IMG_1098

Postet til: Forskning, Foto, Gadgets, Moro & Open Source

Slik bygger du ditt eget quadkopter – del 1


Med litt tålmodighet, litt fingerferdighet og litt penger til overs kan du bygge deg et leketøy som gir timesvis med moro, spennende utfordringer, kanskje noen fine bilder og sansynligvis noen nye venner. Miljøet for dem som driver med flygende multirotorfarkoster er voksende.

Quad-hvaforno?

Et helikopter med fire rotorer. Det styres mye på samme måten som et vanlig helikopter, men er mekanisk enklere og lett å reparere. Dere har fått bakgrunnshistorien, vi har bygget et og deler nå erfaringene og detaljene.

Her ser dere vår første prototype i luften:

I videoen ser dere først litt testflyging filmet fra bakken. Så et lite klipp filmet med et 808 HD-kamera fra selve farkosten. Det er ganske mye vind hele tiden.

Det finnes mange fine beskrivelser av hvordan man bygger slike innretninger på nettet. For å bygge store, små, pene, kraftige, stabile både trikopter, quadkopter og alle de andre. Men folk ser ut til å ha tilgang på både god plass og masse fine verktøy. Og mange lager ting usedvanlig gjennomført og perfeksjonistisk. Hva om du bare vil komme igang? Og ikke har annet enn et stuebord og litt standardverktøy? Vi skal prøve å gi deg den perfekte nybegynnerfarkosten som kan bygges uten et stort verksted eller avansert utstyr.

Enkelhet

Vi legger altså opp til at dette skal være det første flermotorshelikopteret du bygger. Derfor er fokus for vår konstruksjon følgende:

- enkelt å bygge
- solid
- enkelt å reparere
- morsomt å fly

Vi har med andre ord ikke hatt fokus på lavest mulig vekt, estetikk og perfekt stabilitet. Denslags får vente til neste versjon. Disse kriteriene er også grunnen til at vi har valgt å bygge et quadkopter fremfor et trikopter. Sistnevnte er litt vanskeligere å bygge.

Hvorfor bygge selv?

Det finnes jo kule AR Droner, ferdige løsninger og billige ufoer. Svaret er enkelt: reparasjon. Du kommer til å krasje. Og intet er lettere å reparere enn noe du har bygget selv. Dessuten får du mye for pengene når du bygger selv. Og så er det rett og slett ganske gøy og alltid tilfredsstillende å lage ting selv.

Sikkerhet

Aller først må vi komme med noen advarsler. Dingsen du skal bygge trekker store mengder energi fra batteriene. Energi som settes i sving i propellene. Du skal være ekstremt uheldig for at dette skal være livsfarlig, men et quadkopter kan gjøre ganske stor skade om du ikke er forsiktig. Derfor skal du aldri fly over andre mennesker. Du skal alltid holde god avstand til quadkopteret og aldri ha propellene på når du eksperimenterer med oppsettet.

I tillegg bør du være forsiktig med batteriene. Om all energien som skal til propellene kommer på avveie kan det gå galt. Batteriet kan faktisk eksplodere eller gå opp i flammer om du behandler dem feil. Du bør aldri lade dem uten tilsyn. Og du bør passe godt på slik at de ikke kortsluttes.

Skal du ta denne hobbyen videre og eventuelt ta bilder for kommersiell bruk, eller begynne å styre mer automatisk med GPS osv gjelder egne regler. Vi tar utgangspunkt i at du bygger for hobbybruk og flyr slik at du har visuell kontakt med enheten hele tiden.

Men la oss komme igang med byggingen. Her i NRKbeta har vi bygget en prototype som flyr fint. Men vi gjorde oss noen erfaringer, så oppskriften som følger er ikke identisk med vår første prototype. Oppskriften her skal gi et enda bedre quadkopter.

Generelle råd

Er dette vanskelig? Det spørsmålet er det umulig å svare på. For det kommer an på hvor mye erfaring du har med små gjør-det-selv-prosjekter. For å bygge selve rammen hjelper det veldig om du har litt erfaring med sag, hammer, skruer og lim. For å koble sammen motorer og elektronikk hjelper det om du har litt erfaring med lodding og kobling av enkle elektriske kretser.

Det vi syntes var vanskeligst var å sette opp elektronikken etter at alt var satt sammen. Justering og reversering av gyroer, justering av fjernkontrollen osv. Men med litt tålmodighet, nøyaktighet og hjelp fra nettet gikk det bra. Der håper vi også at kommentarfeltet vårt kan komme til unnsetning. Dessuten anbefaler vi følgende forum om du vil treffe andre hjelpsomme byggere: modellflynytt og fpv.no i Norge og RCgroups internasjonalt.

Dessuten har vi jukset litt og fått god hjelp av NRK-kollegaene Petter Olden og Reidar Otto Johnsen, samt entusiasten bajas og en del andre på fpv-forum og modellflynytt.

Du finner en komplett deleliste nederst i denne artikkelen.

Merk: Vi har planer om å la denne artikkelen være ganske levende og vil oppdatere etter hvert som vi får mer erfaring og etter hvert som dere kommer med gode innspill i kommentarfeltet.

Ramme

Vi har valgt å bygge i tre. Det er billig, solid og svært enkelt å jobbe med. Sag til to stykk 70 cm lange furulister som er 15x15mm tykke. Det du skal gjøre er bokstavelig talt å legge to pinner i kors.

Det beste er å lafte furulistene der de krysses. Det er enklere enn du tror. Sett et merke midt på hver list. 35 cm inn fra enden. Så markerer du 7,5 mm ut fra hver side av midtmerket. Og 7,5 mm ned langs siden.

Sag forsiktig ned til 7,5 mm-merket og bank ut den lille blokken slik at hver list får en senkning som er 15 mm bred og 7,5 mm dyp.

Så legger du dem i kors. Bruk en fil for å fordypningen riktig slik at listene ligger jevnt mot hverandre.

Det gjør ikke noe om senkningen er litt bredere enn 15 mm. Lager du senkningen for dyp bygger du opp med litt dobbeltsidig tape. For at listene skal bli liggende nøyaktig 90 grader mot hverandre legger du et eller annet med en vinkel som er 90 grader inntil.

Når alt ser bra ut drypper du litt lim i korset og presser dem sammen mens vinkelen holdes inntil slik at du limer dem riktig.

De to 10×10 cm kryssfinerplatene fester du på hver sin side. Vi gjorde dette manuelt uten å måle. Så lenge krysset er nøyaktig 90 grader vil platene bli plassert riktig om hvert hjørne ender midt på hver list. Bruk lim her også.

Salatboksen som vi brukte som beskyttelse for elektronikken er ikke nødvendig for å få quadkopteret til å fly. Men vi bygger jo en nybegynnerfarkost, så beskyttelsen boksen gir er verd den litt reduserte flytiden på grunn av økt vekt. Dessuten er det snart vinter og boksen beskytter godt mot snø og fuktighet i tillegg til fysisk skjerming når du krasjer.

På undersiden gir du kryssfinerplaten ekstra feste med fire skruer. En i hvert hjørne. Bruk bor først slik at ikke finerplaten sprekker.

På oversiden vil de fire skruene feste både salatboksen og kryssfinerplaten. Du plasserer enkelt og greit salatbokslokket midt på treplaten, borer hull i de fire hjørnene og setter i skruer. Her er det greit å bruke skiver rundt skruene slik at ikke plasten sprekker.

Så borer du fire hull i salatbokslokket. Dette er til de fire styringskablene. Hullene trenger ikke å være mer enn 3 mm bredt og 8 mm langt. Et hull i hvert hjørne av boksen. Vi brukte 3 mm bor, laget to hull litt fra hverandre og skar ut biten mellom slik at vi fikk et avlangt hull.

Som understell brukte vi fire isoporklosser på 4 x 5 x 2 cm. Dobbeltsidig tape og en runde vanlig tape for å holde det på plass. Poenget med understellet nå er bare å få quadcopteret nok opp fra bakken til at du får plass til å feste et batteri under.

Alternative føtter

For å få plass til et eventuelt kamera under. Og for å ha føtter som ikke detter så lett av som isoporklossene har vi laget en alternativ løsning. Og der taler rett og slett er par bilder mer enn mange ord. Du trenger to kleshengere og noen strips.

Kleshengerbeina er latterlig billige og lette å bøye ut igjen etter at du har landet litt hardt.

Midt på kryssfinerplaten på undersiden fester du et solid lag med borrelås. Her skal batteriet festes.

Nå har du en fin ramme med salatbokscocpit og isoporunderstell. Da er det bare å sette på motorer, hastighetskontrollere, styringskort, fjernkontrollmottaker og batteri.

Motorer

Vi brukte følgende motorer bestillt fra HobbyKing.com: 2213N 800kv børsteløs motor.

Du trenger fire, men bestill minst to ekstra. Du kommer til å krasje, og selv om konstruksjonen vår er laget for at ting skal tåle mye er det fort gjort å ødelegge en motor eller to. Og det er så kjedelig å ikke kunne fly på en uke eller to fordi du venter på ekstra deler.

Ellers kan du helt sikkert bruke andre motorer også. Det som blir anbefalt er å holde seg under 1000 kv for å få en motor som er nøyaktig nok til denne typen farkost. Om du vil gå i detalj på hva kv står for i denne sammenheng og hvordan motoren egentlig virker er Wikipedia din venn.

Motorene fester du med dobbeltsidig tape og strips. Dette er genialt for nybegynnere fordi da ryker stripsene når du krasjer i stedet for at hele motoren blir ødelagt. Med våre motorer passet det med to korte strips på hver side og en under som strammes tett.

Legg på en bit dobbeltsidig tape 7 cm inn fra enden på armen og fest motoren som vist på bildet. Grunnen til at vi har 7 cm ekstra lengde utenfor motoren er rett og slett for å ta imot når du krasjer. På vår første prototype hadde vi 50 cm lange armer og festet motorene helt ytterst. Det førte til at en eller fler motorer løsnet stort sett hver gang vi krasjet. Når du blir flinkere kan du sage av den ekstra lengden for å spare vekt.

Med 70 cm armer betyr dette at vi har 70 – 14 = 56 cm mellom motorene.

For å sikre et svakt ledd i motoren fester du ledningene til motorbunnplaten med strips.

Da unngår du at de tynne delene av ledningen som går inn i selve motoren ryker når du krasjer.

Du kan også eventuelt forsterke ytterligere med litt epoxylim eller smeltelim der ledningene går inn i spolene.

Hastighetskontrollere

Det er disse små magiske greiene som styrer motorene med ekstrem nøyaktighet. De får strøm fra batteriet og styringssignaler fra kontrollerkortet. Så finjusterer de hastigheten på motoren 300 ganger i sekundet. Vi valgte Turnigy Plush 25A fra HobbyKing.com. Her bestillte vi også to ekstra i tilfelle vi skulle komme til å ødelegge en. De er litt overkill i antall ampere, men 18A-varianten var ikke på lager da vi bestillte. Og du skal ikke se bort fra at vi kanskje bygger ut med kraftigere motorer senere. Det viktige er at hastighetskontrolleren støtter den hyppige oppdateringen fra kontrollerkortet, og det har Turnigy Plush vist at de klarer.

For å koble det hele sammen på armene har vi valgt koblings-sukkerbiter. Etter hvert kan du fjerne dem og lodde ledningene sammen i stedet. Det gir lavere vekt og er mer driftssikkert. Men siden vi er nybegynnere kommer vi til å knuse en motor eller to og sukkerbiter gjør det svært enkelt å bytte motor. Selv ute i felten uten loddebolt.

Sett på en sukkerbit med tre koblingspunkter tett på motoren.

Legg fire til fem lag med dobbeltsidig tape under hastighetskontrolleren og fest den inntil sukkerbiten. Legg på en runde tape utenpå for å holde det hele skikkelig på plass.

Koble de tre ledningene fra motoren i den ene enden av sukkerbiten og de tre ledningene fra hastighetskontrolleren i den andre enden. Du trenger ikke å tenke på hvilken ledning som går hvor. Hastighetskontrolleren finner ut av dette. Det eneste du kanskje må gjøre er å bytte to av ledningene dersom motoren går feil vei. Men det kommer senere.

På andre siden av hastighetskontrolleren setter du en sukkerbit med to koblingspunkt. Fest sukkerbitene med dobbeltsidig tape og strips. Så fester du ledningene fra hastighetskontrolleren i sukkerbitene.

Flatkabelen med tre tynne ledninger og en liten kontakt trekker du gjennom hullene i salatboksen og inn mot midten.

Kontrollerkort

Dette er hjernen i systemet. Vi bruker en KK-kontroller. Den er designet og programmert av nordmannen Rolf Bakke. En mann som går under det Lars Ramslie-inspirerte pseudonymet Kaptein Kuk. Han er nærmest legendarisk i multikoptermiljøet og har gjort en formidabel jobb for å få dette til å bli en hobby som mange kan drive med. Både design av kortet og programvaren er opensource. HobbyKing selger ferdige kort og Rolf Bakke får faktisk en liten provisjon av salget. Vi brukte versjon 1 av kortet fra hobbyking i vårt første quadkopter, men nå har kortet kommet i en versjon 2 med litt større prosessor og seks motortilkoblinger.

Kontrollerkortet har tre gyroer som måler hvordan quadkopteret ligger i luften. De sender signaler til prosessoren som så gjør et knippe avanserte beregninger og deretter styrer hver motor for å holde quadkopteret stabilt.

Et quadkopter er i utgangspunktet svært ustabilt. Men takketvære gyroene og den kontinuerlige styringen av motorene blir farkosten ganske stabil i luften. KK-kortet kompenserer for unøyaktigheter i motorene, unøyaktigheter i rammekonstruksjonen og ujevnheter i form av vind.

Når du skal fly er det to måter å sette opp et quadkopter. I det som kalles «+» og det som kalles «X». Dette handler om hvilken retning rammen har i luften. Som et kryss med en motor i front. Eller som en X med to motorer i front. Det er lettest å forklare med en enkel tegning:

Kontrollerkortet fra HobbyKing kommer ferdig konfigurert for +. Så da velger vi å fly slik. Når du blir mer avansert og har skaffet deg utstyr for å bytte programvare på kortet kan du bytte til X. Sistnevnte måte å fly på er litt bedre om du skal feste kamera på farkosten din. Men vi klarer oss altså fint med + nå. Det er ikke mange justeringene som må til dersom du vil bytte senere.

Lag fire fleksible og klebrige klosser av mange lag dobbeltsidig tape. De må være like høye. Med vår tape, som er ca 1 mm tykk valgte vi å legge 10 lag sammen for å få klosser på ca 1 x 1 cm.

Så fester du kontrollerkortet med en tapekloss i hvert hjørne. På salatbokslokket i midten av quadkopteret. Denne måten å feste på sørger for at små vibrasjoner blir dempet. Pilene i hjørnet av kortet skal peke ut langs en av armene. Om du skulle flydd i X-modus skulle pilene ha pekt ut mellom to av armene.

I neste del tar vi for oss sammenkobling og siste finpuss.

Takk for inspirasjon fra: Quadcopter build for noobs, Latest Build, The Tricopter V2.5 build, Hobbyrommet og Svein Inges iFlogg.

Deleliste

Grunnutrustning
- Lim. Gjerne både kontaktlim/trelim og helst litt epoxylim og/eller smeltelimpistol.
- Tape. Standard elektrikertape og 1 mm tykk dobbeltsidig monteringstape.
- Borrelås med lim
- en bunke koblingssukkerbiter

Ramme
2 x 70 cm furulister 10×10, 12×12 eller 15×15 mm
2 x kryssfinerplater som er 10×10 cm store og 4 mm tykke
Understell: fire isoporklosser på 4 x 5 x 2 cm
Beskyttelsesboks: lock&lock ca 13x13x5 cm
Treskruer, ca 12 mm lange
Metallskiver som passer til treskruene

Oppdatering angående furulistene:
Vi har testet flere typer. Den mest stabile riggen vi har nå er faktisk 15×12. Men etter masse krasjing med 12×12 uten antydning til at armene knekker tror jeg vi trygt kan anbefale 12×12 eller til og med 10×10. Om dere har kjøpt 15×15 slik opprinnelig anbefalt, så flyr det helt fint det også!

Motorer: 4 x 2213N 800kv børsteløs motor (du trenger bare fire, men bestill minst seks).

Alternativ motor: HexTronic DT750. Da kan du droppe propellfestene, men du må til gjengjeld bore propellene opp til 4 mm hull og feste med låsemutter.

Alternativ motor 2, kraftigere og tyngre: NTM Prop Drive Series 28-30A 750kv / 140w

Propellfester: Prop Savers (ikke optimalt for stabilitet, men optimalt for nybegynnere. Skåner både motor og propeller ved krasj. Bytt til andre fester når du ikke krasjer så ofte.)

Disse propellfestene ble anbefalt først her i denne artikkelen: «Prop Savers» . Men etter en liten diskusjon i kommentarfeltet har vi gått over til å anbefale dem som det er linket til over.

Propeller: 2 pakker: 10×4.5, 3 mm shaft. (Du trenger to høyreroterende og to venstreroterende. De kommer i pakker med en av hver hos www.mikrocontroller.com. Bestill MANGE. Propellene er det som ryker først.)

Hastighetskontroller (ESC): 4 x Turnigy Plush 25A fra HobbyKing.com (bestill gjerne to ekstra her også)

Alternativ nettbutikk for Turnigy Plush: RCelektro (men stiv pris sammenlignet med HobbyKing)

Alternative hastighetskontrollere som skal fungere med KK-kortet: KK-multicopter Electronic Speed Controllers (ESCs)

Hovedkontrollkort: HobbyKing KK-kontroller V2
Alternativ: Multi RC Shop sin KK-kontroller. (Der kan du velge programvaren på kortet. Vi flyr med KK Quad X 4.7)

Ledning: 1m Svart 16AWG + 1m rød 16AWG

Koblingsklemmer for å samle ledningene fra hastighetskontrollerne: Wago 5-klemmers.

Batteriplugger: Nylon XT60

Om du vil slippe å lodde i den enden som skal stå på selve quadkopteret kan du også kjøpe XT60 hannplugger ferdig loddet: XT60 Male w/ 12AWG Silicon Wire 10cm (5pcs/bag)

Batteri:
Vi hadde god erfaring med de første Mystery-batteriene vi fikk. Men nå har vi fått flere som ikke fungerer spesielt bra. Vi går derfor over til å anbefale de batteriene som vi så langt har hatt best erfaring med over tid: Zippy Flightmax:
ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 30C
ZIPPY Flightmax 2800mAh 3S1P 30C

(Tidligere batterianbefaling: Mystery 2800 mAh, 30C (Flytid ca. 10 minutter. Kjøp to, så kan du fly litt lengre). DealExtreme har fri frakt på alt, og batteriet er litt tungt, så det blir billig å bestille batteriene derfra.)

Batterilader: IMAX B6
Batterialarm: 11.1V Battery Alarm Buzzer for RC Helicopter

Ca pris på minimumspakken:

30,- Furulister og kryssfiner
100,- Tape, lim og annet
226,- for 4 motorer
300,- for 4 hastighetskontrollere
141,- for KK-kontroller
11,- for prop savers
62,- for propeller
22,- ledninger
17,- for batteriplugger
136,- for batteri
200,- for batterilader
23,- for batterialarm
———————
= 1268,- + frakt
———————

I tillegg trenger du fjernkontroll (eller radio som det kalles i denne verden) og mottaker. Dette holdes ofte utenom siden mange har en som kan brukes fra før. Og fordi her kan du spandere alt fra kr. 200,- til kr. 16 000,- Skal du gjøre det billigst mulig kan du bestille denne til kr. 214,- fra HobbyKing: Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver Mode 1 eller Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver Mode 2. Det blir en smakssak om du vil ha mode 1 eller mode 2. Her er en sak om forskjellen. De fleste i Norge flyr Mode 2. Om du ombestemmer deg kan du endre fra Mode 1 til Mode 2 ved å flytte noen fjærer og deler inni. Men: leser du anmeldelser av Turnigy 9X fra HobbyKing kommer det fort frem at den lider under relativt slapp kvalitetskontroll. Om du får en som virker er den helt fin, men mange rapporterer om dårlige enheter.

Min beste anbefaling er faktisk å tråle de forskjellige bruktmarkedene der ute etter brukbare radioer. Det er mye til salgs. Du trenger minst fire kanaler, helst seks eller åtte (før du vet ord av det vil du styre et kamera, slå av og på lys etc.) Dessuten må radioen kunne reversere kanaler fritt og helst også ha mulighet til å justere følsomhet på spakene.

Alle som har har litt erfaring i miljøet sier at du bør legge så mye penger som mulig i radioen først som sist. Men da snakker vi fort tusenlapper. Jeg har hørt mye bra om Spectrum DX6i, den får du for litt under to tusen hos for eksempel Smallsize eller Elefun.

Jeg nøyde meg med bruktmarkedet og fikk en gammel Futaba 8U til noen hundrelapper. Ser ut til å fungere bra. Ellers har sikkert mange meninger om dette i kommetarfeltet også. Men vi kommer til å gå litt mer i detalj angående radio i neste artikkel i denne serien.

Hjelp oss å lage denne artikkelen bedre

Da er det bare å fyre løs i kommentarfeltet. Ta bilder når dere bygger, del informasjon om hva som var vanskelig. Vis oss enda bedre løsninger. Så skal vi oppdatere og samle etter beste evne.

Noen bilder av ferdig montert betakopter.

205 kommentarer

      • Det er vel ikke toll på varene (tror jeg), men skal vel betale 25% i mva. (Gjelder for handel over 200,-)
        (I utgangspunktet hjelper det ikke nødvendigvis å splitte opp i flere pakker hvis disse sendes sammen. Tollvesenet skjønner lett dette når de ser 3 pakker til samme person, fra samme avsender, samme dag.)

        Det er usansett ditt ansvar å betale!

        Svar på denne kommentaren

        • Kenneth (svar til Eirik)

          Jeg har delt opp mine bestillinger i flere pakker siden det blir betydelig billigere å holde seg under 200,- til tross for økt frakt (noe som er minimalt)
          Jeg har ikke opplevd og kan heller ikke se noe grunnlag for å tolle mine bestillinger selv om de kommer samme dag. Tolldirektoratet har så vidt jeg vet ingen begrensninger for hvor mye det er lov til å handle for pr.dag. I så tilfelle kan man jo bare legge inn en bestilling pr.dag. Man vil uansett komme best ut av det ved å dele opp bestillingen.

          Svar på denne kommentaren

  1. Dere i NRK Beta har en lekende moro jobb :) Det er moro for oss å lese om det, ikke minst inspirerende. Jeg har tatt meg i å stemple NRK som en alt for tung og gammeldags kanal. Men dette er den strake motsetning som er med å viske ut dette stemplet.

    Tror jeg hopper over, og er i planleggingen for å kjøpe et ferdig quadrocopter. Men nyter å lese om dette.

    Svar på denne kommentaren

    • Takk. Vi koser oss, men som jeg har nevnt under må vi innrømme at dette prosjektet ble utvidet med en porsjon ubetalt overtid. Eller fritid som det også kalles. :-)

      Du vil nok finne masse nyttig info i denne artikkelserien selv om du velger å kjøpe et ferdig quadkopter. Då vil uansett ende med å måtte reparere litt. Og vi håper å kunne gi tips langt utover selve byggingen.

      Svar på denne kommentaren

  2. Er det en GoPro dere har montert på farkosten? (Nest siste bildet). Klarte den vekten, hvordan var det å fly med en GoPro på «taket»?

    Fikk veldig lyst til å lage et quadcopter selv nå, i all hovedsak for å få GoPro’en opp i lufta.

    Svar på denne kommentaren

    • Ja. Vi testet med et GoPro festet «på taket». Modellen løfter GoPro helt fint og det gikk greit å fly med den festet oppå.

      Men planen er å bygge om understellet litt å så feste kamera under. Det vil gi bedre stabilitet og større fleksibilitet slik at vi kan filme vinklet litt mer mot bakken.

      Vi har ikke kommet så langt at vi har perfeksjonert balansering av propeller og motor. Det er viktig for å få helt stabile bilder.

      Men dette kommer vi sikkert tilbake til. Betakopteret som er beskrevet i denne artikkelen klarer sikkert å løfte et og annet kompaktkamera også. Du vil bare oppleve litt redusert flytid.

      Og man bør være oppmerksom på at det finnes regler og begrensninger som regulerer flyfoto. Spesielt om du skal bruke bildene kommersielt.

      Svar på denne kommentaren

  3. Hva med løfteevne? For det fremste bruksområde for en slik konfigurasjon er muligheten for å lage sine egne «flyfoto» av eiendom osv. Men da er det viktig at koptere greier vekten til en middels avansert digitalkamera. For en kan unngå behov for fjernstyring av kamera ved å sette det opp til å ta bilder med intervall. Så hyggelig hvis dere kan teste løfteevne både med hensyn til konfortabel tilleggsvekt og maksimal tilleggsvekt.

    Svar på denne kommentaren

    • Kjempeflott artikkel Eirik. Men vær advart, du mister fort all fritid på disse tingene her!;)

      Har testet løfteevne litt med mitt tilsvarende quadcopter. Stroppet en full 0,5l brusflaske i center under og fløy helt fint, hovret ved litt over halvt gasspådrag. Du skal helst kunne hovre på ikke mer enn halv gass for at kontrolleren skal ha nok futt til overs til å holde farkosten i lufta, det er i alle fall en vanlig tommelfingerregel :)
      Med dette oppsettet kan man fint løfte ett GoPro kamera (ca. 250g) og en videosender (ca. 150g med dedikert lite batteri).

      Svar på denne kommentaren

      • Takk for tipset! For da begynner det å bli interessant. Har ikke holdt på med modellbygging og radiostyring siden 80-90 tallet. Og de bensindrevne motorene var mildt sagt noe herk, både med hensyn til støynivå og drift. Så det ble 1% moro og 99% vedlikehold, feilsøking og reperasjoner….. Så el-motorer med gyro kontroller høres ut som en svært god ide.

        Men jeg har fortsatt stående en del modeller hjemme på gården, bl.a. en islandstråler som bare trenger ny fjernkontroll, batteri og litt 2-26 i motoren. Så da kan dette her være en grei unnskyldning for å kjøpe inn litt nytt utstyr. Og hvis vi snakker alternativkostnader, så er det 10.000 for et flyfoto av gårdstunet. Så jeg tror faktisk dette her kan bli et både artig og billig redskap til både «skrytebilder» og noe så enkelt som inspeksjon av tak/takrenner o.l. som en elles må rigge seg til med stie for å få tilgang til.

        Så jeg har alt lagt inn denne artikkelen i favoritter og kommmer til å følge med på den.

        Svar på denne kommentaren

    • Har og planer om å filme, og da skal det filmes for tv-produksjon og diverse filmproduksjoner.

      Hvis dere er ute etter go kvalitet og samtidig vill bruke FPV, så anbefaler jeg Teradek Cube (www.teradek.com). Den streamer trådløs HD video opp till 1080p uten forsinkelser.
      Dem koster en del, ca 10000 sek for sender og mottaker. Men styrer man med professjonell videoproduktion så er det kanskje vert.
      Dessuten funker dem med GoPro og Contour kameraer som har innbyggde mini-HD utganger.

      Hvis man ikke vil investere i trådløse sendere, kan jeg rekommendere Contour Plus (www.contour.com) vilken etter min mening er mye bedre en GoPro i både bildekvalitett og praktiskte detaljer, særlig hvis man eier en Android elr iPhone.
      Med Contour Plus kan du se vad kameraen filmer i din Android elr iPhone, den streamer video via bluetooth over till telefonen. Dvs, du kan hvis kameraen er bra nok tilta elr panorert men den har forsinkelse ettersom det er via bluetooth. Ikke bra for FPV, men bra for å «line up the shot».
      For å «line up the shot» med GoPro så må du kjøpe en ekstra LCD skjerm som kobles på til GoProen, ikke så praktiskt i min mening.

      Svar på denne kommentaren

  4. Kjøpte meg en ferdig en for etpar år siden, batteriet var så dårlig at man ikke fikk det i luften engang.. Oppgraderte batteri til mer Mah, men motorene krever så mye at justeringa aldri blir ferdig før man kommer i lufta. Hadde vært gøy å få det til å funke, men etter flere år med Rc helikopter(bensin) og biler så legger jeg dette prosjektet vekk eller selger om noen vil fortsette der jeg slapp. Må ha bedre batterier for å kunne nyte denne hobbien….. Trist egentlig…

    Svar på denne kommentaren

  5. Har sett en del på utelandske byggeguider for tricopter og quadcopter den siste måneden, men utrolig greit at dere nå kom med en norsk! Med et kommentarmiljø som NRKbeta har er jeg sikker på eventuelle byggeproblemer jeg vil få underveis fort vil få en løsning, så 1/3 av delene ble bestilt i går. Jeg gleder meg til å starte byggingen, og på sikt få løftet GoPro´en min opp i luften!

    Svar på denne kommentaren

    • Vi publiserer ikke del 2 før vi har fått satt sammen betakopteret basert på denne guiden. Som nevnt har vi bygget en prototype, men mener at designet her er litt bedre. Problemet er at vi venter på deler i posten… Men det gjør vel de fleste av dem som har lest her og som vil bygge også. :-)

      Så vi vet rett og slett ikke når del 2 kan publiseres. Høyst sansynlig innen en uke eller to.

      Svar på denne kommentaren

  6. Tore Henriksen Marki

    Hei!
    Dritbra artikkel.
    Har begynt og kjøpe inn deler til mitt eget da dette så gøy ut som et jul/dårlig vær prosjekt.

    Jeg har et spørsmål (kan virke idiotisk):
    Dere snakker om radio / fjernkontroll.
    det jeg lurer på er hvordan type mottaker man har på quadkopteret. Er dette en ekstern enhet eller er dette innebygd i kk kontrolleren?

    Svar på denne kommentaren

    • Fjernkontrollen snakker med en mottaker som du monterer ombord på quadkopteret. Mottakeren har en ledning for hver kanal som så kobles til KK-kortet.

      Så du trenger både en radio (fjernkontroll) og en mottaker. Kjøper du en ny radio følger det ofte med en mottaker. Ellers så er ikke selve mottakeren så dyr. Det er radioen som fort kommer opp i noen tusenlapper om du skal ha en ny høykvalitetsradio.

      Svar på denne kommentaren

    • To av propellene går med klokken og to av propellene går mot klokken. Så vidt jeg har skjønt er det justering av hastighet på de to parene i forhold til hverandre som gjør at du kan rotere farkosten. De nøyaktige kalkulasjonene tar KK-kortet seg av. Du drar bare den ene stikka mot høyre eller venstre.

      Svar på denne kommentaren

  7. Har kjøpt diverse deler lokalt og bestilt resten på 4 ulike webshop, og ser frem til å starte bygging :-) . Lurer imidlertid på en detalj. På noen av bildene i artikkelen (ex: ESC og motor) ser det ut som hastighetskontroller og sukkerbiter er plassert på samme side av furulisten som motoren (oversiden), mens på diverse andre bilder (ex: Prototype BetaKopter) og videoer ser det ut som de er festet på undersiden. Jeg vil jo tro at det riktige er undersiden (lavere tyngdepunkt?), men i så fall ser det ut som det vil bli konflikt med isoporbitene som utgjør understellet.

    Svar på denne kommentaren

    • Det stemmer at dette er litt forvirrende siden vår første prototype er litt annerledes enn den vi har laget detaljert beskrivelse for.

      Det vanligste er å plassere ESC oppå armene. Fordi undersiden skal ha plass til landingsutstyr og fordi de er litt mer beskyttet oppå.

      Jeg satte dem under på prototypen fordi den hadde noen propeller som slo borti ESC når jeg krasjet. Da var de plutselig bedre beskyttet på undersiden.

      Jeg har nå satt sammen betakopteret slik det er beskrevet her. Da har jeg ESC på oversiden.

      Men: begge deler fungerer fint.

      Svar på denne kommentaren

  8. Jeg venter nå spent på deler i posten, men har problemer med å finne ut av speedcontrolleren.
    Hobbyking er jo tom og den andre linke har jeg ikke funnet ut av. Tips?
    Ser også fram til neste del…:)

    Svar på denne kommentaren

  9. Jeg tenkte også at det måtte være det ideelle materialet å bygge i. Tenkte å lære meg litt å fly med tremodellen først og deretter lage et av karbon med litt større motorer :)

    Om du finner karbon i grei utførelse som lett kan settes sammen til et kopter må du bare si fra :p

    Bård

    Svar på denne kommentaren

    • Som Eirik skrev for èn uke siden:

      “Vi publiserer ikke del 2 før vi har fått satt sammen betakopteret basert på denne guiden. Som nevnt har vi bygget en prototype, men mener at designet her er litt bedre. Problemet er at vi venter på deler i posten… Men det gjør vel de fleste av dem som har lest her og som vil bygge også.

      Så vi vet rett og slett ikke når del 2 kan publiseres. Høyst sansynlig innen en uke eller to.”

      Svar på denne kommentaren

  10. All heder til NRKbeta !

    Noen her som har noen tips om alternative propeller til EPP1045 / 3 ? Microcontroller er tomme. Når det står bore 3, er det hullet i midten som skal stemme overens for å feste propellen på motoren?

    Svar på denne kommentaren

  11. Ole-Hjalmar Kristensen

    Sitter med propeller og prop-saver i hånda og konkluderer med at de ikke passer sammen. Hullet i propellen er sekskantet og har ikke samme diameter som enden på prop-saveren. Jeg kan alltids fikse dette, men hva gjorde dere?

    Svar på denne kommentaren

    • Om du kjøpte 2213N 800kv børsteløs motor eller NTM Prop Drive Series 28-30A 750kv / 140w så skal pinnen på motoren ha en diameter på 3 mm. Og propellene vi anbefalte har et hull som er 3 mm. Tilsvarende for prop-saver.

      Du trer først propsaver helt ned på pinnen på motoren og fester den godt med de to skruene. Så trer du propellen på. Nederste del av hullet i propellen er sekskantet, men resten av hullet er akkurat 3 mm. så den skal sitte brukbart. Så drar du strikken over propellen fra den ene skruen til den andre.

      Svar på denne kommentaren

  12. Noen som vet om ‘NTM Prop Drive Series 28-30A 750kv / 140w’ motorene kommer med mounts? Det var ikke vist på bildet, men på de andre nevnte motorene var det vist.

    Ellers er alt nødvendig for å bygge et quadcopter bestilt, så da får man vente og se hvor lang tid det tar før HK får inn det som er rest-ordret…

    Svar på denne kommentaren

  13. jeg har lest artikkelen og ble iverig til å begynne. jeg har ingen erfaring med modellbygging, men jeg har erfaring innen bygg og elektronikk.
    jeg lurer på det med radio, må man gjøre noe med
    kk-kortet for å bruke radio med mode2 forhold til radio med mode1.

    Svar på denne kommentaren

  14. Heisann!

    Jeg har et Blade cp pro helikopter med 6 kanals radio ( HP6DSM 2.4Ghz DSM 6-Channel) og en transmitter (Spektrum AR6100 2.4Ghz DSM microlite)

    Noen sjans for at dette kan brukes med KK kontrollkortet som omtales i denne artikkelen?

    Ellers ser jeg at en del av produktene det linkes til er utsolgt hos Hobby King. Tenker spesielt på hastighetskontrollene. Tips om alternative produkter mottas med stor takk da jeg faktisk bor i usa noen uker til å tenkte å prøve å få med meg noe av dette i flyttelasstet

    Mvh
    Magnus

    Svar på denne kommentaren

    • Pettercam (svar til Magnus)

      Hei Magnus. Den 6-kanalsradioen, HP6DSM, du sikter til er en E-flite radio som jeg kan finne ut og er svært spartansk med tanke på innstillinger. Kontrolleren går å bruke til et multikopter og den kan reversere kanaler men den har ingen menyinnstillinger. I mange tillfeller trenger du å stille inn dual rate, expo og range for å få de aller beste fininnstillingene. Men prøv i vei. Hvis ikke kan du kjøpe en Spektrum DX6i radio, ettersom du allerede har Spektrum baserte mottakere.

      Svar på denne kommentaren

  15. Kenneth Rosenblad

    Fantastisk bra artikkel
    Ser ut til at jeg får meg ny hobby nå :-)
    Jeg liker godt småpusling med hendene, finmekanikk og flylære. Men strøm og fjernstyring har jeg aldri vært borti. Så jeg har «trålet» og lest gjennom linker og det jeg kunne finne. Forståelsen blir litt begrenset da jeg ikke har noe forhold til dette i utgangspunktet. Så jeg vil påberope meg å være fullstendig nybegynner på dette. Selve byggingen vil være null problem. Er dette stedet å komme med mine grunnleggende spørsmål til dette prosjektet eller bør jeg henvises til et annet forum evnt. PM?
    Eks. jeg vet ikke hva mAh er. Men vil f.eks denne Dominator Li-Po 5000 mAh 7,4V 30C hardcase hos link to teknikmagasinet.no vare lengre enn den anbefalte 2800 mAh? Eller går det ikke om hverandre?
    Og fjernkontroll (radio) er og et fremmedelement. Jeg antar at dette er et enormt vidt forskjellige bruksmetoder. Går f.eks alle mottakere sammen med alle kontrollere? Finnes det et sted for å kjøpe brukte kontrollere?
    Vil man med KK-kontrollen (og fjernkontrollen) òg kunne styre et evnt bevegelig kamera?
    Håper på svar så jeg snart kan starte opp :-)

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Kenneth! Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Når det gjelder Dominator batteriet fra Teknikmagasinet, så har jeg ingen erfaring med batterier fra de. Det spesifikke batteriet du sikter til med «hard-case» er et typisk RC-bilbatteri fordi de må/bør være «splash-proof» (vanntette til en viss grad) for å kjøre i gjørme, søle, snø og litt vann.

      Slike batterier blir fort tunge pga ekstra plastikk og innpakning. I og for seg en god tanke om at batteriet til et Quad bør være «vanntett», men de aller fleste av oss bruker ikke det (da måtte vi ha pakket inn hastighetskontrollerne og motorene også og det hadde blitt sabla tungt). En annen ting er at det batteriet du sikter til, er bare 7,4V. Vi har bygd for 11,1V i tankene såkalt 3 cellers (3S) og litt mindre mAh. Desto høyere mAh, desto lengre flytid, men batteriet blir også tyngre pga større celler. Kjøp heller flere batterier i 11,1V segmentet og i 2500 – 3500mAh området.

      Det fins et hav av forskjellige merke-batterier. De seriøse hobbybutikkene fører gjerne sine egne merker til hva slags importør de holder seg til. Kjøp gjerne lokalt, fordi batteriene kan veie litt og dermed kan netthandel fort bli noe dyrere pga av vekt og at enkelte skal ha litt ekstra for å transportere Li-Po batterier, som betraktes som «farlig gods».

      Bare noen eksempler:
      Smallsize: link to shop.smallsize.no
      Mikronor: link to mamut.net

      Eller som Eirik har kjøpt og som står tidligere i artikkelen med gratis shipping:
      link to dealextreme.com

      HUSK å kjøpe en god batterilader også.

      Det fins mange forskjellige radiosendere i alle former og fasonger. Eneste felles de har, når vi snakker om 2.4GHz radioer, er at de IKKE kan brukes om hverandre. Futaba, Hitec, Spektrum, m.fl har hver sin frekvenshoppingmetode innen 2.4GHz området. (Til FPV er det derfor IKKE lurt å bruke 2.4GHz videosender, man risikerer da å få «blackout» fra sitt eget helikopter.

      Når du skal velge din RC-kontroller så må du nesten ta deg en tur til en hobbybutikk og se litt på de. En grei start innen 2.4GHz RC-sender/mottaker har for meg vært en Spektrum DX6i. En 6-kanalers til en svært overkommelig pris og med gode priser på mottakerene. Du kan også søke på Finn.no eller RC-bruktmarked.no for brukte radioer. Men er det din første radio så har jeg vel strengt tatt kjøpt den i en butikk med garanti.

      KK-kortet kan ikke hjelpe deg i å hverken styre, kontrollere eller på noen som helst måte stabilisere et evt kameraoppheng eller utløser på kameraet. Det må du bruke ekstra kanal(er) på RC-senderen og mottakeren din til. F.eks, koble til en servo på en ledig kanal på mottakeren som igjen kan trykke på en utløserknapp på kameraet. Søk på Youtube etter f.eks. shutter controll rc.

      Svar på denne kommentaren

    • Pettercam (svar til olav)

      JA, det kan du. Bare «nullstill» senderen din med å lage et nytt modellminne som ikke har de innstillingene du har fra A1 helikopteret. Ikke slett hele fjernkontrollen. Evt ta backup av innstillingene du har til A1. Det kan være at du kan/skal bruke de innstilingene en annen gang evt selge hele sulamitten og da er det kjekt å ha innstillingene der.

      Svar på denne kommentaren

    • Samme svar som jeg ga på samme spørsmål i del 2:

      Du har ihvertfall to muligheter. Enten bruker du link to hobbyking.com NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack og lager et hull i ramma til akslingen (det har jeg gjort), ellers så kan du bruke link to hobbyking.com H35 Standoff Motor Mount og montere motorene “normal” vei. Dersom du bruker Standoff Mounts, kan du bruke prop-savers, men det passer ikke på Accessory Pack.

      Svar på denne kommentaren

        • Problemet med denne motoren er at den har festet på fronten slik at akselen kommer ut på samme siden, så da går det ikke å bruke de hullene fordi akselen ikke er lang nok til å komme ut på andre siden av ramma. Kommer hjem fra jobb forhåpentligvis i midten av neste uke, så da kan jeg legge ut noen bilder av den motoren og hvordan den kan moteres.

          Svar på denne kommentaren

          • Kenneth (svar til Stig)

            Ok, setter pris på den informasjonen. Kan ha reddet meg fra unødvendig frustrasjon. Det vil være bra med noen bilder for å illustrere dette nærmere. Ser ut til at jeg går for HexTronic DT750. Noen som har innvendinger mot disse?

            Svar på denne kommentaren

            • Har også lurt på disse motorene (HexTronic DT750), men ser at de har akslinger med gjenger. Er det en fordel eller ulempe? Skrur man egne propellfester inn på gjengene eller hur? Hva slags fester trenger man i så fall – og funker det med s.k. «propsavere» da? Fint om noen kan dele erfaringer om dette. Tar også gjerne imot tips om evt. andre motorerfaringer – tenkte jeg skulle bestille i helga:-)

              Svar på denne kommentaren

    • Motoralternativer:
      Ser mye skryt av KDA rundt på nettet. Og ser at Quad-guru Warthox flyr mye av dem: link to hobbyking.com

      Og så har T-Motors fått hemningsløs skryt av den del erfarne folk rundtom. Disse har jeg bestillt som en oppgradering til min quad:
      link to flyduino.net

      …men de er jo mye dyrere så jeg håper de innfrir. I teorien skal de være nærmest vibrasjonsfrie sammenlignet med mye av billig-greiene der ute. Og det er vibrasjoner som er mitt hovedproblem nå.

      Skal rapportere tilbake når jeg har fått testet dem.

      Svar på denne kommentaren

    • Til motorene som følger med den rammen anbefaler de 12A ESC, 7″ propeller og 2-cellers batteri (7.4V). Med andre ord en mye mindre quad enn det vi har beskrevet her. Så svaret er nei, du kan ikke følge delelisten her da.

      Men det å bygge en mindre farkost enn det vi har bygget her kan forsåvidt være en god idé som en begynnerquad. Men da må altså alt bortsett fra kontrollerkortet byttes.

      Svar på denne kommentaren

      • Jeg «sov» litt på dette i natt, og kom til at det er en mye større tilfredsstillelse å bygge alt selv.
        Så jeg hadde allerede kutta ut denne ramma da jeg sto opp i dag tidlig, og er nå akkurat ferdig med
        å legge pinnene i kors.hehe.dine ord:)
        Uansett, mange takk for svar. Veldig god artikkel og tråd dette. Nesten som jeg føler at det ikke går an å gjøre feil. Men de kommer nok :)

        Svar på denne kommentaren

  16. Hei!

    Da har jeg satt sammen ramma til quad’en. Ble riktig så fin. Men er kanskje litt tung. Rett over en halvkilo uten noe tekniske ting montert på. Bare trelistene, kryssfineren og salatboksen. Håper det ikke blir for tungt.

    Nå skal jeg bestille alt det tekniske jeg trenger. Jeg har over hodet ingen peilig på hva alle spesifikasjonene på de forskjellige delene betyr. Er derfor egentlig helt prisgitt de linkene som er oppgitt her i artikkelen.

    Jeg kommer til å bestille HexTronic DT750 motorer. Ser de er anbefalt i tillegg til at de er på lager i nettbutikken.

    Kan jeg bestille de propellene som det er linket til? Bare at de må bores opp. Må jeg ha propsaveerne? Hva slags låsemutter må jeg ha?

    ESC’ene som det linkes til er utsolgt. Finnes det noen alternativer som ikke koster skjorta?

    Jeg har bygget ramma for å fly i X modus så jeg regner med jeg satser på KK Plus V5.5e Multicopter controller som hovedkontrollkort.
    Men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å bli bitt av basillen og vil ha noe mer etterhvert. Jeg har lest litt om altitude kontroll og lett gpsflying. Tenker ikke på avansert gpsflyging, men bare muligheten for å legge inn et par punkter som quaden kan fly i mellom. Finnes det noen kort som ikke koster 60000kr? Har sett på noe som heter ArduPilot. Noen erfaring?

    Så var det radioen. Jeg har en radio fra et billig helikopter. En 35 Mhz fm radio med i alle fall 4 kanaler. Mottakeren ser ut til å ha 5 eller 6 kanaler. Er det mulig å bruke den i første omgang eller er den helt ubrukelig?

    Det var vel det i første omgang:)

    Svar på denne kommentaren

  17. hei alle quadkopter entusiaster !
    Da jeg så «slik bygger du ditt eget quadkopter» for første gang for et par måneder siden ble jeg som sagt bitt av basillen.
    Trekorset med kleshenger føtter ble laget i en fei og deler bestilt.
    Men siden har det stått stille, og drømmen om spektakulære påskebilder fra lufta må nok skrinlegges.
    Over en måned siden nå siden jeg bestilte og betalte noen av delene hos Hobby King, mens andre deler var i restordre. Bortsett fra en mail om at delene var pakket, har det ikke skjedd noe. Går hver dag og venter på en hentemelding, som sagt over en måned etter bestillingen.
    Samme historia hos DealExtreme. Ikke noe aktivitet på et tracking nummer jeg har fått oppgitt.

    Eneste som kom noenlunde kjapt var propellene fra Microcontroller. Men de ble til gjengjeld rådyre.
    Betalte 40 euro for 6 par med frakt, men her om dagen kom det i tilegg en faktura på 271 fra TNT for fortolling m.m, dvs nærmere 50 kroner pr stk.
    totalt.

    Vel,vel jeg klager ikke, bare lufter noen erfaringer. Snart begynner paraglider sesongen og da blir det sikkert ikke noe bygging før til høsten igjen. Så i mellomtiden får bare trekorset med den tomme lock og lock boksa stå der i kjellerstua og lengte etter å komme i lufta.

    Antar det var mange flere enn meg som satt i gang bygging. Hadde vært interessant å høre hvordan det har gått med dere andre.

    Svar på denne kommentaren

    • Kenneth (svar til tstein)

      Hei
      Kjedelig at påsken ikke blir nytet fra luften :-) Jeg tok også av for denne nye hobbyen ved nyttår. Bestilte det meste rundt slutten av januar. Venter fortsatt på ESC`ene. Så som en dårlig trøst så er det noen som har ventet lengre. Men en del av varene kom i løpet av ti dager. DealExtreme hadde jeg ingen problemer med.
      Jeg valgte å bestille «lurt» ved å lage flere bestillinger slik at jeg (stort sett) kom under 200 kroners tollen. Viser seg å være mye billigere til tross for litt mer frakt.
      Jeg kjøpte propeller på finn.no link to finn.no
      Har ikke prøvd de ennå men virker til å være bra kvalitet.

      Svar på denne kommentaren

    • …kan vel skryte på meg litt erfaring med både HobbyKing og Dealextreme. Med unntak av en solid forsinkelse rundt kinesisk nyttår tidligere i vinter er min opplevelse at HK stort sett sørger for at varene er i Norge innen 14 dager og DealExtreme stort sett innen fire uker.

      Jeg har bestillt mye fra begge butikkene og absolutt alt har kommet frem.

      Svar på denne kommentaren

      • Hei igjen.
        Mange takk for kommentarer Kenneth og Eirik.
        Jeg skulle ha venta et par dager med å lufte min frustrasjon ser jeg nå i ettertid (mitt forrige innlegg). For der dukket plutselig pakken opp fra Hobby King og jammen også dagen etter fra DealExtreme. Og ikke nok med det! Jeg bestilte hastighetskontroller pluss noe småtterier i to omganger (under 200 kr) fra Hobby King. Begge pakkene kom som perler på en snor etter vel en uke.
        Kanskje denne artikkelen til NRK Beta førte til så mange bestillinger i januar at Hobby King slet med leveringene da.
        Uansett, vidunderet står nå ferdig koblet. Link til noen bilder: link to flickr.com
        Jeg har brukt to av hulrommene mellom over- og underdekket til plassering av wago klemmene og boret 4 mm hol gjennom armene til å tre ledningene igjennom. Og ett i hver side på bunnplata for batterikoblingen.
        Og så syns jeg selv jeg fant en litt smart måte å feste understellet på (kleshengerne). Et 3 mm hol i enden på sukkerbiten: Og stiftetanga på motsatt side.
        Grei video på Hobby King til lodding av XT60 pluggene: link to hobbyking.com
        Jeg har bestilt denne denne radiosenderen:
        link to hobbyking.com
        Men den er på vent. Så det store spørmålet er: Er den noe måte å starte opp på mens jeg venter? Hadde vært utrolig artig å se propellene går rundt,
        God Påske!

        Svar på denne kommentaren

  18. Takk for tipset, fant sukkerbiter på BM og kleshengere på det lokale vaskeriet. Men på ByggMaker hadde de bare planker som var 2 «gange» 2cm. tror noen at det vil fly selv om det føltes litt tungt.

    PS: er det noen andre som opplever at delene fra hobbyking komer ganske sent

    Svar på denne kommentaren

  19. Hei!

    Jeg har allerede en walkera lama 3 som jeg har montert kameraet mitt på, men er sykt interessert i quadcopter.

    Men så har det seg slik at jeg har radio, mottaker og noen batterier som jeg lurer på om er brukbare. Kunne dere fortalt meg om disse fungerer på quadcopteret dere beskriver her?

    Radio: link to myrcmart.com

    Mottaker: http://rcbutikken.no/produkter/walkera-lm3/walkera-hm-lama3-z-59–receiver–rx2429-.aspx

    Batteri: http://rcbutikken.no/produkter/walkera-lm3/walkera-hm-lama3-z-55–lipo-battery–11-1v-2200mah-.aspx

    Takk for svar! :D

    Svar på denne kommentaren

  20. Hei!

    Hvordan vil formen på furulistene påvirke flygeegenskapene til quadkopteret? Vil rektangulære lister også fungere, eller er de ikke å anbefale? Har vært to steder på jakt etter kvadratiske 12x12cm furulister, men det nærmeste de hadde var 12x21cm.

    Svar på denne kommentaren

  21. Nå har jeg vært inne her å tittet noen gang og latt meg fassinere av prosjektet. Så nå har jeg bestemt meg for å prøve å bygge ett selv. Har ikke nevneverdig erfaring, men med den gode beskrivelsen som NRKbeta her har laget burde det vel gå bra.
    Har et spørsmål vedr. batteripluggen. Det nevnes at de kan kjøpes ferdig loddet. Men den ledningen som er på den ferdig loddede er ikke samme som den som anbefalles. Har det noen påvirkning ???

    Svar på denne kommentaren

  22. Hei, Takk for fin guide for å bygge et quadcopter! så filmen deres på most viewed for dagen med den elgen i skogen :D godt jobba :)

    men lurer på en del ting jeg håper du kan svare på :)

    Hvor mye vil et slikt quadcopter klare å løfte? si hvis den skal frakte med seg på maks 1,2 KG er dette noe den vil klare men på bekostning av mindre flyvetid?

    og hvor lang rekkevidde er det på quadcopteret? med tanke på hvor langt radio og kamerafeed går?

    Svar på denne kommentaren

  23. Arne Bjarte Lid

    Hei! Om en går for det billigste alternativet dere har satt opp lenger oppe i artikkelen, vil man da få et quadcopter som uten store problemer kan fly rundt med et GoPro, og fortastt få en noen lunde stabil film? Brukte dere den «versjonen» av quadcopteret da dere lagde tv-introen deres, eller hadde dere feks sterkere motorer? Har en 4-kanals kontroll til et radiostyrt helikopter av typen «Lama V4″ (E sky), vil jeg ha mulighet til å bruke denne? Kommer det toll på delene fra nettet¿ Skulle gjerne hatt et quadcopter til litt filming og forskjellig, uten at det tømte lommeboka fullstendig..! :) På forhånd takk for svar.. Ar

    Svar på denne kommentaren

    • Quadcopteret vi har beskrevet her løfter lett en GoPro. Og det var en farkost som tilsvarer denne som ble brukt under opptakene for P3.

      Du kan i teorien bruke E-sky radioen, men har du separat mottaker til den? (Så vidt jeg husker hadde min Lama V3 mottaker og gyro og alt i samme modul)

      Vil også anbefale følgende oppgradering uansett:
      KK2, Rolf Bakkes nye kontrollerkort. MYE enklere å sette opp og MYE enklere å fly (link to hobbyking.com)

      Absolutt billigste du kan komme unna med ang. fjernkontroll er denne:
      link to hobbyking.com

      Og for å konfigurere må du ha denne:
      link to hobbyking.com

      Mao ca 26$ totalt for fjernkontroll med konfigureringsplugg. (150 kroner)

      Angående toll:
      Grensen er på 200 kroner pr. pakke. Og om du må betale avhenger av om leverandøren har skrevet riktig beløp på pakken og om din pakke faktisk blir plukket ut.

      Svar på denne kommentaren

  24. Hei!

    Dette har ingen ting med temaet å gjøre, men prøver likevel siden det er en del folk med kompetanse her. I sommer er planen å sende opp en værballong med et par kameraer for å filme litt 30000 meter opp. Jeg skal bruke en gopro og regner med at den funker fint. Men har sett at en del folk også filmer med Iphonen sin også. Derfor prøvde jeg med min android i dag. Men er noe innebygd begrensning på 1 time maks før den stopper å filme. Noen som har noen lure tips på hvordan man kan omgå begrensningen??

    Stian

    Svar på denne kommentaren

    • Vil bare minne om at du trenger tillatelse fra Luftfartstilsynet om du skal gjennomføre noe slikt. I tillegg til flyfototillatelse fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet.

      Det viktigste her er uansett problemet om ballongen (og utstyret du har sendt med) treffer et fly eller et helikopter. Sansynligheten er lav, men konsekvensene kan bli fatale.

      Svar på denne kommentaren

  25. Sander Høyland

    Super artikkel
    Har nettopp begynt å sette sammen rammeverk og sån, og har et spørsmål angående Hobbyking. Hvis man beatiller fra linkene dere viser til i artikkelen, blir varene da sent fra Hong Kong, eller fra et annet varehus nærmere Norge (f.eks Nederland eller Tyskland)?

    Svar på denne kommentaren

    • Morten Olsen (svar til Sander Høyland)

      Hei! Hobbyking sender fra sitt internasjonale lager i Hong Kong hvis ikke du aktivt velger lageret i Tyskland eller Nederland. Min erfaring er at de Europeiske lagerene har lite utvalg og det er ikke mulig å kombinere kjøp fra flere lager. Jeg har forsøkt å bestille fra Europa. Etter å ha brukt lang tid på å finne alternative varer i det begrensede utvalget så fikk jeg bare et forsendingsvalg som koster over $50 (inntil 2kg) som igjen alene er over grensen på 200 kroner for momsfri import av varene.
      Siste ordren min fra Hong Kong ble bestilt 11.4, sendt 12.4, ankom Oslo Lettercenter 19.4, sendt videre 21.4 og på mitt postkontor den 22.4. Sendt som: International (Registered) Air Mail 0 – 100g $3.99. To ESC’er kostet da totalt $28,37 inkl frakt. Går nå og venter på 3x DT750-motorer som ble sendt fra Hong Kong i går med fraktkostnad på $6.99 (201-300g). Somd du ser av datoene så blir pakkene behadlet i Norge etter bare en drøy uke og det er posten som håndterer pakkene. Fra tyskland benytter de TNT. TNT vil ha fårhåndsbetalt tollbehandling og og moms før de sender pakken videre. Har en pakke hos TNT i Oslo nå hvor jeg har mailet kvittering for innbetalt avgift på kr 193,- for en pakke med proppeller fra microkopter.de. De har ikke sendt den videre selv om de fikk kvitteringen i dag kl 8 på innebetalingen jeg gjorde i går. Posten tar betalt i skranken når du henter pakken hvis du bestiller varer over grensen på 200 kroner. Mye mer praktisk.
      Det ble mye dette men det sikkert flere som lurer på det praktiske rundt forsendelse.
      Obs! Som vanlig er DT750 motorene utsolgt igjen. Jeg bestilte mine 8.4 men nå er det heldigvis bare ca 10 dager før de kommer på postkontoret. Gleder meg :-)

      Svar på denne kommentaren

  26. S. Fredrikstad

    fin guide :)
    lager et eget nå, med deler fra div. nettsteder,
    satser på at mitt blir ultra-lett og lager det meste i karbonfiber, kan prøve og få lagt ut bilder ved en senere anledning.

    Svar på denne kommentaren

  27. Takk for en god guide og inspirasjon! Har gått igang med å bestille deler og håper de hopper ned i posten om noen dager.
    Gikk forøvrig for denne rammen fra DX; link to dx.com.
    Når det gjelder batteriladeren som blir nevt i artikelen fikk eg den billigere hos Hobbyking (sånn at du slipper mva).

    Det eg i hovedsak prøver å finne ut av, er om du eventuelt vil ha løftekapasitet til et 5000mAh batteri (link to hobbyking.com)?
    Har dere noen erfaring med dette?

    Svar på denne kommentaren

  28. Erlend Syljuåsen

    Hei, Jeg er snart 14 år og har nå bygd hele rammen og jeg har bestilt alle delene. Men jeg lurer på to ting:

    1. hvor lenge tar det før tingene kommer fra hobbyking? jeg bestillte bare fra internasjonal warehouse altså hong kong og tokk den billigste frakte metoden.

    2. ca hvor stort er kk-kontroller kortet? siden jeg vet ikke om den passer inni salatboksen jeg har funnet.

    Svar på denne kommentaren

  29. Hei jeg er 11 år og har begynt å bygge et quadkopter. Resten av delene får jeg idag eller i morgen, men jeg bestilte batterilader og baterialarm fra DX (dealextreme). Etter en uke fikk jeg en email om at de ikke hadde tingene på lager. Derfor lurer jeg på om noen vet om et sted som jeg kan få disse delene fra her i Norge. Håper noen har svar på dette.

    Svar på denne kommentaren

  30. Erlend Syljuåsen

    Hei jeg er 14 år og jeg har hatt ca quadcopteret mitt i ca 1/2 år. Jeg måtte oppgradere rammen til: link to hobbyking.com

    jeg kjøpte også 2 nye batterier.

    det eneste problemet jeg har er flytiden min. Jeg får ca fløyet i 5-7 minutter og jeg vil gjerne fly litt lengre. Vil det hjelpe å kjøpe et batteri som har 5200 mah isteden for 2200 eller vil detsom har 5200 bare veie så mye at det ikke hjelper? Hva annet kan jeg gjøre for å kunne fly en del lengre. Jeg vil veldig gjerne prøve å få den til å fly 10-15 min.

    -Erlend Syljuåsen

    Svar på denne kommentaren

    • Det er veldig mange faktorer som spiller inn når det gjelder flytid. Propellstørrelse, effektivitet på motorene, fysisk balanse i riggen og kvalitet på batteriene.

      Med en farkost av denne størrelsen kan du nok gå litt opp på batteristørrelsen, men med 5200 blir den nok litt seig i bevegelsene.

      Om alt er trimmet riktg bør du kunne få opp mot 10 minutter flytid med friske 2200. Så jeg ville gått over og sjekket for ubalanse og vibrasjoner.

      Stivere propeller kan også gi bedre flytid.

      Ellers så er det enkleste selvfølgelig større batteri. 3-4000 går nok greit og vil gi bedre flytid.

      Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>