Foto: Komodo Media, Rogie King - http://www.komodomedia.com/blog/2009/06/social-network-icon-pack/ (CC BY-SA 3.0)
Foto: Komodo Media, Rogie King - http://www.komodomedia.com/blog/2009/06/social-network-icon-pack/ (CC BY-SA 3.0)

Postet til: Design, Det sosiale nettet, Internett, Markedsføring & Nettjenester

Delingsknapper, gull eller tull?


Foto: Komodo Media, Rogie King - http://www.komodomedia.com/blog/2009/06/social-network-icon-pack/ (CC BY-SA 3.0)
Komodo Media, Rogie King – (CC BY-SA 3.0)

Del denne saken

Nettet er fullt av delingsknapper i ulike varianter. Knappenes utseende og tjenestene de er knyttet til varierer. De mest brukte knappene deler til Facebook og Twitter. Vi plasserer disse knappene på nettsidene våre for å få mer trafikk. Men virker de slik vi ønsker?

… almost every major site and world brand is providing free advertising for Twitter and Facebook. But do these buttons work? It’s hard to say. What we know for sure is that these magic buttons promote their own brands — and that they tend to make you look a little desperate. …

Oliver Reichenstein – iA

Sitater over er fra artikkelen Sweep the Sleaze. Vi anbefaler deg å lese den – der siteres blant annet denne tweeten fra Smashing Magazine:

Hva synes du om delingsknapper, er de gull eller tull?

14 kommentarer

  1. Hos ISFiT merket vi en dramatisk nedgang i trafikk fra Facebook-likes på f.eks. artikler etter at Facebook introduserte activity-stream, og i pinsippet fjernet likes fra nyhetsstrømmen.

    Såvidt jeg vet er den eneste måten å få artiklene i nyhetsstrømmen å kommentere på liken, eller at brukeren manuelt deler linken i sin timeline. Dette genererer normalt sett en del trafikk, slik som Smashing Magazine antyder.

    Derimot er det å ha en knapp for å like «brands» noe som absolutt lønner seg å ha enda. Dette genererer ikke umiddelbar trafikk for oss, men om vi poster artiklene våre gjennom Facebook-siden vår får vi en del trafikk fordi folk har liket siden.

    Svar på denne kommentaren

  2. Delingsknapper og «like»-knapper er to forskjellige ting.

    En knapp for enkel deling til veggen/tidslinja på Facebook og andre sosiale medier vil gi en viss effekt. Men man trenger ikke å bygge inn noen oversikt over hvor mange som liker siden eller lignende.

    Facebook og Google er interessert i å få kartlagt mest mulig om brukerne sine, og ønsker selvsagt at man bruker deres systemer. Men i prinsippet holder det med en lenke av typen:
    link to facebook.com

    Facebook går glipp av litt overvåking av brukerne, men de klarer seg nok for det.

    Men – bruk av ikoner er et godt spørsmål. En undersøkelse kunne blitt gjort med å tilfeldig gi tilgang til en av tre forskjellige typer knapper:
    - Tekstknapp med «del» (som youtube bruker)
    - Facebook-ikon
    - Et generisk delingsikon

    Jeg holder min knapp på tekstknappen med «del».

    Svar på denne kommentaren

    • Dommedagsprofet (svar til anonym)

      Enig. Delingsknapper er estetisk støy.

      Dersom majoriteten av websidens besøkende er som meg – ikke bruker knappene – sitter du igjen med irrelevant innhold for gjennomsnittsbrukeren din. Problemet da er at dette irrelevante innholdet som regel er i skrikende kontrasterende farger i forhold til resten av innholdet ditt.

      I andre ord – estetisk støy.

      Så enkelt er det å dele innhold manuelt i Chrome, forutsatt at du er på den aktuelle siden, Facebook er i neste fane og statusfeltet på Facebook er i fokus: Ctrl + L, C, Tab, V; Enter. Det er 6 tastetrykk. Du bør uansett bruke ytterligere 60 tastetrykk for å gi Facebook-vennene dine en viss pekepinn om hvorfor du deler innholdet.

      Knappene er altså også unødvendige, og fremstår mest som reklame for det sosiale nettstedet det gjelder.

      Svar på denne kommentaren

  3. Eg har blokkert alt frå twitter, facebook, og nokre andre aktørar på alle andre domener enn deira eigne nettstadar, fordi eg er ein av desse personane som ikkje er heilt komfortabel med å bli spora rundt heile tida; så for meg gjer det egentlig ingen forskjell med tanke på eigen bruk.

    Men eg tykkjer det er mykje betre når folk legg ut linkar manuelt (som «share» funksjonen frå hine haarde dagar) med ein eigen kommentar – nett som ein statusoppdatering – heller enn det som no er, at eg plutselig bere får at nokon har likt ein artikkel på db.no eller lignande.

    Eg er ihvertfall tilbøyelig til å faktisk sjå kva artikkelen handlar om når nokon tar seg bryet med å videreformidle den på den måten, heller enn å ha trykt ein tommel opp utan å ofra det meir tanke.

    Over og ut frå tinnfoil-sentralen;)

    Svar på denne kommentaren

  4. Martin Berglund

    Som flere av dere er inne på, liker jeg også å kopiere lenken fra nettleserens adressefelt, fremfor å bruke deleknapper. Det gir meg en følelse av økt kontroll, samtidig som jeg må tenke over hva jeg skriver når jeg deler.

    Men vi er kanskje ikke representative for preferansene til folk flest?

    Svar på denne kommentaren

  5. Artig med alle her som ikke liker estetikken til knappene, ikke stoler på fb/tw, foretrekker å klippe og lime eller har forklaringer på hvor «enkelt» dette er i Google Chrome. Det er ganske lite relevant. Mange nettbrukere vet enten ikke hva en adresselinje eller nettleser er (jeg er på Internett ikke sant? -Men hva bruker du? -PCen?? …blir flakkete i blikket…), eller de vet ikke forskjell på adresselinje og søkefelt i Google. Men Martin Berglund er inne på det i siste kommentar.
    Funnene fra Smashing Magazine (nettsted for designere og utviklere) her blir derfor heller ikke særlige interessante om man lager nettsider for folk flest.
    Diskuter heller hva som er en fornuftig bruk av deleknapper. Hvordan få det til å fungere optimalt og hvordan gjøre det penest mulig?
    (trenger vi mer enn del på fb og tw?)

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>