NRKbetainnsikt

Postet til: Det sosiale nettet, Kommentar, Nettjenester & Nettkultur

Facebook: Profil, side eller gruppe?


«Vil du bli kongelig venn», spør NRK Sørlandet i dag. Kronprinsparet har opprettet offisiell side på Facebook, etter at de har vært tilstede på Twitter i ganske lang tid. Men kan du egentlig bli venn med Kronprinsparet på Facebook?

Kronprinsparet

Kronprinsparet. Foto fra kongehuset.no

Nei, du kan ikke bli venn med Kronprinsparet på Facebook. Men du kan bli tilhenger, akkurat som du kan bli tilhenger av NRKbeta og NRK.no. Eller Jens Stoltenberg og Politiets sikkerhetstjeneste. Tilhenger, ikke venn…

Tre typer sider på Facebook

Facebook har tre typer sider:

1) Profiler – dette er bare personer. Du har faktisk ikke lov til å opprette profiler på vegne av en gruppe, og om du gjør det risikerer du at den blir slettet uten forvarsel. Brukes når du vil være deg selv på Facebook, og være venner med andre mennesker.

2) Sider – dette er sider for produkter, offentlige personer, firmaer, tv-serier osv. Det er dette du skal lage om du skal markedsføre deg eller om du vil at folk skal kunne følge deg uten at de er Facebookvennen din. Du får demografiske data på de som følger deg, og det du poster på en side vil komme i Facebookstrømmen til de som følger deg.

3) Grupper – Passer igrunnen best for grupper som har noe veldig konkret å diskutere, og hvor alle er klar over at gruppen finnes, er innom ofte og aktive. Det som postes i en gruppe kommer ikke i Facebookstrømmen til de som er medlemmer i gruppen, så det egner seg dårlig til markedsføring. Men om du har 20 venner over hele verden som er like ivrige samlere av bolvianske bæreposer av resirkulert papir som du er – ja, så lag en gruppe. Og diskuter til det tyter ut av ørene dine.

En profil lager du rett fra forsiden av Facebook om du ikke alt har en. En side lager du fra denne siden, en gruppe lager du herfra.

Så nei – du kan ikke være venn med hverken statsministeren eller Kronprinsparet…

25 kommentarer

  1. Hvis dere får alle landets nyhetsmedier til å skjønne dette skal jeg bli glad, irriterer meg hver gang jeg leser en toppnyhet om at man kan bli venn med statsministeren eller andre personligheter.

    Fin artikkel og oppsummering av de forskjellige begrepene på Facebook :-)

    Svar på denne kommentaren

  2. Foretrekker grupper fremfor sider, for på sidene er man automatisk «fan»/tilhenger (become a fan) av det siden omhandler.

    Jeg kunne jo tenke meg å følge med på litt av hvert, uten at jeg nødvendigvis er en fan.

    Det er mulig jeg legger for mye verdi i ordene.

    Svar på denne kommentaren

  3. @Espen: Ja, jeg synes du legger for mye verdi i ordene. Akkurat som at en venn på Facebook ikke nødvendigvis er en person du ville kalle for venn i virkeligheten. Kanskje det ville være riktigere å kalle det «bekjente»?

    Så at du er «tilhenger» av noe, betyr at du liker det godt nok til å slippe det inn i «stua di», blant alle vennene du har på Facebook. Så når jeg er «tilhenger» av Røde Kors på Facebook, har de i kveld kommet i Facebookstrømmen min, innimellom vennenes mine historier om kanelboller, Windows 7 og Beatles-sanger.

    Svar på denne kommentaren

  4. En annen vesentlig forskjell på en personlig profil og side er begrensningen på antall venner/fans du kan ha. En personlig profil kan maksimalt ha 5000 venner mens dette er ubegrenset på en side, så er du en offentlig person eller bare ønsker å få avsindig mange venner på Facebook bør en side vurderes i tillegg til personlig profil ;-)

    /b.

    Svar på denne kommentaren

  5. @Marit: Du deler bare demografiske data med de du er tilhenger av. Her er et eksempel for hvordan det ser ut for NRKbetas tilhengere.

    NRKbetainnsikt

    Så vi får ikke personlig informasjon om hver av dere, men et samlet bilde. Og som du ser så er 78% av våre rundt 2100 tilhengere menn. Hva skal vi gjøre med det tro?

    Svar på denne kommentaren

  6. Kan man opprette en side for en annen? F.eks, hvis noen hadde laget en side med mitt navn, og man kunne ‘bli tilhenger’ av meg. Er dette noe jeg må godkjenne, eller kan hvem som helst opprette en slik side?

    Svar på denne kommentaren

  7. Enkel og super forklaring.

    Jeg er likevel noe uenig i hva som er best for bedrifter når det kommer til side eller gruppe.

    Grupper har en annen stor og betydelig forskjell som ikke sider har. Man kan nemlig sende ut en melding til alle medlemmene av gruppen, og slik type direkte kontakt kan være en stor fordel i bruk av markedsføring også. Sider har bare «oppdateringer», og det er vel svært få som virkelig leser oppdateringene til en side de er fan av. Jeg håper virkelig Facebook introduserer denne funksjonaliteten med meldinger for sider i framtiden!

    Svar på denne kommentaren

  8. [...] Jeg begynner med et søk på youropenbook.org, en side som lar meg søke etter innhold i statusmeldinger i åpne Facebookprofiler – les om det her. Her dukker det opp cirka 30 resultater fra de 16 siste dagene. Rundt ti av disse er informasjonsmeldinger fra driftsorganisasjoner (DORGer), som Immaturus, Studentersamfunnet og ASF. Dette er fordi disse har registrert seg som en person på Facebook, med egen profil man blir venn med, og ikke med en side. NRKbeta har skrevet om forskjellene på profil, gruppe og side her. [...]

    Svar på denne kommentaren

  9. [...] Lag en Facebook side for virksomheten Det er enkelt å lage en side for bedriften på Facebook. Ikke vent til du har utarbeidet hele strategien for hva du ønsker med sosiale medier. Sett opp en side og forsøk å skape en dialog med brukerne. Husk at Facebook ikke er en statisk hjemmeside for virksomheten din. Ikke bare overfør informajson fra dine hjemmesider. Gå til Facebook hjelpesenter for å lære hvordan du skal sette opp en side. Her kan du også lese om forskjellen på Facebook grupper og Facebook sider. En annen internettside som forklarer dette godt er en post på NRKBeta som du finner her. [...]

    Svar på denne kommentaren

  10. Hei.
    Bra artikkel dette.
    For de som allerede har en facebookside finnes det også en del tjenester.
    http://wle.no tilbyr f.eks. en gratistjeneste som kalles facebook booster.
    Her kan man like eller bli likt, selv om det er på en arena utenfor selve facebook.
    Har selv benyttet tjenesten og er faktisk veldig godt fornøyd.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>