Geolakasjon på Facebook står for tur
Geolakasjon på Facebook står for tur

Postet til: Det sosiale nettet & Konferanser og messer

Hvem, hva… og nå også hvor.


Statusoppdatering har lenge vært en av de store bærebjelkene i sosiale medier. Vi elsker å fortelle våre venner hva og hvorfor vi gjøre ulike saker og ting, via statusoppdateringer i Facebook eller gjennom rene tjenester som Twitter. Nå står den siste av de magiske H’ene for fall. På SXSW2010 spås «The Next Big Thing» til å bli lokasjonsbaserte tjenester, eller hvor om du vil.

Lokasjonsbaserte tjenester
Lokasjonsbaserte tjenester

Lokasjonsbaserte tjenester er forsåvidt ikke noe nytt. Tjenester som Foursquare og Gowalla har vært tilgjengelig lenge (FourSquare ble faktisk lansertpå SXSW2009), og har også etter hvert fått en relativt stor fanskare  i Norge. Men noe mainstreamtjeneste har det enda ikke blitt. Skal man tro den generelle trenden på teknologikonfereansedelen av SXSW i Texas er det imidlertid nettopp lokasjonsbaserte tjenester som er det amerikanerne liker å omtale som «The Next Big Thing». Også for massene.

Og akkurat SXSW har truffet med sine antakelser før. Det var bla her Twitter i 2007 fikk sitt store gjennombrudd, og årets program er da også gjennomsyret av paneler og fordrag som ramler inn under lokasjonsparaplyen.

Check-inn-tjenester

Både GoWalla og FourSquare er såkalte «check-inn-tjenester». Kort oppsummert betyr det at man enten ved hjelp av en smartmobil-applikasjon kan sjekke inn på ulike steder.

Er man for eksempel i på en restaurant  har man muligheten til å sjekke inn på denne.  Ved hjelp av mobilens GPS, 3G eller WLan blir man geo-lokalisert, og får muligheten til å sjekke inn på de stedene som er registeret i systemet. Er ikke stedet man sitter på registrert kan man selv legge inn stedet og dermed bli «Founder» av det.

Screenshot fra GoWalla på iPhone
Screenshot fra GoWalla på iPhone

GoWalla og FourSquare fungerer litt forskjellig, men de grove trekkene er helt like. I GoWalla må man faktisk være i nærheten av stedet man vil sjekke inn på, mens man på FourSquare kan jukse og sjekke inn hvor man vil i verden, hvis det er av interesse. FourSquare har også den etter hvert så mye omtalte «Mayor» funsksjonen.

Er man «Mayor» på et sted har man enkelt og greit sjekket inn flest ganger på det stedet, noe som blant annet har ført til at flere steder nå, ved å tilby fordeler til den som er «Mayor»,  følger i fotsporene til baren «Good Hurt» i LA,  som faktisk tilbyr gratis øl til den som til enhver tid er «Mayor»

Marius Eriksen fra Sermo Consultings siste bevegelser
Marius Eriksen fra Sermo Consultings siste bevegelser

I GoWalla er det også enkelt å se hva nettverket av venner man bygger seg har drevet med i de siste timene. På konferansen SXSW i Austin surrer også bla Marius Eriksen fra Sermo Consulting rundt. Gjennom GoWalla får jeg en fin oversikt over hvor Sermo-gutta er, og hva de har drevet med ;)

Check-in på GoWalla
Check-in på GoWalla

Når de store massene kommer

Både GoWalla og FourSquare er foreløpig relativt små tjenester på verdensbasis, og har så langt vært forbeholdt teknologi-entusiastene.

Nå ser det imidlertid ut til at også massemarkedet snart blir introdusert for lokasjonsbasert moro. Skal man tror the New York Times innfører nemlig den sosiale nettverksgiganten Facebook lokasjonsbasering allerede neste måned på deres årlig utviklerkonferanse f8.

Geolakasjon på Facebook står for tur
Geolakasjon på Facebook står for tur

Uten at det har lekket for mye om hvordan dette faktisk vil materialisere seg i Facebook-universet, er det naturlig å tro at både rene lokasjonsoppdateringer, plassering av statusoppdateringer og lokasjon på bilder og video er noe man kan anta dukker opp.

Markedsføring

Money talks
Money talks

Noe av det mest spennende dreier seg utvilsomt rundt markedsføring. Kunnskapen om hvor man faktisk befinner seg, sammen med hvem man er, hva man liker, hva man har kjøpt før etc, åpner for helt nye måter å reklamere på. Driveren for at markedsførings og reklamebransjen ser ut til å omfavne mulighetene lokasjonsbasering byr på er selvsagt at det er fryktelig masse penger i lokal markedsføring.

Shawn Gunn fra Navteq på SXSW2010
Shawn Gunn fra Navteq på SXSW2010

Shawn Gunn fra Navteq snakket under av sessionene på SXSW2010 om hvordan de bruker og ser for seg bruk av lokasjonsbaserte tjenester framover. Et av områdene hvor man ser for seg store muligheter er rundt det man kaller geo-fencing, altså reklame som kun når ut til personer som er innenfor et avgrenset geografisk område. Det kan være alt fra reklame levert deg gjennom Facebook-appen på mobiltelefonen din om tilbud på kaffe på den kaffeen du benytter deg mest av, i det du nærmer deg, til reklame for billige hotellrom på et hotell du nærmer deg i bil-navigasjonen din.

Lokasjonsbasert markedsføring
Lokasjonsbasert markedsføring

En enklere form for markedsføring finner vi i muligheten til å skru sammen ulike ruter i tjenester som GoWalla og FourSquare. I Austin Texas kan jeg for eksempel velger å gjøre ruta «Austin Bar Hop«. Der ligger et utall av Austins mange barer inne, og jeg kan, hvis jeg føler meg skikkelig tørst, se hvor mange jeg rekker på en kveld :) Alle brukerne kan lage sine egne ruter og publisere dem, noe som gjør det til et fantastisk verktøy for å oppdage nye steder når man reiser.

Spill

Selv om spesielt FourSquare har tydelige spillelementer i seg, er potensialet rundt bruken av mobilspill som bruker geolokalisering tilsynelatende enormt.

Et av spillene som ble omtalt i en av sessionene på SXSW2010, og som faktisk er ute og klart til bruk er spillet «Seek’n’Spell«.

Screenshot av Seek'n Spell
Screenshot av Seek'n Spell

Spillet er en form for kombinasjon av geocaching og scrabble. Kort forklart: Du og en gjeng kompiser møtes i en park med mobiltelefoner som har Seek’n Spell installert. Man oppretter et spill, som alle logger på. Deretter plasseres en rekke bokstaver ut i området rundt dere. Når spillet starter er det bare å beine etter bokstavene. Den som ved spillets slutt har klart å sette sammen flest ord med de bokstavene man har samlet sammen vinner. Sosialt, slitsomt, intellektuelt utfordrende og gøy. :)

Neste skritt

Tasso Roumeliotis fra WaveMarket Inc på SXSW2010
Tasso Roumeliotis fra WaveMarket Inc på SXSW2010

Slik lokasjonsbasering nå foregår er det nesten utelukkende gjennom bruk av gps, wlan og 3G teknologi i mobiltelefonen.

Tasso Roumeliotis fra firmaet WaveMarked Inc snakket i en av sessionene på SXSW om hvordan de jobber med ulike operatører for å flytte geolokaliseringen over på server siden. Roumeliotis og WaveMarkeds teknologi gjør det mulig for de ulike operatørene og tilby en kontinuerlig lokalisering av din mobiltelefon, selvsagt mot at du åpner for det mot de nettsidene/tjenestene du vil at skal ha en slik mulighet.

Serverbasert lokasjon
Serverbasert lokasjon

Ved å flytte geolokaliseringen over på serversiden, og dermed innfør «always-located»,  åpnes det naturligvis for et vell av nye tjenester. Et av eksemplene Roumeliotis viste var fra transportselskapet UShip hvor de har implementert tjenesten som en beta.

Pakkelokalisering hos UShip
Pakkelokalisering hos UShip

UShips sjåfører har fått åpnet for «Always-located» på sine mobiltelefoner, og fra et enkelt webgrensesnitt kan kundene, til enhver tid, sjekke hvor pakken de venter på befinner seg, uten at selskapet trenger å installere ny hardware i bilene. Ikke bare om pakken har ankommet ditt og datt, slik vi kjenner pakkesporing fra idag, men hvor den faktisk befinner seg til enhver tid.

I framtiden vet alle hvor alle befinner seg, hva de gjør og hvem de er.

22 kommentarer

  1. Weapons of mass deception

    Begrepet «overvåkningssamfunn» har nettopp fått et nytt begrep.

    Og om dette er hva som er tilgjengelig for sivile, tenk hva militæret og regjeringer har.

    Sistnevnte har jo vist seg gjennom historien å være pålitelig å stole på siden de bestandig kun vil vårt beste.

    Svar på denne kommentaren

  2. Har brukt latitude oppdateringer en stund nå.

    En android telefon (HTC Hero) + tinyurl tjeneste + google maps = aldri tenke på å si fra til venner hvor man er. Enkel url man kan huske og alltid oppdatert kart på nettet.

    Det første jeg merket (etter at paranoian la seg) var at jeg brukte mye mindre tid på å snakke om HVOR jeg var eller hadde vært. Siden jeg viste at de som ville vite det allerede viste det så brukte jeg mer tid på hva jeg drev med isteden for «hvor jeg var og hvor jeg skulle».

    Men blir bra detta når det er mere vanlig. Orwell var en treiging, det er VI som skal gjøre jobben. «Nabokona» til Gro er her og hu er oss :)

    Svar på denne kommentaren

  3. Skjønner fremdeles ikke helt hva jeg får ut av disse tjenestene. Skjønner at det for markedsførere kan være nyttig data, men for meg? Kunne kanskje vært interessant om flere av vennene mine var på slike tjenester og jeg kunne få beskjed om vi sjekket inn på samme sted samtidig, men utover det? Stiller meg tvilende til nytteverdien/underholdningsverdien inntil videre.

    Svar på denne kommentaren

      • Tja, jeg har ikke noe særlig behov for å vite hvor vennene mine er til enhver tid, kan kanskje være greit av og til, men det er så sjeldent at jeg er skeptisk til at innsatsen er verd det. Når det er sagt så er jeg ikke avvisende, jeg er bare skeptisk til nytte- og underholdningsverdien.

        Svar på denne kommentaren

        • på samme måte kan man jo si «hva er nytteverdien av et felt der jeg til enhver tid (eller fra tid til annen) forteller vennene mine hva jeg tenker?».

          geolokasjon har jo langt mer umiddelbare praktiske bruksområder enn statusfeltet i fb har. jeg synes selv også at gowalla etc virker litt korny – men jeg er ikke i tvil om at stedsbestemt kommunikasjon kommer til å ta av, uavhengig av hva jeg selv måtte være skeptisk til.

          Svar på denne kommentaren

  4. [...] Lokasjonsbaserte tjenester – Begynnelsen på slutten for personvernet? mars 17, 2010 nicolaialexander Kommenter Gå til kommentarer NRKBeta har i dag et veldig godt innlegg om den store nye utviklingen innenfor sosiale medier nemlig lokasjonsbaserte tjenester. Tjenester som gjøre at du kan bruke sosiale medier til å ikke bare fortelle hvem du er og hva du gjøre, men også hvor du er. Det går kort fortalt ut på at man via gps og program på smarttelefonen sin oppdaterer vennene sine på hvor du her. Det kan også brukes som et slags spill eller informasjon. Programmer som eksisterer i dag er Foursquare og Gowalla, men vil du lese mer så anbefaler jeg som NRKBeta sin artikkel. [...]

    Svar på denne kommentaren

    • @Morten: Det er mange som faktisk bruker begge, fordi de kniver om både brukerne og hvem som lager det beste produktet. For øyeblikket holder jeg personlig en knapp på Gowalla, men i forrige versjon synes jeg Foursquare var bedre. Også verdt å sjekke ut Brightkite som har vært i flere år alt, men som ikke har «spill»-funksjonene til foursquare og Gowalla.

      Det er masse spots i både Gowalla, Foursquare og Brightkite. Men flest i Oslo, og enkelte steder ikke noe i det hele tatt. Sånn sett er Brightkite bedre fordi de henter bedrifter fra Eniros bedriftssøk. Dermed slipper du å legge inn all infoen selv.

      Brightkite holder forøvrig på med å utvikle en tjeneste som skal la deg sjekke inn på alle tre via et sted: http://check.in

      Svar på denne kommentaren

  5. Altid fryd å droppe innom betas sider ;)
    Stort potensiale innefor markedsføring selv om jeg er skeptiskt til overvåkning fra før av.

    Har ennå ikke prøvd ut tjenesten selv om jeg visste om begge en stund.
    Hvor nøyaktig kan en tagge?
    Tenkte for eksempel å tagge Evergood kaffe i hyllen på butikken eller er det kun butikken en kan tagge?

    Hva med messer? Tagge stand og hvor permanent er tagging? Kan man fjerne den etter messen?

    Svar på denne kommentaren

  6. San Francisco-baserte Zombie Research Labs, Inc. har nettopp opna for betatesting av ein mobil nettlesar-versjon av den populære zombiedetektorapplikasjonen Zombie, Run! som tidlegare kun har vore å få til Android.

    Sjå
    link to zrli.org
    for generell informasjon om konseptet og den gamle appen.

    Nytt er mellom anna at zombie-kartet du genererar kan delast med vennene dine, og oppdaterast dynamisk via dei respektive GPS-mobilane dykkar. Det er fordelaktig å slå seg i lag, sidan ein kan forskanse seg på skift.

    Les om betatestinga og gå til spelet via sleppnotatet her. Det er altså no både til iPhone og Android, og sikkert Symbian og WinMo òg.

    (Og her kan de få sjå bagen min, så de kjenner meg att i tilfelle de ser meg ventande på grøn mann og lurar på korfor eg ser så utålmodig ut på ein nervøs måte.)

    Svar på denne kommentaren

  7. Bjarne Betjent

    Kanskje fremtidens leteaksjoner sjekker diverse lokasjonsbaserte tjenester før folk sendes ut på manngard? Eller noen ringer inn og sier «hjelp jeg har tryna ned en fjellskrent, sjekk bit.ly/räddajoppe og redd meg»? Eller trygghetsalarm v2.0?
    Dette kan ha mange potensielle bruksområder.

    Svar på denne kommentaren

  8. Comfort Hotel Xpress åpner januar 2011 og vil bli Norges nye møteplass for musikk og sosiale medier.

    Som første hotell i Norge (nok også i Skandinavia) tilbyr de «specials» ved å sjekke inn på Foursquare. Ved å sjekke inn på byggeplassen i Møllergata i Oslo blir du med i en månedlig konkurranse om å vinne en gratis natt på hotellet når det åpner.

    Jeg er sikker på at flere og flere vil tilby liknende «specials» i fremtiden og nytteverdien for brukeren dermed blir høyere. Gleder meg til å følge med videre.

    Foursquare special: link to foursquare.com

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>