Den australske nettbutikken Kogan skriver i en blogg at de fra nå av vil gjøre et prispåslag på 6,8% for brukere av den antikverte nettleseren Internet Explorer 7. Årsaken til grepet, er at det koster dem ressurser å gjøre tilpasninger til utdaterte nettlesere som ikke fungerer med offisielle standarder.
The way we’ve been able to keep our prices so low is by using technology to make our business efficient and streamlined. One of the things stopping that is our web team having to spend a lot of time making our new website look normal on IE7.
[…] It’s not only costing us a huge amount, it’s affecting any business with an online presence, and costing the Internet economy millions.
Så derfor vil handlekurven se slik ut for IE7-brukere i fremtiden:
…og det er selvsagt en spøk (en ganske gjennomført en), men problemstillingen er høyst reell. Kanskje på tide med en anti-IE7-aksjon i Norge etter mønster av den man kjørte mot IE6?
via The Verge
Arnt Joakim Wrålsen
Hvordan ligger man an med brukerandeler av IE6 og IE7 på NRK sine nettsider nå? 🙂
Anders Hofseth (NRK)
Det er i området 3,5% av nrk.nos brukere som bruker IE7 og 0,5% som bruker IE6 (ifølge en kjapp sjekk i Google Analytics).
Arnt Joakim Wrålsen
Ifølge et innlegg fra 2009 var det 14% IE6-andel på nrk.no. Egentlig er det en fantastisk framgang (dvs nedgang) fra da til nå.
Jeg vil gjerne snu på spørsmålet på hodet og spørre: Er det noen vits med en IE7-kampanje nå når det uansett er så få som bruker denne nettleseren? (Nå kan det jo være at det er en del flere IE7-brukere down under.)
Anders Hofseth (NRK)
Det blir ikke noe bedre av at det er få – eller, er brukerne så få som IE6-brukerne, kan man si at de får klare seg med et amputert tilbud – man må nok likevel mer eller mindre virke om brukerandelen er 3,5%.
Et moment ifht. å prøve å få dem over på noe bedre: Brukere som fortsatt bruker en seks år gammel nettleser er nok heller ikke blant de mest ressurssterke – de som fortsatt ikke har byttet til en mer velfungerende nettleser blir nok hengende fast til maskinen bryter sammen. Og så er det endel bedrifts- og offentlige brukere med IT-utfordringer i miksen – vi kan se det på at det er mest dagtids- og hverdagstrafikk fra IE7.
Så dermed fortsetter vi å tømme utviklerressurser i do. Ihvertfall tenker jeg det er sånn for almenkringkastere og nettbutikker som vil ha maksimalt kundegrunnlag.