Wall Street Journal skriver idag at filmgiganten Kodak gjør sine siste trekk for å unngå konkurs (for lesere født de siste 20 årene kan vi fortelle at Kodak lager film i betydningen et materiale man tar bilder på med analoge kameraer, de er ikke en spillefilm-produsent). Les mer om Kodaks historie i Klarte ikke den digitale omstillingen
Det har gått den veien en stund allerede. De begynte å selge unna patenter på bildebrikker allerede for nær et år siden. Det er ikke noe man gjør om man kan unngå det.
Engadget kaller situasjonen The Kodak Moment it never wanted, og det er vel bare å si seg enig i at dette ikke var noe nostalgisk anlagte fotografer noesteds ønsket seg. Da Eirik skrev Hva er din favorittfilm? for et drøyt halvår siden, så vi jo at det fortsatt finnes filmelskere.
Flertallet av oss bruker imidlertid ikke analog film i farten vi gjorde før. Selv tror jeg at jeg brukte min siste filmrull i et engangs undervannskamera for flere år siden. Det blir ikke business av slikt.
Men la oss mimre litt mens Kodak fortsatt finnes: Hva var deres største Kodak Moment?
Ida
Heeey! Vi vet da hva film er?!
Magne Klann
Oj oj. Dette er sørgelig. Værst var det egentlig da VPS160 forsavnt. Da skjønte vi hvilken vei det gikk. Prtra160NC og VC – etterhvert også UC var fine nok, men VPS er VPS. En gammel luring kjøpte opp de siste filmen som fantes i Oslo før vi andre rakk å reagere. Tror det var et par tusen ruller… Ja for vi snakker selvsagt 120-film.
Her om året overhørte jeg noen unge fotostudenter på toget. De var yfrelste film-brukere. Snakket om det flotte organiske følelsen ved film. Noe ekte som aldri kunne oppstå digitalt. Det var dias det gikk i skjønte jeg. Provia. Fuji var aldri min favoritt, men jeg tilga de nyfrelste akkurat det. Jeg ville gjerne kaste meg inn i samtalen, men da ville jeg nok bare ødelagt magien.. hvis du skjønner..
Nå ligger mine gamle kameraer og samler støv. Jeg lover stadig meg selv at de skal luftes, men det blir aldri noe av. Men nå som det er nyttår og greier? Vi får se.
HaraldH
Tragisk. Den eneste og magre trøsten er at Kodak er i svært godt selskap av andre mastodonter som for seint oppdaget at En Ny Tid var kommet.
Eivind Kise
Ååå nei!!
Er av de du nevner, født de siste 20 årene, men jobber kun med film! Dette er ett kjempetap for oss som skal bruke de neste 10 årene på å studere foto! Jeg tror ikke jeg vil kunne utvikle meg like mye om jeg ettervert blir tvunget inn i en digital hverdag. I morgen skal jeg undervise enn venn i basis kamerateknikk og bruker da ett Bolex hr16mm med Ektachrome 100D så vi kan fremkalle i bøtter og se på på kvelden med en prosjektor. Tror virkelig ikke hun vil lære like mye om jeg tar frem d7 og sier » her er blenderen, her er lukkern og bare sett iso på auto»
Håper Fuji fortsetter da jeg også liker Velvia godt men at de da ikke bruker dettte for å sette opp prisene om de får ett monopol.
Snart skoletur til Sri Lanka med Nikormat og Ektachrome!
Eivind Kise
Får ikke å snakke om profesjonelle filmfotografer, der går det mest i Kodak Vison 2 og 3, virker det som for meg. Håper VIRKELIG ikke dette blir det som skal til for at alt fra og med nå blir fotografert på Arri Alexia og Red. Huff… Fuji har alternativer her og, men Kodak er vel det som har vert foretrukket om en først skal fotografere på film…
jlr
Håper musikkindustrien får med seg hva som skjer med dem som tviholder på gode gamle dager. Bokbransjen bør vel også ta ad notam
-Ikke ta en Kodak
tms
Minner mye om andre bransjer, beskrevet ganske to the point her: aftenposten.no/meninger/kronikker/Forlag-i-fosterstilling-6734496.html
Carsten Henrik Pihl
Favorittkodak-moment var vel første gang en Kodachrome film kom tilbake fra laben.
Og det å snu sliden og se på «fargelagene» som ligger i filmen. Strålende.
Espen Abusdal
Foto tar vel ikke Foto, da vel?