nrk.no

Slik bygger du ditt eget quadkopter – del 1

Kategorier: Forskning,Foto,Gadgets,Moro & Open Source


Med litt tålmodighet, litt fingerferdighet og litt penger til overs kan du bygge deg et leketøy som gir timesvis med moro, spennende utfordringer, kanskje noen fine bilder og sansynligvis noen nye venner. Miljøet for dem som driver med flygende multirotorfarkoster er voksende.

Quad-hvaforno?

Et helikopter med fire rotorer. Det styres mye på samme måten som et vanlig helikopter, men er mekanisk enklere og lett å reparere. Dere har fått bakgrunnshistorien, vi har bygget et og deler nå erfaringene og detaljene.

Her ser dere vår første prototype i luften:

I videoen ser dere først litt testflyging filmet fra bakken. Så et lite klipp filmet med et 808 HD-kamera fra selve farkosten. Det er ganske mye vind hele tiden.

Det finnes mange fine beskrivelser av hvordan man bygger slike innretninger på nettet. For å bygge store, små, pene, kraftige, stabile både trikopter, quadkopter og alle de andre. Men folk ser ut til å ha tilgang på både god plass og masse fine verktøy. Og mange lager ting usedvanlig gjennomført og perfeksjonistisk. Hva om du bare vil komme igang? Og ikke har annet enn et stuebord og litt standardverktøy? Vi skal prøve å gi deg den perfekte nybegynnerfarkosten som kan bygges uten et stort verksted eller avansert utstyr.

Enkelhet

Vi legger altså opp til at dette skal være det første flermotorshelikopteret du bygger. Derfor er fokus for vår konstruksjon følgende:

– enkelt å bygge
– solid
– enkelt å reparere
– morsomt å fly

Vi har med andre ord ikke hatt fokus på lavest mulig vekt, estetikk og perfekt stabilitet. Denslags får vente til neste versjon. Disse kriteriene er også grunnen til at vi har valgt å bygge et quadkopter fremfor et trikopter. Sistnevnte er litt vanskeligere å bygge.

Hvorfor bygge selv?

Det finnes jo kule AR Droner, ferdige løsninger og billige ufoer. Svaret er enkelt: reparasjon. Du kommer til å krasje. Og intet er lettere å reparere enn noe du har bygget selv. Dessuten får du mye for pengene når du bygger selv. Og så er det rett og slett ganske gøy og alltid tilfredsstillende å lage ting selv.

Sikkerhet

Aller først må vi komme med noen advarsler. Dingsen du skal bygge trekker store mengder energi fra batteriene. Energi som settes i sving i propellene. Du skal være ekstremt uheldig for at dette skal være livsfarlig, men et quadkopter kan gjøre ganske stor skade om du ikke er forsiktig. Derfor skal du aldri fly over andre mennesker. Du skal alltid holde god avstand til quadkopteret og aldri ha propellene på når du eksperimenterer med oppsettet.

I tillegg bør du være forsiktig med batteriene. Om all energien som skal til propellene kommer på avveie kan det gå galt. Batteriet kan faktisk eksplodere eller gå opp i flammer om du behandler dem feil. Du bør aldri lade dem uten tilsyn. Og du bør passe godt på slik at de ikke kortsluttes.

Skal du ta denne hobbyen videre og eventuelt ta bilder for kommersiell bruk, eller begynne å styre mer automatisk med GPS osv gjelder egne regler. Vi tar utgangspunkt i at du bygger for hobbybruk og flyr slik at du har visuell kontakt med enheten hele tiden.

Men la oss komme igang med byggingen. Her i NRKbeta har vi bygget en prototype som flyr fint. Men vi gjorde oss noen erfaringer, så oppskriften som følger er ikke identisk med vår første prototype. Oppskriften her skal gi et enda bedre quadkopter.

Generelle råd

Er dette vanskelig? Det spørsmålet er det umulig å svare på. For det kommer an på hvor mye erfaring du har med små gjør-det-selv-prosjekter. For å bygge selve rammen hjelper det veldig om du har litt erfaring med sag, hammer, skruer og lim. For å koble sammen motorer og elektronikk hjelper det om du har litt erfaring med lodding og kobling av enkle elektriske kretser.

Det vi syntes var vanskeligst var å sette opp elektronikken etter at alt var satt sammen. Justering og reversering av gyroer, justering av fjernkontrollen osv. Men med litt tålmodighet, nøyaktighet og hjelp fra nettet gikk det bra. Der håper vi også at kommentarfeltet vårt kan komme til unnsetning. Dessuten anbefaler vi følgende forum om du vil treffe andre hjelpsomme byggere: modellflynytt og fpv.no i Norge og RCgroups internasjonalt.

Dessuten har vi jukset litt og fått god hjelp av NRK-kollegaene Petter Olden og Reidar Otto Johnsen, samt entusiasten bajas og en del andre på fpv-forum og modellflynytt.

Du finner en komplett deleliste nederst i denne artikkelen.

Merk: Vi har planer om å la denne artikkelen være ganske levende og vil oppdatere etter hvert som vi får mer erfaring og etter hvert som dere kommer med gode innspill i kommentarfeltet.

Oppdatering:
Det har skjedd en del siden vi skrev disse artiklene. Så her er noen oppdaterte tips:

For enklere strømfordeling i stedet for «sukkerbiter» og wago-klemmer: Power Distribution Board

Og da kjøper du følgende ESCer: Afro 30 AMP SImonK

Og følgende motorer: Multistar 980 KV

Og så kanskje den viktigste oppgraderingen. Det VESENTLIG mer brukervennlige KK2-kortet

Ramme

Vi har valgt å bygge i tre. Det er billig, solid og svært enkelt å jobbe med. Sag til to stykk 70 cm lange furulister som er 15x15mm tykke. Det du skal gjøre er bokstavelig talt å legge to pinner i kors.

Det beste er å lafte furulistene der de krysses. Det er enklere enn du tror. Sett et merke midt på hver list. 35 cm inn fra enden. Så markerer du 7,5 mm ut fra hver side av midtmerket. Og 7,5 mm ned langs siden.

Sag forsiktig ned til 7,5 mm-merket og bank ut den lille blokken slik at hver list får en senkning som er 15 mm bred og 7,5 mm dyp.

Så legger du dem i kors. Bruk en fil for å fordypningen riktig slik at listene ligger jevnt mot hverandre.

Det gjør ikke noe om senkningen er litt bredere enn 15 mm. Lager du senkningen for dyp bygger du opp med litt dobbeltsidig tape. For at listene skal bli liggende nøyaktig 90 grader mot hverandre legger du et eller annet med en vinkel som er 90 grader inntil.

Når alt ser bra ut drypper du litt lim i korset og presser dem sammen mens vinkelen holdes inntil slik at du limer dem riktig.

De to 10×10 cm kryssfinerplatene fester du på hver sin side. Vi gjorde dette manuelt uten å måle. Så lenge krysset er nøyaktig 90 grader vil platene bli plassert riktig om hvert hjørne ender midt på hver list. Bruk lim her også.

Salatboksen som vi brukte som beskyttelse for elektronikken er ikke nødvendig for å få quadkopteret til å fly. Men vi bygger jo en nybegynnerfarkost, så beskyttelsen boksen gir er verd den litt reduserte flytiden på grunn av økt vekt. Dessuten er det snart vinter og boksen beskytter godt mot snø og fuktighet i tillegg til fysisk skjerming når du krasjer.

På undersiden gir du kryssfinerplaten ekstra feste med fire skruer. En i hvert hjørne. Bruk bor først slik at ikke finerplaten sprekker.

På oversiden vil de fire skruene feste både salatboksen og kryssfinerplaten. Du plasserer enkelt og greit salatbokslokket midt på treplaten, borer hull i de fire hjørnene og setter i skruer. Her er det greit å bruke skiver rundt skruene slik at ikke plasten sprekker.

Så borer du fire hull i salatbokslokket. Dette er til de fire styringskablene. Hullene trenger ikke å være mer enn 3 mm bredt og 8 mm langt. Et hull i hvert hjørne av boksen. Vi brukte 3 mm bor, laget to hull litt fra hverandre og skar ut biten mellom slik at vi fikk et avlangt hull.

Som understell brukte vi fire isoporklosser på 4 x 5 x 2 cm. Dobbeltsidig tape og en runde vanlig tape for å holde det på plass. Poenget med understellet nå er bare å få quadcopteret nok opp fra bakken til at du får plass til å feste et batteri under.

Alternative føtter

For å få plass til et eventuelt kamera under. Og for å ha føtter som ikke detter så lett av som isoporklossene har vi laget en alternativ løsning. Og der taler rett og slett er par bilder mer enn mange ord. Du trenger to kleshengere og noen strips.

Kleshengerbeina er latterlig billige og lette å bøye ut igjen etter at du har landet litt hardt.

Midt på kryssfinerplaten på undersiden fester du et solid lag med borrelås. Her skal batteriet festes.

Nå har du en fin ramme med salatbokscocpit og isoporunderstell. Da er det bare å sette på motorer, hastighetskontrollere, styringskort, fjernkontrollmottaker og batteri.

Motorer

Vi brukte følgende motorer bestillt fra HobbyKing.com: 2213N 800kv børsteløs motor.

Du trenger fire, men bestill minst to ekstra. Du kommer til å krasje, og selv om konstruksjonen vår er laget for at ting skal tåle mye er det fort gjort å ødelegge en motor eller to. Og det er så kjedelig å ikke kunne fly på en uke eller to fordi du venter på ekstra deler.

Ellers kan du helt sikkert bruke andre motorer også. Det som blir anbefalt er å holde seg under 1000 kv for å få en motor som er nøyaktig nok til denne typen farkost. Om du vil gå i detalj på hva kv står for i denne sammenheng og hvordan motoren egentlig virker er Wikipedia din venn.

Motorene fester du med dobbeltsidig tape og strips. Dette er genialt for nybegynnere fordi da ryker stripsene når du krasjer i stedet for at hele motoren blir ødelagt. Med våre motorer passet det med to korte strips på hver side og en under som strammes tett.

Legg på en bit dobbeltsidig tape 7 cm inn fra enden på armen og fest motoren som vist på bildet. Grunnen til at vi har 7 cm ekstra lengde utenfor motoren er rett og slett for å ta imot når du krasjer. På vår første prototype hadde vi 50 cm lange armer og festet motorene helt ytterst. Det førte til at en eller fler motorer løsnet stort sett hver gang vi krasjet. Når du blir flinkere kan du sage av den ekstra lengden for å spare vekt.

Med 70 cm armer betyr dette at vi har 70 – 14 = 56 cm mellom motorene.

For å sikre et svakt ledd i motoren fester du ledningene til motorbunnplaten med strips.

Da unngår du at de tynne delene av ledningen som går inn i selve motoren ryker når du krasjer.

Du kan også eventuelt forsterke ytterligere med litt epoxylim eller smeltelim der ledningene går inn i spolene.

Hastighetskontrollere

Det er disse små magiske greiene som styrer motorene med ekstrem nøyaktighet. De får strøm fra batteriet og styringssignaler fra kontrollerkortet. Så finjusterer de hastigheten på motoren 300 ganger i sekundet. Vi valgte Turnigy Plush 25A fra HobbyKing.com. Her bestillte vi også to ekstra i tilfelle vi skulle komme til å ødelegge en. De er litt overkill i antall ampere, men 18A-varianten var ikke på lager da vi bestillte. Og du skal ikke se bort fra at vi kanskje bygger ut med kraftigere motorer senere. Det viktige er at hastighetskontrolleren støtter den hyppige oppdateringen fra kontrollerkortet, og det har Turnigy Plush vist at de klarer.

For å koble det hele sammen på armene har vi valgt koblings-sukkerbiter. Etter hvert kan du fjerne dem og lodde ledningene sammen i stedet. Det gir lavere vekt og er mer driftssikkert. Men siden vi er nybegynnere kommer vi til å knuse en motor eller to og sukkerbiter gjør det svært enkelt å bytte motor. Selv ute i felten uten loddebolt.

Sett på en sukkerbit med tre koblingspunkter tett på motoren.

Legg fire til fem lag med dobbeltsidig tape under hastighetskontrolleren og fest den inntil sukkerbiten. Legg på en runde tape utenpå for å holde det hele skikkelig på plass.

Koble de tre ledningene fra motoren i den ene enden av sukkerbiten og de tre ledningene fra hastighetskontrolleren i den andre enden. Du trenger ikke å tenke på hvilken ledning som går hvor. Hastighetskontrolleren finner ut av dette. Det eneste du kanskje må gjøre er å bytte to av ledningene dersom motoren går feil vei. Men det kommer senere.

På andre siden av hastighetskontrolleren setter du en sukkerbit med to koblingspunkt. Fest sukkerbitene med dobbeltsidig tape og strips. Så fester du ledningene fra hastighetskontrolleren i sukkerbitene.

Flatkabelen med tre tynne ledninger og en liten kontakt trekker du gjennom hullene i salatboksen og inn mot midten.

Kontrollerkort

Dette er hjernen i systemet. Vi bruker en KK-kontroller. Den er designet og programmert av nordmannen Rolf Bakke. En mann som går under det Lars Ramslie-inspirerte pseudonymet Kaptein Kuk. Han er nærmest legendarisk i multikoptermiljøet og har gjort en formidabel jobb for å få dette til å bli en hobby som mange kan drive med. Både design av kortet og programvaren er opensource. HobbyKing selger ferdige kort og Rolf Bakke får faktisk en liten provisjon av salget. Vi brukte versjon 1 av kortet fra hobbyking i vårt første quadkopter, men nå har kortet kommet i en versjon 2 med litt større prosessor og seks motortilkoblinger.

Kontrollerkortet har tre gyroer som måler hvordan quadkopteret ligger i luften. De sender signaler til prosessoren som så gjør et knippe avanserte beregninger og deretter styrer hver motor for å holde quadkopteret stabilt.

Et quadkopter er i utgangspunktet svært ustabilt. Men takketvære gyroene og den kontinuerlige styringen av motorene blir farkosten ganske stabil i luften. KK-kortet kompenserer for unøyaktigheter i motorene, unøyaktigheter i rammekonstruksjonen og ujevnheter i form av vind.

Når du skal fly er det to måter å sette opp et quadkopter. I det som kalles «+» og det som kalles «X». Dette handler om hvilken retning rammen har i luften. Som et kryss med en motor i front. Eller som en X med to motorer i front. Det er lettest å forklare med en enkel tegning:

Kontrollerkortet fra HobbyKing kommer ferdig konfigurert for +. Så da velger vi å fly slik. Når du blir mer avansert og har skaffet deg utstyr for å bytte programvare på kortet kan du bytte til X. Sistnevnte måte å fly på er litt bedre om du skal feste kamera på farkosten din. Men vi klarer oss altså fint med + nå. Det er ikke mange justeringene som må til dersom du vil bytte senere.

Lag fire fleksible og klebrige klosser av mange lag dobbeltsidig tape. De må være like høye. Med vår tape, som er ca 1 mm tykk valgte vi å legge 10 lag sammen for å få klosser på ca 1 x 1 cm.

Så fester du kontrollerkortet med en tapekloss i hvert hjørne. På salatbokslokket i midten av quadkopteret. Denne måten å feste på sørger for at små vibrasjoner blir dempet. Pilene i hjørnet av kortet skal peke ut langs en av armene. Om du skulle flydd i X-modus skulle pilene ha pekt ut mellom to av armene.

I neste del tar vi for oss sammenkobling og siste finpuss.

Takk for inspirasjon fra: Quadcopter build for noobs, Latest Build, The Tricopter V2.5 build, Hobbyrommet og Svein Inges iFlogg.

Deleliste

Som nevnt lenger oppe i artikkelen: Oppdatering:
Det har skjedd en del siden vi skrev disse artiklene. Så her er noen oppdaterte tips:

For enklere strømfordeling i stedet for «sukkerbiter» og wago-klemmer: Power Distribution Board

Og da kjøper du følgende ESCer: Afro 30 AMP SImonK

Og følgende motorer: Multistar 980 KV

Og så kanskje den viktigste oppgraderingen. Det VESENTLIG mer brukervennlige KK2-kortet

Grunnutrustning
– Lim. Gjerne både kontaktlim/trelim og helst litt epoxylim og/eller smeltelimpistol.
– Tape. Standard elektrikertape og 1 mm tykk dobbeltsidig monteringstape.
– Borrelås med lim
– en bunke koblingssukkerbiter

Ramme
2 x 70 cm furulister 10×10, 12×12 eller 15×15 mm
2 x kryssfinerplater som er 10×10 cm store og 4 mm tykke
Understell: fire isoporklosser på 4 x 5 x 2 cm
Beskyttelsesboks: lock&lock ca 13x13x5 cm
Treskruer, ca 12 mm lange
Metallskiver som passer til treskruene

Oppdatering angående furulistene:
Vi har testet flere typer. Den mest stabile riggen vi har nå er faktisk 15×12. Men etter masse krasjing med 12×12 uten antydning til at armene knekker tror jeg vi trygt kan anbefale 12×12 eller til og med 10×10. Om dere har kjøpt 15×15 slik opprinnelig anbefalt, så flyr det helt fint det også!

Motorer: 4 x 2213N 800kv børsteløs motor (du trenger bare fire, men bestill minst seks).

Alternativ motor: HexTronic DT750. Da kan du droppe propellfestene, men du må til gjengjeld bore propellene opp til 4 mm hull og feste med låsemutter.

Alternativ motor 2, kraftigere og tyngre: NTM Prop Drive Series 28-30A 750kv / 140w

Propellfester: Prop Savers (ikke optimalt for stabilitet, men optimalt for nybegynnere. Skåner både motor og propeller ved krasj. Bytt til andre fester når du ikke krasjer så ofte.)

Disse propellfestene ble anbefalt først her i denne artikkelen: «Prop Savers» . Men etter en liten diskusjon i kommentarfeltet har vi gått over til å anbefale dem som det er linket til over.

Propeller: 2 pakker: 10×4.5, 3 mm shaft. (Du trenger to høyreroterende og to venstreroterende. De kommer i pakker med en av hver hos www.mikrocontroller.com. Bestill MANGE. Propellene er det som ryker først.)

Hastighetskontroller (ESC): 4 x Turnigy Plush 25A fra HobbyKing.com (bestill gjerne to ekstra her også)

Alternativ nettbutikk for Turnigy Plush: RCelektro (men stiv pris sammenlignet med HobbyKing)

Alternative hastighetskontrollere som skal fungere med KK-kortet: KK-multicopter Electronic Speed Controllers (ESCs)

Hovedkontrollkort: HobbyKing KK-kontroller V2
Alternativ: Multi RC Shop sin KK-kontroller. (Der kan du velge programvaren på kortet. Vi flyr med KK Quad X 4.7)

Ledning: 1m Svart 16AWG + 1m rød 16AWG

Koblingsklemmer for å samle ledningene fra hastighetskontrollerne: Wago 5-klemmers.

Batteriplugger: Nylon XT60

Om du vil slippe å lodde i den enden som skal stå på selve quadkopteret kan du også kjøpe XT60 hannplugger ferdig loddet: XT60 Male w/ 12AWG Silicon Wire 10cm (5pcs/bag)

Batteri:
Vi hadde god erfaring med de første Mystery-batteriene vi fikk. Men nå har vi fått flere som ikke fungerer spesielt bra. Vi går derfor over til å anbefale de batteriene som vi så langt har hatt best erfaring med over tid: Zippy Flightmax:
ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 30C
ZIPPY Flightmax 2800mAh 3S1P 30C

(Tidligere batterianbefaling: Mystery 2800 mAh, 30C (Flytid ca. 10 minutter. Kjøp to, så kan du fly litt lengre). DealExtreme har fri frakt på alt, og batteriet er litt tungt, så det blir billig å bestille batteriene derfra.)

Batterilader: IMAX B6
Batterialarm: 11.1V Battery Alarm Buzzer for RC Helicopter

Ca pris på minimumspakken:

30,- Furulister og kryssfiner
100,- Tape, lim og annet
226,- for 4 motorer
300,- for 4 hastighetskontrollere
141,- for KK-kontroller
11,- for prop savers
62,- for propeller
22,- ledninger
17,- for batteriplugger
136,- for batteri
200,- for batterilader
23,- for batterialarm
———————
= 1268,- + frakt
———————

I tillegg trenger du fjernkontroll (eller radio som det kalles i denne verden) og mottaker. Dette holdes ofte utenom siden mange har en som kan brukes fra før. Og fordi her kan du spandere alt fra kr. 200,- til kr. 16 000,- Skal du gjøre det billigst mulig kan du bestille denne til kr. 214,- fra HobbyKing: Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver Mode 1 eller Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver Mode 2. Det blir en smakssak om du vil ha mode 1 eller mode 2. Her er en sak om forskjellen. De fleste i Norge flyr Mode 2. Om du ombestemmer deg kan du endre fra Mode 1 til Mode 2 ved å flytte noen fjærer og deler inni. Men: leser du anmeldelser av Turnigy 9X fra HobbyKing kommer det fort frem at den lider under relativt slapp kvalitetskontroll. Om du får en som virker er den helt fin, men mange rapporterer om dårlige enheter.

Min beste anbefaling er faktisk å tråle de forskjellige bruktmarkedene der ute etter brukbare radioer. Det er mye til salgs. Du trenger minst fire kanaler, helst seks eller åtte (før du vet ord av det vil du styre et kamera, slå av og på lys etc.) Dessuten må radioen kunne reversere kanaler fritt og helst også ha mulighet til å justere følsomhet på spakene.

Alle som har har litt erfaring i miljøet sier at du bør legge så mye penger som mulig i radioen først som sist. Men da snakker vi fort tusenlapper. Jeg har hørt mye bra om Spectrum DX6i, den får du for litt under to tusen hos for eksempel Smallsize eller Elefun.

Jeg nøyde meg med bruktmarkedet og fikk en gammel Futaba 8U til noen hundrelapper. Ser ut til å fungere bra. Ellers har sikkert mange meninger om dette i kommetarfeltet også. Men vi kommer til å gå litt mer i detalj angående radio i neste artikkel i denne serien.

Hjelp oss å lage denne artikkelen bedre

Da er det bare å fyre løs i kommentarfeltet. Ta bilder når dere bygger, del informasjon om hva som var vanskelig. Vis oss enda bedre løsninger. Så skal vi oppdatere og samle etter beste evne.

Noen bilder av ferdig montert betakopter.

223 kommentarer

    • TobiHP (svar til AT)

      Så lenge man ikke handler for mer enn 200 kroner på utenlanske sider blir det som regel ikke noe moms.

    • Eirik (svar til AT)

      Det er vel ikke toll på varene (tror jeg), men skal vel betale 25% i mva. (Gjelder for handel over 200,-)
      (I utgangspunktet hjelper det ikke nødvendigvis å splitte opp i flere pakker hvis disse sendes sammen. Tollvesenet skjønner lett dette når de ser 3 pakker til samme person, fra samme avsender, samme dag.)

      Det er usansett ditt ansvar å betale!

    • Kenneth (svar til Eirik)

      Jeg har delt opp mine bestillinger i flere pakker siden det blir betydelig billigere å holde seg under 200,- til tross for økt frakt (noe som er minimalt)
      Jeg har ikke opplevd og kan heller ikke se noe grunnlag for å tolle mine bestillinger selv om de kommer samme dag. Tolldirektoratet har så vidt jeg vet ingen begrensninger for hvor mye det er lov til å handle for pr.dag. I så tilfelle kan man jo bare legge inn en bestilling pr.dag. Man vil uansett komme best ut av det ved å dele opp bestillingen.

    • Bård (svar til AT)

      En Spektrum DX8 kosta ca 2000 og da måtte jeg i tillegg betale moms og toll på overkant av 800 kr. Ikke veldig økonomisk å kjøpe på ebay ift norsk butikk…(norsk pris ca 3500)

    • Da er det greit å ha en kollega som bor i USA… 🙂 Jeg har fått han til å kjøpe en DX8 for meg, så den får jeg når jeg drar på jobb i neste uke.

  1. Alexander Kvale

    Dere i NRK Beta har en lekende moro jobb 🙂 Det er moro for oss å lese om det, ikke minst inspirerende. Jeg har tatt meg i å stemple NRK som en alt for tung og gammeldags kanal. Men dette er den strake motsetning som er med å viske ut dette stemplet.

    Tror jeg hopper over, og er i planleggingen for å kjøpe et ferdig quadrocopter. Men nyter å lese om dette.

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Alexander Kvale)

      Takk. Vi koser oss, men som jeg har nevnt under må vi innrømme at dette prosjektet ble utvidet med en porsjon ubetalt overtid. Eller fritid som det også kalles. 🙂

      Du vil nok finne masse nyttig info i denne artikkelserien selv om du velger å kjøpe et ferdig quadkopter. Då vil uansett ende med å måtte reparere litt. Og vi håper å kunne gi tips langt utover selve byggingen.

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Eirik)

      Hehe. Takk! Akkurat når det gjelder denne artikkelen må vi også innrømme at vi har spedd på med en god porsjon fritid og egne oppsparte penger. 🙂

  2. Er det en GoPro dere har montert på farkosten? (Nest siste bildet). Klarte den vekten, hvordan var det å fly med en GoPro på «taket»?

    Fikk veldig lyst til å lage et quadcopter selv nå, i all hovedsak for å få GoPro’en opp i lufta.

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Rolf)

      Ja. Vi testet med et GoPro festet «på taket». Modellen løfter GoPro helt fint og det gikk greit å fly med den festet oppå.

      Men planen er å bygge om understellet litt å så feste kamera under. Det vil gi bedre stabilitet og større fleksibilitet slik at vi kan filme vinklet litt mer mot bakken.

      Vi har ikke kommet så langt at vi har perfeksjonert balansering av propeller og motor. Det er viktig for å få helt stabile bilder.

      Men dette kommer vi sikkert tilbake til. Betakopteret som er beskrevet i denne artikkelen klarer sikkert å løfte et og annet kompaktkamera også. Du vil bare oppleve litt redusert flytid.

      Og man bør være oppmerksom på at det finnes regler og begrensninger som regulerer flyfoto. Spesielt om du skal bruke bildene kommersielt.

  3. Hva med løfteevne? For det fremste bruksområde for en slik konfigurasjon er muligheten for å lage sine egne «flyfoto» av eiendom osv. Men da er det viktig at koptere greier vekten til en middels avansert digitalkamera. For en kan unngå behov for fjernstyring av kamera ved å sette det opp til å ta bilder med intervall. Så hyggelig hvis dere kan teste løfteevne både med hensyn til konfortabel tilleggsvekt og maksimal tilleggsvekt.

    Svar på denne kommentaren

    • Christoffer Steinsvåg (svar til übernerd)

      Kjempeflott artikkel Eirik. Men vær advart, du mister fort all fritid på disse tingene her!;)

      Har testet løfteevne litt med mitt tilsvarende quadcopter. Stroppet en full 0,5l brusflaske i center under og fløy helt fint, hovret ved litt over halvt gasspådrag. Du skal helst kunne hovre på ikke mer enn halv gass for at kontrolleren skal ha nok futt til overs til å holde farkosten i lufta, det er i alle fall en vanlig tommelfingerregel 🙂
      Med dette oppsettet kan man fint løfte ett GoPro kamera (ca. 250g) og en videosender (ca. 150g med dedikert lite batteri).

    • Takk for tipset! For da begynner det å bli interessant. Har ikke holdt på med modellbygging og radiostyring siden 80-90 tallet. Og de bensindrevne motorene var mildt sagt noe herk, både med hensyn til støynivå og drift. Så det ble 1% moro og 99% vedlikehold, feilsøking og reperasjoner….. Så el-motorer med gyro kontroller høres ut som en svært god ide.

      Men jeg har fortsatt stående en del modeller hjemme på gården, bl.a. en islandstråler som bare trenger ny fjernkontroll, batteri og litt 2-26 i motoren. Så da kan dette her være en grei unnskyldning for å kjøpe inn litt nytt utstyr. Og hvis vi snakker alternativkostnader, så er det 10.000 for et flyfoto av gårdstunet. Så jeg tror faktisk dette her kan bli et både artig og billig redskap til både «skrytebilder» og noe så enkelt som inspeksjon av tak/takrenner o.l. som en elles må rigge seg til med stie for å få tilgang til.

      Så jeg har alt lagt inn denne artikkelen i favoritter og kommmer til å følge med på den.

    • Ikke bare det, du kan få videofeeden inn på et par videobriller (f.eks. fatshark) med innebyggede sensorer som registrer hodeposisjon og bevegelse. Da kan du styre kamera ved å bevege på hodet. Videre kan du legge på OSD (On Screen Display) slik at du får batterikapasitet, kompassretning osv rett på skjermen.

      Så til slutt, legger du på et kamera til slik at du får 3D (rc-cam.com/forum/index.php?/topic/2213-fpv-in-3d-vision/ ) 🙂

    • Robert (svar til Endre)

      Det jeg tenkte meg var en liten og billig 7″ LCD-skjerm med oppladbare batterier som jeg festet til fjernstyringen. Det jeg ikke skjønner er hvilket utstyr jeg trenger for å få dette til. Jeg skjønner at jeg kan montere et GoPro eller 808-kamera på quadkopteret. Kan jeg, vha en sender onboard, streame FPV-videoen til LCD-skjermen? LCD-skjermen må jo ha en eller annen mottaker-løsning av videostreamen. Finnes det billige løsninger på dette eller er det umulig det jeg ser for meg?

    • Per-Josef Idivuoma (svar til übernerd)

      Har og planer om å filme, og da skal det filmes for tv-produksjon og diverse filmproduksjoner.

      Hvis dere er ute etter go kvalitet og samtidig vill bruke FPV, så anbefaler jeg Teradek Cube (www.teradek.com). Den streamer trådløs HD video opp till 1080p uten forsinkelser.
      Dem koster en del, ca 10000 sek for sender og mottaker. Men styrer man med professjonell videoproduktion så er det kanskje vert.
      Dessuten funker dem med GoPro og Contour kameraer som har innbyggde mini-HD utganger.

      Hvis man ikke vil investere i trådløse sendere, kan jeg rekommendere Contour Plus (www.contour.com) vilken etter min mening er mye bedre en GoPro i både bildekvalitett og praktiskte detaljer, særlig hvis man eier en Android elr iPhone.
      Med Contour Plus kan du se vad kameraen filmer i din Android elr iPhone, den streamer video via bluetooth over till telefonen. Dvs, du kan hvis kameraen er bra nok tilta elr panorert men den har forsinkelse ettersom det er via bluetooth. Ikke bra for FPV, men bra for å «line up the shot».
      For å «line up the shot» med GoPro så må du kjøpe en ekstra LCD skjerm som kobles på til GoProen, ikke så praktiskt i min mening.

    • Hei! Terradek sin Cube er testet et par ganger i NRK og blitt underkjent pga for dårlig rekkevidde og for mye utfall i signalet. Meningen var å finne en liten HD sender til bl.a direkte TV-produksjon (og påsyn) fra et oktokopter… Petter – Fotograf, NRK

    • Per-Josef Idivuoma (svar til Pettercam)

      Ok, kjedeli hvis den nå er så dårlig. Finnes testen på nettet, youtube/nrk.no?

      Det går sikkert å bruke signalforsterkere, som med alle andre ting. Hvis den nu ikke har avanserte frekvenser som er uforståelig for oss vanli folk

  4. Kjøpte meg en ferdig en for etpar år siden, batteriet var så dårlig at man ikke fikk det i luften engang.. Oppgraderte batteri til mer Mah, men motorene krever så mye at justeringa aldri blir ferdig før man kommer i lufta. Hadde vært gøy å få det til å funke, men etter flere år med Rc helikopter(bensin) og biler så legger jeg dette prosjektet vekk eller selger om noen vil fortsette der jeg slapp. Må ha bedre batterier for å kunne nyte denne hobbien….. Trist egentlig…

    Svar på denne kommentaren

  5. Chris-Håvard Berge

    Har sett en del på utelandske byggeguider for tricopter og quadcopter den siste måneden, men utrolig greit at dere nå kom med en norsk! Med et kommentarmiljø som NRKbeta har er jeg sikker på eventuelle byggeproblemer jeg vil få underveis fort vil få en løsning, så 1/3 av delene ble bestilt i går. Jeg gleder meg til å starte byggingen, og på sikt få løftet GoPro´en min opp i luften!

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Bård Ressem)

      Jeg valgte 2213N fordi jeg så at David Windestål på RCexplorer anbefalte dem et eller annet sted. Men jeg ser at han har begynt å anbefale DT750, så den er helt sikkert et godt kjøp den også.

      Har forøvrig oppdatert artikkelen med motoren du nevner som et alternativ.

    • Per-Josef (svar til Bård Ressem)

      Hvis nu DT750 motorene anbefales der ute på internet, så kan jeg tipse om en ting som jeg har hadd problemer med.

      DT750 motorene løsner fra motorfestet, dersom motorfestet har 2 skruer på versin siden som holder motoren på plass. Og dem kan løsne av vibrasjonene, og motoren hopper ut av festet.

      Det kan jo løses med gaffatejp runt skaftet, elr lime med smeltelim.

      Har dessverre ikke kommet lengre en kalibreringen av x-coptern min, så jeg vet enda ikke hvor bra motorene er.

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Glenn)

      Vi publiserer ikke del 2 før vi har fått satt sammen betakopteret basert på denne guiden. Som nevnt har vi bygget en prototype, men mener at designet her er litt bedre. Problemet er at vi venter på deler i posten… Men det gjør vel de fleste av dem som har lest her og som vil bygge også. 🙂

      Så vi vet rett og slett ikke når del 2 kan publiseres. Høyst sansynlig innen en uke eller to.

  6. Ståle Semb Hauknes

    Har lenge tenkt på dette og ser her at det faktisk var en del billigere enn planlagt. Får se om jeg klarer å vente på deres neste versjon eller ikke før jeg lager en selv 😛

    Og som vanlig: tusen takk for fin artikkel/guide 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Merko (svar til AT)

      Hobbyking har rundt $3-6 i frakt, mens Dealextreme har gratis frakt. Om man bestiller for under 200kr hver gang, så slipper man unna 25% import avgiftene etter som jeg har skjønt

  7. Tore Henriksen Marki

    Hei!
    Dritbra artikkel.
    Har begynt og kjøpe inn deler til mitt eget da dette så gøy ut som et jul/dårlig vær prosjekt.

    Jeg har et spørsmål (kan virke idiotisk):
    Dere snakker om radio / fjernkontroll.
    det jeg lurer på er hvordan type mottaker man har på quadkopteret. Er dette en ekstern enhet eller er dette innebygd i kk kontrolleren?

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Tore Henriksen Marki)

      Fjernkontrollen snakker med en mottaker som du monterer ombord på quadkopteret. Mottakeren har en ledning for hver kanal som så kobles til KK-kortet.

      Så du trenger både en radio (fjernkontroll) og en mottaker. Kjøper du en ny radio følger det ofte med en mottaker. Ellers så er ikke selve mottakeren så dyr. Det er radioen som fort kommer opp i noen tusenlapper om du skal ha en ny høykvalitetsradio.

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til RetroMcSmart)

      To av propellene går med klokken og to av propellene går mot klokken. Så vidt jeg har skjønt er det justering av hastighet på de to parene i forhold til hverandre som gjør at du kan rotere farkosten. De nøyaktige kalkulasjonene tar KK-kortet seg av. Du drar bare den ene stikka mot høyre eller venstre.

  8. Har kjøpt diverse deler lokalt og bestilt resten på 4 ulike webshop, og ser frem til å starte bygging :-). Lurer imidlertid på en detalj. På noen av bildene i artikkelen (ex: ESC og motor) ser det ut som hastighetskontroller og sukkerbiter er plassert på samme side av furulisten som motoren (oversiden), mens på diverse andre bilder (ex: Prototype BetaKopter) og videoer ser det ut som de er festet på undersiden. Jeg vil jo tro at det riktige er undersiden (lavere tyngdepunkt?), men i så fall ser det ut som det vil bli konflikt med isoporbitene som utgjør understellet.

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Roald Tonning)

      Det stemmer at dette er litt forvirrende siden vår første prototype er litt annerledes enn den vi har laget detaljert beskrivelse for.

      Det vanligste er å plassere ESC oppå armene. Fordi undersiden skal ha plass til landingsutstyr og fordi de er litt mer beskyttet oppå.

      Jeg satte dem under på prototypen fordi den hadde noen propeller som slo borti ESC når jeg krasjet. Da var de plutselig bedre beskyttet på undersiden.

      Jeg har nå satt sammen betakopteret slik det er beskrevet her. Da har jeg ESC på oversiden.

      Men: begge deler fungerer fint.

    • Roald Tonning (svar til Eirik Solheim)

      Jeg bestilte alt fra linker nevnt i artikkelen:

      http://www.dealextreme.com
      Batteri med tilbehør

      http://www.hobbyking.com
      Motorer (DT750), hastighetskontrollere, ledninger og plugger

      http://www.mikrocontroller.com
      4 ea. Propeller pair EPP1045 / 5mm
      6 ea. Insert 5mm to 4mm

      http://www.multircshop.com
      Kontroller og flere probeller

      KK Plus V5.5e Multicopter controller
      – Flash Firmware Option KK Quad X V4.7
      – USB Linker Bundle: No bundle selected
      – Nylon Standoff offer No bundle

      CarbonFilled 1045 Prop Set
      EPP1045 Prop Set – Orange Color
      EPP1045 Prop Set – Green Color

      Kontroller kommentar fra multircshop: «The board is on PRE-ORDER. Delivery status/updates will be updated ‘here’. No immediate delivery but in return you get it at the special price. Current estimated delivery is 1st week of Nov.2»

      Link til ‘here’: multircshop.com/site/index.php?route=information/information&information_id=11

  9. Jeg venter nå spent på deler i posten, men har problemer med å finne ut av speedcontrolleren.
    Hobbyking er jo tom og den andre linke har jeg ikke funnet ut av. Tips?
    Ser også fram til neste del…:)

    Svar på denne kommentaren

  10. Jeg tenkte også at det måtte være det ideelle materialet å bygge i. Tenkte å lære meg litt å fly med tremodellen først og deretter lage et av karbon med litt større motorer 🙂

    Om du finner karbon i grei utførelse som lett kan settes sammen til et kopter må du bare si fra :p

    Bård

    Svar på denne kommentaren

    • Som Eirik skrev for èn uke siden:

      “Vi publiserer ikke del 2 før vi har fått satt sammen betakopteret basert på denne guiden. Som nevnt har vi bygget en prototype, men mener at designet her er litt bedre. Problemet er at vi venter på deler i posten… Men det gjør vel de fleste av dem som har lest her og som vil bygge også.

      Så vi vet rett og slett ikke når del 2 kan publiseres. Høyst sansynlig innen en uke eller to.”

  11. All heder til NRKbeta !

    Noen her som har noen tips om alternative propeller til EPP1045 / 3 ? Microcontroller er tomme. Når det står bore 3, er det hullet i midten som skal stemme overens for å feste propellen på motoren?

    Svar på denne kommentaren

    • Har foreløpig bare bestilt disse: Propeller fra eBay
      Det er jo rasende billig da og dimensjonene er i alle fall riktige, men er det noen som kan bekrefte at de vil duge til denne farkosten?

    • Mr B (svar til TJ)

      Cool, da fantes det et alternativ. Det ser jo ut til å være ganske likt, bare at de er litt dyrere. Tnx.

  12. Ole-Hjalmar Kristensen

    Sitter med propeller og prop-saver i hånda og konkluderer med at de ikke passer sammen. Hullet i propellen er sekskantet og har ikke samme diameter som enden på prop-saveren. Jeg kan alltids fikse dette, men hva gjorde dere?

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Ole-Hjalmar Kristensen)

      Om du kjøpte 2213N 800kv børsteløs motor eller NTM Prop Drive Series 28-30A 750kv / 140w så skal pinnen på motoren ha en diameter på 3 mm. Og propellene vi anbefalte har et hull som er 3 mm. Tilsvarende for prop-saver.

      Du trer først propsaver helt ned på pinnen på motoren og fester den godt med de to skruene. Så trer du propellen på. Nederste del av hullet i propellen er sekskantet, men resten av hullet er akkurat 3 mm. så den skal sitte brukbart. Så drar du strikken over propellen fra den ene skruen til den andre.

    • Ole-Hjalmar Kristensen (svar til Eirik Solheim)

      Ja, forsåvidt, men propsaveren har ulike diametre i enden og er åpenbart ment å skulle passe eksakt inn i propellen slik at den sitter uten å vingle. (Den har også et løst adapter for en tredje diameter) Dessuten, ved å la akselen stikke inn i 3mm hullet på propellen får nok propellen og akselen en større belastning ved crash enn om propellen hadde vært sentrert av propsaveren alene og hadde hatt anledning til å vrenge seg av uten å bli hindret av akselen, alle fall hvis man skal tro det som blir sagt på dette forumet: wattflyer.com/forums/showthread.php?t=36723
      Men ja, det vil nok fungere slik du foreslår også.

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Ole-Hjalmar Kristensen)

      Vi har satt feste på slik: flickr.com/photos/eirikso/6306759135/in/photostream

      Og propellene slik: flickr.com/photos/eirikso/6307282374/in/photostream/

      Men skjønner hva du mener. Det blir ikke optimalt fordi litt lite av motorpinnen går inn i den delen av propellhullet som er 3 mm.

      Det hadde vært bedre om selve prop-saveren ikke bygget så mye. Vi gjorde en test med å bore ut og slipe den ene enden, det ga litt bedre feste: flickr.com/photos/eirikso/6307283080/in/photostream/

      Men: som antatt i artikkelen lærer vi av hverandre. Den aller beste løsningen er propsavers som bygger mindre i utgangspunktet. For eksempel disse: hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8240

      Skal oppdatere artikkelen!

    • Selv kjøpte jeg med de 2 ledningene som artikkelforfatter har skrevet under Kontrollkortet:
      Ledning: 1m Svart 16AWG + 1m rød 16AWG.

      Koster knapt 10kr. Tror man må lodde på ledningene selv på kontrollkortet. Sattser på vi får litt mer detaljert informasjon om det i Del 2 av artikkelen 🙂

    • Pettercam (svar til Sid)

      Det er helt korrekt at du trenger kun at èn trefargetledning er koblet til KK-kortet med alle ledningene intakt (de har enten fargekode oransje, brun og rød eller sort, hvit og rød). På de andre tre trefargetledningene MÅ du kutte av pluss ledningen(e). De er røde. Dette er fordi at KK-kortet kun trenger strøm fra en av ESC-ene.

      Hvis du kobler til ALLE fire esc-er med alle ledninger til KK-kortet så risikerer man feilkalibrert og feilsynket strøm (litt vanskelig å forklare dette men håper det går…) og dermed vil esc-ene ødelegges IKKE KK-kortet. Grunnen er at alle esc-er, selvom de er «klin-like» aldri klarer å levere helt lik spenning og dermed vil esc-ene, hvis alle er koblet til med alle ledninger, risikere å ødelegges over en tid fordi de blir påvirket av strømmen som de andre ESC-ene leverer.

      Oppsummering:
      – IKKE mate KK-kortet med strøm fra ALLE ESC-ene, det er kun en ESC som trengs til jobben.
      – Tre av ESC-ene må man modifisere/klippe av den røde plusskabelen (den som er trefarget).

    • Ole-Hjalmar Kristensen (svar til Pettercam)

      Et alternativ til å klippe plussledningene vil i så fall være å seriekoble en diode på alle plussledningene. Da skiller du også de forskjellige strømkildene.

    • Hvis det skulle være noen tvil – de kablene jeg skrev om skal være mellom mottaker og kontrollerkort, som Ole-Hjalmar Kristensen spurte om.

      Det Pettercam skriver er sikkert riktig, men han snakker om kablene mellom ESCene og kontrollerkortet.

    • Pettercam (svar til Sid)

      Ok! Da ble det litt sammenblanding her men uansett så kan man lage ledningene selv 🙂

    • Enten kjøper du ledningene med hunnkontaktene ferdige (som SID lenger ned anbefaler fra sparkfun.com) ELLER lager ledningene med kontaktene selv, noe som er moro 😉

      Servoledninger (rød, oransje, brun):
      hobbyking.com/hobbyking/store/__5491__Flat_26AWG_servo_wire_1mtr_R_O_B_.html

      Servoledninger (rød, sort, hvit) – backorder:
      hobbyking.com/hobbyking/store/__5492__Flat_26AWG_servo_wire_1mtr_R_B_W_.html

      Servokontakter (10 par i pakken, hunn og hann kontakter):
      hobbyking.com/hobbyking/store/__9639__Servo_Terminals_JR_Gold_Plated_10pairs_set_.html

  13. Noen som vet om ‘NTM Prop Drive Series 28-30A 750kv / 140w’ motorene kommer med mounts? Det var ikke vist på bildet, men på de andre nevnte motorene var det vist.

    Ellers er alt nødvendig for å bygge et quadcopter bestilt, så da får man vente og se hvor lang tid det tar før HK får inn det som er rest-ordret…

    Svar på denne kommentaren

  14. eirikso.com » Quadcopter in the Gustav Vigeland Sculpture Park

    […] camera is a 808 HD. And the build log is in Norwegian: Part 1 and Part 2. Here is the Google Translate version: Part 1 Google Translate and Part 2 Google […]

    Svar på denne kommentaren

  15. jeg har lest artikkelen og ble iverig til å begynne. jeg har ingen erfaring med modellbygging, men jeg har erfaring innen bygg og elektronikk.
    jeg lurer på det med radio, må man gjøre noe med
    kk-kortet for å bruke radio med mode2 forhold til radio med mode1.

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til elekto-elev)

      Nei. KK-kortet konfigureres på samme måte. Men jeg vil på det sterkeste anbefale fjernkontroll i mode 2. Det er det de aller fleste bruker her til lands. Og det blir upraktisk å lære noe annet. Om du har kjøpt Turnigy Mode 1 er det enkelt å bytte til mode 2 før du begynner.

  16. Heisann!

    Jeg har et Blade cp pro helikopter med 6 kanals radio ( HP6DSM 2.4Ghz DSM 6-Channel) og en transmitter (Spektrum AR6100 2.4Ghz DSM microlite)

    Noen sjans for at dette kan brukes med KK kontrollkortet som omtales i denne artikkelen?

    Ellers ser jeg at en del av produktene det linkes til er utsolgt hos Hobby King. Tenker spesielt på hastighetskontrollene. Tips om alternative produkter mottas med stor takk da jeg faktisk bor i usa noen uker til å tenkte å prøve å få med meg noe av dette i flyttelasstet

    Mvh
    Magnus

    Svar på denne kommentaren

    • Pettercam (svar til Magnus)

      Hei Magnus. Den 6-kanalsradioen, HP6DSM, du sikter til er en E-flite radio som jeg kan finne ut og er svært spartansk med tanke på innstillinger. Kontrolleren går å bruke til et multikopter og den kan reversere kanaler men den har ingen menyinnstillinger. I mange tillfeller trenger du å stille inn dual rate, expo og range for å få de aller beste fininnstillingene. Men prøv i vei. Hvis ikke kan du kjøpe en Spektrum DX6i radio, ettersom du allerede har Spektrum baserte mottakere.

  17. Kenneth Rosenblad

    Fantastisk bra artikkel
    Ser ut til at jeg får meg ny hobby nå 🙂
    Jeg liker godt småpusling med hendene, finmekanikk og flylære. Men strøm og fjernstyring har jeg aldri vært borti. Så jeg har «trålet» og lest gjennom linker og det jeg kunne finne. Forståelsen blir litt begrenset da jeg ikke har noe forhold til dette i utgangspunktet. Så jeg vil påberope meg å være fullstendig nybegynner på dette. Selve byggingen vil være null problem. Er dette stedet å komme med mine grunnleggende spørsmål til dette prosjektet eller bør jeg henvises til et annet forum evnt. PM?
    Eks. jeg vet ikke hva mAh er. Men vil f.eks denne Dominator Li-Po 5000 mAh 7,4V 30C hardcase hos teknikmagasinet.no/ vare lengre enn den anbefalte 2800 mAh? Eller går det ikke om hverandre?
    Og fjernkontroll (radio) er og et fremmedelement. Jeg antar at dette er et enormt vidt forskjellige bruksmetoder. Går f.eks alle mottakere sammen med alle kontrollere? Finnes det et sted for å kjøpe brukte kontrollere?
    Vil man med KK-kontrollen (og fjernkontrollen) òg kunne styre et evnt bevegelig kamera?
    Håper på svar så jeg snart kan starte opp 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Kenneth! Jeg skal prøve å svare deg så godt jeg kan. Når det gjelder Dominator batteriet fra Teknikmagasinet, så har jeg ingen erfaring med batterier fra de. Det spesifikke batteriet du sikter til med «hard-case» er et typisk RC-bilbatteri fordi de må/bør være «splash-proof» (vanntette til en viss grad) for å kjøre i gjørme, søle, snø og litt vann.

      Slike batterier blir fort tunge pga ekstra plastikk og innpakning. I og for seg en god tanke om at batteriet til et Quad bør være «vanntett», men de aller fleste av oss bruker ikke det (da måtte vi ha pakket inn hastighetskontrollerne og motorene også og det hadde blitt sabla tungt). En annen ting er at det batteriet du sikter til, er bare 7,4V. Vi har bygd for 11,1V i tankene såkalt 3 cellers (3S) og litt mindre mAh. Desto høyere mAh, desto lengre flytid, men batteriet blir også tyngre pga større celler. Kjøp heller flere batterier i 11,1V segmentet og i 2500 – 3500mAh området.

      Det fins et hav av forskjellige merke-batterier. De seriøse hobbybutikkene fører gjerne sine egne merker til hva slags importør de holder seg til. Kjøp gjerne lokalt, fordi batteriene kan veie litt og dermed kan netthandel fort bli noe dyrere pga av vekt og at enkelte skal ha litt ekstra for å transportere Li-Po batterier, som betraktes som «farlig gods».

      Bare noen eksempler:
      Smallsize: shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=395_29&products_id=10328&osCsid=7ed922ba85335ca27…
      Mikronor: mamut.net/controls/shop/shops/12/8/productdet.asp?gid=33&subgid=347&wwwalias=MIKRONOR&…

      Eller som Eirik har kjøpt og som står tidligere i artikkelen med gratis shipping:
      dealextreme.com/p/mystery-11-1v-2800mah-30c-rechargeable-li-po-battery-for-r-c-helicopters-41156

      HUSK å kjøpe en god batterilader også.

      Det fins mange forskjellige radiosendere i alle former og fasonger. Eneste felles de har, når vi snakker om 2.4GHz radioer, er at de IKKE kan brukes om hverandre. Futaba, Hitec, Spektrum, m.fl har hver sin frekvenshoppingmetode innen 2.4GHz området. (Til FPV er det derfor IKKE lurt å bruke 2.4GHz videosender, man risikerer da å få «blackout» fra sitt eget helikopter.

      Når du skal velge din RC-kontroller så må du nesten ta deg en tur til en hobbybutikk og se litt på de. En grei start innen 2.4GHz RC-sender/mottaker har for meg vært en Spektrum DX6i. En 6-kanalers til en svært overkommelig pris og med gode priser på mottakerene. Du kan også søke på Finn.no eller RC-bruktmarked.no for brukte radioer. Men er det din første radio så har jeg vel strengt tatt kjøpt den i en butikk med garanti.

      KK-kortet kan ikke hjelpe deg i å hverken styre, kontrollere eller på noen som helst måte stabilisere et evt kameraoppheng eller utløser på kameraet. Det må du bruke ekstra kanal(er) på RC-senderen og mottakeren din til. F.eks, koble til en servo på en ledig kanal på mottakeren som igjen kan trykke på en utløserknapp på kameraet. Søk på Youtube etter f.eks. shutter controll rc.

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til olav)

      Da må jeg vite mer om fjernkontrollen. Minimum er:

      4 kanaler og mulighet for å reversere kanalene.

    • Pettercam (svar til olav)

      JA, det kan du. Bare «nullstill» senderen din med å lage et nytt modellminne som ikke har de innstillingene du har fra A1 helikopteret. Ikke slett hele fjernkontrollen. Evt ta backup av innstillingene du har til A1. Det kan være at du kan/skal bruke de innstilingene en annen gang evt selge hele sulamitten og da er det kjekt å ha innstillingene der.

    • Morten Olsen (svar til Pettercam)

      Takk for linken Erik. Pettercam: Dissekere eller kjøpe reservedelene. Det ser ut som alt kan byttes ut. Løper ut i vedbua å ser etter emner så har jeg ihvertfall startet.

    • Pettercam (svar til Morten Olsen)

      Nå har noen glupe hoder på RCGroups.com fått til å sette en bluetooth-modul på KK-boardene. En fyr har skrevet et .Net program for å emulere en LCD-skjerm som man kan bruke på kortet. Når man har «pairet» kortet med en PC så kan man fintune programvaren (oppdateringer), armere kortet-av og på, ta av og lande. Og det beste er at det er lagd en gratis Android-app så man slipper en PC i «felten».

      Til og med noen som tenker på å implementere infoen fra kortet i Turnigy THX9 RC-senderen, ettersom den senderen er hacker-vennlig med masse mods.

      Les mer på:
      rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1542710

    • Morten Olsen (svar til Morten Olsen)

      Nå flyr mitt biltema-kopter youtube.com/watch?v=9bDLu4IYDg0

      Kroppen er laget av plastrør fra Biltema til skjult el-instalasjon.KK-kortet passer perfekt i en værtett koblingsboks. Litt tungt men stabilt og uhyre solid. Jomfruturen stoppet da motoren plutselig snurret fritt i festet sitt. Ikke så falig når man har hørt på gode råd som «kjøp en ekstra» av alt. I lufta igjen etter 10 min!

      (Bay d vei så er Parrot AR Drone på billigsalg nå, fram til neste versjon lanseres senere i år. Måtte bare kjøpe en…)

    • Kenneth R (svar til Morten Olsen)

      Ser ut som et fantastisk solid fartøy. Det kan virke som det er mange propeller spart på denne prototypen. Hva med noen nærbilder av quaden for å få inspirasjon (evnt innkjøpsliste på Biltema)

    • Samme svar som jeg ga på samme spørsmål i del 2:

      Du har ihvertfall to muligheter. Enten bruker du hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16719 NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack og lager et hull i ramma til akslingen (det har jeg gjort), ellers så kan du bruke hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19007 H35 Standoff Motor Mount og montere motorene “normal” vei. Dersom du bruker Standoff Mounts, kan du bruke prop-savers, men det passer ikke på Accessory Pack.

    • Kenneth (svar til Stig)

      Så det er fire skruehull under motorhuset. Da kan jeg vel bare bruke disse og feste rett i ramma (av aluminium fra Biltema)?

    • Problemet med denne motoren er at den har festet på fronten slik at akselen kommer ut på samme siden, så da går det ikke å bruke de hullene fordi akselen ikke er lang nok til å komme ut på andre siden av ramma. Kommer hjem fra jobb forhåpentligvis i midten av neste uke, så da kan jeg legge ut noen bilder av den motoren og hvordan den kan moteres.

    • Kenneth (svar til Stig)

      Ok, setter pris på den informasjonen. Kan ha reddet meg fra unødvendig frustrasjon. Det vil være bra med noen bilder for å illustrere dette nærmere. Ser ut til at jeg går for HexTronic DT750. Noen som har innvendinger mot disse?

    • Har også lurt på disse motorene (HexTronic DT750), men ser at de har akslinger med gjenger. Er det en fordel eller ulempe? Skrur man egne propellfester inn på gjengene eller hur? Hva slags fester trenger man i så fall – og funker det med s.k. «propsavere» da? Fint om noen kan dele erfaringer om dette. Tar også gjerne imot tips om evt. andre motorerfaringer – tenkte jeg skulle bestille i helga:-)

    • Som det står i artikkelen, kan man ikke bruke prop savers på denne motoren og propellen festes med låsemutter. Man trenger ikke andre fester enn akslingen og en låsemutter.

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Kenneth)

      Motoralternativer:
      Ser mye skryt av KDA rundt på nettet. Og ser at Quad-guru Warthox flyr mye av dem: hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=4700#

      Og så har T-Motors fått hemningsløs skryt av den del erfarne folk rundtom. Disse har jeg bestillt som en oppgradering til min quad:
      flyduino.net/T-Motor-MT2216-900KV

      …men de er jo mye dyrere så jeg håper de innfrir. I teorien skal de være nærmest vibrasjonsfrie sammenlignet med mye av billig-greiene der ute. Og det er vibrasjoner som er mitt hovedproblem nå.

      Skal rapportere tilbake når jeg har fått testet dem.

    • Har du prøvd å balansere motorene i tillegg til propellene? Det er flere måter å balansere motorene på, har jeg sett ute på nettet.

      De Hacker-motorene fikk litt ymse kritikk på HK… 🙂

  18. Med quadkopter i tåke

    […] har tidligere vist dere hvordan man kan bygge sitt eget quadkopter (del 1 og del 2). Neste skritt er naturligvis å feste et kamera på farkosten. Lars Petter Lorentzen har […]

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til tstein)

      Til motorene som følger med den rammen anbefaler de 12A ESC, 7″ propeller og 2-cellers batteri (7.4V). Med andre ord en mye mindre quad enn det vi har beskrevet her. Så svaret er nei, du kan ikke følge delelisten her da.

      Men det å bygge en mindre farkost enn det vi har bygget her kan forsåvidt være en god idé som en begynnerquad. Men da må altså alt bortsett fra kontrollerkortet byttes.

    • Jeg «sov» litt på dette i natt, og kom til at det er en mye større tilfredsstillelse å bygge alt selv.
      Så jeg hadde allerede kutta ut denne ramma da jeg sto opp i dag tidlig, og er nå akkurat ferdig med
      å legge pinnene i kors.hehe.dine ord:)
      Uansett, mange takk for svar. Veldig god artikkel og tråd dette. Nesten som jeg føler at det ikke går an å gjøre feil. Men de kommer nok 🙂

  19. Hei!

    Da har jeg satt sammen ramma til quad’en. Ble riktig så fin. Men er kanskje litt tung. Rett over en halvkilo uten noe tekniske ting montert på. Bare trelistene, kryssfineren og salatboksen. Håper det ikke blir for tungt.

    Nå skal jeg bestille alt det tekniske jeg trenger. Jeg har over hodet ingen peilig på hva alle spesifikasjonene på de forskjellige delene betyr. Er derfor egentlig helt prisgitt de linkene som er oppgitt her i artikkelen.

    Jeg kommer til å bestille HexTronic DT750 motorer. Ser de er anbefalt i tillegg til at de er på lager i nettbutikken.

    Kan jeg bestille de propellene som det er linket til? Bare at de må bores opp. Må jeg ha propsaveerne? Hva slags låsemutter må jeg ha?

    ESC’ene som det linkes til er utsolgt. Finnes det noen alternativer som ikke koster skjorta?

    Jeg har bygget ramma for å fly i X modus så jeg regner med jeg satser på KK Plus V5.5e Multicopter controller som hovedkontrollkort.
    Men kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg til å bli bitt av basillen og vil ha noe mer etterhvert. Jeg har lest litt om altitude kontroll og lett gpsflying. Tenker ikke på avansert gpsflyging, men bare muligheten for å legge inn et par punkter som quaden kan fly i mellom. Finnes det noen kort som ikke koster 60000kr? Har sett på noe som heter ArduPilot. Noen erfaring?

    Så var det radioen. Jeg har en radio fra et billig helikopter. En 35 Mhz fm radio med i alle fall 4 kanaler. Mottakeren ser ut til å ha 5 eller 6 kanaler. Er det mulig å bruke den i første omgang eller er den helt ubrukelig?

    Det var vel det i første omgang:)

    Svar på denne kommentaren

  20. hei alle quadkopter entusiaster !
    Da jeg så «slik bygger du ditt eget quadkopter» for første gang for et par måneder siden ble jeg som sagt bitt av basillen.
    Trekorset med kleshenger føtter ble laget i en fei og deler bestilt.
    Men siden har det stått stille, og drømmen om spektakulære påskebilder fra lufta må nok skrinlegges.
    Over en måned siden nå siden jeg bestilte og betalte noen av delene hos Hobby King, mens andre deler var i restordre. Bortsett fra en mail om at delene var pakket, har det ikke skjedd noe. Går hver dag og venter på en hentemelding, som sagt over en måned etter bestillingen.
    Samme historia hos DealExtreme. Ikke noe aktivitet på et tracking nummer jeg har fått oppgitt.

    Eneste som kom noenlunde kjapt var propellene fra Microcontroller. Men de ble til gjengjeld rådyre.
    Betalte 40 euro for 6 par med frakt, men her om dagen kom det i tilegg en faktura på 271 fra TNT for fortolling m.m, dvs nærmere 50 kroner pr stk.
    totalt.

    Vel,vel jeg klager ikke, bare lufter noen erfaringer. Snart begynner paraglider sesongen og da blir det sikkert ikke noe bygging før til høsten igjen. Så i mellomtiden får bare trekorset med den tomme lock og lock boksa stå der i kjellerstua og lengte etter å komme i lufta.

    Antar det var mange flere enn meg som satt i gang bygging. Hadde vært interessant å høre hvordan det har gått med dere andre.

    Svar på denne kommentaren

    • Kenneth (svar til tstein)

      Hei
      Kjedelig at påsken ikke blir nytet fra luften 🙂 Jeg tok også av for denne nye hobbyen ved nyttår. Bestilte det meste rundt slutten av januar. Venter fortsatt på ESC`ene. Så som en dårlig trøst så er det noen som har ventet lengre. Men en del av varene kom i løpet av ti dager. DealExtreme hadde jeg ingen problemer med.
      Jeg valgte å bestille «lurt» ved å lage flere bestillinger slik at jeg (stort sett) kom under 200 kroners tollen. Viser seg å være mye billigere til tross for litt mer frakt.
      Jeg kjøpte propeller på finn.no finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32289932
      Har ikke prøvd de ennå men virker til å være bra kvalitet.

    • Kenneth (svar til Kenneth)

      …og i løpet av et døgn etter at jeg skrev denne kommentaren så dumpet to av ESC`ene (siden jeg bestiller under 200,- pr.pakke) ned i postkassa :-)Da antar jeg at den siste pakken kommer i morgen.

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til tstein)

      …kan vel skryte på meg litt erfaring med både HobbyKing og Dealextreme. Med unntak av en solid forsinkelse rundt kinesisk nyttår tidligere i vinter er min opplevelse at HK stort sett sørger for at varene er i Norge innen 14 dager og DealExtreme stort sett innen fire uker.

      Jeg har bestillt mye fra begge butikkene og absolutt alt har kommet frem.

    • Hei igjen.
      Mange takk for kommentarer Kenneth og Eirik.
      Jeg skulle ha venta et par dager med å lufte min frustrasjon ser jeg nå i ettertid (mitt forrige innlegg). For der dukket plutselig pakken opp fra Hobby King og jammen også dagen etter fra DealExtreme. Og ikke nok med det! Jeg bestilte hastighetskontroller pluss noe småtterier i to omganger (under 200 kr) fra Hobby King. Begge pakkene kom som perler på en snor etter vel en uke.
      Kanskje denne artikkelen til NRK Beta førte til så mange bestillinger i januar at Hobby King slet med leveringene da.
      Uansett, vidunderet står nå ferdig koblet. Link til noen bilder: flickr.com/photos/torst1/sets/72157629730117339/
      Jeg har brukt to av hulrommene mellom over- og underdekket til plassering av wago klemmene og boret 4 mm hol gjennom armene til å tre ledningene igjennom. Og ett i hver side på bunnplata for batterikoblingen.
      Og så syns jeg selv jeg fant en litt smart måte å feste understellet på (kleshengerne). Et 3 mm hol i enden på sukkerbiten: Og stiftetanga på motsatt side.
      Grei video på Hobby King til lodding av XT60 pluggene: hobbyking.com/hobbyking/store/HK_movies2.asp?idmovie=0b9640e4678b4772bb50e4a887a55da1
      Jeg har bestilt denne denne radiosenderen:
      hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Fir…
      Men den er på vent. Så det store spørmålet er: Er den noe måte å starte opp på mens jeg venter? Hadde vært utrolig artig å se propellene går rundt,
      God Påske!

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til tstein)

      Takk for bilder og gode tips! Bra at tingene endelig dukket opp. Desverre vet jeg ikke om noen måte å få startet copteret uten fjernkontroll.

  21. Takk for tipset, fant sukkerbiter på BM og kleshengere på det lokale vaskeriet. Men på ByggMaker hadde de bare planker som var 2 «gange» 2cm. tror noen at det vil fly selv om det føltes litt tungt.

    PS: er det noen andre som opplever at delene fra hobbyking komer ganske sent

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (svar til Hensom)

      Ja. HK er ikke akkurat raske. 2×2 cm furu er i overkant. Du får det sikkert opp fra bakken, men det blir kort flytid og ganske treg respons.

      Det tar jo litt tid å sette ting sammen, så jeg ville prøvd å få tak i noe tynnere når du først skal bygge.

  22. Hei!

    Jeg har allerede en walkera lama 3 som jeg har montert kameraet mitt på, men er sykt interessert i quadcopter.

    Men så har det seg slik at jeg har radio, mottaker og noen batterier som jeg lurer på om er brukbare. Kunne dere fortalt meg om disse fungerer på quadcopteret dere beskriver her?

    Radio: myrcmart.com/images/upload/Walkera-2602-Transmitter-LCD-01.jpg

    Mottaker: http://rcbutikken.no/produkter/walkera-lm3/walkera-hm-lama3-z-59–receiver–rx2429-.aspx

    Batteri: http://rcbutikken.no/produkter/walkera-lm3/walkera-hm-lama3-z-55–lipo-battery–11-1v-2200mah-.aspx

    Takk for svar! 😀

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Arnt)

      Vi har testet dem også. Fungerte bra helt til vi skulle ut i skikkelig kulde. Da skjedde et eller annet som gjorde at quad’en ble stående og pipe.

      …så jeg ville testet. Kan ha vært en feil med en av dem vi hadde og ikke et generelt problem.

  23. Hei!

    Hvordan vil formen på furulistene påvirke flygeegenskapene til quadkopteret? Vil rektangulære lister også fungere, eller er de ikke å anbefale? Har vært to steder på jakt etter kvadratiske 12x12cm furulister, men det nærmeste de hadde var 12x21cm.

    Svar på denne kommentaren

    • Finn noen som har ei klyvsag (alle som er snekkere har en) Jeg tror ikke det har noe å si at de ikke er kvadratiske men greit at de er så tynne som mulig for å spare vekt er min erfaring 🙂

  24. UAV – Terroristenes drømmevåpen? « Modul 6 Teknologi og ledelse 2012

    […] gå på nettet og handle nødvendige deler, for så å skru og teipe sammen en velfungerende quadcopter. Legg på noen hundrelapper og du kan få kraftigere motorer (høyere nyttelast), kameraer, […]

    Svar på denne kommentaren

  25. Geir Henriksen

    Nå har jeg vært inne her å tittet noen gang og latt meg fassinere av prosjektet. Så nå har jeg bestemt meg for å prøve å bygge ett selv. Har ikke nevneverdig erfaring, men med den gode beskrivelsen som NRKbeta her har laget burde det vel gå bra.
    Har et spørsmål vedr. batteripluggen. Det nevnes at de kan kjøpes ferdig loddet. Men den ledningen som er på den ferdig loddede er ikke samme som den som anbefalles. Har det noen påvirkning ???

    Svar på denne kommentaren

  26. Hei, Takk for fin guide for å bygge et quadcopter! så filmen deres på most viewed for dagen med den elgen i skogen 😀 godt jobba 🙂

    men lurer på en del ting jeg håper du kan svare på 🙂

    Hvor mye vil et slikt quadcopter klare å løfte? si hvis den skal frakte med seg på maks 1,2 KG er dette noe den vil klare men på bekostning av mindre flyvetid?

    og hvor lang rekkevidde er det på quadcopteret? med tanke på hvor langt radio og kamerafeed går?

    Svar på denne kommentaren

    • Merko (svar til Thor)

      Det vil kunne løfte 0.7kg uten problemer. Jo mer tyngde, jo mindre flytid blir det.

      Mitt helikopter som har 6 motorer, nærmer seg 3kg nå i vekt, batteriet alene veier opp mot 700g (0.7kg).

      fly-avstanden varierer på hvilken radio (kontroll) du har. Alt fra noen hundre meter til godt over 1 km.

      Du kan også kjøpe forsterkere, da kan du plutselig fly opp mot 20km +

      Ta turen innom http://www.fpv.no og modellflynytt.no/forum137.html

  27. Arne Bjarte Lid

    Hei! Om en går for det billigste alternativet dere har satt opp lenger oppe i artikkelen, vil man da få et quadcopter som uten store problemer kan fly rundt med et GoPro, og fortastt få en noen lunde stabil film? Brukte dere den «versjonen» av quadcopteret da dere lagde tv-introen deres, eller hadde dere feks sterkere motorer? Har en 4-kanals kontroll til et radiostyrt helikopter av typen «Lama V4» (E sky), vil jeg ha mulighet til å bruke denne? Kommer det toll på delene fra nettet¿ Skulle gjerne hatt et quadcopter til litt filming og forskjellig, uten at det tømte lommeboka fullstendig..! 🙂 På forhånd takk for svar.. Ar

    Svar på denne kommentaren

  28. Hei!

    Dette har ingen ting med temaet å gjøre, men prøver likevel siden det er en del folk med kompetanse her. I sommer er planen å sende opp en værballong med et par kameraer for å filme litt 30000 meter opp. Jeg skal bruke en gopro og regner med at den funker fint. Men har sett at en del folk også filmer med Iphonen sin også. Derfor prøvde jeg med min android i dag. Men er noe innebygd begrensning på 1 time maks før den stopper å filme. Noen som har noen lure tips på hvordan man kan omgå begrensningen??

    Stian

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Stian)

      Vil bare minne om at du trenger tillatelse fra Luftfartstilsynet om du skal gjennomføre noe slikt. I tillegg til flyfototillatelse fra Nasjonal Sikkerhetsmyndighet.

      Det viktigste her er uansett problemet om ballongen (og utstyret du har sendt med) treffer et fly eller et helikopter. Sansynligheten er lav, men konsekvensene kan bli fatale.

  29. Sander Høyland

    Super artikkel
    Har nettopp begynt å sette sammen rammeverk og sån, og har et spørsmål angående Hobbyking. Hvis man beatiller fra linkene dere viser til i artikkelen, blir varene da sent fra Hong Kong, eller fra et annet varehus nærmere Norge (f.eks Nederland eller Tyskland)?

    Svar på denne kommentaren

    • Morten Olsen (svar til Sander Høyland)

      Hei! Hobbyking sender fra sitt internasjonale lager i Hong Kong hvis ikke du aktivt velger lageret i Tyskland eller Nederland. Min erfaring er at de Europeiske lagerene har lite utvalg og det er ikke mulig å kombinere kjøp fra flere lager. Jeg har forsøkt å bestille fra Europa. Etter å ha brukt lang tid på å finne alternative varer i det begrensede utvalget så fikk jeg bare et forsendingsvalg som koster over $50 (inntil 2kg) som igjen alene er over grensen på 200 kroner for momsfri import av varene.
      Siste ordren min fra Hong Kong ble bestilt 11.4, sendt 12.4, ankom Oslo Lettercenter 19.4, sendt videre 21.4 og på mitt postkontor den 22.4. Sendt som: International (Registered) Air Mail 0 – 100g $3.99. To ESC’er kostet da totalt $28,37 inkl frakt. Går nå og venter på 3x DT750-motorer som ble sendt fra Hong Kong i går med fraktkostnad på $6.99 (201-300g). Somd du ser av datoene så blir pakkene behadlet i Norge etter bare en drøy uke og det er posten som håndterer pakkene. Fra tyskland benytter de TNT. TNT vil ha fårhåndsbetalt tollbehandling og og moms før de sender pakken videre. Har en pakke hos TNT i Oslo nå hvor jeg har mailet kvittering for innbetalt avgift på kr 193,- for en pakke med proppeller fra microkopter.de. De har ikke sendt den videre selv om de fikk kvitteringen i dag kl 8 på innebetalingen jeg gjorde i går. Posten tar betalt i skranken når du henter pakken hvis du bestiller varer over grensen på 200 kroner. Mye mer praktisk.
      Det ble mye dette men det sikkert flere som lurer på det praktiske rundt forsendelse.
      Obs! Som vanlig er DT750 motorene utsolgt igjen. Jeg bestilte mine 8.4 men nå er det heldigvis bare ca 10 dager før de kommer på postkontoret. Gleder meg 🙂

  30. S. Fredrikstad

    fin guide 🙂
    lager et eget nå, med deler fra div. nettsteder,
    satser på at mitt blir ultra-lett og lager det meste i karbonfiber, kan prøve og få lagt ut bilder ved en senere anledning.

    Svar på denne kommentaren

  31. Jon Kvinnsland

    Hei!
    Jeg har allerede to batteripakker på 2200mAh og 2800mAh, men begge to er 4S. Kan jeg bruke disse to batteripakkene til denne dronen selv om de har en celle for mye?

    Svar på denne kommentaren

  32. Takk for en god guide og inspirasjon! Har gått igang med å bestille deler og håper de hopper ned i posten om noen dager.
    Gikk forøvrig for denne rammen fra DX; dx.com/p/hj-x-mode-mwc-alien-multicopter-quadcopter-frame-kit-for-r-c-helicopter-black-red-193278.
    Når det gjelder batteriladeren som blir nevt i artikelen fikk eg den billigere hos Hobbyking (sånn at du slipper mva).

    Det eg i hovedsak prøver å finne ut av, er om du eventuelt vil ha løftekapasitet til et 5000mAh batteri (hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8587)?
    Har dere noen erfaring med dette?

    Svar på denne kommentaren

    • Kjetil (svar til Are G)

      Hei,
      Jeg har en GAUI330x-s quad som har klart å fly med 5000mAh, inklusive standardmoduler+gps,fpvutstyr og kamera, men om det er helt optimalt vet jeg ikke.

    • Morten Olsen (svar til Are G)

      Jepp, alle sendinger inn/ut av landet må ha tollfaktura med fraktkostnader tilgjengelig for «vesenet» i mottakerlandet. Selv gaver må påføres verdi når det skal til et annet land.

  33. Erlend Syljuåsen

    Hei, Jeg er snart 14 år og har nå bygd hele rammen og jeg har bestilt alle delene. Men jeg lurer på to ting:

    1. hvor lenge tar det før tingene kommer fra hobbyking? jeg bestillte bare fra internasjonal warehouse altså hong kong og tokk den billigste frakte metoden.

    2. ca hvor stort er kk-kontroller kortet? siden jeg vet ikke om den passer inni salatboksen jeg har funnet.

    Svar på denne kommentaren

  34. Gabriel Andren

    Hei jeg er 11 år og har begynt å bygge et quadkopter. Resten av delene får jeg idag eller i morgen, men jeg bestilte batterilader og baterialarm fra DX (dealextreme). Etter en uke fikk jeg en email om at de ikke hadde tingene på lager. Derfor lurer jeg på om noen vet om et sted som jeg kan få disse delene fra her i Norge. Håper noen har svar på dette.

    Svar på denne kommentaren

  35. Erlend Syljuåsen

    Hei jeg er 14 år og jeg har hatt ca quadcopteret mitt i ca 1/2 år. Jeg måtte oppgradere rammen til: hobbyking.com/hobbyking/store/__36428__Hobbyking_X525_V3_Glass_Fiber_Quadcopter_Frame_600mm_EU_wareh…

    jeg kjøpte også 2 nye batterier.

    det eneste problemet jeg har er flytiden min. Jeg får ca fløyet i 5-7 minutter og jeg vil gjerne fly litt lengre. Vil det hjelpe å kjøpe et batteri som har 5200 mah isteden for 2200 eller vil detsom har 5200 bare veie så mye at det ikke hjelper? Hva annet kan jeg gjøre for å kunne fly en del lengre. Jeg vil veldig gjerne prøve å få den til å fly 10-15 min.

    Erlend Syljuåsen

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Erlend Syljuåsen)

      Det er veldig mange faktorer som spiller inn når det gjelder flytid. Propellstørrelse, effektivitet på motorene, fysisk balanse i riggen og kvalitet på batteriene.

      Med en farkost av denne størrelsen kan du nok gå litt opp på batteristørrelsen, men med 5200 blir den nok litt seig i bevegelsene.

      Om alt er trimmet riktg bør du kunne få opp mot 10 minutter flytid med friske 2200. Så jeg ville gått over og sjekket for ubalanse og vibrasjoner.

      Stivere propeller kan også gi bedre flytid.

      Ellers så er det enkleste selvfølgelig større batteri. 3-4000 går nok greit og vil gi bedre flytid.

    • Bruker du de motorene som var anbefalt i artikkelen?
      Trikset er å bruke noen motorer som «drar» lav amp, f.eks. drar de i artikkelen rundt 10 amp med 10×4.5 propeller – noe som burde gi deg en flytid på 9 minutter innenfor 80 % regelen med et 2200 amp batteri. MEN, siden du bruker en tyngre ramme, vil det nok være mer realistisk at du ligger på 6-7 minutter.
      Karbonpropeller kan hjelpe deg å få et minutt ekstra – men det beste du kan gjøre er kraftigere motorer som drar lav amp med større propeller og batteri.
      Eventuelt kan du kjøpe den F330 rammen som Hobbyking har og flytte over motorene på den. Der bruker eg 8045 SF propeller og 2200 mah 30C batteri og har ca 12-14 minutter flytid på disse motorene (bedre enn å la motorene ligge i en skuff).

  36. Linken til wago-klemmene hos Clas Ohlson virker ikke. Kommer bare til Clas Ohlson sin startsiden.

    Ut fra teksten:
    »
    For enklere strømfordeling i stedet for «sukkerbiter» og wago-klemmer: Power Distribution Board

    Og da kjøper du følgende ESCer: Afro 30 AMP SImonK

    Og følgende motorer: Multistar 980 KV
    »
    så forstår jeg det som at dersom man bruker Power Distribution Boar istedenfor sukkerbiter og wago-klemmer, så må man også kjøpe andre ESCer og motorer?
    Hvorfor det?

    Svar på denne kommentaren

    • Nei du trenger ikke kjøpe andre ESC og motorer.
      De mulitstar motorene (basert på SunnySky) kommer med «plug and play». Dvs. du slipper å lodde og styre på. MEN, det er en god praksis å lodde opp igjen alle «plug and play» kontakter du får fra HK. Det har vært tilfleler med dårlig kontakt og varmegang i noen av de – men snakker vi om 1 ut av 1000. Selv har eg kjøpt flere av de multistar motorene (i hovedsak hobbyking.com/hobbyking/store/__39038__Turnigy_Multistar_2814_700Kv_14Pole_Multi_Rotor_Outrunner.htm… siden eg er litt glad i å ha mye kraft som eg ikke bruker – men pass på, de har 25×25 og ikke 16×19 monteringshull) og har ikke hatt noe problem med de enda – eg har rett og slett ikke giddet å ta meg bryet med det.

      Forøvrig så kan eg også legge til at eg anbefaler, på det varmeste, å gå over til APM 2.6 som kontrollbrett. Dette tar alt til en helt ny høyde, og gjør det også mer morro å «fly langt ut» og dermed kun slå på «return to home» hvis du mister orientering etc.

    • Nei du trenger ikke å skifte. Men multistar (basert på sunnysky) er plug & play. Du kan eventuelt lodde på 3mm koblinger på de du har.
      Forøvrig, kjempe ESC siden de ikke tuller med UHF kanaler 😛

      Men en liten anbefaling, gå heller for APM 2.6 flightcontroller. Mer info her: http://ardupilot.com. Disse får du billig på dx.com, http://www.banggood.com, http://www.aliexpress.com, http://www.goodluckbuy.com – eg har kjøpt fra aliexpress og goodluckybuy og har god erfaring med de.

  37. Tormod Etnestad Aa

    Ville vært fint om dere kunne ha holdt prisene på lista oppdatert. Jeg skulle til å bestille de komponentene som sto der, men endte på en vesentlig høyere sum enn det artikkelen oppgir.

    Svar på denne kommentaren

    • Morten Olsen (svar til Tormod Etnestad Aa)

      Hei! Nå må du være litt snill da. Artikkelen er over 3 år gammel og det i seg selv indikerer at priser og produkter ikke er helt oppdatert. Dette er ikke en nettbutikk og alle prisene er tatt fra utenlandske butikker basert på valuta som stadig er i endring.

      Du må gjerne takke de som har skrevet artikkelen for at de tok seg tid til med å sette sammen fornuftige komponenter og gi deg tips om hva du må tenke på i forbindelse med et slikt prosjekt. Essensen i artiklene er fremdeles aktuell. Jeg er veldig takknemlig for at de ga meg en super start på en hobby jeg har hatt mye glede av siden jeg leste begge artiklene i januar 2012.

    • Eirik Solheim (NRK) (svar til Tormod Etnestad Aa)

      Takk for hjelp til godt svar her fra Morten Olsen. Vi har desverre ikke kapasitet til å oppdatere priser og detaljer her kontinuerlig. Spesielt dollarkursen har gjort at prisene i artikkelen nå fire år senere er for lave. Selv om utstyr til å bygge quadcopter generelt faktisk har blitt rimeligere siden denne artikkelen ble skrevet.

      Bruk grunnprinsippene som er beskrevet her for det de er verd og ta en ekstra sjekk når det gjelder pris og de siste versjonene av utsyret som må til.

    • Huske på at artikelen er noen år gammel, og valuttakursen svinger kraftig. Men det var denne artikkelen som fikk meg igang med hobbyen. Og nå har jeg kjemper som Tarot t18 til 25 000, til små quader som ZMR250. Forøvrig, så er grunnelementene i artikkelen fortsatt brukbare – men mye av anbefalingene vil i dag gi deg mye problem (naturligvis).
      F.eks. er bestilling av batteri fra Hobbyking i dag så dyrt at dette kan du heller gjøre fra Elefun.no eller andre leverandører (dx.com, getfpv etc.) – iallefall i starten.

      Hvis du er på jakt etter et ok startesett, så kan du skifte ut;
      – Ramme; gå for en som har 16×19 motorfester (de fleste hos HK har det). F330 rammen er en fin starteramme.
      – Motorer: gå for NTM eller Multistar – begge er litt «hmmm», men i 90 % av motorene fungerer ok.
      – Flight Controller: Open Pilot, KK brettene er dritt fra ende til annen.
      – ESC: Plush fungerer helt fint! Hatt mine i snart 4 år, og de har rundt 200 ++ turer bak seg.

      Evneutelt, så kan du gjøre et riktig billig og godt bygg ved å gå for ZMR250 med 12 a Afro, 1806 2300 kv DYS, open pilot. Dette er en fantastisk ramme som du kan ha gopro på og som gir deg timesvis med morro. Da kommer du unna med ca 1000 kr for rammen og elektronikk.
      Her er video og instruksjon; youtube.com/watch?v=8jbpwqCCVbs – denne er grisebillig og gir deg timesvis med morro. Har et par av disse stående som venner og naboer låner innimellom.
      Men kjøp DYS motorer fra Hobbyking på grunn av garantien deres.

      Lykke til!

  38. Ja som Morten her vil jeg selv rette en stor takk til NKR v/ Eirik Solheim og hans stab for denne artikkel i to deler.
    Sitat fra innledningen:
    «Med litt tålmodighet, litt fingerferdighet og litt penger til overs kan du bygge deg et leketøy som gir timesvis med moro, spennende utfordringer, kanskje noen fine bilder og sannsynligvis noen nye venner».

    Det er nettopp det denne hobbyen har gitt meg. Som helt fersk i RC miljøet hang jeg meg på dette prosjektet omtrent fra starten for mer enn tre år siden. I årene som har gått siden har jeg hatt utallige timer med moro, utfordringer, fantastiske bilder og filmer fra lufta, og ikke minst mange nye venner. Etter mange «pinner i kors» og krasj, og utprøvinger av stadig nye komponenter, fikk jeg etter hvert taket på det. I dag har jeg en hel flåte med kvadrokopter, med TBS Discovery som kongen. Jeg har nok brukt mange 10 talls tusen, men verd hver en krone.

    Så start med å lese artikkelen Tormod og ikke heng deg opp i at prisene har endret seg noe på tre år. I flere tilfeller har jeg opplevd at enkelte deler er billigere nå. Og ikke vær redd for å bruke alternative komponenter. Søk på de forskjellige nettstedene som Hobbyking, Banggood, Aliexpress, RCTimer, Deal Extreme m.fl. etter de beste prisene.

    Svar på denne kommentaren

  39. Henrik Sommerseth

    Hei!
    Etter 6 måneders bruk har det vært på tide for meg å kjøpe nye propeller og propellfester. Men nå har det seg sånn at jeg ikke forstår bæra av hvordan propellfestene fungerer på ulike motorer og propeller, og hvilke som passer til hvem. Det jeg egentlig spør om her er hvilke propeller og hvilke propellfester jeg burde bruke som eventuell oppgradering til de motorene som sto beskrevet i versjon 1 (hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8622). Et annet spørsmål for dere entusiaster der ute; går det an å koble noe som får en av de ekstra kanalene på radioen til å f.eks. starte eller stoppe videoopptak av kamera (CamOne Infinity)?
    Takker for svar på forhånd 🙂

    Svar på denne kommentaren

  40. VR-bilder fra lufta på 1-2-3

    […] føles rett og slett svært lenge siden vi i 2011 skrev om hvordan du kan bygge din egen drone her på NRKbeta. Selv om det kun er fire år siden føles det, rent teknologisk, som en […]

    Svar på denne kommentaren

  41. Hei, Som lærer på en videregående skole arbeider jeg no med å overbevise ledelsen på skolen til å sponse meg slik at jeg kan ta med meg en gruppe elever og bygge en drone fra bunnen av. Jeg har tidligere selv bygget en drone etter oppskriften Deres med noen modifikasjoner, men det jeg lurer på er om det finnes noen kurante byggesett for slikt fra det norske markedet? har funnet noen, men har lyst til å velge mellom flere. og det å bestille fra utlandet er problematisk for oss som skole. åpen for alle forslag. fint om svar på denne tråden også kan sendes meg på epost.

    Svar på denne kommentaren

  42. Gjør dette hjemme: Lysende blomsterkrans

    […] du først har lest alt dette, hva med å begi deg ut på: – Slik bygger du ditt eget quadkopter – Gjør dette hjemme: sett sammen din egen elsykkel – Slik får du flotte bilder av […]

    Svar på denne kommentaren

  43. Norsk selskap vil etablere landsdekkende drone-nettverk

    […] av de ti siste årene har utviklingen innen droneteknologi gått meget raskt. Fra enkle eksperiment med pinner og billig elektronikk til profesjonelle og svært stabile […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til S. Fredrikstad Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.