nrk.no

Du vil ikke tro hva @ikkeklikk mener om norske overskrifter!

Kategorier: Journalistikk,Media & Nettkultur

Norske sjokkoverskrifter Foto: Michelle Tribe

En ny bevegelse på nett vil journalistisk lokkemat til livs.

– Vi driver Twitter-kontoen mest for gøy, men det ligger naturligvis et budskap om at lokkeoverskrifter er teit, sier skaperne av den norske Twitter-kontoen @IkkeKlikk.

De har blitt en del av en bevegelse på nettet som driver et korstog mot lokkeoverskrifter.

Sist ut var satirenettstedet The Onion, som nylig lanserte nettsiden Clickhole med mantraet «alt fortjener å gå viralt» – selvfølgelig stappfull med tullesaker med klikk-vennlige overskrifter, som denne:

En av de første på banen var Twitter-kontoen @SavedYouAClick, som avslører overskrifter i raskt tempo på enkleste vis: Jake Beckman, som står bak kontoen, finner en lokkeoverskrift, og retweeter den med fasiten vedlagt. Slik kan det se ut:

Medieforsker Jay Rosen oppsummerte kontoen slik, da han lenket til et intervju med skaperen av kontoen:

Altså mediekritikk som i sanntid framhever, latterliggjør og avslører lokke-overskrifter.

Du gjetter aldri hvem de lot seg inspirere av

– Det er ingen tvil om at vi er inspirert av @SavedYouAClick, sier de to som står bak den norske ekvivalenten @IkkeKlikk – som ikke ønsker å stå fram med sine navn.

– Selv om man ikke skal lete lenge etter teite overskrifter, tar det litt tid å tråle nettavisene for slikt hver dag. En lei bieffekt er at jeg nesten ikke har lest en eneste viktig nyhet siden vi startet med dette, forteller en av initiativtakerne bak @IkkeKlikk.

Der @SavedYouAClick kun tar utgangspunkt i tweets fra ulike mediehus, tyr @IkkeKlikk til skjermbilder fra norske nettaviser.

– Med noen unntak er det faktisk ikke så mye clickbait fra de største nettavisene på Twitter. Der har mange valgt å gå for «Brasil vant VM, les mer» i stedet for «Klikk her for å se hvem som vant VM«, forteller en av skaperne.

De ser også at tweets med skjermbilder fra nettavisene er mer populære enn når de kun retweeter.

Disse fikk trafikkrekord

– Dessverre tyder mye på at slike overskrifter funker, sier @IkkeKlikk.

Nettopp det har det norske mediekonsernet Amedia utnyttet med sin BuzzFeed-klone, Buzzit.no. Etter lanseringen tidligere i vår har Buzzit passert Aftenposten.no i antallet daglige brukere. Slik omtaler de seg selv:

Buzzit.no er Norges nye delenettsted. Vi skal finne de beste sakene fra både inn og utland; sakene folk snakker om rundt om i verden. I tillegg drar vi veksel på innholdet fra 80 lokal- og regionaviser over hele Norge.

Om Buzzit

I tillegg til å hente saker fra utlandet, spriter Buzzit også opp saker fra norske lokalaviser.

Dermed blir saken Karakterjuks ender i retten fra Drammens Tidende til overskriften Guttene hacket skolens databaser og satte opp egne karakterer, og ned andres hos Buzzit.

Skjermbilde fra Buzzit.no
Skjermbilde fra Buzzit.no

– Slik og derfor-sakene tror jeg ikke vi blir kvitt med det første, men jeg synes jeg ser færre sånne upworthy-aktige overskrifter av typen «hva som skjer rett etterpå vil få deg til å gråte/sjokkere deg/endre livet ditt for alltid» i de norske nettavisene, forteller @IkkeKlikk.

De mener at problemet med disse overskriftene er at de lover mer enn de kan holde og at man ikke lar seg lure mer om man har gått i klikk-fella noen ganger.

Disse nettavisene lot seg rive med, men du vil ikke tro hvilke!

– Nettavisen er nok den største bidragsyteren vår, men VG og Dagbladet følger ikke så veldig langt bak. Det dukker sågar opp en sak fra NRK nå og da, sier skaperne.

Nettavisen har gått i dialog med kontoen på Twitter og retweetet dem opptil flere ganger. Det synes skaperne er gøy.

– Da vi startet kontoen var vi faktisk litt redde for at avisene skulle bli sure, så det er bra at de ser ut til å ta det med godt humør. Jeg tror det er mange journalister som synes disse overskriftene er like teite som det vi synes, forteller @IkkeKlikk.

Ifølge skaperne har en frontredigerer hevdet at han bevisst lagde en lokke-overskrift for å se om de twitret den.

– Det gjorde vi, og da ble han glad. Det er selvfølgelig en smule ironisk om det vi gjør bidrar til flere clickbait-overskrifter, sier @IkkeKlikk.

De trodde mange journalister skammet seg

– Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger fra folk som deler vår frustrasjon over lokkeoverskrifter og som synes det vi gjør er morsomt – også fra mediefolk, sier @IkkeKlikk.

De tror det er mange journalister som skammer seg litt over hvordan en god sak de har skrevet blir til en teit lokkeoverskrift på forsiden av en nettside.

Her er noen av de mest populære Twitter-meldingene fra @IkkeKlikk:

Til de som enda ikke har fått nok av clickbait-satire anbefaler NRKbeta Xkcds gjenskapning av historiske overskrifter for å få flere klikk:

xkcd: Headlines

Oppdatering: Hør debatt i Kulturnytt mellom @IkkeKlikk og Gunnar Stavrum, redaktør i Nettavisen.

Hva er den beste lokkeoverskriften du har sett?

17 kommentarer

    • FrankTR (svar til Kjetil Vold)

      Forsåvidt har du rett, men jeg har et par-3 ting å si i mitt forsvar:

      * Nå ser jeg på NRKbeta som et nettsted som er mer seriøst enn f.eks. Nettavisen, så jeg regnet glatt med at det var en kommentar angående slike lokkeoverskrifter.

      * Dessuten får jeg artiklene på e-post, så jeg visste hva som sto før jeg gikk inn på siden.

      * I tillegg så kjente jeg til @IkkeKlikk fra før.

  1. Jeg har flere ganger påpekt dette via kommentarfeltene på ulike artikler på nrk.no. Clickbaiting burde NRK holde seg unna da det fremstår som tabloid-aktig og ikke verdig for en ellers herlig og konkret nyhetsformidler :-]

    Svar på denne kommentaren

  2. Som annonsør ville jeg krevd hvor lenge leserne faktisk brukte på hver side, ikke antall treff. Dårlige artikler får gjerne ett treff, men blir ikke lest, samme med tv2 og Dagbladet sine filmer med reklame. Er det reklame så klikker jeg ned, og finner den på YouTube heller. Yrkesstolthet finnes det ikke mye av i journalistyrket.

    Svar på denne kommentaren

    • Garben (svar til Atle)

      Vil nok ikke si at det er yrkesstoltheten i journalistyrket som er noe galt med her, Atle. Det er nok heller markeds/salgslederne som har funnet ut hva som gir beste resultat tall- og pengemessig for slike nettaviser.

  3. Glideflukten fra virkeligheten | h. nyhus

    […] som «Du vil ikke tro hva som skjer når …» og «Denne videoen vil ta pusten fra deg», spiller på den samme psykologiske mekanismen. Leseren […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.