nrk.no

Appen alle snakker om: må du være på Clubhouse?

Kategori: Analyse

Telefon med ikonet til Clubhouse på skjermen.
Bare for iPhone og bare for de inviterte. Eksklusivitet gir oppmerksomhet og nysgjerrighet. Foto: Eirik Solheim / NRKbeta

«Keiino var med å lage låt på Clubhouse», «Elon Musk har snakket på Clubhouse», «Derfor snakker alle om Clubhouse». De siste to ukene har overskriftene rundt denne appen dukket opp jevnlig. Her er det du trenger å vite.

Det siste året har de fleste av oss stiftet bekjentskap med Teams, Skype, Zoom og andre tjenester som lar mange kommunisere via lyd og bilde. Clubhouse kan minne om dette, men er likevel noe helt annet.

Når en digital paneldebatt møter en gruppesamtale og lar seg inspirere av diskusjonsforum og radio får du Clubhouse. Klubbhuset er ikke tilgjengelig for alle ennå, og invitasjoner selges for hundrevis på eBay.

Hva er greien?

I Clubhouse-appen får alle lov til å opprette det som i kalles et rom som folk kan prate i. De fleste rom er åpne og da kan alle som vil henge seg på og være med. Det høres ut som en oppskrift på et kaos der alle snakker i munnen på hverandre. Men Clubhouse har løst det problemet relativt enkelt.

I Clubhouse er nemlig selve rommet organisert som en slags paneldiskusjon. De som sitter på scenen kan få snakke. Mens de som sitter i salen må rekke opp hånden og bli invitert opp på scenen for å få prate.

Den som oppretter rommet bestemmer hvem som kan få komme opp på scenen og kan så gi noen av dem makt til å invitere andre opp på scenen også.

I dette rommet er det 341 mennesker i salen og 13 på scenen. Foto: Eirik Solheim / NRKbeta

Men hvorfor alt maset?

Professor Robert Cialdini er en av verdens fremste eksperter på hvordan mennesker påvirkes. Eksklusivitet og autoritet er blant de mest effektive påvirkningsmetodene.

Clubhouse har vært flinke til å spille på begge deler. At du må ha invitasjon gjør det eksklusivt og at de har fått inn mennesker som Elon Musk og Mark Zuckerberg gir dem autoritet.

Men bør du ha panikk om du ikke er invitert ennå?

Clubhouse kan ikke bli skikkelig stort før flere slipper inn. De må lansere for Android og de må åpne for flere enn dem som blir invitert.

Det er ikke første gang at en tjeneste får mye oppmerksomhet i invitasjonsfasen. Det betyr likevel ikke at de blir store. Noen som husker Google Wave for eksempel?

Ingen kan si med sikkerhet nå om Clubhouse blir det neste Facebook, Twitter eller SnapChat. Men det er interessant å se på selve grunnfunksjonaliteten. Den har noe for seg.

Vi ser allerede at de andre store selskapene følger med. Twitter har begynt testing av «Spaces» som er deres egen Clubhouse-klone. Og det er ingen tvil om at dersom dette faktisk tar skikkelig av så kan både Facebook, Instagram, SnapChat eller YouTube slå på lignende funksjonalitet i sine systemer ganske fort.

Vil du lære mer om teknologi og sosiale medier?

Meld deg på det fyldige nyhetsbrevet vårt. Vi kommer aldri til å misbruke adressen din.

Hva fungerer?

Jeg har selv brukt Clubhouse en måneds tid. På sitt verste er det en kombinasjon av en skikkelig kjedelig radiosending og en rotete og ufokusert pandeldebatt.

På sitt beste er det som å være med på en morsom og lærerik diskusjon eller være i en særdeles hyggelig samling med spennende folk rundt et bord på kvelden.

Når du klikker på et rom i Clubhouse kommer du inn og får umiddelbart høre på det som blir sagt fra scenen. Du kan velge å «rekke opp hånden» om du vil se om du kan få komme opp på scenen, eller «leave quietly» som det heter når du lister deg ut igjen. Foto: Eirik Solheim / NRKbeta

Sosiale nettverk defineres av hva brukerne bidrar med og hvilke venner du har i systemet.

Med all den skriftlige kommunikasjonen nettet har ført med seg har faktisk terskelen for å ringe folk eller sette opp en gruppesamtale blitt høyere. Samtidig har det siste årets sosiale distansering gjort at mange har opparbeidet et behov for å snakke med folk igjen.

Clubhouse senker denne terskelen. Du oppretter et rom og de som har lyst kan hive seg på. Ofte ender du med en kombinasjon av kjente og ukjente.

Til å begynne med fikk jeg utelukkende opp innhold fra mennesker som var lik meg selv og som hadde de samme interessene. Etterhvert har innhold og demografi utvidet seg når jeg har lagt til flere mennesker med litt større spredning.

Nå spenner rommene jeg får forslag om hele veien fra en gjeng ungdommer som leker “Mitt skip er lastet med” en fredagskveld til gigantrommet der Elon Musk var på scenen og delte sine erfaringer.

Som med alle sosiale nettverk blir ikke Clubhouse bedre enn innholdet du finner frem til og menneskene du følger. Så litt av jobben blir å fortelle systemet hva du er interessert i. Foto: Eirik Solheim / NRKbeta

Blir det snart fullt av søppel?

Forfatteren og tegneren Hugh McLeod skrev en gang at «All online social networks eventually turn into a swampy mush of spam.» Eller kort fortalt: at alle sosiale nettverk blir før eller siden fulle av søppel.

Clubhouse prøver å vokse rolig og håper at de ved hjelp av litt eksklusivitet i starten kan få satt en slags stemning og et nivå på innholdet.

Selve strukturen i at rom som opprettes modereres av dem som lager det og at ikke alle kan snakke i munnen på hverandre hjelper til med å holde mengden søppelinnhold nede.

Helt åpne kommentarfelt og diskusjonsgrupper ender ofte med kaos eller at de som brøler høyest tar over hele diskusjonen. Enn så lenge har Clubhouse klart holde diskusjonene forbausende ryddige.

En måte å få opp innhold man er interessert i er å bli medlem av klubber for spesifikke interessefelt. Foto: Eirik Solheim / NRKbeta

Nærhet

Det er også interessant å merke seg at Clubhouse kan gi en slags nærhet til dem som prater. Mer enn når du lytter til en podcast eller en radiosending. Selv om Clubhouse faktisk er mindre åpent enn et helt fritt kommentarfelt eller for eksempel Twitter.

Det gjenstår å se om vi har tid til å henge i teamsmøter og digitale klubbhus også når pandemien er over og vi plutselig får mer tid til fysisk sosialisering og andre fritidssysler.

Det som er sikkert er at grunnfunksjonaliteten er spennende og at Clubhouse viser en retning for bruk av tale på nett.

Erfaringsmessig ender alle kommentarfelt som handler om Clubhouse for tiden opp med å bare bli en endeløs og kjedelig rekke av spørsmål om å få invitasjoner. Vi har derfor slått av kommentarfeltet på denne saken.

Kommentarfeltet på denne saken er stengt