Vi var ikke nådige da Google maps kom på norsk: Det var rett og slett altfor lite data der:
Hvis du skal finne frem til bedrifter, eller finne veibeskrivelser i Norge, så er du mye bedre tjent med å bruke Gule Sider. De har ikke “søk i nærheten†som Google. Men veibeskrivelsene er detaljerte og bra. Og de finner alt du kan tenke deg av adresser og bedrifter i Norge. Google maps for Norge er en skuffelse, så langt. Det gjenstår og se om de klarer å få inn alle data som trengs for at dette skal bli en tjeneste verdt å bruke. Om Google klarer dette, vil det bli en bra tjeneste. Selve systemet er bra, men det er dessverre altfor lite lokale data inne pr. i dag.
Og det har ikke bedret seg spesielt etter at vi testet første gang heller. Men nå kan du i hvertfall sørge for at vi finner din bedrift. Gå til Googles «lokale forretningssenter» for Norge. Der kan du legge inn din egen bedrift, som da vil bli søkbar både i Google Maps og Google Earth. Og det vil du jo?
Du legger inn adresse, justerer evt. markøren på kartet, legger inn data som telefon, åpningstider, logo mm. Så må Google verifisere deg før dataene legges ut, enten ved å ringe det telefonnummeret du oppgir, sende deg en SMS eller et postkort. Du kan mao. ikke legge inn data for andre, bare bedrifter du selv har ansvar for.
Her bør norske bedrifter kjenne sin besøkelsestid. Google har et kjempegrep på søk i Norge, og dette er en enkel måte å sørge for at kundene dine finner deg.
Dette er jo et verktøy det er verd å spre til massene.
Den første testen var tragikomisk lesning med tanke på Googles dominans på andre områder.
Problemet med veldig mange norske bedrifter er at de ikke kjenner mulighetene Google gir, og det er på en måte greit hvis de benytter norske tjenester fremfor Google. Jeg ønsker meg «i pose og sekk».
[…] Så da er det bare å få lagt til bedriften din. Husk: Hvis folk ikke finner deg når de søker etter deg, så finnes du ikke… […]