nrk.no

Hurtigruten: 5 døgn TV-maraton i midnattssol

Kategorier: Nettjenester,NRK,NRKbeta,TV & Video


Click for English version

Artikkelen og bildene har CC-lisens. Enhver kan derfor kopiere hele eller deler og bruke som man vil, forutsatt kreditering med følgende tekst og en klikkbar lenke til denne siden:

Innholdet brukt med Creative Commons-lisens
Kilde: NRKbeta.no http://nrkbeta.no/2011/06/16/hurtigruten

low sun outside the bridge window of Hurtigruten, the silhoutte of a man controlling the boat is visible

NRK viser den 134 timer lange båtturen fra Bergen til Kirkenes live og non stop fra torsdag 16. juni kl 19:45. Du kan følge turen i sin helhet fra hjemmets lune favn, enten på NRK2, som sender kalaset uavbrutt i fem og et halvt døgn, via streaming på nettet eller nedlastet via BitTorrent. Alt materialet vil bli gjort tilgjengelig med Creative Commons-lisens. Og du kan vinne en konkurranse. Mer om det straks.

La-a-angt

134 timer TV, det må da være verdensrekord? Nei. Det kan ikke konkurrere med 8 763 timer Big Brother (og takk for det), men det er likevel svært langt, nesten dobbelt så lenge som verdensrekorden i uavbrutt TV-seing. Så dermed har dere jo alltids muligheten til å sette deres egen verdensrekord med dette programmet. 🙂

Her er en kjapp smakebit; TV-promoen med Nils Nordbergs uforlignelige stemme:

TVsendingen starter på NRK2 kvelden 16. juni og varer til skipet klapper til kai i Kirkenes om morgenen onsdag 22. juni.

Nettstrømmen, tilleggsinnhold og informasjon om nedlasting finner du på nrk.no/hurtigruten.

8040 minutter sjø og arktisk natur

Hurtigruten har i godt over 100 år vært kystnorges ryggrad og har bragt mennesker og gods opp og ned mellom Bergen og Kirkenes. En flåte på 11 skip betjener 34 havner og dekker en distanse tilsvarende Oslo – Tunisia. Daglig. Hele året, uansett vær. Det er ikke uten grunn linjen har blitt kalt Riksvei 1.

Med fremveksten av flytrafikk og utbygging av veinettet i Norge har godstransporten og de lokale passasjerene gradvis blitt erstattet av turister – både utenlandske og norske – som kommer for å oppleve fjorder, norsk natur og kultur med cruiseskip-liknende komfort – med unntak av en ikke akkurat middelhavsk sjøtemperatur og et bredere utvalg av mulige værforhold.

Se maling tørke – live på TV

Kan en tur som dette være glimrende direktesendt TV?

Fem og et halvt døgn rullende sjø, mens MS Nordnorge la-a-angsomt kravler seg nordover, bare kort avbrutt av i underkant av seks daglige stopp for lasting og lossing…?

Vel, vi ville nok ikke trodd det inntil for ett og et halvt år siden. Det var da vi TV-sendte Bergensbanen – 7 timer og 16 minutter med fjell, skoger og lange tuneller – fra Oslo til Bergen i realtid.

Programmet viste seg å bli NRK2s mest sette noensinne, med god margin: 30% av norske TV-seere var innom i løpet av sendingen.

Underveis var det mange som så sendingen sammen, mens de chattet i Twittervognen, som de kalte det.

Og etterpå var det mange, både TV-seere og nettbrukere, som skrev til oss og fortalte at de hadde elsket det de så.

Det fascinerende er at da dansk TV viste programmet i sin helhet året etter, samlet programmet en anseelig mengde dansker (antagelig proppet med fjell-misunnelse). 170 000 dansker fulgte DR2 på et tidspunkt kanalen vanligvis ikke engang har sending.

Dette kan tyde på at det ikke bare var patriotisme som hadde samlet en skokk nordmenn foran skjermen høsten 2009, men kanskje også et behov for en avslappende anti-overload-opplevelse.

I etterkant av TV-sendingen har folk fra hele verden lastet ned videoen – som vi gjorde tilgjengelig vi BitTorrent – og gjort vidunderlige ting med den – du kan lese mer om det i saken Bergensbanen: Klar for avgang!.

No sleep ’til Hammerfest

Hurtigruten Midnatsol shot from a helicopter, mountainous Norwegian landscape surrounding a fjord.

Men. Hurtigruten bruker 18 ganger så lang tid på reisen som Bergensbanen – 134 timer – noe som gjør det nær fysisk umulig, selv for alvorlig søvnløse – å se hele turen. Og selv før skipet kommer frem til midnattssolen (skipet kryser polarsirkelen søndag morgen), vil nok natten være såpass lys at det blir vanskelig å duppe av ettersom «det er for mørkt til å se noe som helst».

Solens høyeste punkt på året er ved sommersolhverv, som på den nordlige halvkule i 2011 inntreffer 21. juni kl 19:16 norsk tid – rett før Hurtigruten ankommer Mehamn, såvidt vi har klart å beregne. Det er jo på dagtid, så midnattssolen lar seg nok ikke affisere, men det betyr at midnattssolen er på årets høyeste punkt disse nettene.

Hva kan du se?

Det korte svaret er ALT. På TV og livestreamen får du i tillegg til det forovervendte hovedkameraet biter fra andre kameraer, intervjuer, arkivinnslag og andre godbiter. Torrentene vil KUN inneholde det forovervendte kameraet uten klipp, slik at det skal være mulig å lage tjenester basert på uavbrutt materiale.

Livestreamen inneholder en god del ekstrafunksjoner, du finner den på nrk.no/hurtigruten.

Produksjonen gjøres i full HD, men signalet reduseres ned til 576i, altså SD, før direktesending fra båten fordi satellittforbindelsen vår ikke takler full pakke. Dette konverteres til 720p før det mates til tv-senderne, slik at det du får hjem er 720p. HD-signalet tar også såpass mye plass at vi bare kan kjøre en strøm fra båten – det ferdigproduserte programmet – men vi slipper av en disk i hver havn med uavbrutt video fra det forovervendte hovedkameraet i Full HD, som vi tilgjengeliggjør fortløpende via BitTorrent. Denne finner du også på nrk.no/hurtigruten. EDIT: Vi har litt oppstartsproblemer med kodingen, første torrent blir antagelig tilgjengelig sent fredag kveld.

Hvorfor gjør vi dette?

Primært fordi vi er en lisensfinansiert almenkringkaster med et særlig ansvar for å styrke norsk språk, identitet og kultur. Hurtigruten minutt for minutt er sånn sett et svar på nær sagt hvert eneste av punktene i NRK-plakaten.

Norge er et lite land, og på tross av (eller kanskje på grunn av?) at vi har en stor oljeformue, har vi en relativt sårbar kultur. Og programmer som dette er ikke økonomisk realistiske å gjøre for en kommersiell kanal: En stor andel av publikum vil antagelig se på det som komplett unyttig.

Men for noen blant publikummet vårt vil det ha svært høy verdi og være noe de ikke kunne fått på annet vis. Og om tyve eller to hundre år vil det være et besynderlig dokument fra en annen tid om livet vi lever her, i randsonen av sivilasjonen. Hadde ikke vi laget det, ville det neppe blitt laget.

Dessuten er det jo NRKbeta-doktrinen

The only way to control your content is to be the best provider of it.

Bare ved å gjøre dette og dele det fritt kan vi sikre at innholdet er tilgjengelig for publikum med høyest mulig kvalitet.

Og tilslutt må vi også innrømme at det er et element av «fordi vi kan» – vi er Norges største mediebedrift og kringkaster, vi har erfaringen, folkene og utstyret som skal til for å gjøre noe i denne størrelsesorden, og maratonproduksjoner er bra for å ikke bli stiv i leddene.

Hva gir vi dere å leke med?

Bortsett fra NRK2-sendingen, streamer vi hele programmet på nettet.
Screenshot showing the flash application, an interactive map, live video and information about the ship

Underveis gir vi dere en Flash-site, nrk.no/hurtigruten. Vi vet at noen av brukerne våre – for eksempel de med iPad – ikke er glade i Flash, men noen av videotricksene, som spoling frem og tilbake i direktesendt video, er dessverre umulige å gjøre på annet vis med det vi har for hånden. Vi jobber med å lage en versjon for iOS som klarer å vise noen av tingene, den blir forhåpentligvis klar i løpet av kvelden.

På dette nettstedet kan dere gå frem og tilbake i videoen, chatte med andre passasjerer som er med på den virtuelle turen, dele hele eller deler av turen med venner, navigere i kart, få data fra broen, slik som kart med informasjon om skipene i nærheten, posisjon, dybde, fart, vær osv. Du vil finne bakomstoff om produksjonen, arkivmateriale og stillbilder, pluss at du kan gjøre turen i 3D med Google Earth-plugin (det ser utrolig kult ut – prøv det!).

Og så har vi selvsagt en Flickr-photostream.

Så hvordan oppsto alle disse ideene?

With a little MASSIVE help from our friends

NRKbeta er velsignet med en hjelpsom og vennlig leserkrets som bidrar uendelig mye. Da vi tidligere i år spurte hvordan vi best kunne løse prosjektet, foreslo dere mange av tingene vi skal prøve å få til de kommende dagene. For å sette NRKbetalesernes innsats i perspektiv: etter at vi skrev saken Hjelp oss å lage Hurtigruten minutt for minutt, som er 3 PageDowns lang på min PC, fikk vi 64 PageDowns med forslag, kommentarer og «nå betaler jeg lisensen med glede»-tilbakemeldinger. Alt sammen ting som gjør det lett å være stolt av å jobbe i NRK.

Det med rød ring rundt er saken, resten er kommentarer og forslag:

En torrent i hver havn

Etterhvert som MS Nordnorge lander i de ulike havnene nordover, dumper vi av video fra det forovervendte kameraet og gjør det tilgjengelig for nedlasting via BitTorrent. Og så snart turen er over skal vi eksportere data fra skipets systemer og gjøre det tilgjengelig i en fornuftig form.

Det er opp til dere å gjøre syke og spennende ting med alt dette, for inspirasjon kan dere jo ta en titt på noen av prosjektene som kom inn i Bergensbanenkonkurransen.

Vinn!

Vi kan selvsagt ikke la dette prosjektet bare vare under reisen, vi må sikre at det sprer seg videre, både fra Norge og fra nåtiden.

Derfor gir vi bort alt materialet med Creative Commons-lisens, i håp om at verdens kreative smartinger kan lage bedre, mer uventede, mer nyskapende ting ut av stoffet enn vi har fantasi eller ressurser til på egen hånd.

Og for å gjøre det interessant å delta, gir vi bort et reisegavekort pålydende 8 040 kr til den som lager det beste. En jury bestående av bra folk fra NRK vil velge ut den beste mashup’en basert på Hurtigruten-materialet. Bidragene må være i henhold til CC-lisensbetingelsene, være tilgjengelig for vurdering og påmeldt til remix @ nrkbeta.no innen 1. sept 2011. Premien er et reisegavekort for reiser i Norge pålydende NOK 8 040 – turen er på 8040 minutter, premien er en krone pr minutt…

Så sett igang!

Lisens for bruk av materialet

Hurtigruten-materialet er lisensiert med en Creative Commons-lisens. Faktisk en lisens der du både kan bruke materialet til privat og kommersielt bruk så lenge du følger vilkårene:

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/no/

Du har lov til…

Du har lov til å dele – å kopiere, distribuere og spre verket (så lenge du følger alle de andre vilkårene)
Du har lov til å remikse – å bearbeide verket (så lenge du følger alle de andre vilkårene)

Dette betyr at du kan klippe om verket, fargekorrigere det, legge på grafikk, spille det baklengs, hva som helst – så lenge du følger alle vilkårene i lisensen.

På følgende vilkår…

Navngivelse — Du skal navngi opphavspersonen og/eller lisensgiveren på den måte som disse angir (men ikke på en måte som indikerer at disse har godkjent eller anbefaler din bruk av verket).

Det som alltid skal merkes er verket er lagd av NRK – og du skal alltid lenke til denne adressen: http://nrkbeta.no/hurtigruten. Om du lager noe på nett skal lenken være klikkbar. Om du lager video skal lenken være med i teksten som beskriver verket, med en klikkbar lenke. Om du lager noe for medier som ikke er klikkbare (tv, lyd, trykk) skal du skrive:

«Hurtigruten» – NRK
http://nrkbeta.no/hurtigruten

Brudd på dette er brudd på lisensen.

Del på samme vilkår — Om du endrer, bearbeider eller bygger videre på verket, kan du kun distribuere resultatet under samme, lignende eller en kompatibel lisens.

Dette betyr at alt du lager må deles videre på samme vilkår som det vi beskriver her. Så om du lager en ny film der du klipper om Hurtigruten, legger på grafikk, egen musikk osv, så må du dele denne med samme Creative Commons-lisens. Det betyr da også at du ikke kan legge på andres musikk (som du ikke har rettigheter til), fordi du ikke kan dele denne videre med denne lisensen. Det betyr også at vi kan bruke det du eventuelt lager på nett eller tv uten å spørre deg om lov, så lenge vi også deler videre det vi lager.

Kommersiell virksomhet

Legg også merke til at du faktisk kan bruke opptakene våre fra Hurtigruten i kommersiell virksomhet, så lenge du følger vilkårene. Reiselivsbransjen kan da lage reklamer basert på dette, så lenge de deler reklamen sin videre med samme lisens.

Sammendrag

Du kan dele og remikse innholdet fra Hurtigruten – også kommersielt – så lenge du krediterer http://nrkbeta.no/hurtigruten og bruker samme Creative Commons-lisens på ditt arbeide. Ved all bruk og formidling må du gjøre lisensbetingelsene klare. Den beste måten å gjøre det på er å lenke til siden du leser nå.

Snakk med oss

Om du vil dele opplevelsen, komme med forslag etc, bruk Twitter-hashtag #hurtigruten – og det er selvsagt også et kommentarfelt under saken her.

169 kommentarer

  1. Hei, kjekt å se Hurtigruten.
    For oss som ikke har anledning til å følge turen minutt for minutt hadde det vært kjekt å ha en miniatyr av Norge under kompasset som viser hvor båten befinner seg til enhver tid. Kanskje også med båtens fart og andre interessante data.

    Takk for initiativet til maratonsendingen!

    Svar på denne kommentaren

    • landkrabbe (svar til Edvard Rode)

      Støtter sterkt ditt ønske om informasjon om posisjon, fart og kurs i et hjørne av bildet. Det kan da vel ikke være vanskelig?

    • Sier meg enig. Oftere informasjon om hvor den er, hva den passerer, hvilken havn den var i sist og hvor lenge det er til den ankommer neste hadde vært flott. Da er det enklere å komme innom i blant å få en rask oppdatering selv for de som ikke frekventerer internett til stadighet.

      Ser gjerne en mer oversiktlig framstilling over når den er i de ulike havnene, også hadde det jo vært fint med en oversikt over når de store «turistattraksjonene» planlegges passert.

    • per atle grytdal (svar til Rikard)

      litt lokalhistori på turen hadde gjort seg,båt tragedier,hvordan folk levde langs kysten før i tiden etter vært som dem passerte steder,historier fra de forskjellige plasser,fra krigen hva som skjedde på de lokale plasser,

    • Anne Lise D (svar til Rikard)

      Støtter kommentarene til de som mener det hadde vært fint med litt flere intervjuer om bord blant mannskap og passasjerer når det er lite å se utenfor skipet. I tillegg litt fakta om steder som passeres og anløpes. Det hadde gjort turen mer interessant. Men NRK skal ha ros for maratonsendingen dette er. Håper innleggene blir «lyttet» til av de utsendte fra NRK og kan rettes på i den videre turen nordover.

    • Fin sjøreiese.Men jeg er helt enig med de som skriver at vi ser ingen ting tilalle de andre ombord somgjør denne turen så fantastisk,maskinrommet,matrosene (ikke bare de med gullsnorer).Kommentarene fra reportene er elendig Tenk om det hadde hvert folk ombord med lokale kunnskaper fra hele kysten, hvor langt mer lærerikt denne turen hadde hvert.Stemmen som prøver og kommentere på de forskjellige språk burde heller hvert i et fly eller et tog,hun passer ikke på denne vakre sjøreisen, det ødelegger mye.

  2. Starten har vært uhyre skuffende. Her kan det bare gå oppover. Fint av vi fikk høre «Jeg tok min nystemte – -«! Hadde ventet å se mye mer av det som foregår ved avgang fra havn. Forstår at fjernsynsfolkene må holde en viss avstand og ikke forstyrre mannskapet i deres arbeid, men håper inderlig man klarer å komme atskillig nærmere i løpet av de 33 anløpene som kommer!! Lykke til!

    Svar på denne kommentaren

  3. Børge / forteller

    Dette er fantastisk! Torrents og CC og spør om hjelp på forhånd og alt mulig bra!

    Men bare for at dette ikke skal drukne i alle andre #hurtigruten-tweets, så gjentar jeg det her: Dere linker til to forskjellige CC-lisenser. SA-By Unported her på nrkbeta.no og den første linken til lisensen på nrk.no/hurtigruten, mens alle de andre linkene til lisens på nrk.no/hurtigruten linker til BY-SA Norge. Kanskje veldig pirkete av meg, men tenkte det er greiest både for dere og alle andre om dere gjør det 100% tydelig hvilken versjon dere bruker. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  4. Kaare K. Johnsen

    Kan dere i NRK fikse kompasset oppe til venstre i TV-bildet? Det er 90 grader ute av stilling. Når båten går nordvestover, viser kompasset nordøst. (Forutsatt at båtens retning er rett oppover, hvilket den burde være.)

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Kaare K. Johnsen)

      Jeg sjekker med gutta ombord hva som gjelder – de har litt mye å håndtere akkurat nå, men svar kommer når det kommer.

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Roy Sigurd Karlsbakk)

      Heh, ja. Dette er tunge greier i utgangspunktet og når programverten på TV nevner det i tillegg, knirker det godt i det meste. Heldigvis har vi noen dager på oss til å få det med oss.

  5. Når dere engang har denne sendinga gående på NRK2, hvorfor ikke fortelle en gang innimellom hvor skipet befinner seg? Det blir kjedelig uten og programledere og stab befinner seg ombord og noen vet jo hva stedene heter…..

    Svar på denne kommentaren

  6. Satt og så litt med besteforeldrene mine, og vi snakket litt om det, og så kommer det en kommentar: «vi kunne trengt et kart!» Som et bønnesvar dukker det da opp et kart over halve skjermen som viser nøyaktig hvor skipet er. Akkuarat da må jeg si: «Hvorfor skal ikke NRK vise OL? TV2 hadde da aldri klart noe slikt!»

    Keep up the good work!

    Svar på denne kommentaren

  7. Original og flott produksjon. Fine innslag innimellom i sendingen.

    Som noen har nevnt på Twitter, så kan «Nordnorge» følges også på marinetraffic.com/ais/, hvis en søker på skipet «Nordnorge».

    Jeg savner et kamera på hekken, så en også kan se hvor en reiser ifra. Bra at kompasset ble korrigert.

    Bildene fra leia nordover minner meg om min første tur fra Bergen, med den gamle «DS Lofoten». Det kan ikke ha vært lenge før den havnet i Middelhavet. Jeg begynner å bli gammel.

    Svar på denne kommentaren

    • Men ikke en egen fil som man kan legge direkte inn i googlle earth. På samme måte som nasa sin romferge. Der kunne man følge romferga på google earth direkte i luftlinje. Kan man ikke gjøre det samme nu?

  8. Hei! Supert, vi er hekta! Men finnes det en oversikt/grafikk over hvilket kamera vi ‘ser’ gjennom (hvor på båten, styrbord, babord)? Kan godt ligge på nettsia, det er vel begrenset plass på skjermen. Nettversjonen funker fint med android.

    Svar på denne kommentaren

    • Det har de allerede fått til 🙂

      Nede til høyre, i faktaboksen der, hvis du ruller nedover står alle havnene med en kort beskrivelse samt dato og ca-tid for anløp.

    • Henrik Lied (NRK) (svar til Brovig)

      Sjølvsagt ikkje! Det er alltids noko som er interessant å enten sjå eller høyre på. 🙂

  9. En del har reagert på at de ikke liker å høre musikken, at de vil heller bare høre susen fra sjøen. Jeg er i grunnen enig – jeg liker også susen – men det er fint med en liten avveksling og den musikken som blir spilt er kjempebra! Et svært godt valg. Helt klart noen som har brukt litt tid på det!

    Svar på denne kommentaren

    • Eirik (svar til Anders)

      MS Nordnorge møtte MS Polarlys nå nettop. HVor det var, vet jeg ikke.
      As of midt på natta, 05:15

    • Kjelloff (svar til Eirik)

      Det var i Molde etter det jeg husker. Nyyyydelig program. Og veldig god produksjon med de sedvanlige lydproblemene på NRK. Virkelig behagelig TV og fliken av dette fantastiske landet.

  10. Hallvor Engen

    Fint at dere legger ut hovedkameraet deres på torrent, men jeg ser at det gjøres mye bra filming fra land av hurtigruta som seiler forbi. Har dere tenkt på å legge ut noe av dette? Evt ta stilbilder fra samme punktene hvis dere ikke har lyst til å legge ut enda mer video.

    Svar på denne kommentaren

  11. «Produksjonen gjøres i full HD, men signalet reduseres ned litegrann før direktesending fra båten fordi satellittforbindelsen vår ikke takler full pakke. HD-signalet tar også såpass mye plass at vi bare kan kjøre en strøm fra båten»

    Flott at det sendes i HD, men leste ikke jeg at det skulle bli sendt ut i SD på grunn av kapasitet i en tidligere sak?

    Svar på denne kommentaren

  12. Mangler dere kamera som filmer på venstresida av Hurtigruta? Såg fram til å sjå heimplassen i all sin prakt rett før anløp Torvik, men dessverre var det berre kamera forover og ut på høgresida som vart vist på Nett-TV..bittelitt skuffa. Ellers rått opplegg.

    Svar på denne kommentaren

  13. Kaare K. Johnsen

    Nå er direktesendingen brudt pga at båten er i «satellittskygge». Da kan vel ikke sendingen før bruddet telle med i rekordforsøket på verdens lengste dokumentarsending? Og etter hvert slikt brudd må man vel begynne å regne omigjen? Jeg trodde ellers at NRK hadde ordnet med satellitt-linker i slike tilfeller – det har jeg i alle fall lest.

    Svar på denne kommentaren

  14. Hans-Jacob Thode

    Dette har jeg sett frem til. I yngre dager reiste jeg norskekysten mellom Oslo og Kirkenes utallige ganger med «vesterålskes» godsbåter. Det er en kystlinje med en mengde severdige steder, mange med en interessant historie. Savner at det ikke gis mer informasjon om hva vi ser underveis. Det gjelder både stedsnavn og lokalhistorie både fra fredstid og krigstid. De sparsomme opplysningene som gis på skjermen kunne gjerne stå så lenge vi ser stedet informasjonen gjelder. Ville også gjerne sett litt mer av båten.

    Svar på denne kommentaren

  15. Blir Hurtigruten for lang? Ta Gråkallbanen!

    […] kan du ta en pause fra “Hurtigruten – Minutt for minutt” og sette deg på “Gråkallbanen – Minutt for minutt”. Trikken fra […]

    Svar på denne kommentaren

  16. Limpiaparabrisas

    En glimrende reise, en av verdens beste – og jeg har sett det meste, fra den TransSibirske tog til New Zealands vulkaner, tog langt inn i Australia, Andalucia og muren i Kina +++. Men mye av denne reisen er merkelig. Hvorfor fikk vi ikke et glimt av den nedlagte Matvik eller Syltevik i Geirangerfjorden? Båten er tett inntil disse kjente stedene. (Har vært i Geiranger ca. 20 ganger, har en eiendom i nærheten). Mye fram og tilbake med kamera og slik at reisen ikke var kronologisk. Likevel takk, og at dere IKKE spilte Garbarek-‘musikk’ da skipet var i Geirangerfjorden!

    Svar på denne kommentaren

  17. Dette er veldig bra. Magisk når skipet går inn i fjordene:-) Og dere som kommer med grafikk-ønsker nå… seriøst? Dere er alt for sent ute. Grafikken ble laget og programmert for lenge siden.

    Svar på denne kommentaren

  18. Er vel også litt sent ute med slikt, men jeg ser at man har fått delt opp programinfo i etapper; det gjør det jo lett å sjekke sånn ca. hvor i landet man er, og når neste anløp ventes.

    Kanskje kunne denne informasjonen vært oppdatert med nåværende posisjon/fart/retning med noen minutters mellomrom? Eller en tekstkanal med løpende informasjon, som man jo da kunne slå av og på med fjernkontrollen?
    Eventuelt kunne man kanskje hatt noe så gammeldags som en side på tekst-tv som til enhver tid var oppdatert 🙂

    Savner også mulighet for å gå *ned* på kvalitet på streamen på nrk.no/hurtigruten, min stakkars netbook med smalbånd har hverken prosessorkraft eller båndbredde til å ta unna.

    Svar på denne kommentaren

  19. Arnstein Bjone

    I aggree with «wiggo»; the sound (noise..) from the bow is a bit annoying. Maybe it could be lowered some…? (I know have volume button on my remote control, but I would prefer not to adjust the volume all the time)

    Svar på denne kommentaren

  20. Ideen er god. Naturen er flott men når kameraet som filmer baugen (og veldig lite annet) vises 30% av tiden, og frontkamera som filmer 90% sjø vises ellers, så blir man veldig fort lei. Hadde det vært mulig å justere frontkamera mer opp? Evt heller senke posisjonen hvis det er viktig å vise at kamera er på skipet?

    Må si at dette går veldig sakte… Tog egner seg mye bedre til TV. Kamera på sykkel er heller ikke dumt. Se f.eks. denne: youtube.com/watch?v=XOYFe6clfHk

    Svar på denne kommentaren

  21. Flott at dere tør kjøre sånne type sendinger. men jeg har et forbedringspotensial som har irritert meg litt.

    At dere ikke har klart å skaffe en super vidvinkellinse til frontkameraet. Da hadde mann fått et mye bedre inntrykk av turen. evt muligheten til å sette sammen 2 kameraer til et 180graders live panorama bilde.

    Med den linsa som står der nå, så får man jo bare med seg bølgene rett forran og litt natur/fjell i kanten av bilde.

    Michael

    Svar på denne kommentaren

    • Orjan (svar til Michael)

      Dette! Hadde håpet å få se litt flott natur, men slik det er gjort nå består jo 80% av bildet av vann. Jeg får hele tiden lyst til å se mer en det som vises i bildet. Videre optikk eller flytt kamera lenger opp.

  22. Kaare K. Johnsen

    Jeg vet ikke om det er her eller på nrkbeta.no/2011/03/30/hurtigruten-minutt-for-minutt-status det er best å kommentere for at de som styrer fotograferingen på Hurtigruten skal lese det, så derfor skriver jeg dette begge steder.

    Jeg er stort sett veldig fornøyd med sendingen, men det er noe dere bruker ALTFOR mye tid på å filme:
    – Nærbilder av hver eneste lille plastbåt som er i nærheten (har du sett en, har du sett alle).
    – Mennesker på land og i båter som vinker og vifter med flagg. Det er sikkert morsomt for dem å vite at de blir filmet, men for alle oss andre er det helt uinteressant å se mer enn noen sekunder av dem.
    – Nærbilder av baugen som pløyer vannet er HELT uinteressant.

    Dere burde heller bruke mer tid på å sveipe over store landskap, og å filme bakover fra hekken, som andre også har kommentert her. Det er altfor lite fra hekken.

    Og viktig: Når dere zoomer ekstremt inn på ting og hus på land, må dere enten zoome langsomt inn først eller langsomt ut etterpå, slik at vi får plassert det vi ser i det større landskapet.

    Svar på denne kommentaren

  23. knut skovseth

    Noen må med en gang sørge for mer navn på småsteder som passeres, og navnene må stå oppe lenger enn fem seks sekunder, viss dette blir ordnet med en gang er dette ett flott program.

    Svar på denne kommentaren

  24. Kaare K. Johnsen

    Billedregissøren er jo helt fiksert på disse evinnelige småbåtene! Kan noen snakke med ham? En skulle nesten tro at programmet er sponset av en sammenslutning av småbåtforhandlere.

    I begynnelsen av sendingen lovet dere at vi skulle få se det samme som passasjerene så. Tror dere at passasjerene står med sterke kikkerter og zoomer inn på hver eneste småbåt eller hvert eneste menneske som står på land og vifter med flagg? Nei, de ser på LANDSKAPET. De snur seg rundt og ser, de sveiper over landskapet, og de står også i hekken og ser bakover. Så når skal dere begynne å leve opp til løftet?

    Er det i det hele tatt noen ansvarlige som leser disse kommentarene, eller snakker vi bare til veggen?

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Kaare K. Johnsen)

      Du snakker ikke til veggen, alt her leses. Vi prøver å ta hensyn til ulike ønsker, for det er nok kanskje ikke slik at alle ønsker seg det ene, samme programmet…

    • Kaare K. Johnsen (svar til Anders Hofseth)

      Takk for svar! Godt å høre at kommentarene leses. Bare for å presisere: Jeg er klar over at det er mange ønsker, og jeg mener ikke at NRK skal lage «mitt» program – jeg ber dere bare om å lage programmet slik dere i starten sa at det skulle lages, nemlig med å vise det som passasjerene ser.

    • Kirsti Amundsen (svar til Kaare K. Johnsen)

      Ja også spiser, og går på lugaren, viss de har det, kanskje ser de på kunsten om bord og snakker med medpassasjerer. Hvor er de som faktisk reiser med Nord Norge. Hilser dermed til Kathrine og samboeren som er på tur med båten.

  25. Lars J Liknes

    Kjempefint program! Synes filmingen er variert og bra jeg…ikke en småbåt å se nå. Bra også med variasjon i musikk og naturlig sjøbrus. Utrolig beroligende og autentisk i forhold til å stå på dekk og være passasjer. Fint også med litt info, arkivbilder og fakta om ferden.

    Svar på denne kommentaren

    • Kaare K. Johnsen (svar til Lars J Liknes)

      Småbåtene forsvinner heldigvis når det blir sent nok. Det er nesten så jeg håper på uvær på resten av turen, så de ikke tør å legge utpå. Da må fotografene finne noe annet å filme.

  26. Jon Ole Eikås

    Et fengslende program, MEN eg regner med at mannskapet består av flere enn de som er på brua. Hva med å få med livet ellers ombord. Fra f.eks maskinrommet/kontrollrommet hvor hele det tekniske ombord blir overvåket. Livet i kafeteria. Meir samtale med pasasjerene etc, etc. Regner med at skipet ikke er så superhemmelig som en skulle tru.

    Svar på denne kommentaren

  27. Øivind Dahl

    Kommentar:
    Programide: Genialt!
    Utførelse: Glimrende; Flott!
    Forslag til å gjøre det enda bedre:
    Flere intervju med mannskap, passasjerer og folk på kaia.
    Flere billedsekvenser fra sidene underveis.

    Dette er god reklame for: Norge, kyst-Norge, øke nordmenns interesse for å feriere i eget land, og ikke minst for Hurtigruten og NRK!

    Svar på denne kommentaren

  28. Kaare K. Johnsen

    Om man går inn på nrk.no/hurtigruten nå, kommer denne siden opp: nrk.no/hurtigruten/ios.html. Der står det at det er en optimalisert versjon av Hurtigruten som ikke fungerer fullverdig på Apples håndholdte enheter. Men den fungerer heller ikke på min vanlige PC med Windows Vista og nyeste Internet Explorer. Det eneste jeg får opp, er meta-data i en boks til venstre. Får dere fikset det, eller kan man velge å IKKE få den optimaliserte versjonen, og hva er i så fall adressen?

    Hvis det ikke kan fikses, finnes det da en alternativ link til torrentene fra Hurtigruten?

    Svar på denne kommentaren

  29. Tore Stålerød

    Kjempfint program! Skulle gjerne sett ALT, men må jo spise, sove, gjøre litt andre ting og være på jobb dagtid på hverdagene. Men ser mye på det når jeg har tid. Ikke noe NRK1 titting disse dagene. Skulle gjerne hatt en liste over anløpstidene for hvert sted, ikke alt står i Programbladet.

    Håper – som noen andre også har skrevet – at hele programmet blir utgitt på dvd, det skulle bli en stor boks med noen-og-30 dvd-er! Så kunne jeg se det i etterkant som en TV-serie med 1-3 timer pr dag. Mer sannsynlig er det kanskje at det kommer en dvd med et utvalg fra «serien». Helst lenger enn 1,5 time som NRK1 skal sende St.Hansaften med høydepunkter fra Hurtigruta. (Gjerne en dobbel dvd).

    Svar på denne kommentaren

  30. Truls Ottesen Johansen

    Oi oi oi! Nå ble jeg virkelig veldig glad over å se at også dette vil bli tilgjengeliggjort for oss alle. Takk for at NRK forstår at det er det rette å gjøre! Takk for at dere gjør denne produksjonen, og takk for at NRK Beta finnes og ønsker å spre ting i høy kvalitet:D

    Her skal det 3D-trackes, rendres skip i 3D og integreres med flotte bilder av hav og natur!

    Svar på denne kommentaren

  31. Truls Ottesen Johansen

    Obs, etter å ha finlest ser jeg at muligens kun er det forovervendte kameraet dere tilgjengeliggjør i ettertid. Jeg skulle veldig gjerne hatt bilder fra sidekameraene i tillegg, det er mer brukbart for meg med horisontal kamerabevegelse. Kommer vi til å få noen slike også? Jeg behøver slett ikke hele turen, men håper på bilder fra litt forskjellige steder:)

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Truls Ottesen Johansen)

      Det er bare det forovervendte det blir gjort opptak av, dessverre. De øvrige er kun koblet til billedmikseren for sendingen og er ikke tilkoblet noe opptaksutstyr.

    • Truls Ottesen Johansen (svar til Anders Hofseth)

      Ah, det var dumt… Kunne blitt veldig brukbare bilder av det. Dere tar ikke opptak mellom bildemikseren og satelitt-linken da?

    • Anders Hofseth (NRK) (svar til Truls Ottesen Johansen)

      Det glapp med å svare på denne – beklager sent svar:
      Det ferdige programmet som går ut på NRK2 inneholder ikke kun kameraene (som vi har full råderett over), men er også infisert med rettighetsbelagt stoff – musikk og arkivopptak. Vi kan derfor ikke gjøre det tilgjengelig for nedlasting uten at det koster mye penger og mye arbeide. Det vil derfor ikke skje. Men du kan fortsatt se det streamet – også etter at seilasen er avsluttet – på nrk.no/hurtigruten

    • Truls Ottesen Johansen (svar til Anders Hofseth)

      Hei igjen og takk for svar:) Det var dumt, men skjønner saken. I tillegg er vel opptaket av det dere sendte ikke i ekte HD lengre heller, så det hadde kanskje ikke vært like mye stas… Men jeg håper dere går for flere isolerte opptak om det blir en vintertur! Evt. opptak før grafikk som dere bare kan kutte lydsporet på. Vinterutgaven av disse bildene er enda mer interessant for meg i alle fall.

  32. For en sending! Lisenspengene våre har tydeligvis vært en god investering, og vi koser oss på tredje dagen med denne fantastiske turen.

    En spesiell takk til fotografene, det er utrolig hva dere fanger opp underveis, og hvordan dere får naturen og kystfolket til å leve på skjermen. TUSEN TAKK!

    Svar på denne kommentaren

  33. Verdens vakreste sjøreise!

    Jeg var litt skeptisk – faktisk veldig skeptisk da Hurtigruta kastet loss i Bergen. Fem stive døgn!

    Hvem gidder vel å se på tåkedis, sjø så langt øyet kan se, tussmørke og taushet …

    Herregud så feil man kan ta.

    Det er fryktelig mye jeg kunne ha lyst til å si om denne direktesendte paradisiske utsikten av kystnorge, men utrulig nok er det vanskelig å finne ord for alt det vakre jeg nå får lov å bivåne.

    Jeg er et godt voksent menneske som har opplevd sorger og gleder og livets underfundigheter, men jeg må bare få lov å si at når Hurtigruta passerte Ylvingen, satt jeg med tårer i øynene …

    jeg kan ikke forklare det på en annen måte enn at jeg gleder meg som en unge når denne kystens ”livsnerve” anløper Stamsund og videre nordover.

    NRK … jeg sier ikke mer …

    Svar på denne kommentaren

  34. Johan Arnt Kvalsten

    Det ble lagt ut en konkurranse om passeringstidspunktet for polarsirkelen, er det bekreftet offisielt? Tippet selv 07.17.26, det kunne vel ikke være så langt unna.
    Som også noen andre har ønsket, kunne det være mulig å opplyse på skjermen om steder vi passerer underveis og la det stå synlig f.eks minimum 30 sek.?
    Innslag og intervjuer kommer når man minst aner det, er det mulig å ved en tekst nederst på skjermen opplyse om at det kommer nytt innslag om f.eks 1 minutt?
    Dette er kjempeflotte bilder, tenkt så heldige dere har vært med været.

    Svar på denne kommentaren

  35. Kirsti Amundsen

    Dette blir for kjedelig!!Sjø, baug, sjø etc
    Hvorfor ikke intervjue gjester om bord med utsikten i bakgrunnen. Bare sjø, og baugen på båten i time etter time er kjedelig. Hva med litt annen musikk enn det som spilles innimellom.

    Send INGRID STENVOLL ELLER EN ANNEN GOD REPORTER inn med mikrofonen så vi får en menneskilg vinkling opp i det hele.

    TA MER NÆRE BILDER AV ALLE DE FOLKENE SOM STILLER OPP LANGS LEIA. det fortjener de for de er med på å lage stemning.

    Svar på denne kommentaren

  36. Håper på en historisk kommentar når hurtigruten NORDNORGE paserer TOPPSUNDET mandag morgen ca.kl.06.00 med det berømmelige hullet i det majestetiske fjellet TOPPEN (Babor side) som Tore Hund gjorde………….Hvor kom pilen ned?????????

    Svar på denne kommentaren

  37. GRATULERER NRK! Nå fikk vi endelig en del opplysninger som mange av oss har savnet dag og natt.Interjuet av Ranghild Fjørtoft med to kunnskapsrike personer mellom Stamsund og Svolvær om ,torsken,bosetting,folketall,fjellformasjoner,byggninger m.v.Takk for dette framskrittet.Håper dette forsetter,det neste er Trollfjorslaget…….

    Svar på denne kommentaren

  38. Roy Sigurd Karlsbakk

    Jeg ser det er listet opp torrents fra 02 til 09, men altså ikke noen torrent for noe før eller etter dette (bergen-florø og samtlige etter kristiansund mangler visst). Er dette en glipp at ting ikke er oppdatert, eller mangler filene enn så lenge? Det hadde forresten vært kjekt om dere skrudde på +Indexes på 109.74.192.46/feeds/torrents/hurtigruta 😛

    roy

    Svar på denne kommentaren

  39. En ting å utsette på sendingene: Når dere innimellom viser intervjuer med diverse folk så er lyden EKSTREMT lav, spesiellt på personen som intervjuer..

    Noen mulighet for å få importert gps koodinatene til hurtigruta i google earth, så man kan følge med i detalj hvor skipet befinner seg? Kart-delen på hurtigruta-siden er alt for liten, og selv om man kan velge 3d og få litt større kart er det ikke det samme som å ha det i google earth.

    Svar på denne kommentaren

  40. Kameramannen var jo ikke med i det hele tatt da hurtigruten kjørte gjennom Raftsundet og ikke vendte kamerat en eneste gang mot Hanøy som er ett gammelt handelssted nord i Raftsundet, men all oppmerksomhet mot KV. Harstad. Kjempeskuffet.

    Svar på denne kommentaren

  41. magne grimstad

    DETTE ER DET MEST SLØVE NRK HAR FUNNET PÅ NOENGANG
    FOR IKKE Å NEVNE ALLE TUSSELADDENE SOM STÅR PÅ KAIENE Å HYLER, TURISTENE MÅ JO TRO AT DET NORSKE FOLK ER HELT PÅ TRYNET MED EN SLIK OPPFØRSEL.

    Svar på denne kommentaren

    • Dette er den sløveste kommentaren du noen gang har skrevet. Kan ikke fatte at det går an å fremstille seg selv som slik en surprump. Gudsjelov for at det ikke bare er ditt sure tryne turistene møter på kaia.

  42. Hei
    Tusen takk for fantastisk tur så langt:-)))

    Vil programmet bli liggende på nettet etter at dere har gått i land? Jeg ser at programmet kan lastes ned, men er usikker på om jeg har kapasitet.

    Spør mest for en venn i Spania som ikke klarer å se programmet direkte. Vil så gjerne hjelpe han med å se programmet i ettertid. Mvh Marie

    Svar på denne kommentaren

  43. Alt for mye ordførere og akrobatikk og sang og underholdning på kaiene. Helt uinterssant. Gir et fullstendig feil av hverdagslivet til denne rutebåten. Ønsket meg mer opplysninger om stedene man kjører forbi, oftere kart og la det stå på skjermen litt lengre. Intervjuene fra inne på Hurtigruta burde legges til kun de strekningene hvor det stort sett er hav å se. Og skulle gjerne sluppet å høre damen som annonserer programmet ombord. Ingen nærbilder fra småbåtene. Det er bare klovneri og hører ikke hjemme i en slik stille og fin reportasje.

    Svar på denne kommentaren

  44. En stor takk til NRK. Med tanke på mange eldre mennesker som ikke lenger evne å reise, er nok dette en stor glede å få ta del av. Håper også kritikerne kan se denne positive siden.

    Svar på denne kommentaren

  45. Kaare K. Johnsen

    «Rundetid på joggeren: 0:15»
    Herlig! 🙂
    Like bra som den for noen dager siden da de viste nærbilde av en som fisket i nærheten av Hurtigruten: «Torsk, 1,2 kg, på Lepsøyrevet» (eller noe lignende).

    Svar på denne kommentaren

  46. Er det sånn at programmet produseres i HD på båten og nedkonverteres for satellittoverføring? Er det i så fall mulig å sende turen i reprise i HD, f.eks. i stedet for Svisj på nattestid?

    Svar på denne kommentaren

  47. Jeg har funnet to feil i programmet.

    For det første kræsjer Flash og jeg må laste hele siden på nytt hver eneste gang jeg går fra fullskjerm til «normal» visning.

    For det andre, når jeg viser innseilingen til Stamsund så tar det bare noen sekunder så svitsjer videoen plutselig til et helt annet sted på reisen selv om jeg ikke trykker noe som helst sted. Dette gjør det umulig å vise innseilingen over tid.

    Svar på denne kommentaren

    • Arnt Joakim (svar til Anders Hofseth)

      Etter å ha oppdatert til nyeste Flash virker det som om problemene er borte for nå (Windows 7, Firefox). Men jeg skal si fra om problemene dukker opp igjen.

      OPPDATERT: Problemet med at Flash krasjer er fortsatt der. Både videoen og kartet forsvinner, og jeg må laste inn siden på nytt.

      OPPDATERT 2: Problemet med at videoen svitsjer til «random» steder ser også ut til å fortsatt være der, nå fikk jeg samme problem på innseilingen til Tromsø. Klarer ikke å se så mye mønster i hvor den svitsjer til.

    • Tor Knutsen (svar til Arnt Joakim)

      Jeg opplever også at flash-videoen plutselig hopper fra hurtigruta til det programmet som for øyeblikket går på NRK2.

      Forøvrig opplever jeg at 64 bits Flash i Firefox og Linux er mer stabil enn Flash i Windows 7.

  48. Norge udstikker en rute, som vi alle kan lære noget af – TV 2.0. | PLUK.dk

    […] det andet: Imødekommenhed overfor seeren. NRK formidler med deres udsendelse, en nationalskat, en folkesjæl, en ånd, en kultur og en historie – i et […]

    Svar på denne kommentaren

  49. Jeg synes projektet er fantastisk og har derfor lavet en omtale af hele dette eventyr på min blog.
    Jeg synes projektet fra NRK fortjener at stå som eksempel for mange andre medie-stationer verden over.

    Håber at dere kan lide min beskrivelse.
    pluk.dk/?p=67

    / Peter

    Svar på denne kommentaren

  50. Torrentene er etter min mening skuffende. Det hørtes lovende ut på forhånd med CC-lisens og muligheter for bruk til turistreklame osv, men kun frontkamera har svært lav nytteverdi. På tog fungerer det glimrende, men fra et skip x antall mil fra land er det lite å hente ut av en baug og noen fjell langt unna.

    Hele sendingen _var_ det gyrostabiliserte kameraet som kunne zoome inn på landemerker, solnedganger, fossefall og folk som luftet klesvasken eller langorven underveis. At vi ikke får tilgang til dette i ettertid i bedre kvalitet enn den youtubeaktige streamen er virkelig synd.

    Jeg kjøper ikke helt argumentet at det skal være så dyrt å legge ut den sendingen som nedlasting, all den tid alle(?) problematiske innslag ble vist i lange strekk uten interessant innhold på kameraene, og man ikke har behov for lyd annet enn i havnene eller når de hilser på de andre hurtigruteskipene. Klipp ut dødpunktene på havstrekk og fjern (nesten) hele lydsporet! Det blir for dumt at Norsk Film (?) og plateselskapene til Kari Bremnes og Erik Bye skal hindre folket/landet fra å eie sin del av sendingen.

    Når musikken tilsynelatende skaper slike juridiske/praktiske floker burde NRK droppet musikkspor fra dag 1. Bildene fungerte godt nok alene.

    Svar på denne kommentaren

  51. Hurtigruten: Det er forskjell på mange og mange

    […] på Twitter under Hurtigruten – minutt for minutt var overveldende, og TV-seertallene var en antagelig uslåelig rekord for NRK2. Men mange på […]

    Svar på denne kommentaren

    • Jon Ståle Carlsen (NRK) (svar til Frode)

      Streaminglevrandøren vår klarte ikke å finne noen ut av problemet med at videoen stadig hoppet i tid, før vi startet ferien vår. Den løsningen vi kom frem til, var å skru av bitrateswirchingen. Resultatet er at nettsiden nå oppfører seg som den skal, med unntak av at videokvaliteten i fullskjerm, som ikke blir like god som før. Over sommeren har vi imidlertid ønske om å kode videoen i enda bedre kvalitet , og finne en løsning på bitrateswitchingen.

    • Okei, tusen takk for svaret. Jeg lurte meg grønn på hva grunnen var for at jeg ikke fikk HD. Håper dere får ordna det etter ferien.

  52. Hurtigruten | Басаргины [СПб]

    […] не удалось, поэтому нашёл на английском, немецком и норвежском языках (интереснее на […]

    Svar på denne kommentaren

  53. Hurtigruten sett fra sofakroken « REISELYKKE

    […] Facebook oppdateringer, er visningen både omdiskutert og lovpriset. NRK beskriver programmet slik: NRK viser den 134 timer lange båtturen fra Bergen til Kirkenes live og non stop fra torsdag 16. juni […]

    Svar på denne kommentaren

  54. Bakom 244 034 terror-tweets

    […] er å bruke en tjeneste som for eksempel hashtracking.com. Vi brukte den med stort hell på “Hurtigruten – Minutt for minutt”, og lar deg overvåke de hash-taggene man måtte ønske på en effektiv […]

    Svar på denne kommentaren

  55. Stemmen fra Norge

    […] ting som datahåndbøker – en jobb som gir deg god tid til å tenke deg om. Da NRK sendte Hurtigruten – minutt for minutt i juni, satte Elise seg til å se på. Snart begynte hun å hurtigoversette det som skjedde til […]

    Svar på denne kommentaren

    • Kaare K. Johnsen (svar til Goggen)

      Når det gjelder selve TV-sendingen, dvs hele sendingen minus musikken, så finner jeg nå bare lenke til én enkelt torrent som inneholder alle filene, dvs hele sendingen. Men når du velger å laste ned filene med den torrenten, kan du – såvidt jeg husker – velge å laste ned én og én fil, eller så mange filer du vil om gangen. Lenken finner du et lite stykke ned på denne siden, der det står «Lenke til torrentfilen» med store bokstaver: nrkbeta.no/2011/12/21/hurtigrutenbonanza-splitterny-full-hd-nedlasting-bittorrent-hele-sendingen/

      Når det gjelder torrenter til opptakene med bare front-kameraet (det første NRK la ut til nedlasting), så finner du dem i fanen Nedlasting på denne siden:
      nrk.no/hurtigruten/

      Mvh
      Kaare

  56. Med finsk tog i midnattsol

    […] Finnene har latt seg inspirere av NRKs arbeid som for eksempel Hurtigruten, Flåmsbanen og Bergensbanen. Nå har de laget sin egen vri på konseptet, noe vi synes er […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.