Lorentzens FPV-koffert: Clowerleaf-antenne øverst til høyre, patch-antenne (kvadratisk metallplate, venstre), mottagere, skjerm og FPV-briller.
Lorentzens FPV-koffert: Clowerleaf-antenne øverst til høyre, patch-antenne (kvadratisk metallplate, venstre), mottagere, skjerm og FPV-briller.

Postet til: Film, NRK, TV & Video

Med quadkopter i tåke


Oppdatering:
I lys av denne artikkelen har det kommet opp en diskusjon rundt regelverk og sikkerhet ved denne typen opptak. Vårt eksperiment her ble gjort med fire personer som hadde visuell kontakt med omgivelsene i tillegg til piloten. Vi har nå vært i kontakt med både luftfartstilsynet og interesseorganisasjonen UAS Norway. Vi har blitt enige om at vi følger opp med en ny artikkel som omhandler regelverk, potensielle farer og mer detaljer rundt både kommersiell virksomhet og hobbyvirksomhet.

Dette er et område der det hersker mye usikkerhet og som vi har nevnt i byggeartiklene våre er denne typen farkoster langt fra ufarlige. Vi håper at vi kan bidra til at denne typen virksomhet kan bli både sikker og moro ved å følge opp med mer informasjon.

Om dere lurer på noe er det også mulig å ta kontakt med flyoperativ inspektør Morten Raustein (mra(at)caa.no) i luftfartstilsynet eller rådføre seg med UAS Norway.

Opprinnelig sak:
NRKbeta var med P3 på innspilling av vignett for et helt nytt TV-program. Filmingen vi var med på foregikk med helikopter; hjemmelaget, naturligvis.

Quadkopter - Solheim
Modellhelikopterpilot Lars Petter Lorentzen følger med mens NRKbetas egen Eirik Solheim flyr sitt hjemmesnekrede quadkopter.

Vi har tidligere vist dere hvordan man kan bygge sitt eget quadkopter (del 1 og del 2). Neste skritt er naturligvis å feste et kamera på farkosten. Lars Petter Lorentzen har tatt det hele enda et steg videre, og flyr såkalt First Person View – FPV. Ved hjelp av et kamera i front av helikopteret og en trådløs link til en mottager på bakken, kan han fly helikopteret nesten som om han satt i det selv.

Dette har åpenbare fordeler, som for eksempel gir det langt bedre kontroll over og følelse med helikopterets bevegelser. Piloten kan da korrigere for disse umiddelbart, i tillegg til å faktisk vite mer eller mindre nøyaktig hva man faktisk filmer – en stor fordel når man bruker helikopteret til TV-produksjon.

- Jeg har vært ute med ‘ordentlig’ helikopter før, men har aldri filmet ved hjelp av modellhelikoptre, sier Torgeir Engen, som er prosjektleder for den nye programserien «Utkant». Sammen med postproducer Thomas Søbstad står han for regien. Spørsmålet er naturlig nok om kvaliteten og stabiliteten på filmklippene blir gode nok til profesjonell TV-bruk, selv ved bruk av et lite quadkopter.

Været innbød ikke akkurat til filming tidlig onsdag morgen på Bygdøy: tåken lå lavt over Oslo, og kombinert med snø på bakken kan dette gi nokså grøtete bilder uten den helt spektakulære kvaliteten – spesielt med GoPro-kameraet som skulle brukes. Også kulden viste seg å være et problem. Selv om Lorentzen stilte med seks forskjellige helikoptre – noe de øvrige fremmøtte mente burde være i overkant mange – viste det seg raskt at det kalde været var i overkant kaldt for helikoptrene, og at backup-farkoster slett ikke var så dumt å ha.

At batterier ikke liker seg når været blir for kjølig, er velkjent. Verre var det at fartskontrollerne (Electronic Speed Controller – ESC) ikke likte kulden, spesielt ikke ved oppstart:

Etter oppvarming av fartskontrollerne, kunne derimot helikopteret ta av. Etter noen testrunder, ble så GoPro montert, og filmingen kunne begynne.

- Det er versjon 2 av GoPro, som vi fikk i posten i dag tidlig, sier Engen. Han er tydelig spent på hvilke bilder det nye kameraet i kombinasjon med et lite modellhelikopter kan gi.

GoProen er montert rett på rammen av helikoptrene til Lorentzen. Riggen er stabil nok i seg selv, og trenger ikke egen gyroplattform for å stabilisere kameraet. Etter et par runder langs veier, skog og sjø på Bygdøy, tar Engen og Søbstad en titt på resultatet – og liker det de ser. Bildene er stabile, og på grunn av helikopterets størrelse man man fly både lavere, raskere og tettere på enn med et stort helikopter.

For å få til FPV fra helikopteret, brukes et lite og lett kamera med lav oppløsning, koblet til en trådløs sender. Lorentzen har montert mottagere og skjerm i en egen koffert, og driver det hele ved hjelp av standard batteripakker. To forskjellige antenner tar i mot signalet, og et eget system evaluerer kontinuerlig videostrømmene, og sender det mest robuste videre til både FPV-briller og en liten skjerm montert i kofferten. På den måten finnes det i alle fall én backup om signalet skulle forstyrres.

Lorentzens FPV-koffert: Clowerleaf-antenne (øverst til høyre), patch-antenne (kvadratisk metallplate, venstre), mottagere, skjerm og FPV-briller.

- For å fly FPV må man rett og slett lære seg å «bli» helikopteret, og gi seg litt hen, sier Lorentzen.

- Litt som å spille Counter Strike; du må leve deg inn i det brettet du er på, godta 2D-skjermen som et virkelig bilde og bevege deg som om du skulle gjort det i virkeligheten, sier han.

Likevel må det sies at FPV er for dem med erfaring: det nytter ikke å begynne med FPV etter et par timers flyvning med quadkopter. Det lønner seg å lære helikopteret å kjenne på vanlig måte først, og heller oppgradere med FPV-utstyr etter hvert, om man føler seg komfortabel med det.

Når man flyr FPV, må man også huske på å alltid ha en observatør med seg, som man følge med på hvor helikopteret er, og eventuelle forbipasserende og farer piloten ikke kan se fra sitt forholdsvis snevre utsyn rett fremover fra helikopteret. En observatør er også god å ha når (ja: når) helikopteret crasher. Det er ikke alltid like lett for piloten å vite hvor farkosten crashlander.

Mens Lorentzen flyr, står Engen og Søbstad rundt påsynsskjermen og følger med. Ønsket fra regissøren om å gå litt lavere, ender med at GoProen såvidt skraper i asfalten. Lavt nok, altså.

Med en batteritid på rundt syv minutter i kulden, ble det nokså korte flyturer, skjønt bytte av location (fra Bygdøy til Maridalen) og oppvarming av alt for kald elektronikk, gjør at tiden – vel: flyr.

Dagen etter forteller postproducer Søbstad om gode klipp de absolutt kan bruke, og kan vise til en kjapt sammenklippet test som vi her har æren av å presentere. Det hele er klippet til musikk, men på grunn av opphavsrett kan vi kun presentere selve filmen:

Som dere ser er det stabile bilder, og selv om lysforholdene ikke var de beste, er det absolutt av en god nok kvalitet. Klippene her kommer rett fra kameraet, og er ikke korrigert på noen måte. Med litt fargekorrigering og grafikk kan det bli riktig så bra.

Ved hjelp av noen furukvister i kors, billig elektronikk fra Asia, en porsjon el-tape og noen strips, kan en dyktig modellhelikopterpilot levere bilder til TV som et fullskala helikopter med gyrorigg og det hele aldri hadde klart å fremskaffe; og da har vi ikke engang nevnt forskjellen i pris.

 

Utkant er et program om ungdom i utkant-Norge – en slags yngre versjon av «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Serien skal følge 8 ungdommer i alderen 15-25 år, fra forskjellige steder i landet. Målet er å vise hvordan det er å være ung i et lite miljø i Norge i dag. Serien vises på NRK til våren.

42 kommentarer

  1. Dere flyr fortsatt feil. Dere vil finne ut at det er mye lettere å fly med kontroll hvis dere bruker fingertuppene(tommel+pekefinger) på stikkene istedetfor tommeloverflaten. Det gir dårlig og slarkete kontroll.

    Svar på denne kommentaren

    • Bedreviter (svar til Herman)

      Tull fra deg, Herman. Noen liker å fly med tomlene, noen med tofingergrepet du forklarer. Det er ingenting som er feil eller korrekt der. Selv blant de som regjerer i toppen i ulike mesterskap er det en god miks. Men det kan godt hende at du får slarkete kontroll med kun tommelgrep. Andre fremhever raskere bevegelser med tommelgrepet.

      Svar på denne kommentaren

  2. Jeg flyr feil ja. Men LP bruker tommel+pekefinger. Så ikke dra han ned i sølen selv om jeg er en amatør. :-)

    Jeg jobber med saken. Og du har helt rett. Men litt mer flyging i vinterkulden så bruker jeg to fingre på spakene jeg også. Tommelstyringen fungerer nemlig spesielt dårlig med kalde fingre.

    Svar på denne kommentaren

  3. Håvard Nordgård

    Hei, er det mulig å få oppskriften på dette oppsette. Særlig hvordan den som flyr ser det kamera filmer. Jeg vil bygge meg et slikt selv. Kan om så betale litt for å få oppskriften. Er det mulig å få innsyns i hvordan dere har gjort dette ned i minste detalj?

    Svar på denne kommentaren

  4. Erik Børresen

    Veldig moro at dere har laget denne serien med oppskrift, og ikke minst filming/fpv.

    Man bør imidlertid være oppmerksom på at mange av de frekvensene som benyttes til FPV (kanskje alle med den senderstyrken som normalt brukes til dette), ikke er tillatt i Norge uten evt. tillatelse fra Post- og teletilsynet. Selv om man får kjøpt utstyret (også i Norge) betyr ikke det at det er tillatt å bruke.

    En mulighet er å bli radioamatør og bruke en av frekvensene som de har, forutsatt at utstyret faktisk holder seg innenfor grensene som er satt for det aktuelle båndet. Mange av senderne opererer på samme frekvens som trådløse telefoner eller som datautstyr og kan da blokkere/forstyrre for annet slikt utstyr.

    Det er også slik at man må ha tillatelse for å kunne filme/fotografere fra luften. NRK har sikkert slik tillatelse, men alle andre har ikke nødvendigvis det. Man kan søke om slik tillatelse hos Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

    Det er også noe omdiskutert om det er en høydebegrensning på slik flyging på 400 fot. Luftfarttilsynet har skrevet en artikkel om dette som tolkes slik, og det er skrevet en avhandling ved Universitetet i Tromsø om dette. Det arbeides konkret med regelverk for dette nå, slik at det forventes å komme begrensninger i fremtiden. En ting er biler og fotgjengere, men i luften finnes også fly – og mange som driver med dette synes etterhvert det er moro å fly lengre og høyere.

    Det er derfor mulig å gjøre dette lovlig, men krever litt arbeid og litt omtanke hva gjelder hvilket utstyr man kjøper.

    FPV er veldig moro og jeg flyr selv med fly påmontert kamera på denne måten, men vi må være forsiktige og følge de reglene som finnes på området slik at det ikke kommer et forbud i fremtiden.

    Svar på denne kommentaren

    • Det er en begrensning på 400fot (150m). Regelverket sier også at om en skal fly fpv til komersielt eller i arbeid generelt skal det være en pilot som styrer dronen og en observatør som hele tiden ser dronen og kan advare piloten om evt farer.
      Man skal også ha utarbeidet sikkerhetsanalyse, brukermanual, veiledning til brukermanual, checklister og kjøpe en tredjepartsforsikring for dronen. Ikke gjort på en dag;)

      Men som du sier, dette gjelder ikke hobbypiloten:)
      Til de av dere som har tenkt eller driver med fpv, vær så snill å ta dette litt alvorlig! Man kan fort komme til å skade noen/noe. Det vil da komme restriksjoner som struper dette helt! Da er jeg uten jobb…
      link to antimedia.no

      Svar på denne kommentaren

      • Det som her foregår, er UAS operasjoner og slik dere praktiserer det, er det faktisk ulovlig!
        For ALL filming fra lufta, kreves særskilt fotolisens fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (link to nsm.stat.no). Det er vel ikke usannsynlig at NRK allerede har en slik lisens som KANSKJE også er gyldig for dere, men det bør dere sjekke! De som ikke har NRK i ryggen, MÅ skaffe seg en slik lisens.
        Dessuten kreves tillatelse fra Luftfartstilsynet for all flyging med fjernstyrte fly som benyttes alle former for nytteflyging, enten det innhentes data til forskning, brukes til kartlegging av nye veitraseer, leting etter mineraler i berget, eller lages filmer og tas bilder for salg eller som publiseres slik dere her gjør!
        Det er utgitt retningslinjer for bruk av ubemannede luftfartøyer i Norge (link to luftfartstilsynet.no ) som bl.a fastsetter maksimumshøyde for visuell flyging (VLOS-Visual Line Of Sight) til 400fot eller ca 120 meter over bakken. Den sier også at flyet til enhver tid skal kunne observeres av piloten, slik at det ikke kommer i konflikt eller skader 3. person, enten det er personer og objekter på bakken eller i lufta.
        Dette gjelder også ved ALL FPV FLYGING enten den er kommersiell eller bare for hygge og rekreasjon!!
        Som det blir nevnt over, kreves det litt forarbeid, men det er på ingen måte umulig å få til for de som vil gjøre dette på en lovlig måte. Husk forresten på at modellflyforsikringen tilgjengelig gjennom Norges Luftsportforbund IKKE er gyldig for dette, så egen ansvarsforsikring er påkrevet.
        Det finnes også en interesseorganisasjon for UAS operasjoner som dere finner på http://www.uasnorway.org. De kan gi god og nyttig informasjon om dette til potensielle UAS flygere.
        Som kontaktperson for ubemannet luftfart og modellflyging i Luftfartstilsynet, kan også undertegnede kontaktes for de fleste typer spørsmål om alt untatt siste skrik på utstyrsfronten…
        Mvh
        Morten Raustein
        Flyoperativ Inspektør
        Luftfartstilsynet
        mra(at)caa.no
        98261665

        Svar på denne kommentaren

  5. Utrolig artig å se at ny teknologi finner vei helt frem til TV-produksjonen.
    Ser dog at dere har litt ujevnheter på kameraet fortsatt. Men dette kan fikses lett i software i etterkant. Selv liker jeg veldig godt VirtualDub med Gunnar Thalin’s Deshaker plugin. Alt sammen er opensource og gratis, slik at man ikke trenger å piratkopiere feks Adobe Premiere som har samme funksjonalitet.

    Kan også være verdt og nevne at youtube har fått implementert videostabilization, der selve beregningene gjøres i EC2 clouden til Amazon hvis jeg ikke husker feil. link to diydrones.com

    Til slutt et eksempel på hva VirtualDub får til i ekstreme caser. link to youtube.com

    Svar på denne kommentaren

  6. jan steve mikalsen Lakselv finnmark

    så morsomt å se noen koker ihop noe hjemmesnekret greier,og får så gode å fine opptak :)
    og til han som flyr,hva gjør det om man ikke holder
    tommelen rett.jo mer han flyr jo bedre blir han :)
    stå på,dette blir helt supert :)

    Svar på denne kommentaren

  7. DETTE ER ULOVLIG!!! I dustenorge finnes ingen grenser. Jeg mener, det finnes BARE grenser. Les mer i Forskrift om fotografering mv fra luften og kontroll av luftfotografier og opptaksmateriale fra luftbårne sensorsystemer på Lovdata.

    Svar på denne kommentaren

  8. Gunnar O. Nilsen

    Det har dukket opp mange dyktige FPV flygere etterhvert. En av de beste er vel FPVleif som har noen (mange) filmer utlagt på Vimeo. Har selv brukt disse gutta fra PanoramaHardanger i mine filmproduksjoner. Se NRK NettTV VannSkapninger. De bygger også alle typer heli på oppdrag. De har også de nødvendige sertifikater fra Luftfartsverket.

    Svar på denne kommentaren

  9. Spennende samarbeid mellom Beta og P3! Det spretter opp quadrokoptere over det ganske land. Så en fyr i en episode av turneen til Bare Egil, fra Rauma eller noe. Mistenker at det kan bli strengere restriksjoner for avanserte kamerabaserte farkoster, kanskje best å nyte det mens man kan. Utrolig fin fartsfølelse i disse bildene, og Norge har masse flott natur å boltre seg i.
    Selv mener jeg Ixus 220 gir bedre billedkvalitet på 24mm vidvinkel, c.a samme vekt. Bedre dynamisk omfang enn Gopro og Contour HD synes jeg. link to youtube.com

    Svar på denne kommentaren

  10. Hei!
    England var tidlig ute med dokumentet CAP 722, som gir retningslinjer for ubemannet flyging, og som i større eller mindre grad har lagt litt av standarden for UAS operasjoner i Europa og flere andre steder i verden. Du finner linker til CAP 722 og annen informasjon om UAS operasjoner i England her: link to caa.co.uk

    Mvh

    Morten Raustein
    Flyoperativ Inspektør
    +4798261665
    Luftfartstilsynet
    mra(at)caa.no

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>