Orange

Postet til: DRM, English-articles, Fildeling & Video

The NRKbeta doctrine


Orange
"Orange glow" detail – photo by Matthew Clark

(Norsk versjon rett under den engelske)

English version

Some weeks ago NRK – Norwegian Broadcasting put up one of the most popular shows in Norway on bittorrent. For free, with no DRM, no country restrictions. It has been a huge success and so far about 100 000 episodes have been downloaded by our readers! After being featured on boingboing and digg, Eirik Solheim of NRK was interviewed by the German website Tagesschau:

If you want control of your content you need to lock it down in a vault and never show it to anyone. We gave up control of our content the day we started broadcasting. For years our most popular content have been available on BitTorrent and on sites like YouTube anyway. DRM doesn’t work. The only way to control your content is to be the best provider of it. If people want it on YouTube then you should publish it on YouTube or in a system that give the same experience. If people want it on BitTorrent then you should provide that. If you do it right people will come to your official publish point and you’ll end up with more control.

Tjervaag calls this «The NRKbeta doctrine»:

I hereby coin the NRKbeta Doctrine: The only way to control your content is to be the best provider of it.

Yesterday we saw that the creators of South Park has understood the NRKbeta doctrine! Now you can see all episodes of South Park at southparkstudios.com. Why go somewhere else when you can see everything South Park on the South Park website?

Norsk versjon:

For en stund siden la vi i NRK ut Lars Monsen «Nordkalotten 365″ som nedlasting i bittorrent. Det ble en kjempesuksess – og i skrivende stund har nærmere 100 000 episoder blitt lastet ned (fordelt på 8 episoder). I forbindelse med all oppmerksomheten rundt dette ble Eirik Solheim intervjuet av Tagesschau. Og hadde blant annet følgende uttalelse:

If you want control of your content you need to lock it down in a vault and never show it to anyone. We gave up control of our content the day we started broadcasting. For years our most popular content have been available on BitTorrent and on sites like YouTube anyway. DRM doesn’t work. The only way to control your content is to be the best provider of it. If people want it on YouTube then you should publish it on YouTube or in a system that give the same experience. If people want it on BitTorrent then you should provide that. If you do it right people will come to your official publish point and you’ll end up with more control.

Tjervaag har nå kalt dette «The NRKbeta doctrine»:

I hereby coin the NRKbeta Doctrine: The only way to control your content is to be the best provider of it.

Senest i går så vi at skaperne av South Park har skjønt NRKbeta-doktrinen!

74 kommentarer

  1. Det er bare å si Amen.
    Vil også benytte anledningen til å kaste meg på hyllesten av NRKbeta som en enestående og viktig «tenketank» – med en redaksjon som har høy kompetanse og diskusjoner med høy saklighet. Det ble innført en ny tidsregning med dere: før og etter NRKbeta.

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg kunne ikke vært mer enig! Dette minner meg også om hva Cory Doctorow skrev da han nevnte Chris «Long Tail» Anderson sin nye bok Free på Boing Boing:

    The market for digital goods isn’t a market for goods at all: since the potential customers can choose to get all digital goods for free on the darknet, the digital goods market is actually a digital services market: what iTunes Store and the rest sell is the service of getting the digital files in a way that’s easier, smarter, or faster. The end «product» is the same (actually, the end product is often superior when you download it for free than when you pay for it — the paid-for versions are often crippled with DRM, something that file-sharers thoughtfully remove for you before uploading).

    Selv om jeg egentlig vet de tingene fra før, så var det en skikkelig «eye opener» for meg, som har fått meg til å se på ting anderledes. Poenget er tjenestene, og hvor gode/brukervennlige/etc. de er, ikke produktene!

    Og det er virkelig godt (og betryggende med tanke på deres framtid) å se at noen innen NRK har forstått dette allerede (og at NRK gir dere spillerom), for det er det desverre ikke så mange andre som har.

    Svar på denne kommentaren

  3. «Why go somewhere else when you can see everything South Park on the South Park website?»

    Problemet med southparkstudios er vel at episodene må sees i nettleseren. Jeg foretrekker å se slikt på TV-en, rompa godt plassert i sofaen. Derfor vinner «pirat»-xvid over southparkstudios.

    Svar på denne kommentaren

  4. Godt poeng, Kjetil. Helt enig.

    Men er ikke det et tidsspørsmål? Akkurat som at du nå kan se alt på YouTube hvis du har en AppleTV? Mye mere komfy å sitte med en fjernkontroll i sofaen. Hvis bare Apple og andre som lager dingser for nettet mot tv (Microsoft Media Center f. eks.) kunne åpnet opp systemene litt. Så kunne man programmert løsninger som gjorde at man brukte videoene fra f. eks. South Park Studios på den store skjermen sin ved hjelp av en fjernkontroll.

    Akkurat på dette tidspunktet i historien sitter bare de ivrigste teknologifrelste og ser innhold fra PCen på den store skjermen i stua.

    Etterhvert som det kommer løsninger som funker og er enkle, vil vi vel alle gjøre det?

    Og da gjelder NRKbeta-doktrinen selvsagt igjen. At folk vil komme til deg om du er den beste tilbyderen av innholdet.

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg kaster meg på jeg også! I mine øyne er NRKbeta allerede en institusjon av dimensjoner. Vi trenger en såpass framifrå gjeng som dere, plassert MIDT i statskanalen! STÅ PÅ!

    Mitt største kompliment er imidlertid følgende:
    Jeg er av den «gamle skolen» som ikke digger RSS-feeds. Jeg har derimot en «fast surferunde». I årevis har jeg har jeg hatt den samme runden, og nå er NRKbeta en del av den! Gratulerer! ;)

    Svar på denne kommentaren

  6. Slutt å jabb og se nå å få fiksa et skikkelig format på nett-tv slik at andre enn M$ Windows-brukere kan få tilgang til innholdet. Hva med å legge NRK-innholdet på High-Def YouTube da? Torrents? Hva som helst bare vi slipper dette M$-tullballet. Jeg kan lage meg en video og se den fra iPoden min (via youTube), men å få sett Nytt på Nytt; nei da må jeg faen meg kjøpe en Windows-lisens.

    Btw: SouthPark har nå ligget ute i mange ÅR; dette skjedde ikke i forbindelse med at en eller annen byråkrat fra NRK uttalte seg hypotetisk om hvor fint det hadde vært om NRK hadde gjort noe helt annet enn det de faktisk gjør i dag.

    «Stop talking – start providing.» :)

    Svar på denne kommentaren

  7. @Sverre: Trur ikke Øyvind mente at det er pga NRK at de har lagt ut alle episodene, men at pga at SP folka har skjønt at de må vær den beste tilbyderen av serien. Og det er først nå det ligger lovlig ute, før var det bare piratsider.

    Svar på denne kommentaren

  8. @Sverre:
    (Det er Eirik Solheim, «han derre byråkraten som uttaler seg hypotetisk» som skriver.)

    Vi jobber med nytt format på Nett-TV. Basert på Flash, H.264 og et åpent API. I mellomtiden har vi også lagt inn Silverlight for å øke tilgjengeligheten på den eksisterende:
    link to nrkbeta.no

    Vi eksperimenterer med BitTorrent:
    link to nrkbeta.no

    Vi planlegger en utvidelse av podcast / nedlasting av stoff i H.264 og flere kanaler i Miro.

    Og forøvrig: Vi tar ikke på noen måte æren for noe av det som har blitt gjort med South Park. Når det gjelder CBC kan vi ta litt av æren siden de har henvist til NRK og det vi har gjort med BitTorrent i sine pressemeldinger.

    «Stop complaining, start reading.»

    Svar på denne kommentaren

  9. Så lenge NRK-ansatte går inn og sletter poster på «nrkbeta»-bloggen deres, som liksom skal være så jævla «demokratisk», er det vel lite håp for at våre røster skal bli hørt. Kos dere som lønnsmottagere. Jeg holder ikke pusten.

    Svar på denne kommentaren

  10. [...] Når plateselskapene nå fortsatt konsentrerer seg om forbud, trusler og søksmål framfor å aktivt utnytte de mulighetene som faktisk ligger i for eksempel fildeling, er de dømt til å tape. Den såkalte “NRK Beta-doktrinen” går ut på at den eneste måten å ha kontroll på produktet ditt, er å være den beste tilbyderen. Alternativet er å låse produktet ned og aldri vise det til noen. [...]

    Svar på denne kommentaren

  11. [...] Kjøp av musikk på mobil er fortsatt suppetregt, det er fortsatt DRM på store deler av den musikken som selges, det er altfor dårlige løsninger for nedlasting av tidligere kjøpt musikk og det tar altfor lang tid fra et album kommer ut til det kommer i nettbutikker over hele verden. Inntil platebransjen løser disse problemene så har de seg selv å takke. De har en vare som folk vil ha, men klarer ikke å levere den raskt og enkelt til folk. De klarer ikke å følge NRKbeta-doktrinenen: [...]

    Svar på denne kommentaren

  12. [...] Et lite psssst til NRK Aktivum- vårt kommersielle datterselskap – i den forbindelse: Som noen av dere husker ble det endel rabalder da en nettbutikk solgte t-skjorter med tekster fra Ut i vår hage 2. I debatten rundt dette internt i NRK var det endel som mente at NRK var altfor sene når det gjaldt å få ut t-skjorter med de tingene folk ønsker. I tråd med “The NRKbeta doctrine” gjelder det å være den beste leverandøren av innholdet ditt, ellers mister du salget til konkurrenter. NRK Aktivum selger kule t-skjorter gjennom nettbutikken Probat. Men de er basert på arkivting, ikke ferskvarer. [...]

    Svar på denne kommentaren

  13. [...] Das ist irgendwie schade. Warum nicht die Öffentlichkeit an den internen Überlegungen teilhaben lassen, warum nicht erstmal die Entwicklungen verfolgen und probieren und gleichzeitig die Gebührenzahler_innen darauf antworten lassen? So macht es beispielsweise NRKbeta, eine Versuchsplattform des norwegischen öffentlich-rechtlichen Rundfunks NRK. Hier wird über grundsätzliche Entwicklungen des Internets und die Zusammenhänge mit anderen Medien geschrieben, aber auch selbst entwickelte Überlegungen und Lösungen beschrieben. Und das alles geschieht unter dieser Maxime: The only way to control your content is to be the best provider of it. [...]

    Svar på denne kommentaren

  14. [...] 1) Å stele ein bil og laste ned ein film er ikkje det same. Bilen forsvinn om eg stel han, det eksisterer berre eit eksemplar av den bilen. Men filmen som eg lastar ned er ein kopi. Du kan diskutere om det er etisk riktig å gjere noko sånt, men poenget er at det er forskjell på ein bil og ei .avi-fil. 2) Eg har kjøpt, ærleg og lovleg, ein film på DVD. Kva er det fyrste eg får sjå? Jo, formaningar om at eg ikkje må laste ned filmar ulovleg. Her har du taktikk for å få folk til å slutte å kopiere: Plage dei som har gjort det riktige. Industrien har mykje å lære av lille Noreg. [...]

    Svar på denne kommentaren

  15. Prikk prikk prikk

    Ser ut til at NRKbeta-doktrinen virker bra for Monty Python også. Fra YouTubes blogg:

    «[W]hen Monty Python launched their channel in November, not only did their YouTube videos shoot to the top of the most viewed lists, but their DVDs also quickly climbed to No. 2 on Amazon’s Movies & TV bestsellers list, with increased sales of 23,000 percent.»

    Svar på denne kommentaren

  16. [...] NRK is license funded and aims to reach their audience with the best possible quality. Tests with traditional download methods have proven difficult because of the large files and extreme load on the servers. “By using BitTorrent we can reach our audience with full quality media files. Experience from our early tests show that if we’re the best provider of our own content we also gain control of it.” [...]

    Svar på denne kommentaren

  17. [...] Norwegian TV Deploys Their own BitTorrent Tracker. By purpleflagship Categories: BitTorrent and Olde Media Tags: BitTorrent, Norway, NRK, NRKbeta Yesterday NRK announced that they will start up their own BitTorrent Tracker using the same beerware licensed OpenTracker that The Pirate Bay has been using for several years now. They will also supply Norwegian subtitles to all content and promise to link to your subs if you add more languages to that. Why are they doing this? By using BitTorrent we can reach our audience with full quality media files. Experience from our early tests show that if we’re the best provider of our own content we also gain control of it. [...]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>