettsidene bør ikke prøve å være det heller.

    Svar på denne kommentaren

  25. Vegard Sandvold

    Du kan aldri tilfredstille alle med den begrensede plassen på forsida. Noen (redaksjonen) må ta valget om hva folk flest er interessert i. Men det er såå 2007…

    La heller brukeren bestemme kategorier og oppdeling av innholder. Ved å plassere en stor søkeboks godt synlig midt på siden kan brukeren selv fortelle hva hun tenker på, hva hun liker, hva hun gjør, osv.

    Det er litt på sida, men jeg liker http://www.snooth.com og lignende siter. http://altnytt.no/ er også spennende.

    Søk is the new black. Og det sier jeg ikke bare fordi jeg jobber 8 timer om dagen med utvikling av søkeløsninger 🙂

    Svar på denne kommentaren

  26. Martin Bekkelund

    Hva er det viktigste innholdet dere viser på forsiden? Lag en prioriteringsliste og skrell vekk fra bunnen. Umiddelbart tenker jeg følgende:

    Annonsene bør fjernes.

    Kutt ut venstremenyen på forsiden. Lag heller gode toppmenyvalg og inkluder mindre venstremenyer på undersider. Toppmenyen kan med fordel gjøres større / mer synlig. Det samme gjelder logoen.

    Fra fire kolonner bør dere vurdere å kutte til maks tre, ideelt sett én eller to.

    Nøkkelordet er vel å kutte vekk så mye innhold som mulig. Det er bedre å sitte igjen med mindre innhold som 3 av 4 klikker seg videre fra, enn mye innhold hvor 3 av 4 forsvinner.

    I tillegg kan det være greit å undersøke hva folk kommer til nrk.no for. Nyheter? Sport? Nett-TV? Nettradio? Gi dem det de kommer for, dersom dere har tall og søkelogger som gir dere det dere trenger. Vi benytter Google Analytics til alle våre kunder, med stort hell.

    Synes det er spennende at dere tar opp dette emnet. Det hadde vært utrolig moro å se NRK som første mediebedrift gå nye veier i utformingen av sine nettsider.

    Svar på denne kommentaren

  27. Mats Staugaard

    Først og fremst vil jeg si at jeg synes NRK tilbyr mye godt innhold og er en god nettavis på innholdssiden. Dere når derimot i mine øyne ikke opp på designfronten.

    Jeg ville vært modig og lansert den første store nyhetsnettsiden i Norge UTEN reklamer på forsiden. Ha gjerne annonser på undersidene, men fjern all reklame og gjør det mest mulig oversiktlig på forsiden. Alle trender, både internasjonalt og nasjonalt, viser en stadig synkende CTR og display advertising på nett sine glansdager er talte. Dette må også NRK ta inn over seg og se på alternative måter å tjene til livets opphold på.

    Jeg støtter også Martin Bekkelund sitt forslag om å gjennomføre grundige undersøkelser for å finne ut hva folk faktisk kommer til NRK for. Er det Nett-TV, Nyheter eller noe annet? Følg opp resultatene med å gjøre denne informasjonen tilgjengelig på enklest mulig måte.

    Dere må også jobbe med å få brukerene med på å skape innhold. Gi dem større muligheter til å kommentere og diskutere innholdet på NRK.no, Nett-TV osv. Dette er ikke en enveis kanal.

    Veldig spennende og bra at dere tar opp et slikt tema. Mange spennende forslag i kommentarene – forhåpentligvis er dette noe dere tar med dere videre? 🙂

    Svar på denne kommentaren

  28. Anders Hofseth (NRK)

    dette er (som så ofte her) en fortreffelig diskusjon. Vi ser noen hovedlinjer og kommer til å gjøre et parteringsdrap hvor den deles opp i noen ulike diskusjoner. Mye som skjer nå, så det blir neppe før om et par-tre dager. Har også svar på endel av spørsmålene som reises, de kommer på kjøpet når diskusjonen er stykket opp. Men kan gi en liten gladmelding som svar på kommentar #8:

    @Mikael Berg: I skrivende stund er undertegnede på vei bort i nyhetshuset for å koordinere en første test av flashvideo-avspilling i artikkel.

    Men: Hva tenker dere om å dele opp diskusjonen i: Reklame, stoffprioritering og design/navigering? Noen store områder som er glemt?

    Svar på denne kommentaren

  29. Geir Arne Brevik

    Tom Coates sa dette, jeg tror i forbindelse med den nye BBC-forsiden:

    «People always get designs of homepages wrong. They ask what the homepage is for. What they should ask is what the site is for and make the homepage reflect that.»

    Hva er målet med NRK.no?

    Svar på denne kommentaren

  30. Anders Hofseth (NRK)

    Tom Coates bør ha en medalje.

    Sakset fra målsetningene våre:

    NRKs tilbud på nett skal være:
    – lett å finne, bruke og dele
    – være relevant gjennom bredde, dybde og nyskapning
    – by på NRKs beste stoff, når og hvor folk vil ha det
    – ha like høyt kvalitets- og ambisjonsnivå som radio og TV, på nettets egne premisser
    – være et viktig verktøy for å oppfylle samfunnsoppdraget

    …vi er ikke i mål på noe vis, men dette er ihvertfall det vi streber etter.

    Svar på denne kommentaren

  31. eirik jacobsen

    Ang oppdeling; det blir lett et kunstig skille mellom de to siste områdene. Under design- og navigeringsvalg må det ligge en bærende ide om hva NRK-innhold er.

    En slik bærende ide mangler idag. Her er ett forslag: Multimedia og distrikter er (de) to strategiske fortrinn(ene) for NRK, faktisk enda viktigere enn kategoriene Nyheter og Sport.

    I dag er distriktene en underkategori under nyhetene; feil tenkt. Distriktene kan enkelt løftes fram som funksjonelt tilbud på forsida i form av kartet vi bruker andre steder.

    Det multimediale tilbudet bør samles; som danskene har gjort det. Der deler multimedia hovedfokus med tekstnyheter, adskilt i en egen fargedefinert høyrekolonne. Innafor kolonnen er det tenkt horisontalt. Det gir ro som Klev i #22 riktig påpeiker.

    Danskenes presenterer sin nyhetsspiller som det den er; en oppdateringspresentatør. De ligger ute med de tre siste tidfesta publiseringene og mulighet for å velge eller bla i resten. NRK ligger ute med udaterte nyheter i loop, fokus helt bort fra hovedpoenget, nemlig at dette er siste nytt.

    Svar på denne kommentaren

  32. En av problemstillingene vi jobber med er nettopp hvor sentrale distriktene skal være mht. navigasjon.

    Vi vet at folk er veldig opptatt av nyheter fra der de kommer fra, samtidig som vi ser at interessante saker slår ann uavhengig av hvor de kommer fra.

    Hva er viktigst, å tilby en en god blanding av de viktigste innenrikssakene på et sted, eller å gjøre distriktsidene mer tilgjengelig? Eller kan vi kanskje få til å gjøre begge deler?

    Her vet vi at det er stor forskjell på hva folk mener avhengig av hvor de bor.

    Svar på denne kommentaren

  33. Tor Håkon Haugen

    Det slår meg at jeg ikke ser på NRK.no som en nyhetsside, likevel er forsiden full av nyheter. Jeg sier ikke at NRK skal slutte med nyheter på nett, men heller sørge for å lede folk interessert inn på NRK.no/nyheter. Og denne linken ligger jo allerede øverst på siden. Eller, iallefall rett etter reklamen.

    En mer minimalistisk og stilren forside tror jeg hadde gjort seg bra.

    Nå vet jeg ikke hvordan det er med andre folk. Men hvis jeg er ute etter å besøke NRK P2, så skriver jeg nrk.no/p2. Jeg går simpelthen ikke innom forsiden på slike ærend :-).

    Svar på denne kommentaren

  34. @Nina
    For min del, så skulle jeg ønske at distriktsnyhetene fikk mer oppmerksomhet på forsiden (hvis det er nyheter det skal fokuseres på). Men aller helst, så ville jeg ha hatt mer fokus på Nett-TV og -radio, og deretter nyheter, først fra mitt distrikt og deretter de viktigste innen- og uten-riksnyhetene.

    Hva med å dele siden i to, 50/50? Ha fokus på TV/radio (Nett-TV/radio og programtilbud) på venstre side og nyheter på høyre side (gjerne slik at jeg enkelt kan velge fra hvilket distrikt).

    Menyen burde legges i toppen og må bli mye bedre enn den er i dag. Bruk f.eks. dropdown som i dag bare med flere valg: f.eks. Nett-TV -> Natur -> Program ->Midt i naturen.

    Sitter ikke på egen PC nå og har ikke programmene jeg trenger her, men skal legge ut en skisse i kveld på hva jeg mener.

    Synes forslaget til Mats om en reklamefri forside er meget bra 😉 Vurderer faktisk det på et eget prosjekt.

    Synes forresten det er meget bra at Nrk lar oss brukere ta del i diskusjonen av utformingen av Nrks nettsider, fortsett med det 🙂

    Svar på denne kommentaren

  35. @Terje
    Selv om vi har skisset på alle mulige og umulige varianter av oppdelinger av forsiden, finnes det helt sikkert flere gode ideer vi ikke har hatt.
    Vi er veldig glad for dugnadsånden her og gleder oss til å se skissen din.

    Svar på denne kommentaren

  36. Det er også lov å tenke nytt. Jeg er smertelig klar over hvordan bruksmønstres og konvensjoner definerer hvordan ulike aktører skal presentere seg selv på nett, men jeg mener NRK er så store og tunge at de ”har rå” til å bruke denne ”brukertall-kapitalen” til å utfordre.

    Hva vet vi? / Gjetter jeg på at..?
    – NRK.no er ikke bare en nettside, men en portal for flere TV, radio og skriftlige kommunikasjonskanaler.
    – Enorme innholdsmengder
    – Stor gjennomstrømning av innhold
    – Ulike brukergrupper (fra fjortiss til oldiss)
    – Mange underportaler tilpasset spesielle grupper (sport, nyheter, barn/unge, de ulike TV og radiokanalene, osv)
    – … [mange ting å legge til rette for]

    Så vil jeg anta en ”sannhet” om Norge og medier i dag. Vi ser/hører/leser ikke det samme lenger. Da radio/tv ble introdusert her i landet kunne alle snakke om det samme programmet i lunsjen dagen etter. Det var fortsatt stort sett mulig da monopolet forsvant og TV2/TVN så dagens lys. Vi fikk litt å velge i, men ikke så mye at vi ikke hadde felles referanser dagen etter. Omtrent den samme historien går for radio?
    – I dag har NRK alene tre (3 pluss?) TV-kanaler, en bøtte radiokanaler og så denne gigantisk portalen av en nettside til å knytte disse sammen, til en slags nettavis ala bt.no og adressa.no.
    I den grad vi bare konsumerte media fra NRK, så ville vi alle ha ulike ting å snakke om. Nyhetene ville sannsynligvis være det eneste som garantert overlappet.

    – Det kan NRK gjøre noe med. NRK kan selge seg selv på en litt mer ”tabloid” måte, for å gi oss felles knagger. Så på popurls.com, se hvordan denne siden gir et slags (dog forvridd og selektivt) sammendrag av verdensveven på et gitt tidspunkt, etter frekvens per tid – ikke tid alene.
    Det går nødvendigvis lett an å overgå popurls i framstilling, det er f.eks. ikke å anbefale å ha så store blokker med tekst. Å legge til kjente NRK-elementer (som den blå baren med quick-select knappene til nett-radio og tv). Det er prinsippet bruk i popurls jeg ønsker å understreke.

    Dette prinsippet kan (og etter min mening bør) innføres på en portal som NRK.no. Å selge en enkel hovedsak, etterfulgt av mindre viktige nyheter, blandet med egenreklame og (akk og ve!) kommersiell reklame gir ikke det bildet jeg har av NRK: en mediagigant som spiller på hele spekteret av medier, sjangrer, brukergrupper og produksjonsmetoder. Det lukter ikke Norges største mediebedrift av NRK.no, det lukter middels stor konservativ regionalavis.

    Det er kanskje logisk at NRK.no sin førsteside presenterer innholdet sitt som en nettavis? – eller er det det? Jeg har i alle fall ikke kjøpt den avisen.
    Fordelen med et slik oppsett er (slik jeg ser det) at den har alle kjennetegn på en portal; grupperte menysystemer som avslører ulike grupper med informasjon, en nyhetsflyt med det nyeste nye, søkefelt (viktig) og hendige pekere til store innholdskategorier (nett-radio, web-tv, sport, nyheter, …).

    Som i gamle dager!
    Ved å lage ”topplister” under mer tradisjonelle kategorier (sub-portalene?), på en helhetlig, og ikke minst lesbar måte, øker sjansen for at jeg har en referanse fra NRK som mine venner/kolleger også har. Denne bør helst ikke simpelthen være en hovedsak fra nyhetskategorien, men noe som JEG er genuint interessert i. NRK har dette innholdet, jeg finner det bare ikke på mindre enn 5 klikk.

    – Sport er ikke nyheter, så la meg klikke meg unna i tide.
    Disse nevnte kategoriene (som de poppe sakene hentes fra) må nødvendigvis peke videre til sine respektive ”underportaler” (som nrksport.no, nrknyheter.no, osv). Hvordan dette igjen blir organisert er utenfor spørsmålet, men at disse underportalene lett nåes fra førstesiden av avgjørende for å minske antall klikk. Jeg vet ikke hvor mange slik underportaler NRK har, men jeg antar det er mange. Dette burde komme fram allerede fra først blikk på startsiden nrk.no.

    .. og beklager til deg Terje, jeg har ikke bakt inn noen organisering etter region her, det er innlysende nok ca 4.7 millioner måter å gjøre dette på, og denne ene leser lokalnyheter fra andre kilder enn NRK (som rett og slett ikke kan være best på alt). Lokalt stoff er det mindre aktører som kan bedre, ”Ingen kjenner Telemark bedre enn TA”, eller noe i den duren.

    ___
    To helt alternative forslag er å tilpasse startsiden mot surferen, og ikke mot ”folk flest” som i første alternativ.

    Enten ved å la folk tilpasse den selv ala google/yahoos personlige startside, eller automatisk etter surfevaner (amazon/ebay), klikkemønstre love/hate innputt ala last.fm osv.
    Ved å kombinere dette med en profil der personalia samles åpner det seg skremmende mange muligheter, oftest brukt i salg/reklame (som NRK igjen bør holde seg unna), men kan også brukes til å gi meg akkurat de nyhetene jeg vil ha.

    Og nei, disse forslagene gjenspeiler ikke verden i dag slik NRK (den seriøse og troverdige giganten) viser meg det, men jeg velger å tro at jeg får med meg det viktigste på NRK-nyhetene uansett 🙂

    .. og huff, beklager lengden på kommentaren her.

    Svar på denne kommentaren

  37. Hva med å lage en forside tilpasset brukeren basert på enkle [geo|demo]grafiske valg? I aller enkleste forstand trenger dette ikke være mer komplisert enn det yr.no gjør, de husker hvilke steder du sist sjekket været på og bruker den mest verdifulle skjermflaten på å vise deg været fra disse. Man kan ta dette noe lengre, men det blir fort komplisert.

    Ellers syns jeg newsvine.com har en del gode idéer hva gjelder toppnavigasjon og søk.

    Svar på denne kommentaren

  38. Jeg går ALDRI til nrk.no for å lese nyheter. Derimot går jeg for å høre på nettradio, se web-tv og laste ned podkast. Hvis dere skal fokusere på nyheter bør dere gjøre det på nrk sine premisser og det betyr mye video og lyd på vær eneste artikkel. Ellers som en generell komentar, det er ganske mye «døde» linker på nrk.no. Dette gjelder innhold som linker til program eller innhold i web-tv. Ofte er video innholdet fjernet.

    Svar på denne kommentaren

  39. Tor Håkon Haugen

    Er forsåvidt greit å la brukeren få lov å konfigurere sin egen forside, men det må likevel eksistere ett standardvalg. Ser ikke for meg at flesteparten av brukerene er interessert i den slags.

    Svar på denne kommentaren

  40. Asbjørn Ulsberg

    Helt enig med Martin Bekkelund. Når det gjelder bortskrelling, prøv også å gruppere informasjonen bedre, slik at det blir lettere å skumlese forsida og finne det man er interessert i. Sånn som det er nå er det alt for mange kolonner og alt for tilfeldig kastet inn hvor du finner nyheter, programinformasjon, promotering av nett-TV-innslag, osv.

    Del forsida inn i noen få, horisontale seksjoner, der hver rad inneholder én innholdstype. Ikke vis for mange artikler av hver type; det holder typisk med én hovedsak og to undersaker. Vær tydelige på hva slags innhold man finner i en gitt seksjon; nyheter, programinformasjon, nettradio/nett-TV.

    Fortsett gjerne med farge-«koding» av ulike innholdstyper, men pass på at det gjøres enhetlig gjennom nettstedet (i nett-TV, nettradio, o.l. også). Bytter dere ut Windows Media med Flash Video/Audio kan dere enkelt promotere nett-TV- og nettradio-saker direkte på forsida. Med Windows Media og dét at nett-TV og nettradio i dag er to helt uavhengige nettsteder og like gjerne kunne vært hostet på egne domener, er det et svært unaturlig skille mellom tekstlig og audio-visuell informasjon på NRK.no.

    Gjør audio og video til en like «first class citizen» på NRK.no som tekst og bilder — også på forsida!

    Svar på denne kommentaren

  41. Forsiden er ikke bare et spørsmål om tekniske løsninger og lay-out. Det er også et spørsmål om redaksjonell kvalitet. Nå ligner mest nettsiden en miks av VG og SEogHØR. Den ser ikke særlig seriøs ut. For ikke å skrive for langt. Se på BBC´s nettsider og bli inspirert. AlJazzera har også en meget bra engelsk nyhetsside. Dere må ikke prøve å være alt for alle på samme siden. Ha gjerne en side for underholdnings og tabloidstoff, men NRK som almenkringkaster kan ikke være bekjent av å ikke ha en seriøs nyhetsside!

    J.

    PS: Jeg bruker (nesten) aldri videolinkene. Dels fordi jeg vil ha rask nyhetsoversikt ikke uinteressante «snutter», og dels fordi Windows teknologien er «krøkkete» fra min Mac.

    Svar på denne kommentaren

  42. Eirik Solheim

    Vi kommer nok helt sikkert til å skrive om OpenID, men jeg kan ikke love akkurat når og i hvilken sammenheng.

    I forhold til NRK sine tjenester er OpenID absolutt interessant som et av flere alternativer for identifisering.

    Svar på denne kommentaren

  43. Hei! Liker initiativet til aa la publikum komme med forslag til siden.
    Ting jeg tenker paa m. NRK.no er at den boer reflektere NRK som almennkringkaster.
    Aa finne programoversikten for NRK1 synes jeg er mye vanskeligere enn for NRK2 og NRK3 eller radio. Det er litt spesielt. Oensker at nrk.no har klare pekere til hvilke programmer som her hotte for tiden, klare koblinger til programoversikt for alle kanaler. En ticker med siste nyheter som f.eks peker til nrknyheter.no som kan ha en egen klar nyhetsforsideprofil, tilsvarende http://www.bbc.co.uk vs news.bbc.co.uk. Gjerne se paa muligheter for aa ha en slags felles profil paa nett som i sendingene.

    Nett-TV og Nettradio er bra, men ikke saa veldig platformuavhengig for webtv sin del. Flash er mer egnet som format for webtv enn Windows Media og mer platform uavhengig. Og hvorfor virker webtv-klippene som en ufokusert person som forsoeker aa huske aa trykke Record mer eller mindre minutter foer, inn i eller etter programstart. Hvorfor kan ikke webtv-programmene vaere en avspilling av selve programmet istedenfor et slags opptak?

    Ellers synes jeg NRK er best 🙂 Venter spent paa en Apple Dashboard-utgave av deres Vista Sidebar nettradio-miniprogram. Den er utrolig kul.

    Svar på denne kommentaren

  44. Anders Hofseth (NRK)

    @ Tom R
    Det ser ut som vi skal klare å flytte oss over i Flash etterhvert.

    Når det gjelder det med at webtv-klippene starter i hytt og vær. Uff. Stygg sak. Det er endelig blitt fikset, men det har tatt ALT for lang tid. Grunnen til at det er slik, er at det er mye hassle å digitalisere alt som sendes, det er mye lettere å hekte en burk på utgangen og programmere den til å ta opp på oppsatt tid. Men sendeskjema følger jo ikke klokka på sekundet, det sklir frem og tilbake med lengden på dagsrevyen osv. Dermed har vi hatt behov for å få laget en dings som kobler sammen sendesystemets programmering og opptaket. Og det ble dessverre nedprioritert alt for lenge. Men i disse dager skal det virke, har jeg hørt.

    Svar på denne kommentaren

  45. @Anders
    Det med at klippene starter i hytt og vær har irritert meg lenge 😉 «Litt» irriterende at en ikke får med seg slutten av programmet. Men har merket at det har bedret seg i det siste. Fortsett sånn 😉

    Svar på denne kommentaren

  46. Hovedproblemet til NRKs forside er som for mange andre nettsteders forsider. Den mangler et hovedmål.

    Skal NRK.no være portal til det fantastiske bibliotek av tjenester som faktisk finnes der, eller skal NRK.no være en nyhetsside, a-la VG Nett?

    Dere må velge èn. Jeg sliter med å finne en grunn for å gå til NRK.no, for ingen av delene var sist jeg sjekket bra nok gjennomført.

    Selv ville jeg gått for strategien om at NRK.no skulle være en reklameforside kun for interne tjenester. Man kunne kalle det en «Fancy sitemap» som kontinuerlig pusses på og vedlikeholdes for å vise frem de nyttige tjenestene som finnes. Den aller første og største linken på denne «sitemap»en ville da være «NRK Nyheter» som blir en rendyrket nyhetsside. Dette kunne kanskje tenkes å påvirke annonseinntekter negativt på kort sikt, men øke verdien for brukeren. Dette synes jeg bør være helt i tråd med NRKs, en brukerfinansiert tjenestes, filosofi. Det vil uansett øke tjenestens totalverdi på lang sikt.

    Man kan like godt snu denne strategien på hodet og ha en rendyrket nettavis på forsiden, og en stor flott direktelenke til NRK’s side for profilering av ytterligere tjenester på NRK.

    Men; dere må velge. Ikke gjør flere ting på samme side.

    «Det du vil være, vær det fullt og helt, ikke stykkvis og delt» som en eller annen stor norsk forfatter en gang ca. sa.

    Svar på denne kommentaren

  47. Martin Berglund

    @Geir:
    Veldig gode innspill! Takk for det 🙂

    Men når du har en grunn til å besøke NRK.no…

    …finner du da frem til det du ønsker (men misliker presentasjonen?), eller sliter du med å finne frem?

    Har du noen eksempler på sider som har gjennomført strategien du ville gått for?

    Svar på denne kommentaren

  48. Jeg har sittet og lest noen av disse kommentarene og mange av dem er gode. Her er noen av mine forslag.

    1) Dropp tanken på at forsiden skal inneholde alt og opptre som en startside. Det er umulig for en allmenkringkaster.

    Jeg vil heller hatt undersider for de forskjellige brukergruppene: for eksempel ungdom.nrk.no, kultur.nrk.no, samfunn.nrk.no, sport.nrk.no. Der bør sidene ha fokus på tema, samt den inneholder en viss andel med diversifisert innhold fra de andre temaene. (60/40 deling av innholdet) Andre mediekonserner har flere nettsteder som tiltrekker forskjellige grupper. TV2, NA24 Nettavisen, side2 er samme konsern.

    Jeg vi si at p3-siden er et flott utgangspunkt for temasidene.

    2) forsiden burde fokusere på tv- og radioinnholdet. «Toppbanneret» burde være større. Skape konvergens med sendingene. Bruke toppsakene i de andre temaene som fyll.

    Svar på denne kommentaren

  49. ØivindHagugen

    ENKELT – Gjør førstesiden enkel og oversiktig, slik at publikum raskt kommer seg videre dit de ønsker. En flott og «stilig» førsteside med «kun» de viktigste oppdateringer og oversiktlig vei videre. Om det er nyheter, sport, programtablå eller nettplayer av noen slag.

    Viktigste suksesfaktor her er at publikum ser siden som nyttig og effektiv.

    Svar på denne kommentaren

  50. Hovudårsaka til at eg så å seie aldri er innom nrk.no, som ellers ville vore eit naturleg førsteval for meg når det gjeld både nyhende, kultur, idrett, osb. (iallfall er det det på fjernsyn! :), er faktisk at sida (til liks med m.a. aftenposten.no) er j*vlig tung å laste. (Eg har til og med ei heilt grei bandbreidde!)

    I alle tilfelle, det er vel ikkje det vi snakkar om her, så:

    1. Eg er samd med mange andre her: Ta vekk reklame (og iallfall flash!) frå framsida.

    2. NRK bør dyrke distriktskontora, så «Ditt distrikt» el.l. bør vere lett å finne.

    3. NRK har eit generelt problem i at dei (over)fokuserer på nyhende og sport (og økonomi), men er vage på kultur, akademia og samfunn – gjer noko med det, gjerne med eit nokså skarpt skilje mellom «kunst» og «underhaldning» (det er her alle norske nettaviser feilar, same kor mykje norske nettjournalistar saksar frå den kanskje einaste avisa i verda som er betre på nett enn papir: http://www.guardian.co.uk).

    4. I alle tilfelle: Gå ikkje i «trivia-fella» som gjer at dagbladet.no og vg.no er ei liding. Frå nrk.no as we speak: «Kjøpte makrell – vann ein million kroner / – No skal eg kjøpe meg ny brødristar, seier Thor.» Ouch …

    5. Venstremeny vekk? Sure thyng, den er iallfall ALTFOR omfattande slik den er no.

    6. Tydeleg linking til nettradio/-video.

    7. Ein annan irriterande ting med dei «kommersielle» sidene: Nye saker kan hamne kvar som helst på sida. Ja, det er bra for reklameinntektene at folk «må» gå frå topp til botn fem gongar om dagen, men også her er NRK i ei særstilling – dei kan (eller burde kunne) gje blaffen.

    Osb., osb. …

    Svar på denne kommentaren

  51. la forsiden gjenspeile nyheter og daglig oppdateringer.

    Opprette egene Tema forsider
    *nrk.no/sport
    * nrk.no/kultur
    *nrk.no/distrik (sett inn valgfritt distrik)
    *nrk.no/barn
    *nrk.no/tv (hva er på tv akkurat nå, neste program og lenketil livestream)

    rydd bort lenker på fordsiden la forsiden kun inneholde nyheter. topp meny og meny på venstre side. Husk alldri mer en tre klikk for å nå til siste nivå.

    Svar på denne kommentaren

  52. Start med å FJERNE REKLAMEN! Allerede da har dere en mere ryddig og mye mye raskere side (og er såklart litt fattigere, men synes ikke vi skal belastes med reklame når vi besøker sidene.

    Bestemm dere hva dere skal legge på forsiden, slik det er nå er det alle typer nyheter, programmer, morronytt og all annen info. Det blir for mye info i selve forsiden. Selv om dere har mye informasjon virker det litt som dere i redsel av at ingen klikker forbi forsiden prøver å proppe alt inn på forsiden. Mindre proppet inn i forsiden og bedre undersider.

    Breadcrumbs. Infoen om hvor man til enver tid er drukner i sidene og er ikke tydelig nok.

    http://www.nrk.no/distrikt/
    Hva er egentlig denne taxonomy? Hele Norge? Synes en del av distrikt inndelingen er litt grov. Velger du et distrik viser den alle typer nyheter innen denne nyhetsklassen en en veldig lang side. Kutt ned antall artikkler med teaser og heller samle opp nyhets overskriftene i info. bokser som dere allerede gjør bare tydeliggjør dette bedre.

    Til slutt, kikke på storebroren over dammen http://www.bbc.co.uk/ 🙂

    Velg en OpenSource CMS http://drupal.org for å bygge framtidens NRK tjeneste side, det hadde vært et modig og spennende valg. Brukes f.eks av MTV United Kingdom, Sony Music og for alle artistene deres! Terminus1525, Project Opus, Warner Brothers records.

    Svar på denne kommentaren

  53. Jeg må også bare skrive under på oppfordringen om å fjerne reklamen! Jeg syns nesten det er skammelig at en statseid, lisensfinansiert, «reklamefri» informasjons- og kulturkanal er så nedtynget av reklame på nettsidene sine!

    Og et open source system støtter jeg selvsagt! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  54. Martin Gjesdal

    * Bort med reklamen
    * Tone ned nyhetene
    * Fremheve programmene (som bør få mer komplette landingssider – nå er det for rotete)
    * Legge inn «best bets» / «vi anbefaler» når jeg søker på programmer som f.eks 20 spørsmål og herreavdelingen.

    Et godt alternativ kan være å gjøre et klart skille mellom NRK som programformidler og NRK som nyhetsformidler.

    Svar på denne kommentaren

  55. Jeg vil gjerne at det skal være lett å finne info om tv-programmene.. Hva som kommer, hva som har vært, programomtaler etc. Dette synes jeg er for vanskelig å finne idag.. Ganske enig med Martin Gjesdal forøvrig..

    Svar på denne kommentaren

  56. Ken Håkegård (NRK)

    Litt tilleggsinfo om storebror BBC og deres nye forside. De opplyser at så mange som 60 % av de besøkende bruker «widgetene» på forsidene, og personaliserer forsiden. Så dette kan kanskje være noe for NRK-forsiden også? Om kort tid skal forøvrig BBC lanserer noe de kaller Topics, som skal gjøre det enklere å finne innhold i det store BBC-universet, i starten legger de ut rundt 500 topics-sider med et bredt innholds-utvalg. Og så har de også fått ut sine nye «automatsider» som henter ut mye nyttig metadata om samtlige programmer som går på BBC: http://www.bbc.co.uk/programmes

    Svar på denne kommentaren

  57. er ikke sikker på om det er mulig, men har ihvertfall ikke selv funnet «tidligere tv-program», for eksempel hvis jeg vil vite hva som gikk på nrk2 torsdag forrige uke. Er ette noe som er mulig pr dags dato eller noe dere kan implementere? kanskje ikke veldig mange som etterspør, men når man først lurer på slikt er det nærliggende å sjekke nrk.no, selv om andre kilder brukes til tv-oversikt for fremtiden (da man får sett hva flere kanaler viser)

    Svar på denne kommentaren

  58. @Anders
    Takk for raskt og informativr svar! er vel inne på noe vesentlig her, det hjelper fint lite om informasjonen finnes hvis ingen finner den. Sikkert noe dere, med de mengdene informasjon dere har, må være spesielt obs på!

    Gleder meg til å se hvordan den nye programoversikten blir!

    Svar på denne kommentaren

  59. Ikke direkte forsiderelatert, men jeg savner oversikten over de siste 200 nyhetssakene i høyremargen på nrk.no/nyheter. Vel og bra med siste fem fra innenriks/utenriks/distrikt/kultur/sport, men personlig foretrekker jeg den gamle utgaven for egen skumming og siling.

    Når det gjelder selve forsiden er jeg nokså todelt.

    På den ene siden mener jeg nrk.no primært burde være stedet for programinformasjon, men også med de viktigste nyhetene fra ulike saksunivers som linkes videre til sine respektive sider, seg være nrk.no/nyheter, nrk.no/sport eller nrk.no/distrikt.

    Samtidig liker jeg BBC-modellen hvor brukerne selv kan konfigurere sin egen forside etter eget forgodtbefinnende. Å blande kvalitetsinnhold fra NRK med at leseren selv kan bestemme utseendet på sidene og hva slags stoff man vil ha mer og mindre av, må jo bare bli en suksess.

    Svar på denne kommentaren

  60. Vet ikke om det er her det passer best, men var ihvertfall på forsiden jeg oppdaget det:

    NRKbeta ligger i kategorien «Underholdning»… Er det sånn resten av NRK ser på dere?:p

    Svar på denne kommentaren

  61. Nei nei nei, ikke gjør nrk.no til «Norge i dag» på nett. «Norge i dag» er et parodisk program, med saker som «ungdommer i distriktet hører på iPod på bussen» (faktisk sak) – med andre ord uinteressant søppel som ikke når opp i de ordentlige nyhetssendingene. Det sier jo også sitt at NRK legger ned «Verden i dag» for å opprette «Norge i dag». Heklestrikking i Oppland og ungdommer i distriktene som hører på musikk er verdens midtpunkt. Det ville være en oppskrift på døden for nrk.no om siden ble fylt opp med irrelevant søppel i stedet for ordentlige nyheter. Nei, skrell bort alt tullet og gjør som http://news.bbc.co.uk : Lag en stringent, oversiktlig forside med ordentlige nyheter (riksnyheter og internasjonale nyheter). Begrens dere slik at ingress bare brukes i toppsakene. Fremhev TV og radio på en bedre måte. Kvitt dere med reklamedritten og alle de gammeldagse bannerne og sidemenyene.

    Svar på denne kommentaren

  62. Og sist men ikke minst: Gjør noe med de elendige nett-tv og nett-radio-oppleggene. Nå har det pågått i årevis, men ingen forbedring har skjedd. Det er bortimot umulig å avspille nett-tv på proffe datamaskiner (les: Mac), og nettradioen er jo en vits.

    I stedet for å bruke ubrukelig og gammeldags Microsoft-søppel burde dere gå over til standardformater. Det finnes etterhvert mange mer moderne formater som kan avspilles overalt uten problemer, Flash f.eks. Se på http://www.youtube.org.

    Også, lær av Al Jazeera som bruker Youtube aktivt.

    Svar på denne kommentaren

  63. Anders Hofseth (NRK)

    @BD Det skjer ting i kulissene sakte men sikkert. Akkurat nå er alle ballene oppe i luften igjen, men når de faller ned skal vi fortelle mer. Grunnen til at dette har tatt tid, er at det har kommet en større omorganisering samtidig og da endres alle kommandolinjene og ting går saktere.

    Når det gjelder de elendige nett-tv og nett-radio-oppleggene som har pågått i årevis, så er det endringer på gang der, som du kan lese mer om blant annet her: http://nrkbeta.no/flash-og-mpeg4-i-nrks-nett-tv/ Det er et monsterprosjekt med flytting og omkoding av en anseelig mengde back-katalog osv. Men den som venter på noe godt…

    Svar på denne kommentaren

  64. Jeg har surfet mer på BBC sine hjemmesider, og jeg liker virkelig hovedsiden deres bbc.co.uk (merk at den skifter farge hver gang man besøker den, fine, friske farger (blått, rødt, orange kunne NRK eksperimentert med), og liker også den grå bunnen og navigasjonsopplegget). En annen ting jeg liker er den tydelige oppdelingen, der nyheter er skilt ut som en egen sak på hovedsiden. NRK bør få noe tilsvarende news.bbc.co.uk – nemlig nyheter.nrk.no – og lede nyhetsleserne dit, slik BBC gjør. Toppsakene skal selvfølgelig fremdeles stå på nrk.no, med med en diger lenke til nyheter.nrk.no. Det vil være så mye ryddigere og NRK.no vil kunne få plass til å fremstå som mer enn en nettversjon av Se og hør – på mindre plass.

    Svar på denne kommentaren

  65. Jeg så det var noe diskusjon tidligere om bruk av subdomener vs. nrk.no/nyheter

    Al Jazeera English gjør det slik: De legger nyhetssiden sin på english.aljazeera.net – men de promoterer den on-air som aljazeera.net/english – som er en omdirigering.

    Så nyheter.nrk.no kan være den faktiske adressen, men NRK kan promotere nettstedet on-air som nrk.no/nyheter

    Jeg tror også at nyhetsstedet bør ha en design og visuell profil som skiller det tydelig ut fra hovedsiden på nrk.no – Går man inn på nrk.no/nyheter i dag er det triste saker, nærmest en ren arkivside med flust med eldgamle nyheter nedover og vanskelig å se at dette er hovedsiden for nyheter og hva som er forskjellen fra hovedsiden på nrk.no.

    Også nyhetssiden bør være rimelig kort og oppdatert. Gamle ting bør ikke stå der.

    Svar på denne kommentaren

  66. […] Hva SKAL vi med forsiden? spurte vi i februar i år. Vi spurte hvordan dere tenker nrk.no sin forside skulle være. Artikkelen har for tiden 87 kommentarer av høy kvalitetet – mange av dem konstruktive, gjennomarbeidede og gode. De fleste av innspillene antydet at vi hadde svært mye å ta tak i med forsiden. […]

    Svar på denne kommentaren

  67. En filledetalj (mer en bug enn de større betraktningene over) som er utrolig irriterende: I den skiftende teksten over ‘Flere nyheter’, det er vel rss-feeden, der hender det at jeg ser en overskrift der og vil lese mer om temaet, men om jeg ikke rekker å klikke før den skifter, må jeg vente til den overskriften er tilbake igjen… burde gått an å fx klikke på den røde ‘pilen’ ved siden av og fått en liste over alle elementene. Det er også ofte at det vises overskrifter i feeden som ikke er tilgjengelige i «flere nyheter». Ellers er NRK en av mine favoritt nyhetssider.

    Svar på denne kommentaren

  68. Ny forside nrk.no

    […] 2008 ba vi om innspill til hva dere kunne tenke dere av endringer på NRK.no i posten Hva SKAL vi med forsiden? Svarene var mange og til dels motstridende, men noen ønsker har da blitt oppfylt. Jeg har valgt ut […]

    Svar på denne kommentaren

  69. Grattis – nå begynner det å ligne på noe fremtidsrettet! Litt til så er dere nesten på SVT.se sin standard! Jeg savner nå en ting – dere må bli mer business orientert – slik at man kan kjøpe mer av materialet dere sitter på/ har produsert! Jeg vil tro det er mer penger å tjene enn man sitter å ruger på produksjonen deres? Joda, jeg vet man kan sitte å se nett-tv etc. Men noen ganger øsnker man å gå bort fra dataen, sitte i sofaen og sette på en dvd. Den har man nå til odel og eie i evighet. Lykke til NRK!

    Svar på denne kommentaren

  70. Tror en mer subtil utforming av funksjonen er passende. Grått på kun hvit bakgrunn?

    Bruker tv og radio mye. Rotering på aktuelle tv og radio programmer øverst?

    Tema knapper. Nyheter, Økonomi nytt, sport, humor etc..

    Svar på denne kommentaren

  71. Hjelp oss å redesigne forsiden til nrk.no!

    […] spurte om det samme i 2008 i innlegget Hva SKAL vi med forsiden?. Da fikk vi inn en masse gode kommentarer som vi fulgte opp i vårt redesign i 2009. Det har […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Christopher Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.