sas-facebook

Postet til: Det sosiale nettet, Kommentar, Markedsføring & Nettkultur

Askeskyen lærte statsministeren og flyselskapene sosiale medier


Du har sikkert fått med deg at statsminister Jens Stoltenberg twitret seg gjennom Europa i helga. Siden luftrommet over Nord-Europa ble stengt, måtte statsministeren fly til Madrid, så videre til Basel – og derfra bil hjem til Norge.

I løpet av turen hjem oppdaget statsministeren det sosiale i sosiale medier. Han twitret, la ut bilder, svarte på spørsmål, kommenterte bloggposter, re-tweetet morsomheter fra fansen og lovte til og med å sjekke ut Gowalla og Foursquare. PS. Her er en jukselapp om stedsbaserte sosiale nettverk fra NRKbeta, Jens.

Et lite utvalg av Jens’ tweets på landeveien gjennom Europa.

Dette har selvsagt ikke gått upåaktet hen. VG skrev at «statsministeren twitret seg gjennom Europa» og Even Sandvold Roland i Geelmyuden.Kiese kalte sin artikkel om Stoltenbergs twitter-reise for «En menneskelig statsminister».

Bilde fra Jens Stoltenbergs tur gjennom Europa, hentet fra Twitpic.

Samtidig med dette har de norske flyselskapene også skjønt det sosiale i sosiale medier. SAS har fått over 10 000 nye fans på sine Facebooksider, Norwegian nærmer seg stødig 40 000 tilhengere, og Widerøe har nesten 6 000.

Flyselskapene bruker sosiale medier for å spre ordet om endringer. Det spres da mye raskere enn gjennom andre kanaler fordi folk stiller spørsmål, trykker «liker», deler lenker og til og med svarer passasjerer som ennå ikke har fått svar fra selve flyselskapet.

Noen eksempler:

I motsetning til når noen ringer kundeservice, så er det potensielt mange tusen så ser hva flyselskapene svarer. Dermed reduseres antall henvendelser som må besvares en og en, og folk føler seg dessuten sett fordi de både får den informasjonen de trenger og de blir del av et slags samfunn; vi som snakker med Norwegian på nettsidene deres.

Grav en brønn før du er tørst…

…heter det gamle ordtaket. Jens Stoltenberg har utrolig nok klart å skaffe seg 26 000 followers på Twitter, nesten uten å være sosial i det hele tatt. Da SAS begynte å være sosiale på Facebook, fikk de kjapt tredoblet antall tilhengere. Fortsatt ligger SAS milevis bak Norwegian på Facebook, nettopp fordi Norwegian har gravd en brønn = engasjert seg i samtale med kundene sine på et mye tidligere stadium.

Om Stoltenberg og SAS også kunne brukt solskinnsdager til å snakke med velgere og kunder, hadde de hatt langt flere som hørte etter.

Nå asken legger seg, og man skal begynne å konkurrere om salg av billetter igjen, eller få fram politisk valgkampsaker, da er viktigheten av å ha en stor flokk rundt seg enda viktigere.

Det blir spennende å se om et tilfeldig vulkanutbrudd på Island kan forandre hvordan norske ledere og bedriftseiere ser på sosiale medier.

Hvis SAS, Norwegian og en statsminister kan få det til å fungere, hvorfor skulle ikke du?

8 kommentarer

  1. Anonymt medietryne

    Så kan jo onde tunger kanskje argumentere for at Jens og regjeringen heller burde brukt tiden sin på å hjelpe de titusenvis andre rammede nordmenn hjem til Norge framfor å chatte på Twitter.

    Svar på denne kommentaren

    • Anonymt medietryne, det er begrenset hva du kan gjøre i en bil på vei hjem, tulling. – Angående det artikkelen handler om: Så blir det som Øyvind Solstad sier her, interessant å se om bedriftsledere våkner opp for denne form for relasjonsbygging og kommunikasjonsform. Det er uten tvil at twitter og facebook har åpnet mange nye muligheter. Firmaer ansetter ansvarlige for sosiale medier. Viktigheten av å ha egne folk på dette i fremtiden blir nok større og større.

      Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>