paidiagram som viser fordelingen mellom hvor mange som har brukt QR-koder. jeg leser av QR-koder - ukentlig 2 %, månedlig 9%, sjeldnere 11%, aldri 75%, vet ikke 4%

Postet til: Markedsføring & Mobil

QR-koden – mest tull?


QR-koden skulle liksom være den magiske koblingen mellom den gamle verdens trykte annonser og den nye verdens internett. Den ser ikke ut til å være noen braksuksess.

En kvadratisk grafisk kode bestående av sorte felter på hvit bunn

Den tingesten du ser avbildet her, er en QR-kode. Mange av oss som driver med teknologi, vet hva det er, hva den brukes til og hvordan den brukes: Det er en slags strekkode som kan leses av med mobiltelefon, og eventuelt lede til en nettside, et telefonnummer osv.

QR-koden ble opprinnelig oppfunnet til å holde rede på deler i bilindustrien. Fordelen med den i forhold til en vanlig strekkode, er at den ikke trenger å holdes rett på leseren som den gode gamle strekkoden, men kan leses av med et kamera.

På et tidspunkt fikk noen ideen å bruke den på reklameplakater og i annonser i blader, slik at folk kunne bruke mobilens nettleser til å gå rett inn på en nettside. Dermed ble det endel mas om hvor fortreffelig QR-koden var. I følge siste Interbuss-undersøkelse fra TNS; TNS Interbuss 1 2012, virker det imidlertid ikke som det er noe folk flest har tatt til seg:

Tallenes tale

På spørsmålet Har du lastet ned et program på mobiltelefonen som gjør at du kan lese av QR-koder? svarer 24% ja. Og det høres kanskje lovende ut for QR-kodetilhengere. Men la oss like godt ta frem isvannet: Når man så spør disse 24% ja-svarerne Omtrent hvor ofte leser du av QR-koder på mobiltelefonen din?, svarer 9% «ukentlig» 36% «månedlig» og resten (altså 55%) svarer «sjeldnere», «aldri» eller «vet ikke». Det er kanskje litt vanskelig å forholde seg til prosenter av prosenter, men her er en grafisk kake vi har laget der 100% er alle de spurte. De som svarer at de ikke har lastet ned QR-kode-leser er slått sammen med dem som svarer at de aldri har brukt den nedlastede leseren og utgjør den store, røde 75-prosenten:

paidiagram som viser fordelingen mellom hvor mange som har brukt QR-koder. jeg leser av QR-koder - ukentlig 2 %, månedlig 9%, sjeldnere 11%, aldri 75%, vet ikke 4%

Vi har vært litt hyggelige og gjort «sjeldnere» en optimistisk orange i diagrammet, men sjeldnere enn en gang i måneden er nok i praksis mer eller mindre «aldri» det også…

En mulig forklaring

Sean X Cummings skrev i høst saken Why the QR code is failing, der han forteller om en «300 på gaten» han gjorde i teknologi-mekkaet San Francisco. Da svarte 11% at det var en QR-kode, 29% viste at det var enellerannenslags strekkode.

Når han spør disse som vet at det er en slags strekkode «Hvordan kan den leses», svarer 35% «med telefonen». 45% av disse igjen klarte å gjøre det. Om det igjen blir mange prosenter oppå hverandre, kan vi fortelle at det er 4,6% av disse 300 folkene på gaten, 14 personer, som klarte å lese QR-koden. De brukte i snitt 47 sekunder på oppgaven.

De fleste QR-kodene Cummings har kommet over, har ledet til nettsiden til en reklameavsender, og det tar lengre tid å scanne koden enn å skrive inn nettadressen.

People will not adopt a technical solution that serves to replace a manual task, if that solution is less efficient than the manual task it replaces.

Sean X Cummings

Og til dere som sitter og lurer på om dere skal bruke et halvt minutt på å scanne inn QR-koden øverst i denne artikkelen; vi kan spare dere slitet. Den leder til dette nettstedet: Pictures of People Scanning QR-codes

Eller er det likevel slik at QR-koden egentlig er en god idé som ingen har forstått ennå? Hva tenker dere?

99 kommentarer

  1. Håkon Laland

    Jeg har aldri i mitt liv brukt en QR-kode, utover den første ‘oi dæven dette funker jo!’-opplevelsen, da jeg fikk en brosjyre på en studiemesse. Og selv da brukte jeg den kun fordi han som ga meg brosjyren insisterte veldig.
    Hele konseptet er i seg selv kult, og man skulle tro det ville bli en hit, men den gang ei. I hvertfall i min umiddelbare vennekrets.
    Blir jeg så pirret av en reklame at jeg MÅ sjekke det opp er jeg enten allerede på en PC, mobil eller et nettbrett, eller så Googler jeg det når jeg tar meg tid til det.

    Svar på denne kommentaren

  2. For *visning* på mobil, f.eks. for billetter e.l. har de derimot mye for seg.

    Hadde det vært interessant å også spørre om hvor mange som f.eks. har sjekket inn på fly ved å vise en billett som QR-kode på mobilen?

    Svar på denne kommentaren

    • Steinar (svar til PO)

      Både på flyplasser og på kino har jeg gjordt dette. Biletterings app’er for buss (AtB) og tog (NSB) har også en forkjærlighet for QR-Koder.

      Konklusjonen er vel at de fortsatt fungerer best for det de opprinnelig ble laget for, maskinell avlesning.

      Svar på denne kommentaren

  3. Etter å ha pønsket litt på QR-koders funksjonalitet i jobbsammenheng, har vi kommet frem til det sammen som Cummings. Den informasjonen eller funksjonalitet som QR-koden gir, må være betydelig enklere enn eksisterende løsninger. Eller annerledes. Støtter Tobias i at QR-koder letter oppsett av trådløst nett for gjester. Det er faktisk enklere å scanne en kode enn å taste inn nettverksnavn og passord på mobiltelefonen. Ihvertfall når nettnavnet er IhfiwRRkgodi090 og passordet er minst like langt.
    En annen bra greie er å legge QR-koden for kontaktinfo bak på visittkortet, slik at en kan scanne det direkte inni kontaktlista i telefonen. Igjen er det en scanning istedet for *mange* inntastede bokstaver.
    QR-koder kan også brukes som linker i en utstilling, og linke til f.eks lydfiler, mediafiler, gudier etc. Lite forsøk foreløpig, men det kan være en tanke.

    Særere ting:
    Markedsføringsfolk har jo alltid vært villige til å prøve noe nytt. I forbindelse med markedsføringen av Bodø Airshow (16-17 Juni (tekstreklame)) har arrangørene spredd QR koder i A4 ark størrelse forskjellige steder, uten å fortelle hvor koden går. Man satser på at teknologisk kompetente mennesker skal være nysgjerrige og scanne, slik at de får reklame på telefonen.

    Svar på denne kommentaren

    • Simen (svar til Anders)

      QR på visittkort fungerer brukbart, og der jeg jobber har vi alle fått slike kort.

      En ulempe er hvis du stapper for mye informasjon inn i en QR-kode, så får mange telefoner problemer når de skal lese koden. Det gjelder spesielt hvis telefonen ikke har så veldig høyoppløselig kamera.

      QR-koden på mitt kort inneholder navn, firmanavn, firmaets gateadresse, postnummer, poststed og land, telefonnummer og epostadresse. Alt dette på 2×2 cm. Det blir rett og slett for smått for mange telefonkameraer.

      Da er det jo greit at det er nesten ingen som prøver å lese QR-koden likevel. :)

      Svar på denne kommentaren

  4. Tore S. Monsen

    QR-koder er upraktiske og lite estetiske.

    Upraktiske fordi, de avhenger av tredjeparts programvare, noe et fåtall har. Det tar lang tid – man må ta opp telefonen av lommen, låse den opp, finne en QR-leseapp, starte opp denne, ta bilde, vente på at siden skal laste. De fungerer dårlig/ikke med plasser hvor det er dårlig dekning (gitt at det er en link og ikke ren tekst, noe det som oftest er).

    Og de er svært lite estetiske i bruk på reklamer etc. Med mindre man designer rundt selve QR-kodedesignet, vil de bryte med utseendet til reklamen.

    Svar på denne kommentaren

    • Faktafeil:
      »Upraktiske fordi, de avhenger av tredjeparts programvare»
      Di fleste mobiler har qr leser innebygget

      »Det tar lang tid – man må ta opp telefonen av lommen, låse den opp, finne en QR-leseapp, starte opp denne, ta bilde, vente på at siden skal laste»

      Når en bruker qr koder ofte ligger vel lesesnasrveien på førstesiden? Og noe bilde behøver ikke å tas, da det leses direkte inn ved å peke på koden med kameraet og det går lynkjappt på også lange inviklede koder (i alle fall med min mob) så det går raskere å lese koden som fører direkte til dit du skal enn å knote med url på en mob skjerm.

      »Og de er svært lite estetiske i bruk på reklamer etc. Med mindre man designer rundt selve QR-kodedesignet, vil de bryte med utseendet til reklamen»

      På reklameposters ol blir den knapt synlig i ett hjørne, og på utesteder er det bare å peke med cam på koden ved døra eller disken og du kobler til deres internett på sekunder, så vanskelig å bruke kan en ikke kalle det når en gammal knot som meg drar nytte av det daglig,isteden for å ta opp lesebriller hver gang jeg skal se på fx en vare i butikken her (strek eller qr samme leser)Mulig det ikke er like mye brukt i norge enda, men så fort en venner seg til det er det kun fordeler

      Svar på denne kommentaren

      • Tore S. Monsen (svar til Leon)

        De fleste mobiler har ikke QR-leser innebygget. Kanskje de siste fra Android, men dette er ikke de fleste.

        Poenget mitt med tid er at det tar lenger tid enn å gjøre det selv. For min del.

        Jeg synes de ser dumme ut og bryter svært ofte med designet. Dette kombinert med min holdning til deres nedsatte funksjonalitet gjør det til et kompromiss jeg ikke vil ha.

        Svar på denne kommentaren

  5. Det jeg bruker QR koder til er å «skrive» passordet mitt til usikre pcer, jeg legger inn en fil i Chrome som viser en QR kode til for eksempel til facebook, så går jeg inn på iPhonen og skanner koden, og vips er jeg sikkert logget inn på facebook.

    Svar på denne kommentaren

  6. QR-koder ble opprinnelig laget av et datterselskap av Toyota i 1994 for å kunne leses raskere enn tradisjonelle «2-dimensjonale» strekkoder. Til en del industrielle formål fungerer det sikkert glitrende. Kanskje som en nedlastbar kode til mobilen til bruk som en slags «billett».

    Men i markedsføringsøyemed brukes det oftes til å linke til enellerannen side – og det blir i alle fall helt meningsløst fra et brukerperspektiv.

    Det dårligste eksemplet jeg så for en tid tilbake var en musikkfestival som distribuert QR-koder. En kode til iTunes, og en annen kode til Googleplay. Når jeg leste denne på mobilen min var det fullstendig lost case – da er det jo uendelig mye enklere å bare legge ved en link. Eller søke etter «Slottsfjell» i iTunes. Mye raskere enn å lage skjermdump, starte QR-leser, laste opp bilde fra galleri osv…

    Svar på denne kommentaren

  7. Selv bruker jeg konsekvent kun QR-kode når jeg reiser med SAS. Får da en SMS med «Nå kan du sjekke inn». Klikker på linken og får opp et digitalt boardingpass tilpasset mobilen, som inkluderer en QR-kode. Tar screenshot av dette og bruker det når jeg boarder flyet. Enkelt og praktisk. Norwegian og Widerøe tror jeg ikke har samme opplegget på plass, noe som gjør at jeg som regel alltid sjekker billetter hos SAS først :)

    Innsjekk og anskaffelse av boardingkort går veldig raskt. Når jeg sitter på gaten setter jeg som regel også boardingkortet som bakgrunn på telefonen min, så har jeg det for hånden uten å måtte gå til bilde-appen først.

    I Computerworld for noen måneder siden gjorde jeg en opptelling blant stillingsannonsene, og konkluderte der med at over 50% av annonsene hadde QR-koder.

    Jeg har tro på at QR-koder kan fungere godt som en «scan for å åpne på mobilen»-snarvei, f.eks. fra en plakat. Jeg ville dog neppe satt opp en slik uten å hatt en nettadresse også synlig, i nær tilknytning til QR-koden.

    Som med alle andre markedsføringstiltak, så vil man oppleve forskjellig effekt på forskjellige målgrupper, kampanjer og medier. Skal man annonsere så er det .eks. ikke alltid at TV-reklame er ideelt, at avisannonser er aktuelt, eller at QR-koder er det du burde benytte.

    Uansett er det viktig å måle effekt av markedsføringen, og til dette er QR-koder perfekt: Du kan lett måle hvor mange som scanner en kode som er satt opp på et gitt sted i byen og deretter se hvor mye business disse genererer.

    QR-kode på visittkort har jeg forøvrig brukt 100% av gangene jeg har fått et slikt visittkort. (dvs to :)

    …og filmsnutten som Stig linker til ovenfor er verdt å se :)

    Svar på denne kommentaren

    • Roger Johnsen (svar til TrondH)

      Dette er et morsomt stunt som jeg synes bruker QR-koder på en interessant måte, så det kan være verdt å utdype denne ganske korte og intetsigende kommentaren.

      Studentavisa Under Dusken skriver:
      «I år ville Samfundets medlemmer gjøre en innsats for byens turister og høstens nye studenter ved å male en 4,3 kilometer lang rød linje gjennom byen. Langs ruta er det plassert QR-koder, som ved skanning med mobilen gir informasjon om historiske steder og bygninger.»

      Svar på denne kommentaren

      • Når de skal være så teknologisk frampå å bruke QR-koder, hvorfor ikke være frempå å legge den røde streken inn i et Googlekart i samme slengen fremfor ø bruke tid på å male en rød linje igjennom hele byen…

        Svar på denne kommentaren

  8. Jeg brukte QR-kode da jeg var på VM i skiflyging i Vikersund for å finne tilbake til riktig parkeringsplass igjen.

    Det stod store skilt ved hver parkeringsplass med QR-kode som pekte til en webside med parkeringsplassen vist på et kart.

    Svar på denne kommentaren

  9. Jag har varit med i ett projekt som gick ut på att knyta QR-koder till olika arbetsmoment som kan vara svåra att komma ihåg. Detta som hjälpmedel för de som har olika grader av psykiska besvär eller minnesproblem. I detta fall fungerar det ganska bra, ibland till och med superbra beroende på personen som använder dessa koder och dess inställning och livssituation i övrigt.

    Jag tror att dessa koder måste kopplas fria från reklam och annat kommersiellt syfte för att det skall bli intressant för den vanliga människan.

    Anders skrev att dessa koder skulle kunna vara på baksidan av visitkort. Här har vi en ide som jag tycker verkar bra. På alla ställen där det verkligen är behov för snabb tilläggande av information i mobilen, där allt för mycket information finns för att man skall vilja lägga in det manuellt i mobilen där skall det finnas en QR-kod. Det kan vara allt ifrån visitkort, information om möten eller andra aktiviteter du är intresserad av (till exempel en författare kommer till ditt bibilotek, du vill naturligtvis gå på denna aktivitet för boken intresserar dig, författaren intresserar dig men du vet inte om det passar tidsmässigt i din kalender) och koppla då inte bara koden till telefonlistan utan också till kalendern och andra hjälpmedel i mobilen.

    En kod skall inte bara vara ännu en väg till irritationsmoment av typen reklam, den måste kunna kopplas ihop till våra liv så som vi vill leva det och vara ett hjälpmedel.

    För den som vill veta mer om QR-kod som hjälpmedel för minnessvaga och människor med psykiska besvär sök på Ssia!

    Svar på denne kommentaren

    • Høres upraktisk ut. Da må det i så fall skje noe stort på trykkerifronten.

      En chip vil gjøre at plakaten blir bittelitt tykkere på et punkt, noe som gjør at paller med plakater blir skjeve og ustabile :)

      Mer sannsynlig at telefonene kommer med QR-scanner innebygget spør du meg, slik at du slipper å kjøpe en egen app til dette, og kanskje til og med slipper å starte en egen app, men at kameraet bare gjenkjenner koden umiddelbart.

      Svar på denne kommentaren

      • Pluss at reklameplakater uansett måtte ha indikert grafisk hvor man kan holde mobilen inntil, så man tjener ikke noe på det. Kanskje man kan ha en NFC-chip under QR-koden sånn at man slipper å bruke kameraet hvis man har en enhet som støtter NFC…

        Svar på denne kommentaren

  10. Jeg vil gjerne slå et slag for QR koden brukt på en annen måte en reklame. Jeg vil ha QR på alle fakturaer. F.eks denne:
    link to a.yfrog.com

    Så skal bankens apper ha mulighet for å lese QR.
    Scann QR kode, godkjenn betaling, ferdig! Det vil iallefall tilfredsstille kravet om at bruken skal være enklere enn en manuell inntasting!

    I dag benyttes OCR til å lese inn fakturaer i bedrifter. Om alle fakturaer kommer med QR vil det bli slutt på lage OCR maler, kontroll og korrigering for feillesing, manuell lesing av fakturaer som ikke lar seg tolke, etc. Beløpene næringslivet ville vært formidable.

    Svar på denne kommentaren

      • Nå er det ikke alle fakturaer som har avsender som krever gjentakende betaling. Og man får ofte en faktura først, før man oppretter efaktura/avtalegiro. Så det er slettes ingen dårlig ide.

        Svar på denne kommentaren

      • Gunnar Tveiten (svar til Marius)

        Ikke nødvendigvis enklere nei. Å skrive ut en QR-kode som inneholder «konto: blabla beløp: blabla kid: blabla» kan ett hvilket som helst program som genererer fakturaer trivielt gjøre, du trenger ingen avtale med noen som helst om noe som helst.

        I kontrast er det diverse byråkratiske skritt du må gjennomgå og kontrakter du må signere for å kunne ta i bruke Efaktura og/eller Avtalegiro.

        Dermed blir papirfaktura med QR-kode mer tilgjengelig for små bedrifter som har begrenset kapasitet til å bruke tid og energi på byråkrati. (tenk «Rørlegger Hansen»)

        Svar på denne kommentaren

  11. Det er QR-koder på alle flybilletter fra Norwegian og togbilletter fra NSB. Riktignok er det «andre veien» – du som kunde har koden og automatene scanner dem. Noe som betyr at folk blir vant til dem.

    Problemet med QR-koder er ikke QR-kodene. Men alle de HELFJERNE måtene dustete reklamefolk bruker dem på.

    Når du f. eks. putter QR-koder nederst på boards med dameprodukter i et busskur, hvordan er det du ser for deg evt. interesserte skal få til å scanne den? Stå med rompa i været mens de venter på bussen med de andre? Kommer ikke til å skje.

    Ditto om du setter opp en QR-kode langt oppe på veggen, og skriver URLen til firmaet ditt under. Og så scanner du den og så havner du på samme nettside som URLen alt viste. Og på en side som IKKE er tilpasset mobil????

    Helt fantastisk.

    Har forøvrig en bloggpost gjor jeg går gjennom alle de typiske feilene som gjøres (og det er ikke få), og hva du kan gjøre for å faktisk få folk til å scanne kodene dine.

    link to oyvindsolstad.no

    Svar på denne kommentaren

  12. Mye av problemet ligger også i selve prosessen det tar å skanne QR-koden. Hva som mobiltelefonprodusentene lager en innebygd QR-kodefunksjon som er lett tilgjengelig fra for eksempel åpningskjermen.

    For eksempel kunne kamera-appen på iPhone også fungert som en QR-skanner. Appen åpnes raskt fra lås-skjermen, så slipper man å lete seg frem til den dedikerte QR-appen (som man bruker såpass sjeldent at man aldri finner umiddelbart uansett).

    Tror selve QR-skanningen må bli raskere, mer tilgjengelig og markedsført før QR-kodene tar av.

    I tillegg har man jo de tåpelige metodene QR-koden har blitt brukt på frem til nå, slik Solstad nevner. Tror dette bare er en tilvenningsfase, og etterhvert vil man oppdage mer naturlige (og fornuftige) måter å anvende dem på. Jeg personlig tror det er liv laga for QR-koden!

    Svar på denne kommentaren

  13. Christopher

    At ikke mange bruker dette enda er naturlig, nettopp pga lite integrering med de mobile OS´ene så man er avhengig av tredjepart, men regner med mer integrering i fremtiden.

    Uansett har du først lastet ned en app og prøvd QR-koder, er det liten tvil om at det er tidsbesparende.

    «Scan and go» bruker jeg oftere og oftere.
    Feks nn webadresse jeg skal sjekke senere som har QR-kode, fyrer opp leser app, skanner og vips er den i lista, behøver ikke vente på at den skal laste inn, tar 5s.
    Mye raskere enn å skrive inn manuelt.

    Dette kommer til å bli mer brukt i fremtiden, sammen med NFC.

    Svar på denne kommentaren

  14. Jeg reiser sjelden med fly eller tog, så hadde ikke fått med meg at QR kodene kan brukes ved slike reiser. Det er en fornuftig bruk.

    De eneste gangene jeg har prøvd QR koder er når firmaer kjører kampanje for å få oss forbrukere til å bruke QR koden deres. Sist på melkekartongene fra Tine.
    Hva skjer så når jeg scanner QR koden? Jeg kommer inn på nettsiden til firmaet – håpløst! Jeg kaster da virkelig ikke bort tid og penger på å bruke mobilen til å lese på firmaenes nettsider!

    Reklame med QR kode er det tåpeligste markedsførerne har kommet opp med!

    Svar på denne kommentaren

  15. Syns problemet, som flere er inne på i kommentarfeltet, er premisset i ingressen: forventningen om at qr skulle på magisk vis redde gamle markedsførere og printreklamepamper i en ny og anderledes verden. Finns masse eksempler på dårlig bruk (som illustrasjonen her), men finnes også gode. Bruktsjappa-come-kaffebaren Fuglen koblet i sin tid unike bruktobjekter (1 av hver, førstemann til mølla) i sitt utstillingslokale med nettbutikkløsningen vha pene qr-koder (ja faktisk). Se en stol du liker, skann koden og kom rett til nettbutikken og gjør opp for deg. Om koden gjør en operasjon effektiv for bruker =win. Forsøk på å benytte en hype i billig og lite gjennomtenkt markedsføring =loose.

    Svar på denne kommentaren

  16. Enig i at det er mye uvettig plassering og bruk av QR-koder. Med riktig bruk er dette derimot er den mest tilgjengelige mekanismen for brobygging mellom det tradisjonelle og digitale mediet.

    Sjekk ellers artikkelen min fra mars hvor jeg kikker litt på spennende alternativer til QR-koden:
    inma.no

    Svar på denne kommentaren

  17. Bjørn Gundersen

    Man må gi brukeren en mobiltilpasset web eller web-app istedet for full web når man tilbyr en QR-kode i annonsen. Eiendomsmeglere, rekrutteringsbyråer og kurs/konferanse-arrangør er de flittigste brukere av QR-koder i annonsesammenheng, men svært få av dem har tenkt «brobyggingen» fullt og helt. Når brukeropplevelsene er dårlig, vil folk selvfølgelig ikke være like interessert neste gang.

    Svar på denne kommentaren

  18. Det er faktisk folk i 2012 som ikkje har smarttelefon, til tross for ung alder.

    13år: Motorola
    16år: Siemens
    18år: Siemens
    20år: Erikson
    23år: Erikson

    5 telefonar på 10år, bruk tinga dine til di blir øydelagt! Det er ikkje noe vits å bytte telefon kvart einaste år!

    Svar på denne kommentaren

  19. Det blir vel lit feil å si at QR koder er tull! Det er jo det knappe flertall som har en smarttelefon som kan bruke teknologien og etter hva jeg forstår, så er de spurte folk fra gaten. Hvordan dette er for Norge er jeg usikker på, men sikkert ikke så veldig anderledes (det refereres jo også til den 300 på gaten testen fra statene).

    En annen ting man kan ha i bakhodet er jo at fordi om ideen er god, så er det ikke alt som tar av på samme måten som smarttelefoner. Verdens-veven som vi kjenner den i dag har gått gjennom flere forandringer og epoker. Men at det også tok tid å etablere noe vi nærmest tar for gitt i dag er ikke unikt (Facebook veksten har også noe samme utvikling).

    Så i mine øyne er det mer et spørsmål om når forbrukeren er klare for den «nye» teknologien snarere en hvorfor den ikke funker!

    NB: linkene er fra noen Google søk etter å ha lest artikkelen. jeg kan ikke si noe om kvaliteten på dataene. Beklager også for dårlig språk.

    Svar på denne kommentaren

    • Hvordan det er for Norge fremgår av Interbuss-undersøkelsen det vises til i saken: link to nrkbeta.no – Nærmere 90% av befolkningen bruker det sjeldnere enn månedlig, aldri eller vet ikke om de bruker det. Det er vel ikke så mye mer oppmuntrende enn Cummings’ mer uformelle mannen-i-gaten-test.

      Problemet er muligens at ideen ikke er så veldig god – ihvertfall ikke til mange av markedsføringstingene det forsøkes brukt til.

      Svar på denne kommentaren

      • Jeg tenker på utbredelsen av smarttelefoner og ikke kjennskapen til Qr koder. Når utbredelsen er +/- 50%, så har du alerede ekskludert halve kunde gruppen din – og det er så klart ikke gunstig (neste) uavhengig av produkt.

        Svar på denne kommentaren

      • Anders skriver: «Problemet er muligens at ideen ikke er så veldig god – ihvertfall ikke til mange av markedsføringstingene det forsøkes brukt til.»

        Første del av setningen: Mø!
        Andre del av setningen: Spot on!

        Med det mener jeg at det at noe bare brukes til teite ting, ikke er et bevis på at tingen i seg selv er teit. Som jeg skrev i min kommentar litt lengre opp så er det fascinerende mye idiotisk som kommer fra reklamebransjen når det gjelder bruk av QR-koder. Og siden folk får dårlige opplevelser ved å scanne møl så bruker de det ikke.

        Billettene fra Norwegian og NSB er to eksempler på at QR-koder fungerer strålende når de brukes riktig. Samme eksempelet fra Toralf fra blader som bruker QR-koder for å lenke til videoer i papirutgaven.

        Svar på denne kommentaren

    • Thomas (svar til Oddbjørn)

      Nevnte dette høyere opp, men til opplysning har alle Windows Phone mobiler innebygget QR-Reader.
      WP har en «Søke knapp» som aktiverer bing fullskjerms-søk. Den har også et øye-ikon, trykker man på det får man QR søk.

      Svar på denne kommentaren

  20. Kven sa at QR koden kun skal erstatte det at eit mennske skriv inn ei adresse i nettlesaren? For augmented reality er den super. Du held opp mobilen og QR-koden forvandlast til ein liten figur f.eks. Det er når mottakaren av ein slik kode er kameraet eller eit program på mobilen og ikkje eit menneske, at det vert interessant. Flybilett-koden illustrerar også dette godt. Ein perfekt måte å bygge inn video i papir-baserte magasin forøvrig.

    Svar på denne kommentaren

  21. En del av kritikken av QR-koder minner meg om andre eksempler på kritikk av ny teknologi som ennå ikke har funnet sin «killer app». Ting Tar Tid, det er for tidlig å felle en endelig dom.

    En annen del av kritikken har som premiss at en slik teknologi skal kunne brukes til nær sagt alt av alle. Det er å skyte over målet. HVis 10 % av smartmobilbrukere bruker QR-koder i bestemte sammenhenger (som billetter) er det allerede en suksess (uten at jeg vet hvor mange). Selv bruker jeg også QR-koder på NSB, SAS, Norwegian, KLM, Thalys, visittkort og til en hel del andre formål. Men bare fordi det sparer tid og gjør meg papiruavhengig.

    I tidsskriftet Fotografi, som jeg skriver for, har vi begynt å bruke QR-koder som supplement til URL-er når vi lager tester som både ligger på nett og i papirutgaven, der papirutgaven utnytter den gode trykkekvaliteten, mens nettutgaven utnytter egenskapene som oppslagsmedium, og gjør det mulig å legge ut informasjon på et detaljnivå som de mest interesserte vil lese. Det innebærer også en bevisst strategi som gir leserne av papirmagasinet tilgang til hele testen, mens de som bare leser nettutgaven, får tilgang til mindre bedømmelse av produktet, men mer måleresultater og lavoppløste illustrasjoner (papirutgaven har ikke betalingsmur).

    QR-koder er på mange måter et godt supplement, men før noen finner en virkelig killer app tviler jeg på at det blir brukt som eneste informasjonsbærer.

    Svar på denne kommentaren

  22. Har du lastet ned et program på mobiltelefonen som gjør at du kan lese av QR-koder?
    - Nei

    Omtrent hvor ofte leser du av QR-koder på mobiltelefonen din?
    - Månedlig

    Hvor får jeg plass i statistikken?

    Svar på denne kommentaren

  23. Det blir mer og mer utbredt i stillingsannonser på papir, noe som er en fordel da det er enkelt å finne annonsen på nett istedenfor å måtte bla seg gjennom finn. Enkelte eiendomsmeglere har også tatt dette i bruk.

    Men flere telefoner burde hatt en form for gjenkjennelse av koder innebygd i kamera, slik som enkelte kamera kjenner igjen ansikter.

    En egen leser er bare tungvint, og lett å glemme.

    Svar på denne kommentaren

  24. QR-kode for QR-kodens skyld er bare tull – det tror alle kan være enig i. QR-koden er bare et middel for å oppnå noe annet. Fordelen med QR-koden er jo at den kan ta i bruk telefones/nettbrettes funksjoner som mulighet til å spille av lyd/video, koble seg til nett ++. På steder hvor det er ønskelig å få til dette – og det ikke er mulighet for dette kan QR-koder være gull.

    Selv kommer jeg fra museumsverden, men jobber nå i prosjektet Kultur- og naturreise (gjøre digitalisert kultur- og naturinfo tilgjengelig på mobil). Jeg argumenterer for at QR-koden har null verdi hvis ikke den har:
    * klar funksjon
    * gi noe mer til et innhold (innhold, innhold innhold)
    * det er mobiltilpasset – hvis du skal på nett
    * det går frem av info rundt koden hva man får når man scanner

    Før jobbet jeg med en cognacutstilling og snakket om hvordan man skal drikke cognac med lukt og smak og svirring av glass. Det viktigste er dog: liker du det det? Man drikker ikke ting man ikke liker. – Altså? De QR-kodene som er i bruk hos deg -fungerer de? Blir de brukt? Er brukerne fornøyde? Evaluer og aldri vær redd for å bli klokere :)

    link to kulturognaturreise.wordpress.com

    Svar på denne kommentaren

  25. Jeg bruker koden en god del i trykksaker, og mot enkelte ynge målgrupper funker det. Jeg anbefaler å kjøre nettadresser via bit.ly. Da får man kortere adresser, som igjen gir enkelere kodede QR-koder (lettere å lese). I tillegg får man statistikk på hvor mange som har lest av koden. Setter man + bak en bit.ly adresse får man veldig god statistikk.

    Opplever mest suksess da jeg bruker den på forsiden av kataloger/magasiner hvor koden da leder til nedlastning av en PDF-versjon av trykksaken,

    Svar på denne kommentaren

  26. Som mange allerede har poengtert, er det anvendelsen av QR-koden som er det avgjørende. Målet må være å gjøre ting enklere og mer tilgjengelig, ikke å skape et nytt og kunstig behov.

    Ved bruk av en egen nettjeneste, kan man enkelt få statistikk over sine QR-koder, og det er mulig å bytte mål-URLen for hver kode. Ved en gjennomtenkt anvendelse, kan dermed en trykksak få et lenger liv fordi QR-koden kan videresende deg til oppdaterte ressurser på nett.

    Fuglen (tidligere Kaffefuglen) ble trukket fram som et eksempel i et annet innlegg. Her kan du lese mer om bruken av QR-koder på designartikler: link to rockberry.no link to norskdesign.no

    Her er en serie blogginnlegg som tar for seg diverse bruk av QR-koder i Norge:
    link to detmektigeintet.no

    Svar på denne kommentaren

  27. QR-kodene er jo en braksuksess spør du meg! Når f.eks en hobbybutikk legger til en QR-kode på plakaten sin sier butikken at den ikke bare er for gamlinger som strikker, men også yngre som kunne tenke seg å prøve det ut. QR-koden er et kjempesignalement om at den som reklamerer også har beveget seg inn i den digitale tidsalderen! Om folk forstår hva de skal bruke QR-koden til så betyr det bare at man får litt ekstra virkning av plakaten sin :)

    Svar på denne kommentaren

    • Toralf Sandåker (svar til Eirik H Ø)

      Når begynte QR-koder å ha med alder å gjøre? Finnes det noen undersøkelser på det? Eller er det bare unge mennesker som tror at man må være under 30 (35, 40, take a pick) for å bruke smartelefoner og ta i bruk ny teknologi?

      Jeg skulle likt å se empiri på det. Selv er jeg snart 58, og har tatt i bruk ny (IT-)teknologi kontinuerlig siden 1970-tallet, og har pensjonistvenner og -slektninger som bruker teknologi så avansert at de blir spurt til råds – av ungdommer.

      Inntil det motsatte er bevist tror jeg sammenhengen mellom QR-koder og alder er noe som først og fremst skyldes fri fantasi.

      Svar på denne kommentaren

      • Undersøkelsen vi viser til, TNS Interbuss Q1, spør også om endel demografiske ting som alder. Så ja, det finnes undersøkelser på det.

        Antallet som har lastet ned en QRkode-leser er jo ikke så veldig høyt, dermed er det også visse usikkerheter knyttet til å grave for dypt i tallene, men de er entydige nok til at man kan si at høyere alder gir lavere tendens til å ha lastet ned en QR-kodeleser.

        Dette betyr selvsagt ikke at det ikke finnes mennesker over 20-30-40 osv som tar i bruk ny teknologi, men sannsynligheten avtar med alder om man ser på større utsnitt av befolkningen.

        Svar på denne kommentaren

  28. Svein Erling

    Vi har tatt de i bruk på Vitensenteret i Trondheim, som tilleggsopplevelser. QR-kodene viser enten til lærerike nettsider eller interessante videoer på nettet som utdyper informasjonen i hver enkelt plansje. På noen plansjer har vi også skrevet ned en nettadresse til en QR-kodeleser, slik at gjestene våre kommer i gang med bruken.

    Vi har dog ikke gjort noen brukerundersøkelser over hvor mange av våre besøkende som faktisk bruker denne funksjonen.

    Svar på denne kommentaren

  29. Kommentarfeltet her er vel beviset på at QR-kodene har en funksjon, og er en delvis suksess. Problemet som flere nevner er når markedsføringsbransjen skal være premissleverandøren på om dette er en suksess eller ei.

    Gi QR-kodene innhold og funksjonalitet, ikke fjas. Innhold er kongen. Hvor ofte river du med deg en annonse fra ei avis for å gå inn på nettet senere?

    Ting tar tid. Jeg er sikker på at QR-kodene kommer til å bli brukt mer. Syns jeg har sett tydelig skifte og mer bruk de siste månedene.

    Mulig det for flere er raskere å skrive inn en URL, i stedet for å skanne QR. Men følelsen er ofte at det er raskere og enklere med QR, da finner følelsen over fakta.

    Som nevnt lenger opp, vi i Vikersund brukte QR under VM i skiflyging i vinter. Alle 60.000 skannet ikke kodene, men for de som gjorde det var det stor hjelp med å finne tilbake til riktig parkeringsplass.

    Svar på denne kommentaren

  30. dittOslo (tidligere Østkantavisa) bruker QR-koder i papirutgaven sin for å lenke til utvidede artikler og videoer i nettutgaven.

    De er litt for høyoppløselige til at de fungerer bra med min «gamle» HTC desire, men når min nye Galaxy S3 kommer om noen uker så blir det andre saker :)

    Fant et bilde av dittOslos QR-koder her:
    link to twitpic.com

    Svar på denne kommentaren

  31. Kanskje han er med i et laug som ikke tillater flere medlemmer med samme navn? Futuramas David X. Cohen la til X-en fordi det allerede fantes en David Cohen i Writers Guild of America.

    Svar på denne kommentaren

  32. Helt enig i at det er mye møl ut og går, men folk får få lov til å prøve seg fram litt, vel? Er enig med flere oppover her at det er viktig med NYTTE, og at du havner på en MOBILVENNLIG side. Mange av reklame-QRene feiler her.

    Jeg har selv jobbet i et prosjekt som blant annet har utstyrt alle fylkets bussholdeplasser med sin egen «mobile hjemmeside», som du kommer kjapt til vhja den unike QR-koden som er oppslått på hvert stopp. Der får du opplyst avgangsinfo (busstidene)for akkurat dette stoppet, akkurat nå.(Les gjerne om dette via denne gamle artikkelen: link to next.kolumbus.no )
    Et eksempel på en slik buss-kode finner du her link to einarkolumbus.files.wordpress.com (du kan scanne det rett av skjermen, hvis du vil teste).

    QR-koder er langt fra et mirakelmiddel, som hjelper for alt. Men det er en nyttig (og rimelig) ting å ha i verktøykassa. I vårt buss-eksempel er QR bare én av flere mulige måter å få avgangsinfo på. Du kan bruke weben eller buss-appen vår og søke opp stoppet, eller la appen finne stoppet vhja sin GPS-posisjonering. Alternativt kan du gå rett i Google Maps, busstilbudet i fylket finnes der også. Eller du kan sende en SMS, -eller lese og tyde det tradisjonelle oppslaget, selvfølgelig :-).
    Bruk det du liker best!

    mvh,
    EinarH

    PS, nerdeinfo: NSB bruker QR-koder, men boarding-kodene hos SAS var av typen aztec, sist jeg sjekket.. link to en.wikipedia.org

    Svar på denne kommentaren

  33. I tillegg har Microsoft utviklet sitt eget alternativ (som vanlig), HCCB aka MS TAG.

    Denne er adoptert av blant annet USA Today som printer den sammen med artikler i papirutgaven slik at man kan få bakgrunnsstoff o.l. hvis man scanner den.

    Fordelen med MS Tag er høyere datadensitet da den benytter farger.

    Forøvrig synes jeg det er en god ide med slike tags på visittkort. Scan kortet og kontakten er lagret.

    mvh
    Richard

    Svar på denne kommentaren

  34. Vi leverer malstyrte løsninger som produserer både koden, trykksaken og den mobile kampanjesiden i samme produksjonsflyt. Det som er viktig når man setter opp en mobil side er at den inneholder de 3 gyldne regler: Scanning av koden må gi merverdi, siden man kommer til må være tilpasset mobil/PAD og det må være mulig å ha en dialog.
    Foreløbig så er kanske så lite som 5% av tilfellene riktig laget i forhold til scannerens forventning så foreløbig er vi i en veldig tidlig fase. Når brukeren forventer å finne noe interessant bak koden så vil bruken øke. Vi har fått rapporter på at de som bruker det riktig og over tid, slik som eiendomsmeglere og bilforhandlere opplever veldig bra bruk og tilbakemelding fra brukerne.

    Svar på denne kommentaren

  35. Tommy A. Olsen

    Meg bekjent ble qr-koder populært i av to grunner:
    1. Det finnes (fantes?) ingen nettaddresser med asiatiske tegn, så det var vanskelig å skrive bokstavene på telefonene deres.
    2. Telefonenes kamerasoftware fikk derfor innebygd støtte for QR-koder, og integrerte sømløst med nettleseren.
    (En plass mellom 1 og 2 fant noen ut at qr-koder kanskje kan løse problemet)

    I Norge og resten av Europa og USA er ingen av disse forutsetningene til stede. Telefonene som selges her har ikke støtte for QR-koder ut av boksen. Hvis dette endrer seg, vil nok populariteten øke betraktelig på lang sikt, men det vil aldri bli like populært som i Asia, siden vi ikke *må* ha det.

    Svar på denne kommentaren

  36. Synes QR koder er moro. Studerer illustrasjon I UK nå, og QR koder er veldig mye brukt her. Jeg bruker dem så ofte som jeg ser dem. Synes det er mye enklere å ta bilde av QR enn å taste inn emails, websider etc på iphone, den er jo umulig å skrive på uansett. Er dårlig med skriving på tastemobiler også.

    Kanskje i steden for å bare spørre de som har lastet ned apps for å scanne QR, spør alle? Mange mobiler har QR installert. Jeg tror QR blir mer vanlig etterhvert som folk blir oppmerksomme på dem. Nå som vi lærer om det på visuelle studies putter vi dem i våre produkter og slik. Det sprer seg vel da så lenge det er nyttig.

    Svar på denne kommentaren

  37. Trodde dette måtte være en artikkel fra mai 2011, men man får vel mest kommentarer slik.
    Bruk av kodene avhenger av mobilene, og det tar litt tid før folk flest har forstått opplegget (både de som bruker og de som finner på bruksrområder).

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>